Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/8 2013, 22:56 (3906 dage siden)

Hej igen :-)

Jeg kunne godt tænke mig at genskabe skiløberen i model som den så ud, da der var Bcm vogne og evt. BDk...

er der nogen her i forumet som kender oprangeringen...?

mvh.

Jan

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....

af John Hansen ⌂, 20/8 2013, 09:23 (3905 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg kunne godt tænke mig at genskabe skiløberen i model som den så ud, da der var Bcm vogne og evt. BDk...

er der nogen her i forumet som kender oprangeringen...?

Hej Jan,
På min hjemmeside har jeg et foto af Skiløberen i Rødby Færge 24. januar 1988. Indrømmet, man ser mest af ME-lokomotivet...

Oprangeringen har jeg noteret som DSB ME 1514+DSB Bcm 51 86 51-40 423-9+DSB Bcm 51 86 51-40 424-7+DSB Bcm 51 86 51-40 421-3+DSB Bcm 51 86 51-40 420-5+DSB Bcm 51 86 51-40 426-2+DSB Bcm 51 86 51-40 427-0.

Håber, at oplysningerne kan hjælpe dig videre - og god fornøjelse med modelen :-)


Mvh. John

Avatar

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....!!!

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/8 2013, 10:17 (3905 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen :-)

Jeg kunne godt tænke mig at genskabe skiløberen i model som den så ud, da der var Bcm vogne og evt. BDk...

er der nogen her i forumet som kender oprangeringen...?

mvh.

Jan


Hej Jan

Det kan jeg godt forstå, for det er jo nogle herlige oprangeringer.

I BaneBøgers "Internationale Tog via...." kan du finde eksempler på oprangeringer.

I "Internationale Tog via Jylland":
Billedet midt på side 80 viser MY 1128 med 3 stk. Bcm på vej fra Århus til Kufstein i august 1989.
Den oprangering er lige til modeljernbanen.

I BaneBøgers "Internationale Tog via Rødby":
Billedet øverst på side 62 viser ME 1524 med 7 stk. Bcm og WLABm.
Denne oprangering er også lige til modeljernbanen.

WLABm-vognen fås fra Roco (superflot!) og Heris (også en pæn og nydelig model!).
Bcm-vogne i exact 1:87 (og superflotte!) kunne fås fra LIMA i 1990'erne, både i løsvægt i i et sæt med fire vogne, og nu også fra Roco, så der skulle være muligheder nok for at skrabe et tilstrækkeligt antal sammen uden "nummer-overlap".

Du kan læse mere om Bcm-vognene og andre af samtidens "brugtvognskøb" i Tyskland i BaneBøgers "Jernbanehistorisk Årbog 2006", side 44-64.

Og husk, at rejsebureau/chartervognene med snefnug, konfetti og fyrværkeri på i den daglige drift ikke kørte sammen med nattogsvognene med måne og stjerner på - af en eller anden grund bliver vognene ofte blandet sammen i skala 1:87.
Nattogsvognene var indrettet med faste køjer, mens køjerne kunne slås ned og bruges som sæder i rejsebureau/chartervognene.
Skæg for sig og snot for sig gælder også her, hvis man vil efterligne virkeligheden.
(Dog kørte et særtog i juli 1997 for arkitektstuderende, hvor ti vogne af blandet beskaffenhed indgik - men her handler det jo heller ikke om daglig drift).

Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde sig til at se billeder af dine oprangeringer her på Signalposten ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/8 2013, 15:29 (3905 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej igen :-)

Jeg kunne godt tænke mig at genskabe skiløberen i model som den så ud, da der var Bcm vogne og evt. BDk...

er der nogen her i forumet som kender oprangeringen...?

mvh.

Jan

Hej Jan

Det kan jeg godt forstå, for det er jo nogle herlige oprangeringer.

I BaneBøgers "Internationale Tog via...." kan du finde eksempler på oprangeringer.

I "Internationale Tog via Jylland":
Billedet midt på side 80 viser MY 1128 med 3 stk. Bcm på vej fra Århus til Kufstein i august 1989.
Den oprangering er lige til modeljernbanen.

I BaneBøgers "Internationale Tog via Rødby":
Billedet øverst på side 62 viser ME 1524 med 7 stk. Bcm og WLABm.
Denne oprangering er også lige til modeljernbanen.

WLABm-vognen fås fra Roco (superflot!) og Heris (også en pæn og nydelig model!).
Bcm-vogne i exact 1:87 (og superflotte!) kunne fås fra LIMA i 1990'erne, både i løsvægt i i et sæt med fire vogne, og nu også fra Roco, så der skulle være muligheder nok for at skrabe et tilstrækkeligt antal sammen uden "nummer-overlap".

Du kan læse mere om Bcm-vognene og andre af samtidens "brugtvognskøb" i Tyskland i BaneBøgers "Jernbanehistorisk Årbog 2006", side 44-64.

Og husk, at rejsebureau/chartervognene med snefnug, konfetti og fyrværkeri på i den daglige drift ikke kørte sammen med nattogsvognene med måne og stjerner på - af en eller anden grund bliver vognene ofte blandet sammen i skala 1:87.
Nattogsvognene var indrettet med faste køjer, mens køjerne kunne slås ned og bruges som sæder i rejsebureau/chartervognene.
Skæg for sig og snot for sig gælder også her, hvis man vil efterligne virkeligheden.
(Dog kørte et særtog i juli 1997 for arkitektstuderende, hvor ti vogne af blandet beskaffenhed indgik - men her handler det jo heller ikke om daglig drift).

Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde sig til at se billeder af dine oprangeringer her på Signalposten ;-)

Hej igen..

Jeg har 6 Bcm med iskrystaller, snefnug & konfetti samt 1 BDk & 2 WLABm til rådighed for stammen... men der er ingen af jer som nævner BDk vognen... var den ikke med...?
WLABm vognen hvor i stammen ligger den..?

mvh.

Jan

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....

af John Hansen ⌂, 20/8 2013, 17:13 (3905 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg har 6 Bcm med iskrystaller, snefnug & konfetti samt 1 BDk & 2 WLABm til rådighed for stammen... men der er ingen af jer som nævner BDk vognen... var den ikke med...?
WLABm vognen hvor i stammen ligger den..?


Et eksempel på oprangering af Skiløberen med WLABm kan ses på dette foto (en gammel scanning, men man aner WLABm'en til sidst).

BDk-vognene kom først til senere. Et opslag på Jernbanen.dk angiver at vognene er ombygget til skitransport/barvogn i 1990.


Mvh John

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/8 2013, 18:18 (3905 dage siden) @ John Hansen

Jeg har 6 Bcm med iskrystaller, snefnug & konfetti samt 1 BDk & 2 WLABm til rådighed for stammen... men der er ingen af jer som nævner BDk vognen... var den ikke med...?
WLABm vognen hvor i stammen ligger den..?

Et eksempel på oprangering af Skiløberen med WLABm kan ses på dette foto (en gammel scanning, men man aner WLABm'en til sidst).

BDk-vognene kom først til senere. Et opslag på Jernbanen.dk angiver at vognene er ombygget til skitransport/barvogn i 1990.


Mvh John

Hej John...

Den bliver ombygget i 1986 fra BD, og bliver vel brugt i skiløberen og ferieekspressen fra 1986... så bliver den ombygget igen i 1990 til "skitransport" men den har vel været brugt i skiløberen inden den får ny indretning eller hvad..?

mvh.

Jan

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/8 2013, 18:33 (3905 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen igen..

Jeg tror min personlige Skiløber i model bliver sådan her :

ME - Bcm - Bcm - Bcm - Bcm - Bcm - Bcm - BDk - WLABm

eller har i bedre ide'er :-)

mvh.

Jan

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....

af h087 ⌂, bagsværd, 20/8 2013, 18:45 (3905 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

hej

ang oprangering - kigger efter hvad jeg evt har på det eller ved mine kontakter
men ligger udenfor min hovedinteressehorisont, som jo er 1950 - 1970
men den har omkring 1994 - 1997 også haft ( 2-3 )DDm 915 autotransportvogne med ( fås i model )

men lige fire tegninger af BD typer

BD 1970
[image]

BDk 1986
[image]

BDdk 1991
[image]

WRD 1994
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/8 2013, 18:54 (3905 dage siden) @ h087

hej

ang oprangering - kigger efter hvad jeg evt har på det eller ved mine kontakter
men ligger udenfor min hovedinteressehorisont, som jo er 1950 - 1970
men den har omkring 1994 - 1997 også haft ( 2-3 )DDm 915 autotransportvogne med ( fås i model )

men lige fire tegninger af BD typer

BD 1970
[image]

BDk 1986
[image]

BDdk 1991
[image]

WRD 1994
[image]

mvh
henning h087

Hej Henning...

Nu er min epoke 1983 - 1990, så den oprangering bliver for ny desværre :-(

mvh.

Jan

Avatar

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/8 2013, 22:30 (3905 dage siden) @ h087

hej

ang oprangering - kigger efter hvad jeg evt har på det eller ved mine kontakter
men ligger udenfor min hovedinteressehorisont, som jo er 1950 - 1970
men den har omkring 1994 - 1997 også haft ( 2-3 )DDm 915 autotransportvogne med ( fås i model )

Hej Henning

Ifølge "Internationale Tog via Rødby" side 64 indgik der 1-2 DDm-vogne i Ferie Express (tog 13282/13283) fra sommeren 1994, sammen med 3-4 Bc-vogne og servicevogn WRD.
Der ses et billede af en oprangering fra juli 1994 nederst på side 64.


men lige fire tegninger af BD typer


BDdk 1991
[image]

Det er jo så lige den vogn, vi mangler i skala 1:87 - samt røde Bc-vogne (ja tak!), og gerne også nedklasserede vogne litra Ba (ja tak!), Ba-x (ja tak!), Bab (ja tak!), m.fl. (ja tak!) til bl.a. InterRegional-weekendtog anno 1990'erne.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....

af Mads Olesen @, 20/8 2013, 19:32 (3905 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

BDk vognene indgik i bådtogene til Kalundborg fra 1986, i øvrigt
med Af og Bf vogne.

Mads

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....!!!

af Svend B J, 24/8 2013, 23:07 (3901 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Svend B J, 24/8 2013, 23:12

Jeg har 6 Bcm med iskrystaller, snefnug & konfetti samt 1 BDk & 2 WLABm til rådighed for stammen... men der er ingen af jer som nævner BDk vognen... var den ikke med...?


Før 1990 var det en almindelig BD-vogn som var med. Som jeg husker det gik den i den i den ene ende af toget, mens sovevognen gik i den anden (når vi taler togdelen fra/til København). BD-vognen blev anvendt som pakvogn for de medbragte ski og sovevogn for DSB-personalet, som ledsagede toget. I Puttgarden blev tilkoblet en tysk udflugtsvogn og der var øl, dans og musik på turen fra Hamburg (hvor vestdelen blev koblet på) og et pænt stykke ned gennem Tyskland (og videre til Østrig og Frankrig).

Bemærk debatten for et par år tilbage: http://www.sporskiftet.dk/forum/roco-bcm

--
Svend
[image]

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 8/9 2013, 01:45 (3887 dage siden) @ Svend B J

Jeg har 6 Bcm med iskrystaller, snefnug & konfetti samt 1 BDk & 2 WLABm til rådighed for stammen... men der er ingen af jer som nævner BDk vognen... var den ikke med...?

Før 1990 var det en almindelig BD-vogn som var med. Som jeg husker det gik den i den i den ene ende af toget, mens sovevognen gik i den anden (når vi taler togdelen fra/til København). BD-vognen blev anvendt som pakvogn for de medbragte ski og sovevogn for DSB-personalet, som ledsagede toget. I Puttgarden blev tilkoblet en tysk udflugtsvogn og der var øl, dans og musik på turen fra Hamburg (hvor vestdelen blev koblet på) og et pænt stykke ned gennem Tyskland (og videre til Østrig og Frankrig).

Bemærk debatten for et par år tilbage: http://www.sporskiftet.dk/forum/roco-bcm

Okay Svend :-)

Så må bådtoget til Kalundborg bytte sin BD vogn ud med BDk vognen fra Skiløberen, så Skiløberen kommer så hos mig til at se sådan ud :

ME - BD - Bcm - Bcm - Bcm - Bcm - Bcm - Bcm - WLABm (T2)

mvh.

Jan

Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....!!!

af Georg Schmidt, 20/8 2013, 20:35 (3905 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

D 13284 og D 13285 Skiløberen kørte i sæsonen 87-88 fra 19-20/12 87- 02-03/4 88 København/Århus-St.Anton a. Arlbg. Og noget tyder på, at vogntypen herunder indgik i stammen. Desværre har jeg ikke oprangeringen, men kun tider og trækkraft.
[image]
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak