Litra Ckm's anvendelse i 1988-91...?
Pænt goddag i stuen
Som nogen måske har læst kommer A.C.M.E med Ckm vognen...
- og så ville jeg da gerne vide, hvad blev vogene brugt til i de 3 år de hed Ckm..?
mvh.
Jan
Pænt goddag i stuen
Som nogen måske har læst kommer A.C.M.E med Ckm vognen...
- og så ville jeg da gerne vide, hvad blev vogene brugt til i de 3 år de hed Ckm..?
mvh.
Jan
af UTJ, 6/11 2013, 06:00 (4050 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Pænt goddag i stuen
Som nogen måske har læst kommer A.C.M.E med Ckm vognen...
- og så ville jeg da gerne vide, hvad blev vogene brugt til i de 3 år de hed Ckm..?
Jernbanehistorisk årbog 2013 giver svaret
af Jan Bøgedal Slundt , 6/11 2013, 23:11 (4050 dage siden) @ UTJ
nu har jeg desværre ikke lige adgang til den bog, jeg har så mange andre hvor jeg ledt efter svar... men desværre uden held
mvh.
Jan
af h087 , bagsværd, 6/11 2013, 23:44 (4050 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 6/11 2013, 23:54
hej
se se lige her
http://www.jernbaneklub.dk/jernbog/banebogklubben/
+ denne
http://www.jernbaneklub.dk/jernbog/arboger/aarbg-2013_0316.asp
mvh
h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk
af Jan Bøgedal Slundt , 7/11 2013, 00:16 (4050 dage siden) @ h087
Jeg kan desværre ikke bruge div. henvisninger til noget, jeg har pt. ikke råd til at købe flere bøger... jeg vil bare gerne vide hvad de 3 Ckm vogne blev brugt til i '88, '89 og '90
mvh.
Jan
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/11 2013, 00:51 (4050 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Jeg kan desværre ikke bruge div. henvisninger til noget, jeg har pt. ikke råd til at købe flere bøger... jeg vil bare gerne vide hvad de 3 Ckm vogne blev brugt til i '88, '89 og '90
mvh.
Jan
Jan, du kan jo - som de flinke og hjælpsomme mennesker beredvilligt påpeger - finde et uddybende svar i Jernbanehistorisk Årbog 2013.
Og hvis du ligesom mig p.t. ikke har råd til at investere i bøger, så kan du låne den ganske gratis på dit lokale bibliotek
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.
af Erik Olsen , Ishøj, 7/11 2013, 10:14 (4049 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
Jan, du kan jo - som de flinke og hjælpsomme mennesker beredvilligt påpeger - finde et uddybende svar i Jernbanehistorisk Årbog 2013.
Og hvis du ligesom mig p.t. ikke har råd til at investere i bøger, så kan du låne den ganske gratis på dit lokale bibliotek
Uanset hvad man kan eller ikke kan, så virkere det ofte som om sådanne svar er slet skjulte reklamer for køb af bøger om emnet, især når ingen vil ud med et konkret svar på spørgsmålet.
Jeg tror jeg har Jernbanehistorisk Årbog 2013 et sted, jeg vil prøve at finde den frem i aften og besvare spørgsmålet.
af UTJ, 7/11 2013, 12:38 (4049 dage siden) @ Erik Olsen
Uanset hvad man kan eller ikke kan, så virkere det ofte som om sådanne svar er slet skjulte reklamer for køb af bøger om emnet, især når ingen vil ud med et konkret svar på spørgsmålet.
Jeg tror jeg har Jernbanehistorisk Årbog 2013 et sted, jeg vil prøve at finde den frem i aften og besvare spørgsmålet.
Der er blot tale om hjælp til selvhjælp.
Det kunne jo være
1) at spørgeren rent faktisk ikke vidste hvor oplysningen kunne findes - så hjælper vi med at henvise.
2) hvis spørgeren ved hvor det er at finde, kan man oplyse at men lige skal have hjælp med et bogopslag. Det er imødekommende overfor dem som så skal hen til reolen og finde frem til bogen, læse den igennem og svare i dette forum.
3) når det er et økonomisk problem henvises der til en passende løsning på et offentligt bibliotek. Det giver ikke meget bogkøb.
Jeg synes at det er storartet at du, EO, vil svare efter at have konsulteret bogen. Men dine hentydninger til såkaldt reklame er helt hen i vejret. Men grundig som du jo er, ville du, selv med oplysningen citeret fra bogen, tilføje en kildehenvisning. Og kildehenvisninger er altså i normal omgang med trykte tekster ikke at regne for reklame.
af Erik Olsen , Ishøj, 7/11 2013, 20:07 (4049 dage siden) @ Erik Olsen
Jeg tror jeg har Jernbanehistorisk Årbog 2013 et sted, jeg vil prøve at finde den frem i aften og besvare spørgsmålet.
Et forkortet uddrag:
Flexvognenes anvendelse
Vognene kunne bl. a. pga. problemer med strømforsyningen ikke indsættes så bredt som de tidligere udflugtsvogne. Der var heller ikke udefra særlig stor efterspørgsel på vognene, men de blev flittigt brugt til interne arrangementer. 1988 var en af vognene indsat som cafe-vogn i forløberen til IC-toget København H-Korsør, og i juletrafikken 1988 løb der flexvogne som cafevogne i enkelte IC- og IR-tog, men de overførtes ikke på Storebælt.
Generelt var det er stort problem at vognenes pga. den store længde ikke kunne overføres på Storebælt. Der er beskrivelse af problemet og nogle fantasifulde og besværlige forslag til løsninger.
Vognene anvendtes i udflugtstog over flere dage som "Den rullende lejrskole", "Det blå rocktog" m. fl. Forud for kommunalvalget 1989 havde TV2 fået indrettet et valgtog med to flexvogne som studie og redaktionslokale. En af vognene var i 1990 i udlandet i et udflugtstog til Sockholm. Samme sommer indsattes flexvogne i "DSB Ferieekspres" og om vinteren i "Skiløberen" til Østrig.
Mit indtryk: Vognene blev ikke udnyttet optimalt fordi deres indretning, udstyr og længde gav sine problemer, og efterhånden kørte der færre og færre lokomotivtrukne tog. Selvom vognene var flotte, må de nok betegnes som en fejlinvestering.
Teksten er lidt vanskelig at genfortælle da den er holdt i en fortællende stil som del af en større artikel om DSB's udflugtsvogne.
af Ole Dinesen, 8/11 2013, 08:34 (4048 dage siden) @ Erik Olsen
Jeg tror jeg har Jernbanehistorisk Årbog 2013 et sted, jeg vil prøve at finde den frem i aften og besvare spørgsmålet.
Et forkortet uddrag:Flexvognenes anvendelse
Forud for kommunalvalget 1989 havde TV2 fået indrettet et valgtog med to flexvogne som studie og redaktionslokale.
Vognene ankom til Odense bag på ordinær IC, og trækkes her væk af MH:
http://www.oledinesen.dk/danmark-1983-1989/?album=159&gallery=183&pid=3791
Mvh. Ole
af Mogens V., Esbjerg V., 7/11 2013, 15:34 (4049 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Hej gruppe
Hvis ingen andre ønsker at svare Jan Bøgedal Slundt direkte, skal jeg gerne prøve at hjælpe.
Vognene blev købt som tomme skaller i Tyskland, og blev indsat i trafikken som flex vogne.
Man kunne så selv bestemme om de skulle køre som konferencerum eller andet.
Du har mulighed for at se vognene på jernbanehistorisk forum under vogne.
Det var meget behagelige vogne at køre med, og de var godkendt til 200 km.t
Vognene har ført en omtumlet tilværelse, og 2 af dem kører nu som kongevogn henholdsvis ledsagervogn for kongevognen. Den sidste er vist en gul tjenestevogn for målevognstjenesten.
Jeg så personlig gerne at vognene havde fået en bedre skæbne, og at der havde kørt mange flere af denne vogntybe i danmark. (Så havde der været gode tog til alle)
Jeg håber at det kunne hjælpe dig, og at jeg ikke trådte nogen over tæerne.
--
Med venlig hilsen
Mogens V.
GuMJK
af Svend B J, 7/11 2013, 17:50 (4049 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Som nogen måske har læst kommer A.C.M.E med Ckm vognen...
Er der nogen der ved mere om disse vogne i model: Hvilke modeller der tænkes udsendt og hvornår?
John R fra Tog og Tekno i Aalborg har vist god kontakt til A.C.M.E. men der står ikke noget på hjemmesiden.
--
Svend
af Denis Petersen, 8/11 2013, 08:00 (4048 dage siden) @ Svend B J
Jeg snakkede med ham gutten fra A.C.M.E. nede i Køge tidligere i år.
Og han sagde at han ville komme med vognen som Ckm og Målevogn i gul med tilhørende måleledsagevogn.
Han snakkede også om han vidste at de har kørt i andre farver såsom blå og vinrød nu og med WRm litering. Samtidig sagde han også at hvis man nu blændene nogle vinduer så havde man jo en anden vogn.
Så det jeg kunne få ud af ham der var så følgende
Ckm vogn også som Målevogn i gul i et sæt med gammel sovevogn
Også kan man da håbe på Wrm. og ledsagevogn i både blå og vinrød
ACME 90044
http://jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1966&VognID=2806
ACME 90045
http://jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1982&vognid=3160 + http://jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1982&vognid=3163
Det er de 2 "sæt" jeg har billeder af på en flyver
Denis Petersen
af Jonas Rasmusen, 8/11 2013, 20:03 (4048 dage siden) @ Denis Petersen
Hej
Er der nogen der har billeder af indretningen inde i vognen?
Mvh
Jonas Rasmusen
af Jan Bøgedal Slundt , 9/11 2013, 01:07 (4048 dage siden) @ Jonas Rasmusen
Tusind tak for svar... men det gør mig alligevel lidt forvirret, jeg har planer om at købe én Ckm 601, da det er den eneste variant som kommer ind under min private epoke som er 1/1 1983 - 31/12 1990... - og på Sjælland
Jeg kan jo indsætte den i IC-tog blandt de vogne som ikke skal overføres via Storebælt.. Skiløberen var også en mulighed, men det er bare så sent i min epoke...
- hvad med bådtoget til Kalundborg...? blev den brugt her..?
- Jeg syntes også det er en flot vogn, som jo på mange måder var forud for sin tid... en skam at DSB ikke rigtigt fik den passet ind i div. tog. Den fik vel først sin plads rigtigt i Ferieekspressen og Skiløberen, og der var det jo ved at være for sent med de lokomotivtrukne tog, desværre.. med 2 af dem lever jo heldigvis en ærefuld tid som kongevogn og ledsagevogn...
- personligt havde jeg gerne set, at de lokomotivtrukne tog havde levet lidt længere, så vi havde set en ny epoke af lokomotiver og personvogne... der er ikke meget ved at spotte et IC/3 tog eller lign.
mvh.
Jan
af Svend B J, 9/11 2013, 09:18 (4047 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Jeg kan jo indsætte den i IC-tog blandt de vogne som ikke skal overføres via Storebælt.. Skiløberen var også en mulighed, men det er bare så sent i min epoke...
- hvad med bådtoget til Kalundborg...? blev den brugt her..?
Du kan sætte dem bag på hvilket som helst lokomotivtrukket tog, da vognene blev anvendt som udflugtsvogne (hvad de jo også var). Jeg har selv været en tur frem og tilbage til Vordingborg med en af dem, lige efter de blev anskaffet - altså indrangeret i et regionaltog til/fra Nykøbing F.
--
Svend
af mikkelelling, 11/11 2013, 18:50 (4045 dage siden) @ Svend B J
Hej
På nordvestbanen kørte de ofte i de almindelige regionaltog. På det tidspunkt havde man ikke mulighed for at indrangere vognen på Østerport da alle vores tog vendte i spor 12. Derfor kørte de aflåste frem og tilbage hele dagen selvom de kun skulle bruges én gang.
Vh. Mikkel
af Gert, 9/11 2013, 09:21 (4047 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
"der er ikke meget ved at spotte et IC/3 tog eller lign."
Det sagde vi også om den evindelige MO i mange år.............
Gert
af UTJ, 9/11 2013, 09:48 (4047 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
- Jeg syntes også det er en flot vogn, som jo på mange måder var forud for sin tid... en skam at DSB ikke rigtigt fik den passet ind i div. tog. Den fik vel først sin plads rigtigt i Ferieekspressen og Skiløberen, og der var det jo ved at være for sent med de lokomotivtrukne tog, desværre.. med 2 af dem lever jo heldigvis en ærefuld tid som kongevogn og ledsagevogn...
Det er jo en gammel sag som DSB anskaffede. Konstruktionen er jo fra slut 1970'erne og det var sådan set på tale at anskaffe denne vogntype i stedet for de sidste 40 B-vogne fra 1981-83. Men det var jo lettere blot at hive tegningerne fra 1964 frem igen (!).
Det er sådan set mere relevant at købe tyske Bpmz mv. vogne til et dansk anlæg i din periode, men jeg ved ikke om de kun kørte mellem Hamborg og København.
af Jan Bøgedal Slundt , 9/11 2013, 10:05 (4047 dage siden) @ UTJ
- Jeg syntes også det er en flot vogn, som jo på mange måder var forud for sin tid... en skam at DSB ikke rigtigt fik den passet ind i div. tog. Den fik vel først sin plads rigtigt i Ferieekspressen og Skiløberen, og der var det jo ved at være for sent med de lokomotivtrukne tog, desværre.. med 2 af dem lever jo heldigvis en ærefuld tid som kongevogn og ledsagevogn...
Det er jo en gammel sag som DSB anskaffede. Konstruktionen er jo fra slut 1970'erne og det var sådan set på tale at anskaffe denne vogntype i stedet for de sidste 40 B-vogne fra 1981-83. Men det var jo lettere blot at hive tegningerne fra 1964 frem igen (!).
Det er sådan set mere relevant at købe tyske Bpmz mv. vogne til et dansk anlæg i din periode, men jeg ved ikke om de kun kørte mellem Hamborg og København.
Ja, det var netop de tyske Bpmz jeg havde i tankerne.. de kunne jo bruges da Storebæltsforbindelsen var åbnet... storebæltsfærgerne var jo tilpasset 5 B vogne i længden, men selvfølgelig kunne færgerne tage 8 Bpmz på 2 spor, og stadig ha' 2 spor til lyntog
mvh.
Jan
af Ole Dinesen, 11/11 2013, 18:40 (4045 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Alle tre Ckm vogne var i 1996 i brug if. med de omfattende prøvekørsler af ER tog i Sønderjylland og på Fyn.
MY 1131 foran ER værkstedsvogn 401+Værkstedsvogn 201+Målevogn 003+Målevogn 002+WLABm 461+WRm 601+Målevogn 001. Kolding 28.10.1996.
af langelandsbane, 11/11 2013, 23:25 (4045 dage siden) @ Ole Dinesen
Jeg har 2 billeder af Ckm fra Korsør liggende :)
af Jan Bøgedal Slundt , 12/11 2013, 05:42 (4044 dage siden) @ langelandsbane
Jeg har 2 billeder af Ckm fra Korsør liggende :)
Re-tog med EA, det var vist ikke så tit
af Jan Bøgedal Slundt , 30/11 2013, 01:18 (4026 dage siden) @ langelandsbane
Jeg har 2 billeder af Ckm fra Korsør liggende :)
Hej igen
Nu har jeg fået læst "Jernbanehistorisk årbog '13" - og som jeg tolker det, så burde DSB jo nok ha' købt vognene i '78 - '79 hvor de blev udviklet... så bliver der selvfølgelig problemer med el-forsyningen, for der er DSB jo ikke gået over til el-varme endnu, men det kunne sikkert løses på en eller anden måde...
De får dem alt for sent til at de kan nå at skabe et behov, og hvem ved måske der ville være kommet andre "B" vogne ud af det, og det røde IC-tog ville måske være blevet "levetidsforlænget".... jeg gætter bare
Jeg tror min kommende Ckm 601 fra A.C.M.E kommer til at køre forrest i et Re-tog med EA 3001
mvh.
Jan
af Jan Bøgedal Slundt , 12/11 2013, 05:44 (4044 dage siden) @ Ole Dinesen
Alle tre Ckm vogne var i 1996 i brug if. med de omfattende prøvekørsler af ER tog i Sønderjylland og på Fyn.
MY 1131 foran ER værkstedsvogn 401+Værkstedsvogn 201+Målevogn 003+Målevogn 002+WLABm 461+WRm 601+Målevogn 001. Kolding 28.10.1996.
Det er jo næsten et sørgeligt syn, at de fine vogne bliver brugt til måletog
af Svend B J, 30/11 2013, 09:29 (4026 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Svend B J, 30/11 2013, 09:42
Som nogen måske har læst kommer A.C.M.E med Ckm vognen...
.... som vist på dette nyhedsblad:
A.C.M.E.´s hjemmeside er forøvrigt et besøg værd:
http://www.acmetreni.it/index.php/en/
--
Svend
af Jan Bøgedal Slundt , 1/12 2013, 19:59 (4025 dage siden) @ Svend B J
Som nogen måske har læst kommer A.C.M.E med Ckm vognen...
.... som vist på dette nyhedsblad:
A.C.M.E.´s hjemmeside er forøvrigt et besøg værd:
http://www.acmetreni.it/index.php/en/
Er vi ikke enige om, at Ckm 601 tilhører epoke IV - og først bliver epoke V som Wrm..??
mvh.
Jan
af Denis Petersen, 1/12 2013, 22:34 (4025 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Nej !!!!!!!!!
Det er det korte svar
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Ckm&typenr=
Denis Petersen
af Erik Olsen , Ishøj, 2/12 2013, 20:40 (4024 dage siden) @ Denis Petersen
Nej !!!!!!!!!
Det er det korte svar
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Ckm&typenr=
Det kommer mest an på hvilken epokestandard man anvender.
http://www.morop.eu/de/normes/nem808dk_d.pdf