Heljan CAE Vogn

af Per. V @, 21/5 2013, 21:42 (4002 dage siden)

Jeg har problemer med bogie ekvilibreringen. Vognen afspores for et godt ord, hvis Ikke sporet er helt plant

Heljan CAE Vogn

af LRP, 21/5 2013, 22:17 (4001 dage siden) @ Per. V

Sådan er det jo også i den virkelige verden ;-).......kunne ikke lade være......beklager!

Heljan CAE Vogn

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/5 2013, 22:20 (4001 dage siden) @ LRP

Sådan er det jo også i den virkelige verden

Nej

Heljan CAE Vogn

af LRP, 22/5 2013, 07:50 (4001 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik (& Per)
Det beklager jeg. Jeg var af den overbevisning, at hvis skinnerne ikke lå korrekt, så ville en vogn afspore.
Beklager.
LRP

Heljan CAE Vogn

af bygger01, 22/5 2013, 07:55 (4001 dage siden) @ Per. V

Passer hjullene til Dine skinner ....

Heljan CAE Vogn

af Per. V @, 22/5 2013, 08:51 (4001 dage siden) @ bygger01

Ja,det er Fleischmann skinner. Jeg maa lade banetjenesten se paa sagen, selvom det er den eneste Heljan vogn der er problemer med

Avatar

Heljan CAE Vogn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/5 2013, 10:17 (4001 dage siden) @ Per. V

Ja,det er Fleischmann skinner. Jeg maa lade banetjenesten se paa sagen, selvom det er den eneste Heljan vogn der er problemer med

Så kunne det lyde til, at du nok skulle løfte vognen af skinnerne og kigge neden under den, for at se, om hjulene er som de skal være.
Søg og du skal finde ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Heljan CAE Vogn

af Jens V, 22/5 2013, 16:12 (4001 dage siden) @ Per. V

Ja,det er Fleischmann skinner.

På Fleischmann Profi radius 2 støder bogien imod pladen under pakrumsdøren med meget vanskelig kørsel til følge. R1 er umulig.

Har du været omkring det lille problem?

Heljan CAE Vogn

af UTJ, 22/5 2013, 13:50 (4001 dage siden) @ Per. V

Først og fremmest bør du kontrollere (som de andre skriver) at bogier og andet er som de skal være, herunder om hjulene sidder rigtigt. Dernæst bør du finde ud af hvad den nøjagtige årsag til afsporingen er, dvs. er det op-ned ujævnheder i sporet eller er det svævre kurveradier. CAE-vognen kan ikke klare store udsving i rejsegodsrumsenden, på grund af vognkassens forstærkning under skydedøren. Hvis du har en CA-vogn kan du eventuelt sammenligne CAE-vognens køreegenskaber med CA-vognens, da konstruktionen er identisk, bortset fra netop skydedøren ved rejsegodsrummet i CAE-vognen. Endelig bør du undersøge om det er en kombination af de anvendte koblinger og kulissestyringen der svarer for afsporingerne.

Håber det klarer tingene af.

Heljan CAE Vogn

af Per. V @, 22/5 2013, 18:04 (4001 dage siden) @ UTJ

Jamen, det er problemet, det er rejsegodsrummets bogie der afspores. Evt. en mindre hjulradie paa den bogie?

Heljan CAE Vogn

af UTJ, 23/5 2013, 08:54 (4000 dage siden) @ Per. V

Jamen, det er problemet, det er rejsegodsrummets bogie der afspores. Evt. en mindre hjulradie paa den bogie?

Det er udsvingsmuligheden for bogien i rejsegodsrumsenden der er problemet - det vidste vi godt, da vognen blev konstrueret. Jeg tror ikke på mindre hjul, men hvilken radius har sporet på de(t) pågældende sted(er) vognen afsporer?

Der skal nok et mere brutalt kirurgisk indgreb i enten vognkasse eller bogie for at den kan svinge tilstrækkeligt ud, hvis du fortsætter med en lille kurveradius i dit spor, hvorpå du vil køre med CAE-vognen.

Heljan CAE Vogn

af Per. V @, 23/5 2013, 09:26 (4000 dage siden) @ UTJ

Hjulene gnider mod vognbunden under ekvilibreringen. Sliber man tappen bort der slider paa bogien, og udfraeser vognbunden, kunne det maaske loeses;-)

Heljan CAE Vogn

af cm, 30/5 2013, 17:38 (3993 dage siden) @ Per. V

Jeg har haft lignende problem i snævre kurver. Problemet kan evt afhjælpes ved at pille begge boogie'er af - dernæst fræse den buede slids i vognbunden et par mm større til hver side. I begge ender. Har først skåret synlige dele bort, men da problemet ikke blev afhjulpet 100 pct, gik jeg til ovenfor nævnte handling. Nu kører den udmærket i kurverne og jeg tror ikke at jeg skulle have fjernet de synlige dele først.

mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak