Det lille værksted

af Sølgaard, 8/10 2013, 14:35 (3865 dage siden)

Jeg syntes lige jeg ville vise hvad den seneste tid er gået med.

Jeg kan se at mine foto ikke er blevet helt så gode. Men jeg håber i kan nøjes.

[image]
DSB Litra F. (Jyde F'er)

[image]
Skinnebus fra AHJ (Freja Modeltog. Der er en mere undervejs)

[image]
Triangel også fra det nordjyske AHJ 5202. (Freja modeltog)

[image]
Triangle fra HBS (Freja modeltog)

[image]
Til skinnebussen høre også en bivogn (Freja modeltog)

[image]
Og så rosinen i pølseenden en rumpeged. (Freja modeltog)

Modellerne er næsten klar til maleren og mangler lige at blive gjort rene samt et par enkelte små detaljer.

Efterfølgende skal hjul mv udskiftes til RP25 så udsende bliver helt i top.

Mvh Sølgaard

Det lille værksted

af Svend B J, 8/10 2013, 20:18 (3864 dage siden) @ Sølgaard

Man kan vist roligt sige, at du har nogle modeller vi andre (desværre) ikke har. Det bliver spændende at se de færdige (malede) resultater.

--
Svend
[image]

Det lille værksted

af Jan-Eddie, 8/10 2013, 21:22 (3864 dage siden) @ Sølgaard

Kære Sølvgaard.
Hvor ser det godt ud! Jeg har også et par sæt på vej - men det har været en meget lang vej.
Du har lagt mange timers arbejde inden du er nået så vidt. Hvordan er køreegenskaberne?
Jeg håber du vil fortælle lidt om, hvordan du renser modellerne og hvad du grunder med og hvordan. Jeg har endnu ikke fundet en grunder der hæfter rigtig godt. (Jo tidligere kunne man få en ætsende hæftegrund - den var god - men fås ikke mere). Jeg har netop købt et mini sandblæsningssæt fra Fohrmann. Jeg håber at grunderen hæfter bedre efter en forsigtig sandblæsning.
Held og lykke på malerværkstedet!
Jan-Eddie Mathiasen

Det lille værksted

af Sølgaard, 10/10 2013, 11:05 (3863 dage siden) @ Jan-Eddie

Hej Jan

Når jeg renser modellerne starter jeg med at børste dem rene med en tandbørste eller tilsvarende med en gang sulfo og varmt vand. Efterfølgende bliver modellerne lagt i et ultralydsbad. For at malingen/grunderen bedre hæfter på modellen, har jeg i forbindelse med bygningen brugt en stålbørste fra proxxon til at ”polere” overfladen. Yderligere giver jeg modellen en sandblæsning efter rengøringen. Her skal man være meget varsom da metalpladen er 0,3 mm og derfor vil kunne blive beskadiget under sandblæsningen.

Når jeg kommer til malingen, starter jeg med en grunder fra Weinert. Evt. kan der også fås en rigtig god grunder fra Real-Modell. Og maling af modellerne er altid med en airbrush.

Det lille værksted

af UTJ, 10/10 2013, 11:14 (3863 dage siden) @ Sølgaard

Jeg affedter i acetone/sprit efter rengøring.

Det lille værksted

af Sølgaard, 10/10 2013, 15:27 (3862 dage siden) @ UTJ

Det er helt rigtigt. Inden du begynder at male modellen er det MEGET vigtigt at modellen affedtes så grunderen kan binde. Den nemmeste måde er at benytte en latex handske til at berøre modellem med under og efter affedtningen.
Der kan nemt komme et fingeraftryk på modellen hvis du ikke er opmærksom.

Det lille værksted

af Jan-Eddie, 10/10 2013, 20:38 (3862 dage siden) @ Sølgaard

Kære Sølgaard og UTJ
Tak for jeres tips!
mvh.
Jan-Eddie Mathiasen

Det lille værksted

af henho, Ringkøbing, 10/10 2013, 23:15 (3862 dage siden) @ Sølgaard

Og latex-handskerne skal være af den type UDEN talkum :-)

MVH

Henrik

--
Med venlig hilsen

Henrik

Det lille værksted

af Freja Modeltog ⌂ @, 7/1 2015, 10:18 (3409 dage siden) @ henho

Hej Michael
Virkelig flot arbejde og rigtig dejligt og det glæder mig, at andre kan få endnu mere ud af mine modelbyggesæt end jeg. Jeg har jo som feriebarn hver sommer set Aalborg Privatbaner live på begge sider af Limfjorden - desværre uden damp. Det er fint at mine byggemodeller bliver vist af dig her til et bredt MJ-publikum, og de kan få mod på selv at bygge deres helt egne velkørende modeltog. Jeg må om muligt få et godt malerkursus hos dig i Aalborg ;-)
Mvh Peter Brøndum / Freja modeltog.

Avatar

Det lille værksted

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/1 2015, 23:16 (3404 dage siden) @ Sølgaard

Jeg syntes lige jeg ville vise hvad den seneste tid er gået med.

Jeg kan se at mine foto ikke er blevet helt så gode. Men jeg håber i kan nøjes.

Hej Michael

Billederne er der skam ikke noget i vejen - og det er der sandelig heller ikke med modellerne :-)
Det er virkelig fine sager!
Hvis du kunne overtales til at afholde et malerkursus i Aalborg for Peter, så ville jeg da også vældig gerne deltage :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring
Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak