Hvordan man kommer igang med at bygge et FREMO Modul

af Josax1978, 8/12 2013, 13:36 (3803 dage siden)

Jeg har prøvet at lave en vejledning i hvordan man kommer igang med at lave et FREMO modul.
Der vil komme flere kapitler, men her det vigtigste, for at komme igang med at læse.

http://youtu.be/EqT0bI5W6ME

Senere vil der komme kapitler om hvilket træ man kan bruge, til en fornuftig pris, og hvordan man samler modulerne, samt laver det elektriske.

Det er meningen, at jeg vil lave så mange kapitler, at det ender med et færdigt modul, med landskab.

Hvordan man kommer igang med at bygge et FREMO Modul

af henho, Ringkøbing, 8/12 2013, 16:58 (3803 dage siden) @ Josax1978

Glimrende idé, tak :-D

--
Med venlig hilsen

Henrik

Hvordan man kommer igang med at bygge et FREMO Modul

af Josax1978, 11/12 2013, 20:32 (3800 dage siden) @ Josax1978

Her lidt om hvor man finder hjemmesiden.

Her er direkte link til modulnormerne:
modulnormer

For mere information kan man besøge FREMO's hjemmeside.
FREMO

I Danmark er der FREMO mødegrupper, som typisk mødes 1 gang om måneden i:
mødegrupper
Kolding
Hinnerup
Aalborg
Århus
Vejen
København

Hvordan man kommer igang med at bygge et FREMO Modul

af Josax1978, 12/12 2013, 18:07 (3799 dage siden) @ Josax1978

I Danmark er følgende 4 fraktioner repræsenteret.

FREMO Hovedspor+Sidebane+Privatbane+(H0Fine) Epoke 3-4a
Mødes I:
Kolding
Hinnerup
Århus
Aalborg

FREMO N (skala 1:160) Epoke ?
Mødes I:
København

FREMO US(A) Epoke 5
Mødes I:
Vejen

FREMOdern Epoke 4b-6
Mødes I:
Kolding Info

Hvordan man kommer igang med at bygge et FREMO Modul

af Josax1978, 13/12 2013, 20:05 (3798 dage siden) @ Josax1978

Beskrivelse af montage af et modul.

Ved bitter erfaring, har jeg lært, at det er bedre at undgå skruer. Brug hellere trælim til at samle modulerne og eventuelt søm efter du har lavet krydsmålingerne, men husk at lave krydsmålinger igen efter du har sat søm i. For så har modulet nok ændret krydsmål igen!!

I gavlprofilerne fræses en styre rille i kanten, som giver en montage samling, man kan bruge til at styre siderne.

Sæt de 2 sider op, så de er imellem endegavlene.

Hæld trælim i rillerne på ende gavlene.

Brug en snor eller lignende, til at spænde siderne sammen.

Krydsmåling fra øverste højre hjørne til nederste venstre hjørne.

Krydsmåling fra øverste venstre hjørne til nederste højre hjørne.

Hvis målingerne er ens, lad modulet stå og tørre i 4-24 timer.

Hvis målingerne IKKE er ens, skub(mod højre eller venstre, gavlende) til den side tættest på dig, indtil målingerne bliver ens, hvilket betyder at man kan være nød til, at lave flere målinger, inden krydsmålingerne er ens.

Når siderne har tørret kan man montere spor traceen.

[image]

Hvordan man kommer igang med at bygge et FREMO Modul

af henho, Ringkøbing, 13/12 2013, 23:33 (3797 dage siden) @ Josax1978

Jeg er ikke helt klar over, hvordan det med styrerillerne skal forstås. Hvor fræses der ? Kan du uploade detailfoto ?

--
Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

Hvordan man kommer igang med at bygge et FREMO Modul

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/12 2013, 11:02 (3797 dage siden) @ henho
redigeret af Carsten B. Thomsen, 14/12 2013, 11:13

Jeg er ikke helt klar over, hvordan det med styrerillerne skal forstås. Hvor fræses der ? Kan du uploade detailfoto ?

Nu er vi jo så nået dertil, hvor der er flere forskellige løsninger på samme opgave - nemlig hvordan der bygges et stabilt modul.

Jeg forstår ikke helt den spinkle måde at lave moduler på, som Jørgen viser billeder af - for uden en "bundplade" kan krydsmålet på modulet jo netop ændre sig - og måske ikke kun under montage/samling (?).
Prøv f.eks. at skære top og bund af en papkasse, så kun de 4 sider er tilbage - så får man jo mildest talt sit hyr med at styre krydsmålet.

Ved Hobbykædens fødselsdagsarrangement den 9. juni 2013 viste Søren Bendtsen sine "tutorial-moduler" frem - det er en anden og (i mine øjne) bedre måde at gøre det på.
Den smule ekstra vægt er "godt givet ud", og med en fast bund bliver modulerne jo noget mere robuste og dermed praktisk anvendelige, uden at man i helt samme grad behøves at bekymre sig for, om de slår sig pga. fugt, temperatur og belastning:

[image]

I Stoholm i år kunne også ses moduler med fast bund:

[image]

Det ser rimeligt stabilt ud, må man sige.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Hvordan man kommer igang med at bygge et FREMO Modul

af Josax1978, 28/3 2014, 19:24 (3693 dage siden) @ Josax1978

Arbejde har det med at tage meget tid. Så der har desværre ikke været så meget tid, til at lave alt det jeg havde planer om.

Tilgengæld deltager jeg på DMJUs udstilling i Bramdrupdam d.5-6 April 2014 i hal 2 stand 49. Hvor vi vil vise hvordan man kan lave moduler selv, efter FREMO normerne. Derudover vil vi vise en masse andet der er en del af FREMO konceptet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak