3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af Brian, 31/10 2013, 09:52 (3841 dage siden)

Hej.

Sidder her og kigger lidt på priser angående lokomotiver til Märklin. Hvorfor er lokomotiver til 3-skinne drift, noget dyrere en til 2-skinne drift. Her tænkes ikke på Märklins egne lokomotiver men diverse danske modeller man kan købe. Er der virkelig så stor forskel på indmaden, især i dag hvor elektronik ikke er så dyrt som det har været.

Der er jo mange flotte modeller, men smadder ærgerligt de lige er 4-500 kr. dyrere hver gang :-|

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af Tonny B. Andersen, 31/10 2013, 10:09 (3841 dage siden) @ Brian

Det kunne være fordi man bygger lokomotivet som 2-skinne, og i produktionen af 3-skinne lokomotiver, tilføjer dele og arbejdstid.

Det er for eksempel rimelig nemt at ombygge for eksempel Heljan diesellokomotiver fra 3-skinne til 2-skinne. Det har jeg i tankerne, når jeg støder på brugte maskiner, som jeg kunne tænke mig.

Prisen var slet ikke inde i vurderingen om jeg skulle vælge om jeg ville have 2 eller 3 skinne modeltog, men jeg er glad for mit valg. Jeg har i flere situationer stået og sagt, godt jeg valgte 2 skinne, og ja, prisen er en af dem.

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af Brian, 31/10 2013, 10:31 (3841 dage siden) @ Tonny B. Andersen

Hej Tonny.

Tak for svaret.

Syntes bare stadig at priserne er for dyre, til at jeg vil gøre mere i modeltogshobbyen. Hvis man vil have flere kunder skal priserne også noget mere ned. Var selv til Modeltogmessen i Stoholm her i weekenden, mange flotte ting og sager. Men man skal jo næsten være millionær for at være med her.

Nå ved godt det ikke er dig der bestemmer priserne, og endnu engang tak for svaret.

Mvh.
Brian

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af Gert, 31/10 2013, 11:53 (3841 dage siden) @ Brian

Den væsentligste prisforskel mellem 2 og 3 skinne lokomotiver skyldes, at nye 3 skinne lokomotiver altid er med dekoder, hvad 2 skinne som regel ikke er.

Man behøver bestemt ikke at være velbeslået for at lege med modeltog. Der kan købes ganske billige nye lokomotiver, hvis man ikke er MEGET nøjeregnende med detaljerne. Mange fabrikanter kører modelserier i flere prisklasser.

Så behøver man heller ikke at have en masse tog - tag det du har, med i en klub og lad det køre på dens anlæg. Det er alligevel de færreste, der har plads til en rimelig størrelse anlæg hjemme.

Gert

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af Tage Crillesen, 31/10 2013, 16:31 (3841 dage siden) @ Brian

Hej Brian
Køb lidt ad gangen det har jeg gjort den gang jeg var på arbejdsmarked i dag er jeg 70 år og har ikke de store penge til modeltog men har stor glæde af det jer købte den gang.
M.V.H. Tage

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af Litra ME, 31/10 2013, 17:59 (3840 dage siden) @ Tonny B. Andersen

Hej Tonny

Hvad med Märklin's maskiner er de til at ombygge til 2-skinne ?

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af Gert, 31/10 2013, 18:36 (3840 dage siden) @ Litra ME

Ikke særlig let - der skal bl. a. nye hjul på. Mange af lokomotiverne kan du købe i det andet Märklin selskab, der hedder TRIX - og der er de til 2 skinne drift.

Gert

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af Tonny B. Andersen, 31/10 2013, 22:32 (3840 dage siden) @ Litra ME

Jeg har Märklin MY 1142 som er ombygget til 2 skinne, og jeg har en Esu Loksound 4.0 dekoder i den. Det er ikke mig selv der har bygget den om. Jeg kender et par stykker som kan det.

Jeg har også set det gule arbejdstogsæt fra Märklin, som Felderbanen havde bygget om til 2-skinne og sat til salg.

Heljan's lokomotiver (dog ikke damplokomotiver), er der vist ingen problemer med. Jeg har en ombygget MY 1201, og en af mine venner har en ombygget IC3. Han fik det lavet hos Felderbanen (vist endda mens han ventede).
Heljan's lokomotiver er der normalt også en lille prisforskel på 2 og 3-skinne, og de er normalt uden dekoder.

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af mr-data, 2/11 2013, 14:56 (3839 dage siden) @ Brian

Jeg har et par bud på hvad prisforskellen skyldes:

Som andre har nævnt før, er de fleste 3-skinne lokomotiver udrustet med en dekoder; hvad der simpelthen skyldes at den selv ved analogdrift er nødvendig for at kunne styre lokomotivet (tidligere anvendte man en såkaldt "perfektomskifter", men i slutningen af 1980'erne overhaledes den prismæssigt af digitaldekodere som kunne klare opgave lige så godt).

Desuden så er der til strømoptag brug for en såkaldt "slæbesko" som er i berøring med den "3." skinne (også kaldet punktkontakter).

Derudover, så leverer de fleste producenter deres 3-skinne lokomotiver med hjul beregnet til kørsel på Maerklins spor. Eneste undtagelse jeg kender til, er Heljan, men til visse modeller har de alligevel måtte fremstille særlige hjul til 3-skinne folket.
At det er nødvendigt med særlige hjul til 3-skinne, har historiske årsager. Før lokomotiver (og vogne) fra en producent kunne bruges på en anden producents skinner, havde Maerklin sine egne standarder (ligesom de øvrige producenter havde). Da der i mange år ikke var andre producenter end Maerklin selv som producerede materiel til deres system, valgte man at fortsætte med sine egne, velfungerende standarder, mens 2-skinne markedet efterhånden tilpassede sig NEM-normerne (som gælder næsten alle tekniske aspekter). Så da Maerklin af forskellige årsager endelig mistede monopolet på materiel til deres eget system, stod med en situation hvor Maerklins kunder havde en masse materiel i forvejen, som ville blive ubrugeligt eller kræve en ombygning hvis man tilpassede sig normerne. Derfor valgte man at beholde systemet. Forskellene mellem 3-skinne spor (Maerklin) og 2-skinne spor (øvrige) er skinnehøjden (også kaldet code) samt indvending afstand mellem skinnerne; skinnerne er forholdsvis høje (det samme gælder også hjulenes flanger) og den indvendige afstand er en smule mindre end ved 2-skinne.
Disse forskelle er ganske vidst forholdsvis små, og principielt set KAN et lokomotiv med hjul beregnet til 2-skinne godt bruges på 3-skinne (Maerklin) spor. MEN i forbindelse med kurver og sporskifter er der stor sandsynlighed for at det giver problemer. Og derfor kan det på det strengeste anbefales at sørge for at bruge de rigtige hjul.

Men hvad har det med hjulene at gøre med prisen? Det kan illustreres med et eksempel: Hvis vi siger at markedet for modeltog i HO består af 2/3 2-skinne kørere og 1/3 3-skinnekørere, så er der også tilsvarende færre forbrugere til at betale for særligt udstyr til 3-skinne. Al produktion medfører omkostninger til materialer, maskiner, eventuelle forme og en række andre ting, og der er kun et sted at hente disse udgifter: Forbrugerne. Og derfor består alle produkters pris af dels af materialeprisen, dels af en andel af produktionsomkostningerne. Og den andel er direkte afhængig af hvor mange enheder der kan sælges; så færre forbrugere af 3-skinne materiel, betyder at materiel specielt til dem har en større andel af produktionsomkostninger pr. styk.

Så det er altså dels dekoderen, dels specialkomponenterne som gør at 3-skinne materiel er dyrere. Disse specialkomponenter er dels slæbeskoen, som ofte kan anvendes til mange forskellige modeller, dog kan nogen modeller have brug en kort eller lang slæbesko, men 2 (evt. 3) længder kan dække de fleste behov, og derfor produceres i store styktal. Dels hjulene som enten har en standardstørrelse (hovedparten af vogne og lokomotiver) eller en mere speciel størrelse; sidstnævnte gælder især damplokomotiver og helt specifikt deres drivhjul. Så de kan i et vist omfang også bruges til mange modeller, og dermed også produceres i store styktal.
I den forbindelse er det så værd at huske, at monteringen af disse komponenter kræver lidt ekstra arbejde, hvilket er en yderligere omkostning.

Hvad hjulene angår, så har især Heljan (og muligvis andre) med skiftende held produceret hjulprofiler som hævdes at være universelle og kunne fungere på både 2-skinne og 3-skinne. Når jeg skriver skiftende held, skyldes det at hjulprofilet som tidligere nævnt er afhængigt af sporafstanden. Derfor bør man også kontrollere den indvendige afstand mellem hjulene.

Håber at ovenstående ikke er alt for indviklet.

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af kka-dk, 5/11 2013, 16:05 (3836 dage siden) @ mr-data

Hvis vi siger at markedet for modeltog i HO består af 2/3 2-skinne kørere og 1/3 3-skinnekørere, så er der også tilsvarende færre forbrugere til at betale for særligt udstyr til 3-skinne.

Har du noget belæg for den påstand? Den er meget udbredt, men efter min bedste viden forkert; i hvert fald i Danmark, og i endnu større omfang i Tyskland.

Jeg har kendskab til produktionsfordelingen for et par producenter der producerer trækkraft til begge systemer, og den er ca. 50-60% treskinne og dermed 40-50% toskinne.

Mvh. Klaus K

3-skinne lokomotiver er dyrer end 2-skinne hvorfor?

af mr-data, 5/11 2013, 16:11 (3836 dage siden) @ kka-dk

Hvis vi siger at markedet for modeltog i HO består af 2/3 2-skinne kørere og 1/3 3-skinnekørere, så er der også tilsvarende færre forbrugere til at betale for særligt udstyr til 3-skinne.


Har du noget belæg for den påstand? Den er meget udbredt, men efter min bedste viden forkert; i hvert fald i Danmark, og i endnu større omfang i Tyskland.

Jeg har kendskab til produktionsfordelingen for et par producenter der producerer trækkraft til begge systemer, og den er ca. 50-60% treskinne og dermed 40-50% toskinne.

Mvh. Klaus K

Nej, det har jeg intet belæg for; det var kun ment som et eksempel. Men ud fra hvad jeg har kunne læse mig i diverse blade (Banen, Lokomotivet, og andre), på DMJU's kluboversigt, og andre steder, så lader det at 3-skinne er dominerende i øst-Danmark mens det i vest-Danmark snarere er 2-skinne. Men hvordan det så forholder sig i resten af Europa, ved jeg ikke.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak