Ny skala og fusion.

af Erik V. Pedersen ⌂, 1/4 2013, 11:13 (4044 dage siden)

Ny skala og fusion Nye tider i vente ! ! !

"Ny skala
Jeg har længe overvejet TT som mulig skala for min modeljernbane, men det skulle vise sig, at tingene løste sig helt af sig selv i forbindelse med forekomsten af den nye standard Skala 100 - eller skala N0, som nogen kalder den.

Læs mere her:
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=378:ny-skala-og-f...

--------------------------------------------------------------------------------

Nogen, der kender til noget til noget ???

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Ny skala og fusion.

af jhcn, Lystrup/Århus, 1/4 2013, 11:19 (4044 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ny skala og fusion Nye tider i vente ! ! !

"Ny skala
Jeg har længe overvejet TT som mulig skala for min modeljernbane, men det skulle vise sig, at tingene løste sig helt af sig selv i forbindelse med forekomsten af den nye standard Skala 100 - eller skala N0, som nogen kalder den.

Læs mere her:
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=378:ny-skala-og-f...

--------------------------------------------------------------------------------

Nogen, der kender til noget til noget ???

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Hæ hæ - det bliver da dagens bedste historie, men kun idag :-)

--
Henrik

Ny skala og fusion.

af h087 ⌂, bagsværd, 1/4 2013, 11:22 (4044 dage siden) @ Erik V. Pedersen

ja da

rygterne har jo svirret lidt - og man besluttede så åbenbart at det skulle offentligøres 1 april - således at der var en uge til DMJU messe i Køge - så måske vil der være mere der :-) ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Ny skala og fusion.

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/4 2013, 13:52 (4044 dage siden) @ h087

:-)

En god aprilsnar :-)

Men det satte da nogle tanker i gang, hvilke størrelse ville du vælge hvis der var frit valg på alle hylder og du havde plads nok..??

Personligt ville jeg vælge en størrelse som var lidt større end 1:87, men mindre end 1:45.. måske 1:75 :-)

mvh.

Jan

Ny skala og fusion.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/4 2013, 15:11 (4044 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Personligt ville jeg vælge en størrelse som var lidt større end 1:87, men mindre end 1:45.. måske 1:75 :-)

1:64!

Ny skala og fusion.

af Steff, 1/4 2013, 15:19 (4044 dage siden) @ Erik V. Pedersen

God eftermiddag!

Ja, ja, ja, en navngivning af størrelsen er måske ny, men størrelsen har dog i bedste velgående eksisteret i rigtigt MANGE år og allerede i slutningen af 1950´erne byggede Rivarossi og Pocher modeller i 1:100. Da man fra tysk side ”gik til den” i midten af 1960´ern for at få korrekte modeller, blev de faktisk fremstillet i 1:100 (RÖWA, TRIX og senere ROCO). Og MIBA store satsning for at få MJ folket til at køre korrekt var også via REBA-bahn (Rolf Ertmer BAhn) med bl.a. ombyggede industrimodeller i 1:100.
Märklin og Fleischmann byggede konsekvent i 1:100 a.h.t. kurver og Roco fulgte med således man faktisk havde to størrelse i Roco katalogerne i lange perioder, en med 1:100 og en med 1:87.
Så 1:100 er aldeles ikke ny og en KONSEKVENT holden af målestok ville engang imellem måske slet ikke have været så dårlig dengang. OK, lokomotiver og motorvogne var normalt i 1:87.

Men rigtig godt lavet, fik sat nogle tanker ”down memory lane” i gang.

Fortsat god påske

Steff

Ny skala og fusion.

af Erik V. Pedersen ⌂, 1/4 2013, 15:30 (4044 dage siden) @ Steff

God eftermiddag!

Ja, ja, ja, en navngivning af størrelsen er måske ny, men størrelsen har dog i bedste velgående eksisteret i rigtigt MANGE år og allerede i slutningen af 1950´erne byggede Rivarossi og Pocher modeller i 1:100. Da man fra tysk side ”gik til den” i midten af 1960´ern for at få korrekte modeller, blev de faktisk fremstillet i 1:100 (RÖWA, TRIX og senere ROCO). Og MIBA store satsning for at få MJ folket til at køre korrekt var også via REBA-bahn (Rolf Ertmer BAhn) med bl.a. ombyggede industrimodeller i 1:100.
Märklin og Fleischmann byggede konsekvent i 1:100 a.h.t. kurver og Roco fulgte med således man faktisk havde to størrelse i Roco katalogerne i lange perioder, en med 1:100 og en med 1:87.
Så 1:100 er aldeles ikke ny og en KONSEKVENT holden af målestok ville engang imellem måske slet ikke have været så dårlig dengang. OK, lokomotiver og motorvogne var normalt i 1:87.

Men rigtig godt lavet, fik sat nogle tanker ”down memory lane” i gang.

Fortsat god påske

Steff

-----------------------

Pudsigt, --Da jeg besluttede et indlæg, --var seneste indlæg Erik Olsens om 1:64, som jo allerede er kendt (i modsætning til det andet indlæg med 1:75).
Da jeg 10-20 sekunder senere kom ind på red.siden, var ovennævnte indlæg kommet på banen, og dermed et godt "forsvar" for 1:100.

Nu skal man jo ikke bare lave alle mulige forskellige størrelser, men netop 1:100 kan man jo undre sig over, --at den aldrig har slået an.

Som modelbygger må man jo konstatere, at utroligt mange tegninger, der kunne anvendes som forlæg, netop gengives i 1:100, og dermed "Lige til modeljernbanen".
Selv noget af vor modeljernbanelitteratur benytter sig af denne størrelse - tid efter anden - så hvorfor ikke ???

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Ny skala og fusion.

af Erik V. Pedersen ⌂, 1/4 2013, 16:57 (4044 dage siden) @ Erik V. Pedersen

God eftermiddag!

Ja, ja, ja, en navngivning af størrelsen er måske ny, men størrelsen har dog i bedste velgående eksisteret i rigtigt MANGE år og allerede i slutningen af 1950´erne byggede Rivarossi og Pocher modeller i 1:100. Da man fra tysk side ”gik til den” i midten af 1960´ern for at få korrekte modeller, blev de faktisk fremstillet i 1:100 (RÖWA, TRIX og senere ROCO). Og MIBA store satsning for at få MJ folket til at køre korrekt var også via REBA-bahn (Rolf Ertmer BAhn) med bl.a. ombyggede industrimodeller i 1:100.
Märklin og Fleischmann byggede konsekvent i 1:100 a.h.t. kurver og Roco fulgte med således man faktisk havde to størrelse i Roco katalogerne i lange perioder, en med 1:100 og en med 1:87.
Så 1:100 er aldeles ikke ny og en KONSEKVENT holden af målestok ville engang imellem måske slet ikke have været så dårlig dengang. OK, lokomotiver og motorvogne var normalt i 1:87.

Men rigtig godt lavet, fik sat nogle tanker ”down memory lane” i gang.

Fortsat god påske

Steff

-----------------------

Pudsigt, --Da jeg besluttede et indlæg, --var seneste indlæg Erik Olsens om 1:64, som jo allerede er kendt (i modsætning til det andet indlæg med 1:75).
Da jeg 10-20 sekunder senere kom ind på red.siden, var ovennævnte indlæg kommet på banen, og dermed et godt "forsvar" for 1:100.

Nu skal man jo ikke bare lave alle mulige forskellige størrelser, men netop 1:100 kan man jo undre sig over, --at den aldrig har slået an.

Som modelbygger må man jo konstatere, at utroligt mange tegninger, der kunne anvendes som forlæg, netop gengives i 1:100, og dermed "Lige til modeljernbanen".
Selv noget af vor modeljernbanelitteratur benytter sig af denne størrelse - tid efter anden - så hvorfor ikke ???

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

------------------

Der var lige en tanke, der slog mig: De to kirker -Rislev kirke, som jeg netop har omtalt de foregående helligdage og Lundby kirke i dag, på min hjemmeside,- er rent faktisk bygget i størrelse 1:100, både af hensyn til pladsen på anlægget (Rislev), men også fa "perspektiviske" årsager (Lundby - der ligger bagved sporet.

Så størrelsesforholdet kan altså også "anvendes i praksis" :-) ( . . . og det ved jeg i forvejen - der har været flere debatter derom i tidens løb.)

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=april-2013 ( . . . og marts 2013)

Ny skala og fusion.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/4 2013, 17:00 (4044 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Der var lige en tanke, der slog mig: De to kirker -Rislev kirke, som jeg netop har omtalt de foregående helligdage og Lundby kirke i dag, på min hjemmeside,- er rent faktisk bygget i størrelse 1:100, både af hensyn til pladsen på anlægget (Rislev), men også fa "perspektiviske" årsager (Lundby - der ligger bagved sporet.

Så størrelsesforholdet kan altså også "anvendes i praksis" :-) ( . . . og det ved jeg i forvejen - der har været flere debatter derom i tidens løb.)

http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mb4.pdf side 9.

Ny skala og fusion.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/4 2013, 16:03 (4044 dage siden) @ Steff

Märklin og Fleischmann byggede konsekvent i 1:100 a.h.t. kurver og Roco fulgte med således man faktisk havde to størrelse i Roco katalogerne i lange perioder, en med 1:100 og en med 1:87.

Nej, det var kun længden som var i 1:100. Højde og bredde var 1:87 (sådan cirka, med den tids tolerancer).

Ny skala og fusion.

af UTJ, 1/4 2013, 17:16 (4044 dage siden) @ Erik Olsen

Märklin og Fleischmann byggede konsekvent i 1:100 a.h.t. kurver og Roco fulgte med således man faktisk havde to størrelse i Roco katalogerne i lange perioder, en med 1:100 og en med 1:87.


Nej, det var kun længden som var i 1:100. Højde og bredde var 1:87 (sådan cirka, med den tids tolerancer).

Men er det ikke på tide at gå over til 1:100 i længden og 1:50 i bredden. Så passer det bedre til både plads og fumlefingre og det er nemt at omregne fra originalmål......hvis ikke man bygger et klædeskab.

Ny skala og fusion.

af traxx, 1/4 2013, 22:49 (4043 dage siden) @ Erik V. Pedersen

hvis bare det var sådan vi kunne få en skala

...der lader sig nedskalere uden lommeregner
...passer bedre til de fleste modelbygninger fra kibri, faller m.v.
...ikke har problemer i R1 kurver

men det sker nok aldrig. vi må nøjes med marklin's 1:93,5 og 1:100 passager vogne...

Avatar

Ny skala og fusion.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/4 2013, 12:19 (4043 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ny skala og fusion Nye tider i vente ! ! !

"Ny skala
Jeg har længe overvejet TT som mulig skala for min modeljernbane, men det skulle vise sig, at tingene løste sig helt af sig selv i forbindelse med forekomsten af den nye standard Skala 100 - eller skala N0, som nogen kalder den.

Læs mere her:
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=378:ny-skala-og-f...

--------------------------------------------------------------------------------

Nogen, der kender til noget til noget ???

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Der skal hermed lyde en dybfølt tak på andres vegne for den store ihærdighed, som Ranslirpa (der givetvis er den altid foretagsomme bagmand bag revolutionerende tiltag på denne tid af året) således helhjertet og uegennyttigt har udfoldet, for at få denne nye skala "på banen".
Dette nye revolutionerende tiltag indenfor modeltogsverdenen vil nemlig kunne tilgodese MJ'ere i nogle af de lande, som måske hidtil har følt sig lidt "oversete".
Hvis disse MJ'ere således griber muligheden, nu hvor den foreligger, så kunne skalaen (1:100) meget passende kombineres med det allerede eksisterende spormateriel i skala 1:87, idet det derved ville kunne illudere bredspor med 1650 mm sporvidde.
Med lidt sporviddemæssig tilsnigelse, så ville MJ'ere i Spanien, Chile, Argentina, Irland, Finland, Indien, Burma, Pakistan og i de lande, der tidligere udgjorde Sovietunionen, således kunne have stor glæde af denne nye skala.
De tilbehørsfabrikanter, som har haft skalaen (1:100) som udgangspunkt for deres produkter, kunne således måske gøre sig håb om nye eksportmarkeder og forberede sig på at pudse de gamle støbeforme af, så de igen kan komme til ære og værdighed.
Ak ja, mulighederne indenfor denne nye skala er måske så store, at vi knapt kan gøre os det begribeligt - især ikke på en 1. april!
Så hvad fremtiden således vil bringe, får tiden jo vise...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak