Styre- og mellemvogne fra det ny MJ firma F2010.

af Steff, 29/4 2013, 17:48 (4024 dage siden)

Go´eftermiddag til alle MJ´er!
Syntes lige, at I skulle nyde synet af den nye styrevogn fra det ligeledes nye – salgsmæssigt på markedet – MJ firma F2010. Sammen med mellemvognen litra CRM (og derfor med koblingsdåser for styreledninger) er de lige havnet på mit bord. Og hvilken nydelse er det ikke. Hvis dette er fremtiden for F2010 lover det godt. Der produceres jo ud fra devisen lidt, BETALT og godt.
F2010 har været i kulissen et stykke tid og foruden disse vogne er også firmaet bag rangerlokomotivet litra F, de kommende to-akslede motorbivogne samt kølevognene IKA mv. Firmaet har selv udviklet, kontrolleret og betalt. Hidtil har det nu konkursramte Hobby-trade udelukkende været salgsorganisationen for F2010 og har derfor ej heller noget som helst at gøre med F2010 produkter. Men æskerne var fremstillede med HT som salgsorganisation, hvorfor der er kommet klæbemærker med navnet F2010 på.
Hvordan organisationen for F2010 ser ud og hvem der tegner (ejer) firmaet og hvem ejeren evt. har ansat, må ejeren selv fortælle og det sker sikkert snarligt på hjemmesiden F2010. Og jeg er også sikker på, at F2010 helt klart og tydeligt vil fortælle forhandlerne, hvordan de skal forholde sig, hvis de ønsker disse flotte modeller, kunderne gør jo!
Og tænk på, at Heljan i Søndersø kommer med 1900 MO´er, lige til F2010 CR modeller. MJ fryd over norm!

[image]
Herover et billede af den nye styrevogn litra CRS fra F2010. Fotoapperatet giver desværre ikke modellen den skarphed alle detaljerne fortjener.

En anmeldelse af mellemvognen CRM (uden styreledning) kommer i maj måned i "avisen" fra Næstved. Den er anmeldt af nok en af de bedste vognkendere, bl.a. her fra siderne. De andre ovennævnte vogne vil blive anmeldt i det næste, næste nummer i september.

Fortsat god dag.

Styre- og mellemvogne fra det ny MJ firma F2010.

af himmerlandsbanerne, 29/4 2013, 18:03 (4024 dage siden) @ Steff

Hej Steff,
burde du ikke udelade alt vedrørende F2010's interne sager??????????
Som det fremstår nu vil du fortælle det hele og så alligevel ikke. Så lad F2010 selv fortælle "HELE" historien!

Styre- og mellemvogne fra det ny MJ firma F2010.

af Steff, 29/4 2013, 18:11 (4024 dage siden) @ himmerlandsbanerne

Et helt klart valg!

Havde jeg kun skrevet F2010 var der spurgt om alt andet også, hvorfor er der merkater på æskerne, hvordan kan der komme ting når der nu er...., hvorfor dit og hvorfor dat, derfor det skrevne. Altså pest eller kolera, ik´` :-)
Det kan man jo så være enig eller uenig i.
Men som sagt, det overlader jeg trykt til F2010!

Med venlig hilsen

Steff

Styre- og mellemvogne fra det ny MJ firma F2010.

af Svend B J, 29/4 2013, 22:16 (4024 dage siden) @ Steff

Mon ikke de fleste har en ide om, hvem der står bag F 2010 ? Om ikke andet så ved at gå ind på deres hjemmeside http://www.f2010.dk/

Lidt efter lidt får vi nok deres produkter at se hos hos endnu flere modelbaneforhandlere. CRM og CRS-vognene er i hvert fald attraktive, så lad os håbe på det samme for de efterfølgende modeller (som allerede blev forvarslet i Hobbytrade-perioden).

--
Svend
[image]

Styrevogne fra det ny MJ firma F2010. - flere fotos

af h087 ⌂, bagsværd, 6/5 2013, 10:30 (4017 dage siden) @ Svend B J

Hej
:-) :-) :-) :-) :-)
lidt flere foto af F 2010 CRS 3659

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

og lidt ombygningsinspiration og viden her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=471.0

mvh
henning h087

PS ( datteren er nu mere interessant end det fædrene ophav )

duk og væk - av av

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

Styrevogne fra det ny MJ firma F2010. - flere fotos

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/5 2013, 16:36 (4017 dage siden) @ h087

Tak for billederne, Henning.

Det er lige før, at man kunne falde for knirkende teaktræsvogne - hvis det da ikke lige var fordi, CRS knapt nok kan bruges i sen epoke IV - måske bortset fra CRS 3602, der vist liiiige kan snige sig med, i forbindelse med forsøgskørsler.


PS ( datteren er nu mere interessant end det fædrene ophav )

duk og væk - av av

(Og det blev en smuk datter, som midt i alt postyret naturligvis ikke bør skylles ud med badevandet...
- så... endnu mere duk og endnu mere væk - og endnu mere av)


Det følgende er måske også lidt kontroversielt, men personlige glæder jeg mig nok lidt mere til, hvad der eventuelt måtte komme af nyere materiel (bl.a. Ardelt, Bf (kan ikke vente...), Ckm, eventuelt nye oplag af B-vognen ?, o.lign.), for hvis vi skal have flere yngre udøvere af vores dejlige hobby "med på vognen", så skal der også andet og mere end damp og teaktræ "på banen" (men som selv os "yngre" udøvere anno 1960'erne jo naturligvis også sehr gern haben will, ja :-) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

CRS - indbygning af lys og dekoder (4 fotos)

af cm, 13/6 2013, 12:03 (3979 dage siden) @ h087

Hejsa!

Jeg er begyndt at indbygge lys / ovenlys og funktionsdekoder i min CRS.
Er man den heldige ejer af en CRS fra F-2010, så kan jeg bemærke følgende - der har været min fremgangsmåde (AC digital):

1) afmontér taget forsigtigt

2) lav en "kørnerprik" i begge lanterner. (Dette har jeg gjort under anvendelse af en synål med korkprop som skaft. Nålen opvarmes med lighter og med den varme spids laves en lille "kørnerprik" midt i begge lanterner.

3) der bores gennem lanternerne udefra under anvendelse af stadigt stigende bor-tykkelse. BEM: Vær forsigtig og påpasselig med ikke at beskadige vinduesglasset bag øverste lanterne. BEM: Styrepulten falder nærmest af af sig selv når boret kommer gennem nederste lanterne.Styrepulten er der ikke plads til efter montage af LED.

4) LED's har jeg afkortet polerne på, til ca 5 mm og påloddet passende modstand og begge ledninger. Benene skal bøje opad på nederste lanterne - og lidt nedad på øverste lanterne. LED'ens "lyspind" afkortes med bidetang således at den ikke rager ud forbi fronten. Nederste LED måtte jeg fæstne med lim.

5) Ledningerne har jeg ført ud gennem vinduet i døren mellem Førerkabine og Pass. afd.

6) Lysbomme monteret under taget med dobbeltklæbende tape. Lys til midtergangen lagt over de mellem lysbommene førte ledninger.

7) Hvælvingerne i midtergangen har jeg skåret "hak" i for at få plads til ledninger og midterganslys.

8) Har anvendt funktionsdekoder og "dekoderstik" fra ESU. Nederste lanterne loddes på som "LICHT VORNE" - øverste lanterne som "AUX 1" og ovenlys som "AUX 2"

9) Har anvendt ROCO slæbesko skruet direkte med medfølgende skrue op i boogien under førerkabinen, kabler skal føres op gennem eksisterende hul - på hverside af NEM-skaktens nulstillingsfjeder.

Jeg er endnu ikke færdig med projectet, men skal nok berette om evt vanskeligheder samt køreegenskaber.

mvh
Chr
[image][image]
[image]
[image]

--
[image]

Avatar

CRS - indbygning af lys og dekoder (4 fotos)

af Futfar, Kajerød, 13/6 2013, 15:49 (3979 dage siden) @ cm

Det er jo "faneme guf", og din arbejdsbeskrivelse er jo helt fin. Godt gået!
Desværre er de tre af dine billeder lidt svære at tyde, kunne du ikke bruge lyset fra en luplampe, og så slå blitzen fra? Det ville måske give nogle perfekte billeder af dit fornemme håndværk :-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

CRS - indbygning af lys og dekoder (4 fotos)

af Togsøn, 11/7 2013, 14:15 (3951 dage siden) @ cm

Hejsa.

CM, undskyld men denne vogn er fra før 1975, så ser vi på sikkerhedsreglementet fra dengang, skal F0, hvid ledning være toplanternen og nederste lanterne er til særtogs belysning.

Efter 1975 skal begge dog lyse sammen, da der kommer nyt Sikkerhedsreglemet.

Mit forslag som jeg har gjort på CLS og CPS:

F0 Frontlanterne Øverste Lanterne, F0 rød slutter, F1 særtog belysning, F2 Interiør belysning, F3 Hvid Frontlanterne over rød slutter= Tog af venstre spor.

CV værdier for ESU FX 3.0

CV for F1 : cv 147: 5
cv 150: 0

CV for F2 : cv 153: 8
cv 156: 8

CV for F3 : cv 159: 3
cv 163: 0

Se gerne Signalreglemet fra før 1975 her: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_k.htm

Mvh

CRS - indbygning af lys og dekoder (4 fotos)

af cm, 6/8 2013, 11:37 (3925 dage siden) @ cm

ROCOS slæbesko duede ikke - så jeg skiftede til en fra Märklin.
640 ohms modstande skiftede jeg med hhv 1200 ohm og 1000 ohm.
Hjulene AC fra hobbytrade kunne ikke holde vognen på sporet, så jeg skiftede til ROCO AC hjul. (Hvorved jeg beskadigede boogien) - denne er nu limet sammen igen.
Den ene "sneskovl" brækkede af i kampens hede, men den monterer jeg i dag.

Hwer er et par billeder :
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

mvh
Chr

--
[image]

CRS - indbygning af lys og dekoder (4 fotos)

af Steff, 6/8 2013, 13:10 (3925 dage siden) @ cm

Go´eftermiddag

Hvor ER det da dejligt at se, at hvor muligheden findes, man (cm) så udnytter den mulighed der er, for også lanternemæssigt at gøre det så modelkorrekt som muligt, hér m.h.t. visning af kendingssignaler epoke III.
Og så glæder det mig at læse, at du også benytter "russiske størrelser:-) " m.h.t. værktøjer og kræfter. Jeg får næsten også altid kværnet et og andet utilsigtet under slige arbejder!
Tillykke med det flotte resultat på den ligeledes flotte vogn fra F2010.

Steff

NB: Og så var det jo godt at læse (anden tråd vedr. reservedele), at F2010 er leveringsdygtige i reservedele for tidligere HT modeller. Så skulle det også være sat på plads!
Da de tidligere udgivne HT modeller højst sandsynligt aldrig mere bliver genoptrykt, er det jo en mulighed for levetidsforlængelse af det købte og bestående.

Avatar

CRS - indbygning af lys og dekoder (4 fotos)

af Futfar, Kajerød, 6/8 2013, 15:30 (3925 dage siden) @ Steff

Bragende flot Christian:-P Det er du sluppet rigtig godt fra! Der må skulle godt med trækkraft til med alle de glade passagerer:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

CRS - indbygning af lys og dekoder

af cm, 12/8 2013, 07:26 (3919 dage siden) @ Futfar

Tak for de pæne ord. Som nævnt ovenfor, er lanternerne monteret kabelmæssigt/pin-mæssigt som "LICHT VORNE" & "AUX1" & "AUX2". (sidstnævnte er kabinebelysning)
Kører man CRS'en ind på programmeringssporet kan man finjustere lidt:

HUSK AT FRAKOBLE MO'eren og kør den bort, så KUN styrevognen er på programmeringssporet!

I CV 113 (fabriksindstilling "15") og i CV 115 (fabriksindstilling "15") dimmes lanternerne til f.eks "3". Herefter adderes "3" til "112" = "115" hvilket afstedkommer, at lanternerne tændes/slukkes med sløvt op-neddimming til følge.

Belysningen i kabinen kan man vælge at have fuld blus på og lade den beholde fabriksindstillingen "15" - vil man have "sløv op- og neddimming" ved tænd og sluk, må man ligeledes her addere 112 = "127" som så skal være værdien i CV 116.
Vil man ikke have fuldt blus på kabinebelysningen, kan man sætte værdien et sted mellem 112 og 127 i CV 116.

mvh
Chr

--
[image]

Styre- og mellemvogne fra det ny MJ firma F2010.

af Jens V, 6/5 2013, 11:00 (4017 dage siden) @ Svend B J

Lidt efter lidt får vi nok deres produkter at se hos hos endnu flere modelbaneforhandlere. CRM og CRS-vognene er i hvert fald attraktive, så lad os håbe på det samme for de efterfølgende modeller (som allerede blev forvarslet i Hobbytrade-perioden).

Men hvem forhandler erstatnings-puffer, når de "medfødte" knækker af for et godt ord?... hvilket i øvrigt også gælder CU-vognene...? En enkelt eksning for eksempel på grund af en lidt for stiv kortkobling... og KNÆK... og VÆK!

Styre- og mellemvogne fra det ny MJ firma F2010.

af h087 ⌂, bagsværd, 6/5 2013, 11:08 (4017 dage siden) @ Jens V
redigeret af h087, 6/5 2013, 11:19

Hej

på CRM og CRS er puffere og håndtag af metal, så de skulle da helst ikke knække af - og skulle det ske på disse - så må løsdele vel kunne fås ved forhandlerne af F 2010
ellers er der Dekas
http://www.dekas.dk/
med hensyn til hobbytrade løsdele - må forhandlerne vel stadig ligge inde med disse - og så må man se at få hamstret - jeg har gjort det, men jeg skifter også generelt puffere ud med fjedrende metalpuffere fra Weinert, - det ser bedre og rigtigere ud. synes jeg altså altså!!!
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Styre- og mellemvogne fra det ny MJ firma F2010.

af disavelo, 12/7 2013, 10:03 (3950 dage siden) @ h087

- og ellers kan man kontakte F2010 og spørge til en konkret stump. Så sent som i går var jeg i Fredericia hos dem - efter forudgående aftale med Flemming - for at hente en reservedel. Stor ros til dem for deres hjælpsomhed.

Venlige hilsner
Søren

"Knæk og Væk" under MJ-arbejdet.

af cm, 9/8 2013, 14:53 (3922 dage siden) @ Jens V

Som nævnt andre steder i tråden her, så leverer F2010 reservedele. Jeg har selv fået dette bekræftet i en venlig mail. Mht "Knæk og Væk" - problemet, så fandt jeg ved et tilfælde dette to-komponent lim hos (hold fast) en PLANTESKOLE - de solgtes i hans "skrammelafdeling" sammen med fødselsdagsflag, hobbyknive, sangskjulere o.lign. Det var grundet prisen (15 kr) at jeg tog limen med. Jeg har tidligere forsøgt at lime modeltogsuheld sammen med kendte (og dyre) mærker som "Araldit" og "Lock-tide" - med varierende held. Alt efter plasttypen. Dette -på billedet viste produkt- har adhædsivkræfter af forbløffende styrke! Både "blød" og "hård" plastic kan sammenføjes - også indbyrdes - og er hærdet indenfor 2-3 timer. Jeg limede "sneskovlen" på min CRS fast - kun i to punkter og kunne efter et par timer "knalde til den" med en spændt pegefinger affyret fra min tommelfinger (som når man knipser et insekt væk fra en tallerken).
Det er pudsigt, at der ikke på indpakningen står noget om hvem der er producent - der er en vejledning på bagsiden på tysk. Den har et artikel nummer der hedder 19140. Og der er et telefonnummer 03375/56300.
Jeg var derude i går og sikrede mig et par ekstra sæt til mine to MJ-makkere.
[image]

mvh
Chr

--
[image]

"Knæk og Væk" under MJ-arbejdet.

af Gert, 9/8 2013, 16:33 (3922 dage siden) @ cm
redigeret af Gert, 9/8 2013, 17:13

Jeg købte denne lim i et supermarked - vist nok NETTO. det er også bare utroligt godt. Fakta har lige haft det på tilbud også bare i en anden grafisk opsætning.
Den består af en med hvidt og en med sort indhold. Man kalder det "stålforstærket".
[image]
Gert

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak