Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 19/7 2013, 17:16 (3944 dage siden)
redigeret af Futfar, 19/7 2013, 17:21

Forleden dag fik jeg tilsendt ACME EA 3007 i blåt lieberi, fra Vejlesen Hobby. Det kom lidt bag på mig. Jeg havde klart tilkendegivet på Køgeudstillingen, at det var en maskine jeg gerne ville ha', men på forretningens hjemmeside kan man læse at der er ferielukket indtil september. Så jeg gik til Kystbanen og bestilte et eksemplar af racen, for der er jo længe til september! I tirsdags måtte jeg så gå til Kystbanen med bøjet hoved, og erkende, at jeg faktisk havde fået den tilsendt. Det var de ikke så kede af i den gode butik, for de havde ikke modtaget nær det antal de havde bestilt! I følge Rygters Bureau har ACME kun lavet 200 stk. af klenodiet. Det der så kan undre er, at vejlesen hobby sender en følgeskrivelse der oplyser, at jeg kan bestille flere litra (her går jeg jeg ud fra at de mener numre), hos ACME SHOP dk.!!!

Jeg skal ikke her komme med en anmeldelse af maskinen, som kører perfekt, men koblingerne er lige så ringe( med nem-skakt men uden kinematik) som 3001 og 3002.

Jeg har , fra samme fabrikant, en BR 241-002 Hectorail, hvor koblingerne er helt problemfri.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

EA 3007

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/7 2013, 20:19 (3944 dage siden) @ Futfar


Jeg har , fra samme fabrikant, en BR 241-002 Hectorail, hvor koblingerne er helt problemfri.

Hej Futfar

Ikke desto mindre står EA meget højt på over- og undertegnedes ønskeliste :-)

Jeg kan kun erklære mig enig mht. ACME's alt-for-dejlige model af HCTOR 242 002. Mit eksemplar kører supergodt, og den står bestemt ikke tilbage for min lige-så-dejlige Roco BR 185 402, hverken hvad angår funktionalitet, kørsel eller skjønhed.

Apropos, så er RSC BR 185 402 ikke med i oversigten - hvorhenne i verden befinder den sig mon nu om dage ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 20/7 2013, 16:18 (3943 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

For mig at se er det nu en 241:-)Det er min ACME i hvertfald, og den på dit fine billede er vist også;-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/7 2013, 22:35 (3944 dage siden) @ Futfar

Forleden dag fik jeg tilsendt ACME EA 3007 i blåt lieberi, fra Vejlesen Hobby. Det kom lidt bag på mig. Jeg havde klart tilkendegivet på Køgeudstillingen, at det var en maskine jeg gerne ville ha', men på forretningens hjemmeside kan man læse at der er ferielukket indtil september. Så jeg gik til Kystbanen og bestilte et eksemplar af racen, for der er jo længe til september! I tirsdags måtte jeg så gå til Kystbanen med bøjet hoved, og erkende, at jeg faktisk havde fået den tilsendt. Det var de ikke så kede af i den gode butik, for de havde ikke modtaget nær det antal de havde bestilt! I følge Rygters Bureau har ACME kun lavet 200 stk. af klenodiet. Det der så kan undre er, at vejlesen hobby sender en følgeskrivelse der oplyser, at jeg kan bestille flere litra (her går jeg jeg ud fra at de mener numre), hos ACME SHOP dk.!!!

Jeg skal ikke her komme med en anmeldelse af maskinen, som kører perfekt, men koblingerne er lige så ringe( med nem-skakt men uden kinematik) som 3001 og 3002.

Jeg har , fra samme fabrikant, en BR 241-002 Hectorail, hvor koblingerne er helt problemfri.

Hej Futfar :-)

Jeg håber ACME får kæmpe succes med salget af EA 3007, så de får mod på at lave flere numre, og meget gerne i rød/sort i den første levering 3001-3010. Jeg må desværre stadig nøjes med 3001 i rød/sort, men ville rigtig gerne ha' 3 eller 4 mere blandt de første 10 og stadig i rød/sort.

Nu da der ikke er flere MZ eller ME på bedding de næste 2 til 3 år, p.g.a. Hobbytrade's konkurs, så kan tidspunktet ikke være bedre til at få lavet og solgt nogle EA'er ;-)vi mangler jo stadig flere MZ IV'ere a'la HT 1461, men værktøjerne er bundet i konkursen, og det kan jo være svært at vide hvor de kommer hen :-( så epoke 4 og 5 kørere mangler nye strækningslokomotiver

mvh

Jan

p.s. hvilken decoder sidder der i EA 3007..?

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 20/7 2013, 10:40 (3943 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

I min 3001 sidder ESU Lokpilot V 3,5. I 3002 sidder Loksound V 4,0, og i 3007 sidder Lokpilot V 4,0.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/7 2013, 13:09 (3943 dage siden) @ Futfar

Hej igen.. :-)

Jeg har en ESU Loksound v 3,5 i min EA 3001, jeg håber jeg får held til at finde en EA 3002 med en ESU Loksound v 4,0

mvh.

Jan

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 20/7 2013, 16:26 (3943 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Har du prøvet hos spor23 i Høje Taastrup?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 20/7 2013, 18:18 (3943 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ro på "gamle jas". Du skal vel køre med andet end "elektrisk tog":-D
Jeg ved godt at du også "brænder" for de pragtfulde MZ'ere, så også der er vi på bølgelængde. En EA 3022 står da også pænt højt på min ønskeseddel, for det er jo sjovt, også med EA'ere, at ha' både den første og den sidste af hvert litra. Og så er den jo ikke bortkastet til Bulgarien, men er stadig operativ i DK;-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Georg Schmidt, 9/8 2013, 10:00 (3923 dage siden) @ Futfar

Den med "bortkastet til Bulgarien" var nu meget god.:-D
[image]
Kh 1989.

Mvh
Georg

EA 3007

af Denis Petersen, 20/7 2013, 16:59 (3943 dage siden) @ Futfar

Findes der et link til den shop eller er det inde på ACME hjemmeside ??

Denis Petersen

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 20/7 2013, 17:58 (3943 dage siden) @ Denis Petersen
redigeret af Futfar, 20/7 2013, 18:45

Se nu bliver det lidt kompliceret. Som jeg skrev i trådstarten, henviser Vejlesen Hobby til en side der hedder: ACMESHOP.DK. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde denne side, så der har vi det første problem. Til det næste: Vejlesen Hobby er svære at komme i kontakt med. Ud over en adresse til brug af "snailmail", Bleggårdsgade 14, 7100 Vejle, er der ikke megen info at hente. Ved higen og søgen fandt jeg et telefonnummer, 20540455, men der bliver ikke svaret, og der ringes ikke tilbage. Men der er jo også ferielukket! Næste problem: I følge det medsendte katalog, er ACME's adresse:http://www.acmetreni.com , og her tager sagen uanede højder. Alt foregår på italiensk(med mulighed for "googleoversættelse"), og jeg skal blankt erkende at jeg hverken kan finde hoved eller hale på hvad de mener! (Hvorfor kommer jeg sådan til at tænke på Ansaldo-Breda):-P .
Hvorom alting er, så kører mine, nu 4 modeller perfekt, men alle EA'erne har meget ringe koblinger, som nævnt med NEM-skakt, men uden kinematik, så ved "skubbetog" opstår der hurtigt "træthed", og dermed et fald i koblingshøjden, som gør det svært at køre med f.eks. styrevognstog; Mine Fleischmann-profi koblinger støder på punktkokntakter og transversaler. Det er et helt andet system på min BR 241-002, og den fungerer 100%.
Jeg går derfor i overvejelser om at gå over til Symoba enheder, men det kan jo være at der på forum en nogen der har et bedre foreslag?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/7 2013, 22:54 (3943 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar :-)

- har du 4 EA'ere...? 3001, 3002, 3007 og..?
da min private epoke slutter 31. dec. 1990 kan jeg kun bruge 3001-3010 og kun i rød/sort... jeg syntes nu heller ikke det blå design er så pænt :-(
- jeg har endnu ikke været forbi Tåstrup, jeg har været ophængt af arbejde :-(

mvh.

Jan

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 21/7 2013, 15:39 (3942 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Den 4. ACME er BR 241-002 Skywalker:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 22/7 2013, 16:04 (3941 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ja det der arbejde ta'r sgu for meget af fritiden:-D Et mundheld siger: "Arbejde er en luksus, og luksus kan man undvære". Jeg tror regeringen har det som en del af deres politik!!!/manifest:-D :-D :-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3001, 3002, 3008 & 3010 i rød/sort :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 26/4 2014, 21:59 (3663 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Futfar :-)

- har du 4 EA'ere...? 3001, 3002, 3007 og..?
da min private epoke slutter 31. dec. 1990 kan jeg kun bruge 3001-3010 og kun i rød/sort... jeg syntes nu heller ikke det blå design er så pænt :-(
- jeg har endnu ikke været forbi Tåstrup, jeg har været ophængt af arbejde :-(

mvh.

Jan

Hej Futfar :-)

Jeg har nu 2 EA'er 3001 & 3002 og har samttidigt bestilt 3008 & 3010 alle i rød/sort. Så er mit mål fuldent med EA'ere. Jeg har p.t. 2 stammer som kan bruges til EA, og prøver at skaffe en stamme mere, men det er ikke nemt, for de er for længst udsolgt de fleste steder :-( det bliver fedt med 3 EA trukne tog og så en EA i værkstedsreserve :-)

Senere når den sidste stamme er i hus, og de 2 EA'ere er i remissen.. kunne jeg måske komme til at købe en A.C.M.E Hectorrail.. bare fordi den er meget flot lavet..

mvh.

Jan

Avatar

EA 3001, 3002, 3008 & 3010 i rød/sort :-)

af Futfar, Kajerød, 27/4 2014, 08:21 (3662 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jamen tillykke med det. John R. Olsen Tog og Tekno i Ålborg har stadig Bn/Bns-vogne til både 2- og 3-leder. Men der er jo også andre litra du kan kan hægte på den nydelige maskine. Jeg kører ikke så meget med godstog, men synes også vældig godt om BR 241-002 Skywalker i Hectorail lieberi. Og i modsætning til EA'erne har den gode koblinger.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3001, 3002, 3008 & 3010 i rød/sort :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/4 2014, 13:38 (3662 dage siden) @ Futfar

Jamen tillykke med det. John R. Olsen Tog og Tekno i Ålborg har stadig Bn/Bns-vogne til både 2- og 3-leder. Men der er jo også andre litra du kan kan hægte på den nydelige maskine. Jeg kører ikke så meget med godstog, men synes også vældig godt om BR 241-002 Skywalker i Hectorail lieberi. Og i modsætning til EA'erne har den gode koblinger.

:-)

Hvis jeg skal være tro mod min helt private epoke 1/1-83 - 31/12-90, så var der kun El-tog mellem Helsingør og Roskilde. Så godstog er ikke en mulighed, men jeg mangler en 7 vogns Regionaltogsstamme med 6 Bn & en ADns-e. d.v.s 6 stk Heljan 6086 og 1 stk. Heljan 6072.

mvh.

Jan

EA 3001, 3002, 3008 & 3010 i rød/sort :-)

af holger cordtz, 27/4 2014, 16:45 (3662 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt


Hvis jeg skal være tro mod min helt private epoke 1/1-83 - 31/12-90, så var der kun El-tog mellem Helsingør og Roskilde. Så godstog er ikke en mulighed, men jeg mangler en 7 vogns Regionaltogsstamme med 6 Bn & en ADns-e. d.v.s 6 stk Heljan 6086 og 1 stk. Heljan 6072.

Der er en anden mulighed i denne "private epoke":
EA blev også brugt omkring 1986/87 til at køre tog til fra Sverige, har med sendt et foto taget fra en andet tog på vej ind til Købnehavn.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
EA 3007+Bg+AB+B den 20/9 1987 der har muligvis være svenske vogne mere på toget ?. Foto: Holger Cordtz

EA 3001, 3002, 3008 & 3010 i rød/sort :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/4 2014, 17:21 (3662 dage siden) @ holger cordtz


Hvis jeg skal være tro mod min helt private epoke 1/1-83 - 31/12-90, så var der kun El-tog mellem Helsingør og Roskilde. Så godstog er ikke en mulighed, men jeg mangler en 7 vogns Regionaltogsstamme med 6 Bn & en ADns-e. d.v.s 6 stk Heljan 6086 og 1 stk. Heljan 6072.


Der er en anden mulighed i denne "private epoke":
EA blev også brugt omkring 1986/87 til at køre tog til fra Sverige, har med sendt et foto taget fra en andet tog på vej ind til Købnehavn.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
EA 3007+Bg+AB+B den 20/9 1987 der har muligvis være svenske vogne mere på toget ?. Foto: Holger Cordtz

:-)

Hej Holger..

Jeg har p.t. 2 stammer som er egnet til EA, en stamme på 7 vogne med svenske og norske vogne og en 7 vogns regionaltogsstamme, og der vil jeg godt ha' en Re.togsstamme mere... så der er 3 stammer til de 4 EA'ere, så der er "plads" til en reserve :-)

mvh.

Jan

Avatar

EA 3007

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/7 2013, 11:59 (3942 dage siden) @ Futfar


Jeg har , fra samme fabrikant, en BR 241-002 Hectorail, hvor koblingerne er helt problemfri.


Hej Futfar

Ikke desto mindre står EA meget højt på over- og undertegnedes ønskeliste :-)

Jeg kan kun erklære mig enig mht. ACME's alt-for-dejlige model af HCTOR 242 002. Mit eksemplar kører supergodt, og den står bestemt ikke tilbage for min lige-så-dejlige Roco BR 185 402, hverken hvad angår funktionalitet, kørsel eller skjønhed.

Apropos, så er RSC BR 185 402 ikke med i oversigten - hvorhenne i verden befinder den sig mon nu om dage ?.

For mig at se er det nu en 241:-)Det er min ACME i hvertfald, og den på dit fine billede er vist også;-)

Ja-ja, bevares - det var en tyrkfejl - linket fører jo til den rigtige maskine, og på min model står der også samme nummer (241 002). Ikk' ?. ;-)

Næste problem: I følge det medsendte katalog, er ACME's adresse:http://www.acmetreni.com , og her tager sagen uanede højder. Alt foregår på italiensk(med mulighed for "googleoversættelse"), og jeg skal blankt erkende at jeg hverken kan finde hoved eller hale på hvad de mener!

Hvis du under Language øverst på forsiden trykker på det tyske eller engelske flag, så bliver det muligvis en smule mere forståeligt ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 21/7 2013, 15:48 (3942 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det var et venskabeligt dril med den tyrkfejl. :-)

Jo tak det hjalp på forståelsen, den med sprogene havde jeg lige overset. Tak :-P
Ja, det er dejligt lokomotiv; det løber fint afsted med 40 4-akslede godsvogne, selv på laveste hastighedstrin, og så kan man vel ikke forlange meget mere!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 22/7 2013, 05:32 (3941 dage siden) @ Futfar

Det var et venskabeligt dril med den tyrkfejl. :-)

Jo tak det hjalp på forståelsen, den med sprogene havde jeg lige overset. Tak :-P
Ja, det er dejligt lokomotiv; det løber fint afsted med 40 4-akslede godsvogne, selv på laveste hastighedstrin, og så kan man vel ikke forlange meget mere!

40 4 akslede godsvogne..!! det må fylde lidt :-) hvor meget plads har du at lege på..?

mvh.

Jan

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 22/7 2013, 13:13 (3941 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Et helt parcelhus, såmænd.:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 25/7 2013, 22:19 (3938 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Futfar, 25/7 2013, 22:30

Var lige en tur ude og kigge i mit maskindepot, og der fandt jeg en Rød/Sort EA 3019, P.O.Petersen, selv om det er vel uden for din epoke? Og nej det er ikke en ACME, men den er flot og kører godt:-D AC digital. Jeg havde helt glemt at jeg havde den;-)
Kunne blive til salg, hvis omstændighederne er de rette:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

EA 3007

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/7 2013, 22:51 (3938 dage siden) @ Futfar

Var lige en tur ude og kigge i mit maskindepot, og der fandt jeg en Rød/Sort EA 3019, P.O.Petersen, selv om det er vel uden for din epoke? Og nej det er ikke en ACME, men den er flot og kører godt:-D AC digital. Jeg havde helt glemt at jeg havde den;-)
Kunne blive til salg, hvis omstændighederne er de rette:-)

Hej Futfar

Jeg er da lidt nysgerrig efter at vide, hvad de rette omstændigheder eventuelt kunne være ?. :-)
Jeg kunne da godt bruge en rød/sort EA som trækkraft for min Ferie-Express anno 1998.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 27/7 2013, 17:04 (3936 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Efter at have indtaget en pæn portion "Roco", rom og cola, skrev jeg indlægget, og det var derfor ikke så velformuleret som det burde have været. Det skal jeg beklage:-P . Men her er så de faktiske forhold: Længe inden ACME udgav deres rigtig flotte maskiner, kunne man hos Togdillen købe div. EA-modeller, ommalet, men baseret på Märklins BR 120. Da der ikke var andre muligheder på det tidspunkt, købte jeg en blå 3001, og en rød/sort 3019, for jeg ønskede trækkraft til, lige præcis, vinterekspressen, bl.a. BR 120 var et godt valg, da der er mange lighedspunkter, men ser man de to loks ved siden af hinanden, behøver man ikke at være "nittetæller" for at se den tydelige forskel. Derudover må det siges, at Togdillens bemaling og påtryk, diplomatisk udtrykt, ikke er af høj standart.
Jeg har ombygget dem til AC/digital u/lyd, så hvis nogen skulle være "hooked" på disse "klenodier", så kontakt mig.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/7 2013, 16:41 (3936 dage siden) @ Futfar

Var lige en tur ude og kigge i mit maskindepot, og der fandt jeg en Rød/Sort EA 3019, P.O.Petersen, selv om det er vel uden for din epoke? Og nej det er ikke en ACME, men den er flot og kører godt:-D AC digital. Jeg havde helt glemt at jeg havde den;-)
Kunne blive til salg, hvis omstændighederne er de rette:-)


:-) Ja, den er for ny.. det er kun i nummerserien 3001 - 3010 og kun i rød/sort..

da de næste 12 3011 - 3022 jo først kom i '92, og min private epoke slutter 31. dec. '90

Hvem har lavet den 3019..?

mvh.

Jan

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 27/7 2013, 17:51 (3936 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

I al venskabelighed:-P Pas nu på at du ikke "maler dig selv op i et hjørne". Forstået på den måde, at det er de færreste der er "stramme" epokekørere, og hvorfor ikke se på de mange muligheder, i stedet for begrænsninger? Og det er jo et spørgsmål, der vel nærmest kan kaldes "universielt".

I al beskedenhed: Kør dog med hvad DU synes ser godt ud, lyder godt, og sammensæt de stammer DU synes ser godt ud. Du skal kun stå til ansvar for dig selv
Hvis du synes at et lok/en vogn er "lige er til modeljernbanen" så anskaf den dog, uanset hvilken epoke de tilhører!!!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 28/7 2013, 00:58 (3936 dage siden) @ Futfar

I al venskabelighed:-P Pas nu på at du ikke "maler dig selv op i et hjørne". Forstået på den måde, at det er de færreste der er "stramme" epokekørere, og hvorfor ikke se på de mange muligheder, i stedet for begrænsninger? Og det er jo et spørgsmål, der vel nærmest kan kaldes "universielt".

I al beskedenhed: Kør dog med hvad DU synes ser godt ud, lyder godt, og sammensæt de stammer DU synes ser godt ud. Du skal kun stå til ansvar for dig selv
Hvis du synes at et lok/en vogn er "lige er til modeljernbanen" så anskaf den dog, uanset hvilken epoke de tilhører!!!

:-)

Jeg har da også et par enkelte tilfælde som falder lidt udenfor, men ikke meget :-)
- så vidt vides drejer det sig om 2 MZ, som faktisk er i starten af 90'erne og een vogn som er lidt før min epoke... men ellers virker det jo også som et spareprogram :-) jeg har ikke råd til det hele alligevel... så jeg begrænser mig selv ved at sige distrikt I Sjælland - Lolland/Falster epoke 1. januar 1983 til 31. december 1990... så kan jeg med sindsro sige... dur ikke eller den vil jeg gerne ha'
Lokomotiver som kun har kørt i Jylland/Fyn i epoken kommer ikke ind i samlingen.. f.eks. den første serie MZ 1401 - 1410...

mvh.

Jan

Avatar

EA 3007

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 28/7 2013, 13:13 (3935 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

I al venskabelighed:-P Pas nu på at du ikke "maler dig selv op i et hjørne". Forstået på den måde, at det er de færreste der er "stramme" epokekørere, og hvorfor ikke se på de mange muligheder, i stedet for begrænsninger? Og det er jo et spørgsmål, der vel nærmest kan kaldes "universielt".

I al beskedenhed: Kør dog med hvad DU synes ser godt ud, lyder godt, og sammensæt de stammer DU synes ser godt ud. Du skal kun stå til ansvar for dig selv
Hvis du synes at et lok/en vogn er "lige er til modeljernbanen" så anskaf den dog, uanset hvilken epoke de tilhører!!!


:-)

Jeg har da også et par enkelte tilfælde som falder lidt udenfor, men ikke meget :-)
- så vidt vides drejer det sig om 2 MZ, som faktisk er i starten af 90'erne og een vogn som er lidt før min epoke... men ellers virker det jo også som et spareprogram :-) jeg har ikke råd til det hele alligevel... så jeg begrænser mig selv ved at sige distrikt I Sjælland - Lolland/Falster epoke 1. januar 1983 til 31. december 1990... så kan jeg med sindsro sige... dur ikke eller den vil jeg gerne ha'
Lokomotiver som kun har kørt i Jylland/Fyn i epoken kommer ikke ind i samlingen.. f.eks. den første serie MZ 1401 - 1410...

mvh.

Jan

Hej Jan

Det kan være en aldeles udmærket og fornuftig måde at disciplinere sit omsiggribende "will haben"-syndrom på.
Generelt undrer jeg mig lidt over den automatreaktion, man ofte støder på indenfor MJ-hobbyen, nemlig den at det kun er "legebørnene", der gladeligt kører med en tysk BR 03 foran Hobbytrade dobbeltdækkervogne fra DSB, efterspændt en stribe to-akslede østtyske epoke II godsvogne eller startsæts-godsvogne med kran, der har det "sjovt".
At skrabe sammen til korrekte togstammer fra en bestemt køreplansperiode i jernbanehistorien er sq da også sjovt!
Det er hverken kedeligt eller dybt panderynkende og (gaab!) søvndyssende seriøst - det er måske endda sjovere! :-)
Så jeg støtter dit synspunkt, Jan - og forsøger i øvrigt at tøjle mit eget "will haben"-syndrom på ommertrent tilsvarende måde.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 28/7 2013, 20:38 (3935 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

I al venskabelighed:-P Pas nu på at du ikke "maler dig selv op i et hjørne". Forstået på den måde, at det er de færreste der er "stramme" epokekørere, og hvorfor ikke se på de mange muligheder, i stedet for begrænsninger? Og det er jo et spørgsmål, der vel nærmest kan kaldes "universielt".

I al beskedenhed: Kør dog med hvad DU synes ser godt ud, lyder godt, og sammensæt de stammer DU synes ser godt ud. Du skal kun stå til ansvar for dig selv
Hvis du synes at et lok/en vogn er "lige er til modeljernbanen" så anskaf den dog, uanset hvilken epoke de tilhører!!!


:-)

Jeg har da også et par enkelte tilfælde som falder lidt udenfor, men ikke meget :-)
- så vidt vides drejer det sig om 2 MZ, som faktisk er i starten af 90'erne og een vogn som er lidt før min epoke... men ellers virker det jo også som et spareprogram :-) jeg har ikke råd til det hele alligevel... så jeg begrænser mig selv ved at sige distrikt I Sjælland - Lolland/Falster epoke 1. januar 1983 til 31. december 1990... så kan jeg med sindsro sige... dur ikke eller den vil jeg gerne ha'
Lokomotiver som kun har kørt i Jylland/Fyn i epoken kommer ikke ind i samlingen.. f.eks. den første serie MZ 1401 - 1410...

mvh.

Jan


Hej Jan

Det kan være en aldeles udmærket og fornuftig måde at disciplinere sit omsiggribende "will haben"-syndrom på.
Generelt undrer jeg mig lidt over den automatreaktion, man ofte støder på indenfor MJ-hobbyen, nemlig den at det kun er "legebørnene", der gladeligt kører med en tysk BR 03 foran Hobbytrade dobbeltdækkervogne fra DSB, efterspændt en stribe to-akslede østtyske epoke II godsvogne eller startsæts-godsvogne med kran, der har det "sjovt".
At skrabe sammen til korrekte togstammer fra en bestemt køreplansperiode i jernbanehistorien er sq da også sjovt!
Det er hverken kedeligt eller dybt panderynkende og (gaab!) søvndyssende seriøst - det er måske endda sjovere! :-)
Så jeg støtter dit synspunkt, Jan - og forsøger i øvrigt at tøjle mit eget "will haben"-syndrom på ommertrent tilsvarende måde.

Jeg syntes faktisk det har været sjovt at undersøge i div. bøger, internettet m.m. hvordan det var, hvilke lokomotiver, hvilke vogne.. jeg gør også det at jeg har en "fordelingsnøgle" eller % af DSB's beholdning af lokomotiver og vogne, så jeg får den samme fordeling af antal af hver litra... så jeg løber ind i de samme problemer som DSB havde dengang... f.eks. " i denne stamme mangler vi en A vogn, men de er bundet i andre opgaver, så jeg/vi må bruge en anden f.eks. en Ag" det giver de lidt "skæve" stammer som 80'erne var præget af :-)
Jeg ville heller aldrig købe en vinrød MY, hvis det drift nummer i hele min private epoke har været rød/sort..! jeg har kun de numre og bemalinger på vogne og lokomotiver som der var på det tidspunkt.

mvh.

Jan

Jan

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 30/7 2013, 20:27 (3933 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvor har du dog ret Carsten ,:-). Jeg gør faktisk også en hel del ud af at hver enkelt stamme skal være så korrekt oprangeret som muligt, men jeg går gerne på kompromis hvis jeg har en vogn, eller flere, som jeg synes er passende til den/de pgl. vognstamme/r, men det er som regel inden for det sandsynlige. En MO der trækker en DD-stamme, vil aldrig ske på mit anlæg. Men inden så længe vil både ME og EA, være helt korrekt at bruge til at køre med DD-stammer.
HGC har i sin pragtfulde bog "Fra lyntog til godstog", forlaget banen, givet en lang række eksemlemper på den enorme alsidighed som MO'eren stod for, så hvad oprangeringer angår, er det vel "kun virkeligheden der overgår fantasien" citat HGC!
Og så er det i øvrigt min "livsholdnig", at "enhver form for fanatisme ikke kan forenes med et positivt livssyn"!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 31/7 2013, 00:41 (3933 dage siden) @ Futfar

Hvor har du dog ret Carsten ,:-). Jeg gør faktisk også en hel del ud af at hver enkelt stamme skal være så korrekt oprangeret som muligt, men jeg går gerne på kompromis hvis jeg har en vogn, eller flere, som jeg synes er passende til den/de pgl. vognstamme/r, men det er som regel inden for det sandsynlige. En MO der trækker en DD-stamme, vil aldrig ske på mit anlæg. Men inden så længe vil både ME og EA, være helt korrekt at bruge til at køre med DD-stammer.
HGC har i sin pragtfulde bog "Fra lyntog til godstog", forlaget banen, givet en lang række eksemlemper på den enorme alsidighed som MO'eren stod for, så hvad oprangeringer angår, er det vel "kun virkeligheden der overgår fantasien" citat HGC!
Og så er det i øvrigt min "livsholdnig", at "enhver form for fanatisme ikke kan forenes med et positivt livssyn"!

Hej Futfar :-)

Jeg er nu ikke fanatisk :-) Jeg er også en meget livsglad person og hviler godt i mig selv :-) men som jeg tidligere har nævnt, har jeg hverken penge eller plads til at købe det hele.. for mig har en del af glæden ved modeltog været, at lege opdager, læse en masse banebøger, se klip på youtube, se på nettet, snakke med DSB folk m.m. bare for at nærme mig virkeligheden så meget som muligt, jeg ved godt, at det kan aldrig blive 100 % korrekt, for pengepungen og modeludbudet er ikke til det. Men tæt på, er godt nok for mig. Og jeg er da ikke mere "frelst" end at jeg kunne finde på at købe nogle tyske lokomotiver, bare fordi de er flotte :-) .. også selv om de ikke rammer epoken eller stedet, men jeg har nu ikke haft penge til det endnu..

mvh.

Jan

Avatar

EA 3007

af Futfar, Kajerød, 3/8 2013, 18:35 (3929 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

En absolut positiv udmelding fra dig, og din holdning matcher jo fint min. Selv om jeg har godt med plads, er jeg rimelig selektiv hvad angår rullende materiel; men jeg er ikke svær at lokke hvis "den helt rigtige/flotte model" står hos togpusheren og bare venter på at få en ny "adresse" i Kajerød:-D :-D

Fortsat god vind i dine bestræbelser på at få en modelbane der opfylder dine ønsker;-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA 3007

af Jan Bøgedal Slundt @, 3/8 2013, 22:31 (3929 dage siden) @ Futfar

En absolut positiv udmelding fra dig, og din holdning matcher jo fint min. Selv om jeg har godt med plads, er jeg rimelig selektiv hvad angår rullende materiel; men jeg er ikke svær at lokke hvis "den helt rigtige/flotte model" står hos togpusheren og bare venter på at få en ny "adresse" i Kajerød:-D :-D

Fortsat god vind i dine bestræbelser på at få en modelbane der opfylder dine ønsker;-)

Hej Futfar

Jeg vil da også lige undskylde, at vi fik drejet din tråd om til noget helt andet :-)

Jeg har kigget en del på de nye ESU lokomotiver, specielt de tyske ellokomotiver 151 som er rigtigt flot lavet - de må meget gerne gæsteoptræde hos mig :-) - men så længe jeg har kunne opdrive lokomotiver og vogne til min private danske epoke, så er pengene gået til det... men det begynder at knibe med det, så der bliver vel snart penge til nogle lokomotiver udenfor epoken og stedet :-)

mvh.

Jan

Avatar

EA 3007

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/8 2013, 21:38 (3929 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Carsten B. Thomsen, 3/8 2013, 22:13

Hvor har du dog ret Carsten ,:-). Jeg gør faktisk også en hel del ud af at hver enkelt stamme skal være så korrekt oprangeret som muligt, men jeg går gerne på kompromis hvis jeg har en vogn, eller flere, som jeg synes er passende til den/de pgl. vognstamme/r, men det er som regel inden for det sandsynlige. En MO der trækker en DD-stamme, vil aldrig ske på mit anlæg. Men inden så længe vil både ME og EA, være helt korrekt at bruge til at køre med DD-stammer.
HGC har i sin pragtfulde bog "Fra lyntog til godstog", forlaget banen, givet en lang række eksemlemper på den enorme alsidighed som MO'eren stod for, så hvad oprangeringer angår, er det vel "kun virkeligheden der overgår fantasien" citat HGC!
Og så er det i øvrigt min "livsholdnig", at "enhver form for fanatisme ikke kan forenes med et positivt livssyn"!


Hej Futfar :-)

Jeg er nu ikke fanatisk :-) Jeg er også en meget livsglad person og hviler godt i mig selv :-) men som jeg tidligere har nævnt, har jeg hverken penge eller plads til at købe det hele.. for mig har en del af glæden ved modeltog været, at lege opdager, læse en masse banebøger, se klip på youtube, se på nettet, snakke med DSB folk m.m. bare for at nærme mig virkeligheden så meget som muligt, jeg ved godt, at det kan aldrig blive 100 % korrekt, for pengepungen og modeludbudet er ikke til det. Men tæt på, er godt nok for mig. Og jeg er da ikke mere "frelst" end at jeg kunne finde på at købe nogle tyske lokomotiver, bare fordi de er flotte :-) .. også selv om de ikke rammer epoken eller stedet, men jeg har nu ikke haft penge til det endnu..

mvh.

Jan

Hej Jan

Det kan jeg kun tilslutte mig.
Hvis man vil efterligne virkeligheden, så må man jo sætte sig ind i hvordan tingene var/er ude i virkeligheden.
Jeg er nu heller ikke mere "frelst" end at jeg f.eks. har en gul Roco #68945 BR 203 "DB Netz Instandsetzung" til brug for sporombygningstog (mangel af en V100 / BR 211 fra H. F. Wiebe), og fra startsæt et par Roco BR 218, som skal (mis)bruges som trækkraft for rensevogne.
De skal da være så waaalkommen!

Nå, nu kom vi helt væk fra det, som tråden egentlig handlede om - sorry! :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak