Triangel ryg mod ryg

af Jens V, 27/4 2013, 15:18 (4026 dage siden)

Købte to Heljan-triangler med det formål at køre dem ryg-mod-ryg - evt. med en mellemvogn.

Første problem var at få dekoderne (DCC) til at køre "i hver sin" retning, men det løste jeg ved at programmere CV 29 bit 0 = 1 på en ene af vognene. Var det den rigtige fremgangsmåde, eller er der andre?

Næste problem er koblinger. Jeg sværger til Rocos kortkoblinger, som hele min vognpark er udstyret med, men på Trianglerne er pufferne "for lange", så koblingerne ikke kan nå hinanden. Og hvis jeg endelig får dem koblet, sidder pufferne stramt mod hinanden. Hvis jeg bruger de medfølgende koblinger, sker det tit, at de lukker op, hvis ikke vognene kører med præcis samme hastighed.

Nogle gode forslag til løsning...?

Triangel ryg mod ryg

af peterw, 27/4 2013, 16:37 (4026 dage siden) @ Jens V

Hej,


Jeg har ikke selv nogen Triangler, men min erfaring er at stænger til fast sammenkobling fra f.eks. Symoba/Brawa/Märklin er smule længere end et sæt roco kortkoblinger.

Samtidig er der tale om en rigtig "fast sammenkobling" - så det bør også være mere stabilt end de standard A-koblinger der er med?

En af Symoba-versionerne er har et sæt huller som kan bruges til at føre ledninger igennem - kommer til at ligne bremseslanger:

- Se øverste produkt på denne side: http://www.symoba-schniering.de/kupplg-produkte.htm

Mvh,

Peter

Triangel ryg mod ryg

af cm, 27/4 2013, 18:24 (4026 dage siden) @ Jens V

-har haft lignende problem med Triangel, koblet med Hobbytrade's CU-vogn (ROCO kort kobl.) CU vrides af sporet i kurver - igen pga de lange puffere...
mvh
Chr

--
[image]

Triangel ryg mod ryg

af ped @, Hg, 27/4 2013, 20:26 (4026 dage siden) @ cm

Jeg har ingen Triangel, men næsten alle mine CU puffer er spredt over alt på anlægget, fordi de er brækket af.
venligst
ped

Avatar

Triangel ryg mod ryg

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/4 2013, 21:01 (4026 dage siden) @ Jens V

- Se øverste produkt på denne side: http://www.symoba-schniering.de/kupplg-produkte.htm


Tak for ideen - det tror jeg da, at jeg vil prøve :-)

Hej Jens

Hvis du også vil have Roco kortkoblinger på dine Triangler og på eventuelle mellemvogne, sådan at de også kan koble med alt dit andet materiel, så prøv at sætte Roco's højdejusterbare kortkoblinger på - de er så vidt jeg husker lidt længere end de almindelige Roco kortkoblinger.
Katalognummeret er 40287, og du kan se den på Erik's hjemmeside.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Triangel ryg mod ryg

af Jens V, 27/4 2013, 21:07 (4026 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvis du også vil have Roco kortkoblinger på dine Triangler og på eventuelle mellemvogne, sådan at de også kan koble med alt dit andet materiel, så prøv at sætte Roco's højdejusterbare kortkoblinger på

Endnu en mulighed, tak! :-)

Avatar

Triangel ryg mod ryg

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 28/4 2013, 10:45 (4025 dage siden) @ Jens V

Hvis du også vil have Roco kortkoblinger på dine Triangler og på eventuelle mellemvogne, sådan at de også kan koble med alt dit andet materiel, så prøv at sætte Roco's højdejusterbare kortkoblinger på


Endnu en mulighed, tak! :-)

Jeg har lige målt efter - Roco's højdejusterbare kortkobling er ommertrent 2 mm længere end den almindelige Roco kortkobling.
Så kan du nøjes med kun at forsyne Trianglerne med højdejusterbar kortkobling, mens eventuelle mellemvogne får almindelige kortkoblinger.
Eftersom at Roco's kortkobling er standard hos dig, så kan du opnå det samme som i virkeligheden, nemlig at (ommertrent) alt materiel kan kobles sammen med hinanden - frem for at indføre en anden koblingstype på noget af materiellet.
Mon ikke at dette er selve løsningen for dig, Jens ? :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Triangel ryg mod ryg

af Jens V, 28/4 2013, 11:30 (4025 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Eftersom at Roco's kortkobling er standard hos dig, så kan du opnå det samme som i virkeligheden, nemlig at (ommertrent) alt materiel kan kobles sammen med hinanden - frem for at indføre en anden koblingstype på noget af materiellet.
Mon ikke at dette er selve løsningen for dig, Jens ? :-)

Jeg prøver i hvert fald - og har bestilt nogle stykker... :-)

Triangel ryg mod ryg

af Jens V, 6/5 2013, 10:58 (4017 dage siden) @ Jens V

Eftersom at Roco's kortkobling er standard hos dig, så kan du opnå det samme som i virkeligheden, nemlig at (ommertrent) alt materiel kan kobles sammen med hinanden - frem for at indføre en anden koblingstype på noget af materiellet.
Mon ikke at dette er selve løsningen for dig, Jens ? :-)


Jeg prøver i hvert fald - og har bestilt nogle stykker... :-)

Så er et forsøgt - med 50% succes!

Længden passer, så der nu kan kobles, uden at pufferne støder sammen. Så langt så godt.

Men den del af koblingen, som skal sættes i NEM-skakten, er for kort, hvilket betyder, at den yderste del (der hvor selve koblings"krogen" skal sidde) gnider mod køretøjets pufferplanke og dermed hindrer bevægeligheden.

Det var et godt forslag - og godt forsøgt..., men altså ikke *helt* godt nok. Nu vil jeg forsøge med den faste kobling, som også er foreslået i tråden.

Avatar

Triangel ryg mod ryg

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/5 2013, 16:11 (4017 dage siden) @ Jens V

Eftersom at Roco's kortkobling er standard hos dig, så kan du opnå det samme som i virkeligheden, nemlig at (ommertrent) alt materiel kan kobles sammen med hinanden - frem for at indføre en anden koblingstype på noget af materiellet.
Mon ikke at dette er selve løsningen for dig, Jens ? :-)


Jeg prøver i hvert fald - og har bestilt nogle stykker... :-)


Så er et forsøgt - med 50% succes!

Længden passer, så der nu kan kobles, uden at pufferne støder sammen. Så langt så godt.

Men den del af koblingen, som skal sættes i NEM-skakten, er for kort, hvilket betyder, at den yderste del (der hvor selve koblings"krogen" skal sidde) gnider mod køretøjets pufferplanke og dermed hindrer bevægeligheden.

Det var et godt forslag - og godt forsøgt..., men altså ikke *helt* godt nok. Nu vil jeg forsøge med den faste kobling, som også er foreslået i tråden.

Hej Jens

Har du mulighed for at vise et billede af det, du beskriver ? (et billede siger jo mere end 1000 ord - som man siger på swahili).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Triangel ryg mod ryg

af Jens V, 7/5 2013, 09:24 (4016 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Har du mulighed for at vise et billede af det, du beskriver ? (et billede siger jo mere end 1000 ord - som man siger på swahili).

Jow, da...

Der kan kobles...

[image]

men..

[image]

Koblingens "rod" er for kort (blå pil), sådan at bagsiden af slidsen, hvor den egentlige kobling skal placeres, let kommer op at ride på undersiden af pufferplanken - eller i bedste fald gnider mod den.

Triangel ryg mod ryg

af UTJ, 7/5 2013, 09:42 (4016 dage siden) @ Jens V

[image]


Koblingens "rod" er for kort (blå pil), sådan at bagsiden af slidsen, hvor den egentlige kobling skal placeres, let kommer op at ride på undersiden af pufferplanken - eller i bedste fald gnider mod den.

Jeg tror at du har vendt koblingen forkert: op skal være ned og ned skal være op på den "bageste del" af koblingen. Så rider den ikke mod pufferplanken.

Triangel ryg mod ryg

af Jens V, 7/5 2013, 10:51 (4016 dage siden) @ UTJ

Jeg tror at du har vendt koblingen forkert: op skal være ned og ned skal være op på den "bageste del" af koblingen. Så rider den ikke mod pufferplanken.

Jae, det er jo en pointe, som jeg har overset. Hæ, hæ... det løser sgu nok problemet. Tak :-)

Avatar

Triangel ryg mod ryg

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/5 2013, 20:26 (4016 dage siden) @ Jens V

Jeg tror at du har vendt koblingen forkert: op skal være ned og ned skal være op på den "bageste del" af koblingen. Så rider den ikke mod pufferplanken.


Jae, det er jo en pointe, som jeg har overset. Hæ, hæ... det løser sgu nok problemet. Tak :-)

Hej Jens

Det løser nemlig problemet, ja.
Og løsningen vil også kunne bruges, hvis man bruger andre koblingstyper, som fås i højdejusterbar udgave - bl.a. fås højdejusterbare Fleischmann Profi koblinger, Roco Universalkoblinger og A-koblinger - koblingsholderen (til NEM-skakten) er ens på dem alle.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste
Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak