Fleischmann

af Gert, 9/6 2013, 13:34 (3983 dage siden)

I de første år efter anden verdenskrig var Fleischmanns modeller mærket "Made in US zone".
Senere blev mærkningen ændret til "Made in Western Germany"

Er der nogen her, der ved hvornår dette skift skete?

Gert

Fleischmann

af Steff, 9/6 2013, 17:52 (3983 dage siden) @ Gert

Go´aften Gert med sikkert flere.

Uha, det er jo storpolitik på allerhøjeste niveau.
Kort fortalt var det, som vi kendte som Vesttyskland opdelt i besættelseszoner, nemlig en fransk op til Rhinen, en amerikansk i midt og sydtyskland og endelig Nordtyskland som Britisk (engelsk).
Den resterende del af Tyskland, der senere blev til DDR (Østtyskland) var sovjettisk besættelseszone.
Hovedstaden Berlin var også opdelt i fire besættelseszoner, hvoraf de tre - som nævnt ovenfor - udgjorde det daværende Vestberlin.

Som bl.a. et KRAV fra Frankrig, skulle alle dele fremstillet i de vestlige besættelseszoner mærkes med "Made in" French-, US- eller British zone.
Man havde sikkert det håb, at det ville få køberne til at tænke sig om engang mere før de købte hos den tidligere fjende. Og den gav BAGSLAG med fulde omdrejninger (igen for franskmændene), da det viste sig, at netop forbrugerne ville have kvalitetvarer, hvorfor man så på "bagsiden" og stod der et af de ovennævnte zoner vidste man, man havde kvalitetsvarer.
I 1949 oprettedes primært på engelsk og amerikansk foranledning Vesttyskland med den nye hovedstad i Bonn (ved Rhinen). Så herefter blev der skrevet "Made in West Germany", die Deutsche Wirtschaftswunder!!
Ret hurtigt blev ideen med at skrive fremstillerlandet anvendt i næsten alle lande og vi ved næsten alle, at hvis der f.eks. stod "Made in Hong Kong" - som blev et synonym for lidt tvivlende kvalitet - skulle man tænke sig om, men West Germany!

Det korte af det lange, altså ind til oprettelsen af Vesttyskland i 1949 anvendtes besættelseszonernes navne.

Som et NB skal bemærkes, at jernbanerne i de vestlige besættelseszoner faktisk også bar denne f. eks. "BRITT. ZONE", "US ZONE" eller FRENCH ZONE. I sidstnævnte oprettedes hurtigt og ind til ca. 1949 "SÜD WESTDEUTSE EISENBAHNEN" som en afdeling af storebror SNCF.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Fleischmann [OT]

af Jens V, 9/6 2013, 18:55 (3983 dage siden) @ Steff

Den resterende del af Tyskland, der senere blev til DDR (Østtyskland) var sovjettisk besættelseszone.
Hovedstaden Berlin var også opdelt i fire besættelseszoner, hvoraf de tre - som nævnt ovenfor - udgjorde det daværende Vestberlin.

Da jeg gik i skole i 60erne gjorde man meget ud af at fortælle os, at Tyskland var opdelt i ZONER, mens det i Berlin blev kaldt SEKTORER. Hvilket i øvrigt også fremgår af bl.a. det berømte Checkpoint Charlie-skilt: "You are leaving the American sector." :-)

Af en eller anden grund syntes man dengang, at forskellen var vigtig.

Avatar

Fleischmann

af Mogens V., Esbjerg V., 9/6 2013, 20:32 (3983 dage siden) @ Gert

Hej Gert og Gruppe

Fleischmann sendte deres første H0 modeller på markedet i 1952.
I starten havde vognene små fornicklede puffer, men fik efter 1-2 år almindelige puffere.
Omkring 1959-1962 gik firmaet gradvis bort fra standset blik med påskrift "Made in US zone" til lidt mere virkligheds tro plast og "Made In Westen Germany" undervogne. Det ses tydeligst på deres startsæts modeller.
Omkring 1970-1972 ændrede man igen sine startsætsvogne så selve vognkasserne og tag også blev plast.
Der findes flere måder hvor man kan finde ud af, hvor gammel en Fleischmann model er.

Jeg håber hermed at jeg hjalp dig videre.

--
Med venlig hilsen

Mogens V.
GuMJK

Fleischmann

af Steff, 9/6 2013, 20:49 (3983 dage siden) @ Mogens V.
redigeret af Steff, 9/6 2013, 20:54

Go´aften Mogens m. fl.

Så blev vi (jeg) så kloge, tak for det:-)
Var af den overbevisning, at man med det samme overgik til "Made in West Germany" fra 1949 og frem, da de allierede jo netop fra og med oprettelsen af Forbundsrepublikken Tyskland (West Germany), ønskede at "brande" netop dette navn. Det var jo faktisk et "must" fra besættelsesmagternes side og senere for den tyske industri en god reklame. Men hvad, det er jo heller ikke alle bestemmelser og forordninger herhjemme, der bliver gennemført med det samme uden dog ellers nogen sammenligning.

Nu er det ikke lige aktuelt for mig og har ej heller behov, men ud over KROLLS (hvis de da stadig udgiver bøgerne), hvor kan interesserede så finde mere konkrete informationer om et modeljernbanemærkes materielalder (hér og nu f. eks. Fleischmann) UD OVER megen søgning på nettet i al almindelighed?
Herhjemme har vi jo Dansk i Model - http://www.danskmodel.dk/ - m.h.t. danske produkter, samt diverse bøger udgivet af samme.

Mvh

Steffen

Fleischmann

af Gert, 10/6 2013, 00:32 (3982 dage siden) @ Steff

Hej allesammen

Tak for svarene.
Da jeg er af årgang 1947 - en af de første efterkridsmodeller, har jeg ganske nøje styr på zonerne og historien. En meget spændende og lærerig del af historien. Jeg husker tydeligt, at der stod "US zone" på nogle af tingene,
Det springende punkt var overgangen til den nye "tyske" tekst.
Det fik jeg så et bud på her fra det "oraklet" som dette forum nærmest er.

Tak for det

Gert

Avatar

Fleischmann

af Mogens V., Esbjerg V., 10/6 2013, 00:47 (3982 dage siden) @ Steff

" hvor kan interesserede så finde mere konkrete informationer om et modeljernbanemærkes materielalder (hér og nu f. eks. Fleischmann) UD OVER megen søgning på nettet i al almindelighed?"
Steffen

Hej Stef og Gruppe

Skal jeg anbefale et opslagsværk, bliver det Forlaget Mikado's Fleischmann-Liste H0.
Handbuch für Modelbahn-samler.
Bogen, der desværre har et par år på bagen, er udgivet i 1988/89 med ISBN nr 3-8124-0047-2.
Den kan være svær at få fat i, men den udmærker sig ved at den enkelte model har et farvebillede og der er så produktionsår med varianter. Priserne er i datidens D-mark.
Der er desværre ikke kommet nogen ny udgave.
Jeg bruger også fora fra Tyskland og Holland.;-)
Skal gerne forsøge at hjælpe hvis der et konkret eksempel.

--
Med venlig hilsen

Mogens V.
GuMJK

Fleischmann

af Gert, 10/6 2013, 01:04 (3982 dage siden) @ Mogens V.

Jeg har kun en toakslet godsvognsundervogn støbt i plast. Intet nummer eller anden information.

Gert

Fleischmann

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 10/6 2013, 10:56 (3982 dage siden) @ Mogens V.

" hvor kan interesserede så finde mere konkrete informationer om et modeljernbanemærkes materielalder (hér og nu f. eks. Fleischmann) UD OVER megen søgning på nettet i al almindelighed?"
Steffen

Hej Stef og Gruppe

Skal jeg anbefale et opslagsværk, bliver det Forlaget Mikado's Fleischmann-Liste H0.
Handbuch für Modelbahn-samler.
Bogen, der desværre har et par år på bagen, er udgivet i 1988/89 med ISBN nr 3-8124-0047-2.

Hej kan jeg så tilføje et værk som en dansker har arbejdet med igennem de seneste mange år alkado.

I øvrigt var der en gang en tysk hjemmeside - http://www.effert.de/ - med mange gode informationer om Fleischmann igennem årene. Her var bl.a. en masse oplysninger om hjul, koblinger, motorer samt emballage som kunne hjælpe med til at tidsbestemme modellerne.
Desværre synes denne side pt. at være ret så uanvendelig pga. en noget 'skæv' opdatering :-(

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak