Lokoførere i modeltoget ?

af Christian Møller, 27/8 2011, 19:16 (4597 dage siden)

Hej Alle!
Jeg overvejer at "montere" lokoførere i mine lokomotiver - men hvad gør en prof MJ'er? GØR I det? Og hvad med min My'er og min MO'er? Skal der een ind i begge ender af lokomotivet? Er man helt til grin hvis man møder op i en klub med lokofører i begge førerhuse på sin MO - f.eks?
(Jeg er endnu ikke medlem af en klub - idet den klub der er i min by kører DC analog , min makker og jeg har AC digital.)

mvh
Christian

Lokoførere i modeltoget ?

af UTJ, 27/8 2011, 19:46 (4597 dage siden) @ Christian Møller

Hej Alle!
Jeg overvejer at "montere" lokoførere i mine lokomotiver - men hvad gør en prof MJ'er? GØR I det? Og hvad med min My'er og min MO'er? Skal der een ind i begge ender af lokomotivet? Er man helt til grin hvis man møder op i en klub med lokofører i begge førerhuse på sin MO - f.eks?
(Jeg er endnu ikke medlem af en klub - idet den klub der er i min by kører DC analog , min makker og jeg har AC digital.)

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Jeg vil anbefale dig at snakke lidt med de andre i din lokale klub. Gennem samtale kan du så argumentere for dit valg. For du har ret. Du kan let blive gjort til grin hvis ikke baggrunden for dit valg er formidlet, hvis du er nyankommen i en klub.

Føl dig frem, for du skal jo lære flokken at kende.

Noget helt andet er at fra omkring 1967 og frem forsvandt togførervognene fra godstogene og togføren blev "puttet" ind i bageste førerrum. Vel at mærke, hvis det var et diesellokomotiv. Men kun indtil togførere blev afskaffet i godstog i 1970'erne.

Ellers kan du jo overveje kun at anskaffe dig damplokomotiver og triangenmotorvogne, der kun har ét førerrum. For så er du ude over problemet med bemandingen i dine små køretøjer.

Lokoførere i modeltoget ?

af Steff, 27/8 2011, 20:10 (4597 dage siden) @ UTJ

Som Mr. U, men med den tilføjelse at Lkf. der sidder i bageste førerrum kører "pas" (passager, men i tjeneste, men på vej til anden station/depot for at hente et tog eller køre hjem fra endestation til sit depot). Så er der ingen der kan sige noget.

Lokoførere i modeltoget ?

af Christian Møller, 27/8 2011, 20:19 (4597 dage siden) @ Steff

"glimrende!" - takker...

Lokoførere i modeltoget ?

af Erik V. Pedersen ⌂, 28/8 2011, 10:11 (4596 dage siden) @ Christian Møller

Hej Alle!

(...)
(Jeg er endnu ikke medlem af en klub - idet den klub der er i min by kører DC analog , min makker og jeg har AC digital.)

mvh
Christian

----

AC digital >< DC analog.

Alligevel kunne Du/I formentlig have stor glæde / gavn af at blive medlem af en klub. Et modelbaneanlæg består jo af meget andet end AC og DC. Huse, træer, veje, sporskifter med motorer og kontakter til; sikringsanlæg. Ure til køreplaner og kørsel efter køreplan. Baggrunde der skal males på vægge (et meget forsømt område i mange klubber og sikkert også private anlæg), relevant loftsbelysning og meget mere.

Johhhhh, --der er mange gode grunde til at blive klubmedlem udover AC><DC / analog><digital.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Hertil alle de allerede af andre nævnte gode grunde.

Lokoførere i modeltoget ?

af Christian Møller, 28/8 2011, 10:29 (4596 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-Point taken!
Noget andet er: Min styrmand her ombord har selvfølgelig noteret sig min interesse for jernbane. Han fortæller, at hans oldefar var lokomotivfører ved DSB og kørte med damplokomotiver i tiden fra 1ste verdenskrig og vistnok til efter 2den verdenskrig.
Han skulle angiveligt være sprunget af et lokomotiv m tog fordi han opdagede en sabotageaktion. Han siger at "hans mor har en masse gamle billeder" af hans oldefar og lokomotiverne... er det noget du vil kigge på? I givet fald vil der gå et par måneder inden han er hjemme og herude igen - og så skal vi vel scanne dem ind osv. Evt - hvis hans mor går med til det - kan vi sende dem til dig og medsende en frankeret tilbagesendelseskuvert...
mvh
Christian

Lokoførere i modeltoget ?

af UTJ, 28/8 2011, 10:48 (4596 dage siden) @ Christian Møller

Anbefaling: skriv direkte til EVP. Du kan finde mailadressen på forsiden til EVP's fine sider: EVP's side

Tommy (siden her) er salvfølgelig en anden option.

- der er bedre end at føre korrespondance med alle øjne hvilende på jer.

U

Lokoførere i modeltoget ?

af Erik V. Pedersen ⌂, 28/8 2011, 12:13 (4596 dage siden) @ UTJ

Hej Christian og UTJ.

TAK. - Naturligvis er der interesse, men ellers har UTJ helt ret.

Det klarer vi via mail. Klik på den lille kuvert øverst og herefter klarer vi resten via mail direkte.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Lokoførere i modeltoget ?

af Erik V. Pedersen ⌂, 28/8 2011, 12:17 (4596 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej igen.

Nå, --den lille kuvert er tilsyneladende ikke her.

Så adressen er: erikvpedersen[snabela)mail.dk (men sig det ikke til andre :-)

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Lokoførere i modeltoget ?

af Christian Møller, 28/8 2011, 14:26 (4596 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-Tak til Erik V. Pedersen, har allerede sendt dig en hilsen..
mvh
Christian

At kontakte forumdeltagere

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 28/8 2011, 22:05 (4596 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nå, --den lille kuvert er tilsyneladende ikke her.

I din profil krydser du af i "E-mail adresse kan kontaktes", så dukker din kuvert op (uden at din emailadresse bliver kendt).

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak