Rejsegods

af Christian Møller, 26/8 2011, 20:44 (4177 dage siden)

-hvis man nu laver en togstamme med vogne CA'ere og en enkelt CAE - spændt efter en MY'er f.eks... Havde DSB så retningslinier for HVOR i togstammen rejsegodssektionen skulle pladseres? Var det eksempelvis "god tone" at pladsere rejsegodssektionen nærmest/fjernest lokomotivet - eller i midten af togstammen af praktiske hensyn?

Hvad er rejsegods i øvrigt? "Banepakker" og småtterier der ikke i omfang krævede transport på godsvogne? Rejsendes medbragte cykler/barnevogne? Begge dele?

-jeg er sikker på, at nogen af Jer kan fortælle mig det...:-)

mvh
Christian

Rejsegods

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/8 2011, 20:59 (4177 dage siden) @ Christian Møller

I gamle dage kunne man få sin bagage man skulle have med på rejse, indskrevet som rejsegods. Det kunne både være kufferter, instrumenter, barnevogne osv. Enhver større station med respekt for sig selv, havde en rejsegodsekspedition.

I toget medfulgte så enten en speciel rejsegodsvogn eller en personvogn med rejsegodsvogn. Og her kommer Heljans nye CAE så ind i billedet. Den fås i en udgave med pladsnr. under vinduerne, og som sådanne kørte de indtil 1961-62, så vidt jeg har forstået det. I 1961-62 forsvandt pladsnumrene under vinduerne. Så begge udgaver af Heljans CAE kan trækkes både af MY og naturligvis damp som E- og P. Og R når den engang kommer.

Rejsegodsvognen eller personvognene med sådanne rum, blev enten placeret bagerst i stammen eller forrest. På Nord- og Kystbanen mener jeg endda at have læst noget om, at CLE-vognen altid blev placeret bagerst i stammen.

Epoke har i øvrigt en perrontraktor på programmet, der især blev benyttet til at transportere rejsegodset frem og tilbage, på dertilhørende perronvogne.

I dag er det indenfor flytrafikken at en slags bagagehåndtering gør sig gældende, når man skal flyve en vis distance.

Mvh
Claus

Rejsegods

af Christian Møller, 26/8 2011, 21:07 (4177 dage siden) @ Claus E. Hansen

-tak til Claus for et fyldestgørende svar!:-)
Chr

Rejsegods

af h087 ⌂, bagsværd, 26/8 2011, 21:25 (4177 dage siden) @ Christian Møller

Hej Claus

D 839 har ganske ret
nu voksede jeg op i Helsingør og der var CLE / CPE forest i stammen mod København
men den kunne godt være imellem fx svenske og norske vogne og den danske vognstamme
CAE der kommer/er kommet i model fra Heljan havde mellemgang således at man kunne passere igennem vognen uden at gå igennem rejsegodsrummet - det kunne man ikke på CLE, CME og CPE, så den kunne godt være placeret inde i vognstammen -
fx tog 13/14 - MY - CB - AV - CAR - CAE - tyske vogne - her igen mellem dansk vognstamme og udenlandsk vognstamme - men generelt forest eller bagerst i vognstammen med rejsegodsrummet vendt bort fra vognstammen

mvh
henning h087

Rejsegods

af h087 ⌂, bagsværd, 26/8 2011, 21:49 (4177 dage siden) @ h087

Hej
i tillæg til forrige indlæg gjorde det samme sig nogenlunde gældende med kombinerede post-og rejsegodsvogne lita DC, DJ og DG, således at der i togplan 6 står at jernbanegodsrummet skal vende op mod vognstammen - således - at postrummet er isoleret fra vognestammen - selvom flere postvogne på et tidspunkt havde harmonikaovergang

mvh
henning h087

Rejsegods

af Svend B J, 26/8 2011, 23:03 (4177 dage siden) @ Claus E. Hansen

I gamle dage kunne man få sin bagage man skulle have med på rejse, indskrevet som rejsegods. Det kunne både være kufferter, instrumenter, barnevogne osv. Enhver større station med respekt for sig selv, havde en rejsegodsekspedition.

Det var ikke bare de store stationer man kunne indskrive rejsegods fra men stort set alle - på Københavns Bybane dog med begrænsninger, men dog fra stationer som Husum og Enghave (som havde stor indskrivning af banepakker fra især Carlsberg). Oprindelig blev rejsegods (mv) på S-banen befordret med S-tog, senere med lastbiler.

Det var dog ikke alle, der ønskede at sende deres cykler og anden habengut som rejsegods, som også havde tænkt sig at tage toget. Når der blev bedt forevist billet (som skulle stemples "Bagage") var fornærmelsen ofte stor, når indskrivningen blev afvist, for hvordan skulle man ellers få familiens fire cykler transporteret til feriestedet? Et velment forslag om i stedet at sende dem som almindelig fragtgods - til en noget højere pris - faldt sjældent i god jord.

--
Svend
[image]

Rejsegods

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/8 2011, 22:34 (4177 dage siden) @ Christian Møller

Hvad er rejsegods i øvrigt? "Banepakker" og småtterier der ikke i omfang krævede transport på godsvogne? Rejsendes medbragte cykler/barnevogne? Begge dele?

Netop cykler har i perioder været en stor rejsegodsartikel, så stor at de nogle steder befordredes i godsvogne. Der har været nogle herlige billeder fra Kh spor 11-12 plastret til med cykler som skulle afsendes eller var modtaget.

Rejsegods

af Christian Møller, 26/8 2011, 23:06 (4177 dage siden) @ Erik Olsen

Spændende. Hvad med banepakker? Hvem tog sig af det? Vel ikke postvæsenet ?

Jeg forestiller mig at "Banepakker" var noget Hr. "X" afsendte ved at møde op på stationen og som Hr "Y" modtog ved at afhente det på destinations-stationen - lidt som at sende noget med postvæsenet som "poste restante"

Var banepakker noget der opbevaredes i togførerkupé'en eller rejsegodsrum/rejsegodsvogn under transporten?

I bogen om Tønder - Tinglev strækningen - hvor lyntog "Sønderjyden" deltes i Tinglev og kørte hhv. videre mod Tønder og Sønderborg - (MO + CLS + CLS + MO) / 2 = 2 x MO + CLS (det ser helt kemisk ud det her) beskrives hvordan personalet i Tønder skulle rengøre rejsegodsrummet efter stinkende fiskeforsendelser. Så rejsegodsrummet må jo også være benyttet til transport af ting, hvor ejeren ikke nødvendigvis selv var ombord.

Ved du/ I - noget om det?

i øvrigt - tak for hjælpsomheden til Jer her på Forum'et...

:-)
Christian

Rejsegods

af Svend B J, 27/8 2011, 00:53 (4177 dage siden) @ Christian Møller

Så længe man gætter kan fantasien jo få frit slag.

Men både banepakker og letfordærvelige varer - herunder fisk - blev befordret noget hurtigere end almindeligt fragtstykgods, nemlig som det såkaldte "ilgods". Der var i visse forbindelser særlige ilgodsvogne (og ilgodslastbiler), men ellers blev det transporteret med visse tog - i godsrummet (i MO-vognen, CLE-vognen osv).

Og selvfølgelig blev banepakker ikke transporteret med Postvæsenet; det var jo to konkurrerende transportformer, hvor banepakken ofte var den billigste. Til forskel fra almindeligt gods, var udbringningen med i prisen (dengang skulle gods som hovedregel afhentes på stationen medmindre modtageren selv bad om at få det kørt ud med jernbanens vognmand - mod en merpris).

Bare spø´r og du får svar :-)

--
Svend
[image]

Rejsegods

af h087 ⌂, bagsværd, 27/8 2011, 01:42 (4177 dage siden) @ Svend B J

Hej

og senere blev "banepakker" befordret i ICtoget Bk vogn:-D

mvh
henning h087

Rejsegods

af Svend B J, 31/8 2011, 12:01 (4172 dage siden) @ h087


og senere blev "banepakker" befordret i ICtoget Bk vogn:-D

Mon ikke du tænker på de særlige hurtige pakker der kunne sendes med IC-systemet (og som ikke var banepakker). Tidligere kunne man få sendt ekspresgods (og ekspresbanepakker) med de fleste personførende tog, men skulle det gå virkelig hurtigt - også i IC-togenes tid - var der også en mulighed for at sende små pakker/breve som "Banegårdsbreve", hvor brevet (med postfrimærker) skulle afleveres direkte til togpersonalet og afhentes på bestemmelsesstationen ligeledes hos togpersonalet. Denne forsendelsemetode blev fortrinsvis anvendt af avisredaktioner.

--
Svend
[image]

Rejsegods - noget om - DSB 1956

af h087 ⌂, bagsværd, 30/8 2011, 22:00 (4173 dage siden) @ Christian Møller
redigeret af h087, 30/8 2011, 22:18

hej

her noget fra DSB om rejsegods
fra den blå togplan 1956
den vil ikke som jeg vil
vender tilbage når jeg får løst problemet

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Rejsegods - noget om - DSB 1956

af h087 ⌂, bagsværd, 31/8 2011, 09:32 (4172 dage siden) @ h087

hej
her noget fra DSB om rejsegods
fra den blå togplan 1956

der var et lille problem med at scanne og gøre det læsebart

[image]
[image]
[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Rejsegods - noget om - DSB 1956

af Christian Møller, 31/8 2011, 10:25 (4172 dage siden) @ h087

.... således fastgjort, at de kun kan fjernes fra cyklen ved hjælp af værktøj eller vold...

-Hvilken vidunderlig terminologi! :-D

mvh
Chr

Rejsegods

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/8 2011, 23:03 (4173 dage siden) @ Christian Møller

Nu er Hobbytrade jo kommet med en flot ECO-vogn også (den er som bekendt lidt for lav, men det kan der heldigvis gøres noget ved med skiverne fra Epoke, det virker ret godt), men hvor lang tid op indgik der en ECO i landsdelstogene?

Kigger man i Lokomotivet nr. 67 kan man i oprangeringerne se at det mere var en EA der indgik som rejsegodsvogn i landsdelstog, længere oppe i epoke III. Men der er dog vist en oprangering med P-maskine hvori en ECO indgår.

Men en alsidig vogn. ECO´en kan nemlig udover som rejsegodsvogn, også bruges som postvogn og togførervogn. Og bårevogn.

Mvh
Claus

Rejsegods

af h087 ⌂, bagsværd, 31/8 2011, 00:29 (4173 dage siden) @ Claus E. Hansen

hej

hvis man ser på hvad der var af landelseksprestog i 1957 ser det således ud:

tog 5 : EC17 : Nyborg - Aalborg
tog 23: DC11 : København - Frederikshavn
tog 25: DC12 : København - Frederikshavn
tog 27: ingen rejsegods
tog 47: EC2 : København - Aalborg
tog 55: DC13 : Nyborg - Aarhus og EA1 København - Aarhus
tog 85: DH 119 : fredericia - Aalborg
EC ekspresgodsvogn 1 : København - Fredericia og tog 308 Fredericia - Esbjerg
DH 20 ikke mandag : København - Fredericia - og tog 2302 Fredericia - Esbjerg
DF 21 København - Frederikshavn
EA 1 København - Frederikshavn
tog 95: EA 1 København - Frederikhavn
EA 4 søndag København - Fredericia og tog 1346 Fredericia - Esbjerg

så ud af 8 landelseksprestog er der EC/ECO i 3 af dem, tidligere fx 1953 er der flere i brug - men korrekt at der ikke er så mange i efter at 6 stk EA kommer i 1951
til gengæld flyder det med ECO i andre tog og især i godstog, hvor de især erstatter togførevogne, idet togførere kan opholde sig i ECOen

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Jernbanehistorisk årbog ´11

Jernbanehistorisk årbog ´11
Pris 166 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak