MO - Cll - Cll - MO

af Jan Bøgedal Slundt @, 10/11 2013, 04:54 (3831 dage siden)

Hej igen :-)

Er der nogen her på forummet som har prøvet ovenstående oprangering med 2 Heljan MO hvor begge er med motor...? og hvordan er det gået..? hvilke koblinger kan anbefales mellem enhederne..?

- og som tillægsspørgsmål hvornår kørte det sidste MO tog på "lille Nord"..? - kan det passe, at der var 2 MO stationeret på Helgoland efter endt tjeneste på "lille Nord", som blev brugt som varme maskiner til opvarmning af togstammer...?

mvh.

Jan

MO - Cll - Cll - MO

af UTJ, 10/11 2013, 07:40 (3831 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

- og som tillægsspørgsmål hvornår kørte det sidste MO tog på "lille Nord"..? - kan det passe, at der var 2 MO stationeret på Helgoland efter endt tjeneste på "lille Nord", som blev brugt som varme maskiner til opvarmning af togstammer...?


Du finder det meste var at søge i fora på jernbanen.dk, fx: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=5268

MO - Cll - Cll - MO

af henho, Ringkøbing, 10/11 2013, 10:54 (3831 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Det kommer an på :

1. Har du 'kalibreret' hastigheden for Mo'erne i forhold til hinanden.

2. Hvis du har et digitalsystem, der giver mulighed for, at køre dem under én fiktiv
adresse (som f.eks. Lenz), er det vel det mest smarte. Alternativt skal de
ellers være sat til den samme adresse begge to.

Hvis ovenstående er på plads, skulle oprangeringen fint kunne lade sig gøre.

Jeg ville vælge faste koblingsstænger fra eks, Ribu.

MVH

Henrik

--
Med venlig hilsen

Henrik

MO - Cll - Cll - MO

af cm, 10/11 2013, 21:27 (3830 dage siden) @ henho

Hej Jan

Det kommer an på :

1. Har du 'kalibreret' hastigheden for Mo'erne i forhold til hinanden.

2. Hvis du har et digitalsystem, der giver mulighed for, at køre dem under én fiktiv
adresse (som f.eks. Lenz), er det vel det mest smarte. Alternativt skal de
ellers være sat til den samme adresse begge to.

Hvis ovenstående er på plads, skulle oprangeringen fint kunne lade sig gøre.

Jeg ville vælge faste koblingsstænger fra eks, Ribu.

MVH

Henrik

Hvis man benytter Uhlenbrock Intellibox, kan man jo bare gå ind i menu'en for dobbelt-traktion og notere de to MO-adresser som sammenkoblede. Herefter styres begge lokomotiver simultant - og adresseændring er ikke nødvendigt.

Kørelyset på den "bageste" MO skal man bare slukke.

Det er rigtigt at køreegenskaberne skal være programmerede ens i begge MO'ernes dekodere - og jeg vil tro, at det er en ubetinget fordel, at dekoderne er ens (samme fabrikat - samme version) selvom man angiveligt kan programmere sig frem til samme køreegenskaber med to forskellige dekodere. Når det så er sagt, kan man alligevel konstatere afvigelser de to lokomotiver imellem: Der kan være små forskelle i MO'ernes køreegenskaber. (Forskelle i slitagen af hæfteringene o.s.v.) - men disse små forskelle betyder i regelen ikke så meget.

Og det er rigtignok en fordel med faste sammenkoblinger - hvis man ellers i øvrigt er sikker på at toget bliver på sporet - ellers kan det blive dyrt, hvis en afsporet MO'er trækker to CLL vogne og den anden MO'er ned på gulvet - m.a.o. jeg ville foretrække at "ensgøre" MO'ernes køreegenskaber så meget som muligt - for derefter at anvende stammen med koblinger af den ene eller anden art (ikke faste)...

mvh
Chr

--
[image]

MO - Cll - Cll - MO

af Jan Bøgedal Slundt @, 10/11 2013, 22:04 (3830 dage siden) @ cm

Hej Jan

Det kommer an på :

1. Har du 'kalibreret' hastigheden for Mo'erne i forhold til hinanden.

2. Hvis du har et digitalsystem, der giver mulighed for, at køre dem under én fiktiv
adresse (som f.eks. Lenz), er det vel det mest smarte. Alternativt skal de
ellers være sat til den samme adresse begge to.

Hvis ovenstående er på plads, skulle oprangeringen fint kunne lade sig gøre.

Jeg ville vælge faste koblingsstænger fra eks, Ribu.

MVH

Henrik


Hvis man benytter Uhlenbrock Intellibox, kan man jo bare gå ind i menu'en for dobbelt-traktion og notere de to MO-adresser som sammenkoblede. Herefter styres begge lokomotiver simultant - og adresseændring er ikke nødvendigt.

Kørelyset på den "bageste" MO skal man bare slukke.

Det er rigtigt at køreegenskaberne skal være programmerede ens i begge MO'ernes dekodere - og jeg vil tro, at det er en ubetinget fordel, at dekoderne er ens (samme fabrikat - samme version) selvom man angiveligt kan programmere sig frem til samme køreegenskaber med to forskellige dekodere. Når det så er sagt, kan man alligevel konstatere afvigelser de to lokomotiver imellem: Der kan være små forskelle i MO'ernes køreegenskaber. (Forskelle i slitagen af hæfteringene o.s.v.) - men disse små forskelle betyder i regelen ikke så meget.

Og det er rigtignok en fordel med faste sammenkoblinger - hvis man ellers i øvrigt er sikker på at toget bliver på sporet - ellers kan det blive dyrt, hvis en afsporet MO'er trækker to CLL vogne og den anden MO'er ned på gulvet - m.a.o. jeg ville foretrække at "ensgøre" MO'ernes køreegenskaber så meget som muligt - for derefter at anvende stammen med koblinger af den ene eller anden art (ikke faste)...

mvh
Chr

Hej Chr :-)

De 2 MO'er har endnu ikke decodere, men jeg tænker de skal 2 ESU Loksound v. 4.0 - jeg skal også først til at bygge et anlæg her til foråret, digital systemet er endnu ikke købt..

Jeg er heller ikke så vild med idéen om faste koblinger, de har pt Märklin's kortkobling, men jeg har også Roco' universal kobling liggende hvis det skulle være bedre :-)

mvh.

Jan

MO - Cll - Cll - MO

af henho, Ringkøbing, 10/11 2013, 22:52 (3830 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hvis du er i tvivl om koblingerne, kan du på Eriks fremragende hjemmeside, se afsnittet om koblinger under 'Artikler' MY1287

--
Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

MO - Cll - Cll - MO

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/11 2013, 23:47 (3830 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt


Jeg er heller ikke så vild med idéen om faste koblinger, de har pt Märklin's kortkobling, men jeg har også Roco' universal kobling liggende hvis det skulle være bedre :-)

mvh.

Jan

Hej Jan

Netop disse to koblingstyper giver ommertrent en "fast" sammenkobling i forbindelse med den oprangering, du har planer om, så det lyder som et fornuftigt valg - men du må hellere nøjes med at bruge én af typerne i stammen.
Roco's kortkobling og Fleischmann's Profi-kobling giver ligeledes en "fast" sammenkobling - men A-koblinger er til gengæld nok et knapt så heldigt valg i denne forbindelse.
God fornøjelse med din "Lille Nord"-oprangering - og vis os gerne billeder/video af stammen, når den engang er køreklar.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

MO - Cll - Cll - MO

af UTJ, 11/11 2013, 18:34 (3829 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

God fornøjelse med din "Lille Nord"-oprangering - og vis os gerne billeder/video af stammen, når den engang er køreklar.

Det var ikke særlig almindeligt med MO i begge ender på Lille Nord. det var kun i mangel af styrevogn. Ellers var det MO-Cll-Bhs el. Cls. Kun mellemvogn i myldretiden.

MO - Cll - Cll - MO

af Tage Crillesen, 13/11 2013, 17:38 (3828 dage siden) @ UTJ

Hej
Hej
Hvad med Ballerup-Fr.sund der kan du også havde MO-BN-BN-MO
M.V.H. Tage

MO - Cll - Cll - MO

af Jan Bøgedal Slundt @, 13/11 2013, 18:59 (3827 dage siden) @ Tage Crillesen

Hej
Hej
Hvad med Ballerup-Fr.sund der kan du også havde MO-BN-BN-MO
M.V.H. Tage


Hej Tage...

Ja, det er rigtigt, DSB tog 10 Bn ud af beholdningen og monterede MO styreledning.
De blev til litra Bno (uden bindestreg) - der kom senere en litra Bn-o, men det var vogne som var godkendt til storebæltsforbindelsen :-)
- men det var en mulighed, jeg har både 2 MO og 2 Bno, men har endnu ikke fået fat i de 2 Cll... jeg har godt nok bundet de 2 Bno i andre stammer :-(
- noget helt andet, de Cll vogne fra Hobbytrade har ry for at køre dårligt, det er vist noget med de hjul som de har monteret :-(

mvh.

Jan

MO - Cll - Cll - MO

af Tage Crillesen, 13/11 2013, 23:55 (3827 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

hej Jan
Ja de løber ikke så godt som BN jeg kører med MO-Cll-Cls det går godt. Jeg prøvet
med MO-Cll-MO og MO-Cll-Cll-Mo det gik ikke godt.
M.v.H. Tage

MO - Cll - Cll - MO

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/11 2013, 23:43 (3825 dage siden) @ Tage Crillesen

hej Jan
Ja de løber ikke så godt som BN jeg kører med MO-Cll-Cls det går godt. Jeg prøvet
med MO-Cll-MO og MO-Cll-Cll-Mo det gik ikke godt.
M.v.H. Tage

Hej Tage..

Har du måttet skifte hjul på vognene...? evt. hvilke..?

mvh.

Jan

MO - Cll - Cll - MO

af Tage Crillesen, 16/11 2013, 13:34 (3825 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan
Nej det har jeg ikke men jeg tænker det kan være strømoptag fra hjulene men har ikke prøvet at gøre noget ved det for det går an .
M.V.H. Tage

MO - Cll - Cll - MO

af Tage Crillesen, 16/11 2013, 13:55 (3825 dage siden) @ Tage Crillesen

Hej igen
Jeg glemte at skive det går med MO-Cll-Cls


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak