Tekno bus

af Kennie Jensen @, Rødovre, 26/10 2013, 10:06 (3846 dage siden)

Hej

Jeg ved godt det her ikke passer helt ind i forummet, men jeg er kommet i besiddelse af en rigtig rigtig fin modelbus af mærket Tekno.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken værdi den har! Den er jo i lidt ramponeret stand desværre..

Den er i øvrigt til salg til den rette pris, det er et arvestykke fra min farmor..

[image]
[image]
[image] [image]

Tekno bus

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/10 2013, 11:29 (3846 dage siden) @ Kennie Jensen

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken værdi den har! Den er jo i lidt ramponeret stand desværre..

Pga. den dårlige stand er den ikke et samlerobjekt og derfor ikke meget værd.

Tekno bus

af Niels Munch, 26/10 2013, 16:04 (3846 dage siden) @ Kennie Jensen
redigeret af Niels Munch, 26/10 2013, 16:16

Bussen kunne - efter lidt istandsættelse - gøre fyldest på et spor "0" anlæg.

Men KS-farverne er en tilsnigelse. Denne Scania-bustype med svensk Katrineholm karosseri har, selv om vi medregner alle varianterne CR76, CR110 og CR111, kørt i DK i meget få eksemplarer hos Hjortekær Trafik, Lyngby, Johs. Andersen, Hillerød og Fredericia Omnibusser, men alle med dørarrangement 1-2-0.

Se f.eks: http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=17507 - http://galleri.busfronten.dk/displayimage.php?album=33&pos=111 - http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=5457 .

3 Hjortekærvogne gjorde kort karriere i HT som nr. 6001-6003, men ingen blev omlakeret i HTs gul/hvide design.

M.v.h.
Niels

Tekno bus Linie 43 mod Emdrup Total OT!

af per sørensen, Hg, 26/10 2013, 16:57 (3846 dage siden) @ Niels Munch

Jeg bemærker, at det er min ungdoms linie 43 - benyttet 1969 -1971, men som Niels skriver - den så ikke helt sådan ud.
Jeg havde selv en Tekno bus, men den var helt anderledes.

Jeg boede i Helsingør og transportvejen bestod af cykeltur på 1 km, så togtur med Kystbanen til Nørreport og derefter Linie 43 til Lersø Park Allé, hvorfra jeg kunne spadsere til Akademisk Studenterkursus i Titangade.

Jeg havde et princip om at møde i skolen hver dag og det gav en del udfordringer:
Værste tur var under en snestorm, hvor jeg med den stærkt forsinkede Ekspres med ordinær afgang fra Hg kl. 5:55, præsterede at komme i skole kl 13:00! Tænk lige over det!
Vi måtte stå af i banegraven ved Vesterport (der jo normalt ikke betjenes af Kystbanen) og ned i dyb sne og så blive hjulpet over på en høj S-togs-perron. Vi kunne ikke komme ind til Hovedbanen.

Den normale tur med linie 43 var ellers fra Nørreport St. mod Emdrup. Påstigning ved skohandleren i Fredriksborggade. Hold da op hvor jeg har stået og frosset mange gange der (og gloet på damesko)...

Jeg husker ikke, at passagerene dengang skældte ud på hverken buschauffører eller togpersonale. Alle vidste da godt, at det ikke var deres skyld, hvis der var forsinkelser. Nå, måske er vi bare mere uvidende idag....

Til gengæld kunne man godt få en balle fra Togføreren, når man sprang på toget efter det var sat i gang! Det var ellers godt at springe på Cl vognene med de hvide håndtag og masser af plads på trinbrædtet!
Ofte var de meget flinke og der var til dels fast personale som man hilste på, selvom man var langhåret og i lømmelalderen. Så fik man til gengæld lov til at køre med, hvis man havde glemt det brune togkort.

Det her havde så ikke meget med Tekno at gøre - sorry - Jeg blev revet med.....

Venligst

ped

Tekno bus

af per sørensen, Hg, 26/10 2013, 16:28 (3846 dage siden) @ Kennie Jensen

Hej Kennie,

Synd den er slidt, men din farmor må have haft mange gode timer med at køre med den... (undskyld).

Hvis du alligevel ikke kan få noget for den, kan du jo donére den til f.eks. DMJK, der kører i spor 0. Den passer i størrelsen.

Venligst

ped

Tekno bus

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/10 2013, 23:54 (3846 dage siden) @ Kennie Jensen

Generelt kan man sige om Teknobiler at de skal være i flot stand, hvis de skal holde værdien, er der så den originale æske med, er det bare helt perfekt, også for prisen.

Bussen her har nogen børn utvivlsomt haft stor fornøjelse af at lege med.

Den er udmiddelbart ikke særligt meget værd pga. standen. Jeg ville fx lade den gå i arv til kommende generationer, der så kan fortsætte med at have stor glæde af den.

Mvh
Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak