Avatar

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/5 2013, 09:47 (4006 dage siden)

Inspireret af dagens netudgave af Nordjyske Stiftstidende kom jeg til at tænke på, at temaet gavlmalerier på modeljernbanen blev behandlet i Banen nr. 103.
Som nævnt her er Brande kendt for sine gavlmalerier og ikke mindst også Københavns og Frederiksberg Kommuner.
Sundborg MJ kan der ses et flot eksempel i skala 1:87, og ligeledes på evp.dk.
Jeg skulle også mene, at der på en af landets modeljernbaneklubanlæg skulle være særligt mange gavlmalerier (men hvilken ?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Flemming, 17/5 2013, 17:38 (4006 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Da' Carsten

Jeg er ganske overbevist om at det er denne klub http://www.mjk-stationsbyen.dk/ du tænker på, jeg har godt nok trævlet alle deres billeder igennem uden at finde nogen. Jeg ved at jeg engang for mange år siden fotograferede en gavlreklame fra Ginge under et besøg i klubben - måske andre der ved noget. bortset fra det er deres billeder ikke det værste man kan "spilde" lidt / meget tid på.

Gode hilsner

Flemming

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Steff, 17/5 2013, 18:15 (4006 dage siden) @ Flemming

Go´aften!

"Som Køwenhavner synes jaj sæ´følig ah" Galvreklamer hører med til mit bybillede. Næsten alle store vægge var i min skoletid i 60´erne med reklamer for diverse forsikringsselskaber, skotøjfabrikker (dem var der en del af på Nørrebro), Is, Pølser, maling o.s.v. Borset fra dem på det viste link, der er nye samt et par enkelte gamle, er det jo en saga blot. Men de nye er - bortset fra "Mælkereklamerne" jo nu kunst og tæller for mig ikke som gavlreklamer, men som udsmykning. Mange rigtigt flotte.
Men den nye tråd fik mig lige til at ændre lidt ruter her i formiddags og som også skrevet! Man skal SKYNDE SIG!!!
Herunder et udvalg fra idag:

[image]
Sadolin på Jernbane allé, Valby (omkring FØTEX)

[image]
ADAMAS, Langelands plads, Frederiksberg.

[image]
GINGE, Hostrupvej, Frederiksberg.

samt et par stykker "udefra:

[image]
Ølreklame fra Viborg

[image]

Men fat kamaraet og kør en tur på Frederiksberg og Valby/København/Østerbro. SE OP og man vil blive overrasket over så mange detaljer man finder incl. rester af vækreklamer.
God fornøjelse

Steff

Bilteilbehør, Slagelse.

Gavlmalerier på modeljernbanen

af merete_np ⌂ @, 17/5 2013, 19:36 (4006 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Modelbane-pigers netblad nr 27 er et særnummer om gavle og gavldekorationer.

Merete

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Erik V. Pedersen ⌂, 19/5 2013, 22:52 (4004 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 19/5 2013, 23:11

Inspireret af dagens netudgave af Nordjyske Stiftstidende kom jeg til at tænke på, at temaet gavlmalerier på modeljernbanen blev behandlet i Banen nr. 103.
(...)
Jeg skulle også mene, at der på en af landets modeljernbaneklubanlæg skulle være særligt mange gavlmalerier (men hvilken ?).

---------

Hej Carsten,

Det kunne måske være på "Modeljernbaneklubben H0 - Albertslund"s side: http://www.mjk-h0.dk/ under: "Galleri", Du har set reklamerne ??? På disse sider ses i det mindste to reklamegavle: På stationerne: Aggersborg: Øverst og lidt nede, samt: Højbjerg - nederst.

Hertil har der et par steder været skrevet om/bragt et par fotos af endnu en gavlreklame på anlægget: [image]
"Gingemanden": Altså i alt tre.

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=maj-2013

Avatar

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/5 2013, 23:23 (4004 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Carsten,

Det kunne måske være på "Modeljernbaneklubben H0 - Albertslund"s side: http://www.mjk-h0.dk/ under: "Galleri", Du har set reklamerne ??? På disse sider ses i det mindste to reklamegavle: På stationerne: Aggersborg: Øverst og lidt nede, samt: Højbjerg - nederst.

Hertil har der et par steder været skrevet om/bragt et par fotos af endnu en gavlreklame på anlægget: [image]
"Gingemanden": Altså i alt tre.

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=maj-2013

Hej Erik

Ja, det kunne det da sagtens være - og tak for henvisningen.
Jeg mener også at kunne huske, at emnet har været behandlet i "Lokomotivet" på et tidspunkt (?).
De øvrige to gavlmalerier kan ses her: Aggersborg og Højbjerg - til det første kunne man næsten tilføje: Gavlmalerier - det er dejligt :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/5 2013, 11:48 (4001 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg mener også at kunne huske, at emnet har været behandlet i "Lokomotivet" på et tidspunkt (?).

Nu er jeg så i mellemtiden tilfældigvis snublet over den artikl i "Lokomotivet", som jeg tænkte på.
I "Lokomotivet" nummer 107 fortæller John Nielsen fra MJK-Nordvestbanen om, at "Den skarpeste klinge er GINGE". Her ses også eksempler på flotte gavlmalerier i skala 1:87, og John Nielsen vil meget gerne have et praj om andre spændende gamle gavlmalerier andre steder i landet.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Gavlmalerier på modeljernbanen

af gert hansen @, 6/3 2015, 22:39 (3348 dage siden) @ Erik V. Pedersen

billeddet med gingemanden, hvor er det taget, kender du noget til det, da det er min morfar der er på billedet og hedder holger hansen

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Erik V. Pedersen ⌂, 11/3 2015, 09:53 (3343 dage siden) @ gert hansen

billeddet med gingemanden, hvor er det taget, kender du noget til det, da det er min morfar der er på billedet og hedder holger hansen

-------------

Hej Gert.

[image]
"Gingemanden":

Reklamen kunne "i gamle dage" ses flere steder i København. Dette forlæg var på Triangelen på Østerbro, men er malet over for maaaaange år siden.

For nogle få år siden var der også en på Hostrupsvej på Frederiksberg, godt afskallet, men om den er der endnu, ved jeg ikke.

Måske har vi "en mand" på Hostrupvej eller lige i nærheden, der kan se efter / tage et foto.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2015

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Steff, 11/3 2015, 10:15 (3343 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Gentofte kan vel gøre det, når bare billedet er fra Frederiksberg:-)

[image]


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Optaget forrige år, og som det kan ses, er "kvaliteten" ved at være forbi. Men maleriet var der i sidste måned, da jeg kørte forbi, så skynd jer, HVIS i vil se en af de sidste rester af gavlreklamer.

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Svend B J, 11/3 2015, 13:30 (3343 dage siden) @ Steff

Måske en ide for Skilteskoven?!

--
Svend
[image]

Gavlmalerier på modeljernbanen

af Erik V. Pedersen ⌂, 11/3 2015, 14:14 (3343 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Fint foto - god fotovinkel. Jeg var også forbi for nogle år siden, men tog billedet lidt mere vinkelret på gavlen - af hensyn til evt. modelbane-brug.

Anledningen er benyttet, og der er lagt nogle af mine gavl-fotos på en ny "underside":

http://evp.dk/index.php?page=reklamegavle---gavlreklamer

hvor der så kan komme flere til.

Erik V.
www.evp.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak