Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af cm, 3/5 2013, 18:55 (4020 dage siden)

Godaften!

I disse dage, hvor en smuk styrevogn - F 2010's CRS - er kommet på hylderne, så spørger jeg her - og ikke lige i første omgang på "Jernbanehistorisk Forum" om følgende:

Hvis en styrevogn - f.eks CRS - skulle flyttes med brug på en anden strækning for øje - altså flyttes med et alm plantog - f.eks MX og et par vogne - fra f.eks Fredericia til f.eks Tønder... blev samme styrevogn så åbnet - og benyttet af almindelige rejsende under "flytningen" - eller var vognen aflåst og passagérerne dermed henvist til de i "den ordinære del af toget" oprangérede vogne?

Håber en eller anden med indsigt i dette kan oplyse om det...

mvh
Chr

--
[image]

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Steff, 3/5 2013, 20:29 (4020 dage siden) @ cm
redigeret af Steff, 3/5 2013, 20:34

Go´aften Christian.

Jeg ved ikke om jeg har indsigt, men langt de fleste større overførsler skete i såkaldte "materieltog". Det vil sige, at det ønskede materiel kørte i en speciel lagt plan, altså ud over de tog, der var optaget i publikumskøreplanen og TK.
Materiellet kunne så "køre dødt" (ikke arbejdende) hvis det var en maskine det drejede sig om. Eller også kunne man anvende maskinen som forspandsmaskine i et plantog.
Ved dampmaskiner, skulle denne være afkoblet, hvis den kørte "død" (kold) og ikke for smøredamp (med damptryk på kedlen og et sæt personale). Og kørte maskinen afkoblet måtte hastigheden ikke oversige den i TIB foreksrevne hastighed p.g.a. den manglende afbalancering.
Jeg har set, at personvogne, der skulle overflyttes/og eller til revision/reparation, af og til er blevet hængt bag på en ordinær stamme. Men jeg kan IKKE errindre om den har været aflåst. Men jeg synes at kunne huske at vognen(e) var aflåste, da der jo normalt var det antal vogne i stammen som nødvendigt. Og så slap man normalt for rengøring ved ankomststationen. Og som personvogn talte jo en CRS. Den havde jo bare en mulighed for at kunne manøvrere en motorvogn,
Jeg er lidt usikker her, men er mener at have fået fortalt, at bl.a. CRS har været anvendt som almindelig vogn i en togstamme med enten en motorvogn eller en damper som toglokomotiv. Her var så kun førerrummet aflåst.
Summa sumarum, der var næsten "frit valg på alle hylder", for det var de praktiske, nemme og fornuftige løsninger, der talte i den daglige drift.
Men det kan da være, at en læser ligger inde med noget reglementarisk, der kan kaste mere håndfaste informationer for dagen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Poul Andersen @, 3/5 2013, 21:36 (4020 dage siden) @ Steff

På Assensbanen kørte der først i 60´erne både Mo+Crs/Cps, og i et løb lørdag Mp+Cqm.
Jeg har et par gange oplevet, at det i sommertiden var Mp+Crs, hvor der selvfølgelig var omløbet i Tommerup og Assens p.g.a. Mp-vognens manglende mulighed for manøvrering fra styrevognen.

Mvh.
Poul.

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af UTJ, 3/5 2013, 23:33 (4020 dage siden) @ Poul Andersen

På Assensbanen kørte der først i 60´erne både Mo+Crs/Cps, og i et løb lørdag Mp+Cqm.
Jeg har et par gange oplevet, at det i sommertiden var Mp+Crs, hvor der selvfølgelig var omløbet i Tommerup og Assens p.g.a. Mp-vognens manglende mulighed for manøvrering fra styrevognen.

Tilmed blev nogle CRS 'ombygget' ved at styrevognsudstyret blev afmonteret og fungerede som almindelige personvogne i nogle år - med tomt førerrum i den ene ende......

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af cm, 3/5 2013, 23:46 (4020 dage siden) @ UTJ

Tak for svarene!
Som jeg ser det, kan min "MO-løse" MJ-makker sagtens køre med sine nyindkøbte CRS+CRM... uden at jeg behøver signalere misbilligelse med løftet øjenbryn.:-)

mvh
Chr

--
[image]

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af UTJ, 3/5 2013, 23:49 (4020 dage siden) @ cm

Tak for svarene!
Som jeg ser det, kan min "MO-løse" MJ-makker sagtens køre med sine nyindkøbte CRS+CRM... uden at jeg behøver signalere misbilligelse med løftet øjenbryn.:-)

Mener desuden at have set billeder med tog fremsørt med P og MT i diverse billedbøger - så jo. Men ikke nødvendigvis som 'transport', men som en del af omløbene, når en styrevogn var i overskud.

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af h087 ⌂, bagsværd, 4/5 2013, 01:05 (4020 dage siden) @ UTJ
redigeret af h087, 4/5 2013, 01:08

:-)

CR 3608 ex CRS 3608, 1963 Odense - Arne Kirkeby/OMJK
[image]

CR ex CRS som togførervogn fremført af N 207, 1967 Odense - Arne Kirkeby/OMJK
[image]

mere her om CR ex CRS
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=471.0

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Erik V. Pedersen ⌂, 3/5 2013, 23:49 (4020 dage siden) @ cm

Godaften!

I disse dage, hvor en smuk styrevogn - F 2010's CRS - er kommet på hylderne, så spørger jeg her - og ikke lige i første omgang på "Jernbanehistorisk Forum" om følgende:

Hvis en styrevogn - f.eks CRS - skulle flyttes med brug på en anden strækning for øje - altså flyttes med et alm plantog - f.eks MX og et par vogne - fra f.eks Fredericia til f.eks Tønder... blev samme styrevogn så åbnet - og benyttet af almindelige rejsende under "flytningen" - eller var vognen aflåst og passagérerne dermed henvist til de i "den ordinære del af toget" oprangérede vogne?

Håber en eller anden med indsigt i dette kan oplyse om det...

mvh
Chr

-----------------------------

På Hareskovbanen var togene jo normalt (udenfor myldretiderne) oprangeret som Mo + styrevogn (Crs/Cls og sidst Bhs), men her var det meget almindeligt, at Mo´en - der jo var "tjenestegørende" (læs: Personførende) ikke blev låst op førend alle pladser i styrevognen var besat. Dette var både af rengøringsmæssige årsager, men også for ikke at skulle billettere i begge vogne (måske først med etablering af overgang mellem vognene eller "bare" skulle passere en ubehagelig overgang. Evt. måtte man nøjes med at billettere i hver af vognene ved hvert andet stop.

Hvis vi så oven i købet taler om en "tom" vogn, der bare skal befordres, og måske er anbragt et andet sted i toget (med et par andre vogne imellem), er der næppe nogen tvivl om, at den har kørt ubenyttet.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn---slangerup-banen---ksb

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af cm, 3/5 2013, 23:59 (4020 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-det med at togbetjenten stod af og billeterede videre i en anden del af toget vekslende ved de forsk. stationer - har jeg set i MR/MRD+MR/MRD, hvor der jo som bekendt ikke er overgang stammerne imellem - og jeg mener at kunne huske, at togbetjenten "gennede" nye rejsende ind i den del af stammen han selv ville ind i ved afgang. Måske var det på Tønder-Esbjerg strækningen, hvor jeg kørte mest med MR/MRD i min studietid. Det kan også have været på Esbjerg - Lunderskov strækningen... det er (suk) mange år siden... :-|

mvh
Chr

--
[image]

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Steff, 4/5 2013, 11:05 (4019 dage siden) @ cm

Go´ formiddag her på årsdagen for Danmarks befrielsesaften 4. maj 1945.

Spørgsmålet om anvendelse af de 79 stk. CR/CRL/CRM/CRML/CRS vogne udenfor den egentlige anvendelse i Mo fremførte tog som ”LEDNINGSVOGNE”, altså i forbindelse med enten en Mo i hver ende eller en styrevogn, synes mangfoldig og specielt efter 1962, hvor litra CL i stor stil fik styreledninger fra CRM(L) vogne. Antallet af vogne i alt med styreledninger A, B på et hvis tidspunkt var ca. 60 stk. og ca. halvdelen fik yderligere C styreledninger.
Ud af de 21 ombyggede vogne til CRS fik 12 vogne omkring begyndelsen af 1960´erne afmonteret deres udstyr og anvendt som almindelige CR vogne i lokomotivfremførte tog mv. (som OGSÅ kunne være Mo fremført som ”toglokomotiv).
Kun ca. 9 vogne fik ikke hverken A, B eller C styreledninger og af dem var ca. 4 stadig med åbne endeperroner ved deres udrangering.
Da antallet af vogne med A + B var relativt stort MÅ disse vogne også af og til have gjort tjeneste i tog med almindeligt lokomotiv/motorvogn og hvor der ej behøvedes styreledninger. Før 1960 dog i begrænset omfang, da der jo var "rigeligt" med andre vogne til rådighed. Men som skrevet, skete der i begyndelsen af 1960´erne en ændring i og med fjernelsen af ledningsudstyret fra en del vogne. Samtidig hermed, overgik CR litra generelt til at blive anvendt som forstærkningsvogne op til søn- og helligdage eller ferier mv.
Derfor sås især på Sjælland ofte togstammer med damp og CR materiel. På Nordvestbanen er set både litra C, E og P med ret stort antal CR vogne og litra D med en enkelt eller to CR i et Mo løb. Ligeledes blev CR vogne anvendt i tog med gennemgående vogne til privatbanerne, f. eks. ØSJS og LJ. På Slagelse – Næstved sås P 917 ofte med CR materiel + CPE mv.

Modelmæssigt betyder det altså, at man, sagtens kan anvende CRM vogne med eller uden styreledninger i en almindelig togstamme, mens man nok lige skal afmontere gitre, sneskærme og fløjte mv. på fronten af CRS, hvis ens ”epoke” er efter 1960´erne og frem;-) .

Men igen, har man lyst til at vide mere – foruden Tommys materielsider – kan med fordel læses Lokomotivet nr. 1, 9 årgang, august 1993, ”DSB litra CR, de første nærtrafikvogne med bogier”, Jernbanemuseets venners årsskrift 2000 ”Ledningsvogne til brug for tog fremført af MP/MO/MK-MK typen” og Banebøgers 1. og 2. udgivelser om persontogsmateriellet. Billedinspirationsmæssigt kan anbefales ”Danske Damplokomotiver – som jeg så dem” af Kai Mose Nielsen og ”Kulrøg og dampslag” af Hans Gerner Christensen, Arne Kirkeby og Ole Winther Laursen. Og så har jeg sikkert glemt et par stykker eller to med yderligere billeder af CR type anvendt i almindelige tog.
Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Man har vel lys i vinduerne i aften ik´?

slutbemærkning - jo

af Gert, 4/5 2013, 15:19 (4019 dage siden) @ Steff

Jo selvfølgelig har vi lys i vinduerne i aften.
Det er godt at huske på, hvilke holdninger vi slap for denne dag i 1945 - holdninger der atter kan anes lidt af nu til dags.

Gert

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Henrik Hansen, Vejen, 4/5 2013, 20:56 (4019 dage siden) @ Steff

NB: Man har vel lys i vinduerne i aften ik´?

Selvfølgelig - det er jo en smuk tradition, som nødig skulle uddø. Når lysene er tænkt, så kan man passende bruge at par minutter på, at tænke over hvorfor d. 4/5-45 er så vigtig en dato - også for alle os, der slet ikke var født på det tidspunkt.

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning" + kildemat

af Steff, 5/5 2013, 09:52 (4018 dage siden) @ Steff

God herlig morgen denne solbeskinnede dag!

Glemte helt igår at orientere om et stykke kildemateriale, jeg synes er væsentligt i forbindelsen med anvendelsen af styrevogne generelt, men specielt her om CRS + mellemvogne, nemlig:
"Styrevognstog" af John Poulsen, Banebøger 1995, ISBN 87 88632 56-3.
DET er bogen, hvis man vil vide mere konkret om antallet af styrevognsstammer, hvor anvendt, hvornår anvendt, hvilke ændringer og meget, meget mere.
Så den bør anskaffes, især for MJ´er der køre epokekørsel og ønsker at gøre det så korrekt som muligt.
Ud over CR familien, selvfølgelig om CP, CLS, BHS, BNS og KSB´styrevogne mv.

Fortsat god dag til alle!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Lars Møller Jensen ⌂ @, 16/3 2014, 18:44 (3703 dage siden) @ cm

Er engang i min barndom en aften stået på et tog i Allerød, trukket af Mx efterfulgt af en aflåst CRS, en HFHJ "Cl"-vogn og så den sædvanlige stamme med Cle-et antal Cl og Al til slut. Det var før august 1962. hilsen Lars.

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Lars Møller Jensen, 17/3 2014, 14:03 (3702 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej igen, lige for at præcisere så var det et aftentog mod København og ved nærmere eftertanke må det have været trukket af en S-maskine. Det var selvfølgelig en "lille-nord" styrevogn formodentlig på vej til eftersyn eller en normal udveksling.
Hilsen Lars.

Styrevognen - anvendelse under alm "flytning"

af Lars Møller Jensen ⌂ @, 18/3 2014, 18:54 (3701 dage siden) @ Lars Møller Jensen

[image]
Alle gode gange 3. Hvis man ikke ejer en Mo kan man jo gøre som her, ITC-prøvetog ved Kokkedal i maj 1971. Crs-vognen var styrevogn her! men med Bns-udstyr (ITC).
hilsner Lars.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak