-den dyre hobby!

af cm, 19/3 2013, 06:49 (4057 dage siden)

Jeg er relativt ny i denne hobby, men forstår af "snakken" her på siderne, at mange har mange års erfaringer at give ad - med MJ-drift i dekader
Derfor føler jeg lige anledning til at henvise til denne side: DANMARKS STATISTIK
Her kan man omregne "nutidskroner" til "datidskroner" og vice versa. Så hvis man skulle være i besiddelse af en gammel æske med falmet prisskilt - og kan huske hvornår man købte sit klenodie - kan man altså på denne side omregne prisen til "nutidskroner" - og sikkert forbavses.

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

-den meget dyre hobby!

af Futfar, Kajerød, 19/3 2013, 10:37 (4057 dage siden) @ cm

Ja det er da overraskende! Og ganske underholdende:-)

I 1963/64 fik jeg en Märklin My 1106 som dengang kostede 98 DKK. I følge den tabel du henviser til, skulle prisen i dag være ca. 1.066 kr. Man skal vist være heldig for at få en fabriksny maskine for de penge i dag:-) Jeg tror at årsagen til at vi synes at det er en dyr hobby, er at vi - jeg - køber lidt vildt ind, nu da der omsider er kommet så meget dansk epoke III på markedet.

Apropos dansk: Rygter vil vide at hobby trade er ved at dreje nøglen. Nogen der ved noget konkret?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

-den meget dyre hobby!

af Tonny Andersen, 19/3 2013, 11:30 (4057 dage siden) @ Futfar

Jeg er enig i, at det er en dyr hobby, hvis man skal have det hele på udgivelsesdatoen. Hvis man selv begrænser sin epoke, hvilket kan være svært, så begrænser man også sine udgifter. Hvis man vedtager mig sig selv, kun at købe materiel, som har kørt i for eksempel 1998 (incl lidt museumstog), og kan holde det, så har man sat sig en opgave, hvor man oven i købet er nød til at skaffe sig stor viden om hver enkelt model.
Det er kun i enkelte tilfælde, at jeg køber en model, kort tid efter den er udkommet. Jeg har købt Roco MZ 1401, 1420 og 1414 som nye til hhv 750 og 850 kr. Roco MY 1124 til 999 kr. Grafiti MY 1126 blev anskaffet ved at købe en Rød/sort Heljan My til 650 kr og en Grafiti skald til 150 kr. Efter de mange køb vedtog jeg med mig selv, at jeg ikke ville give mere end 999 for et Roco lokomotiv, så da Roco's version af det gul/sorte Tjenestelokomotiv, Roco's MV, Roco's Hectorrail og Roco's DB 185 Green Cargo udkom, så valgte jeg at vente. Det sidste halve år, har man kunne købe den alle til under 999 kr, og nu har jeg dem.
Det samme gælder vogne. På DMJU messen i 2012 købte jeg Hobby Trade's kuglesukkervogne til 100 kr/stk. Så fik jeg mig selvfølgelig nogle stykker af dem. Jeg har således et af hver nummer (fordi det er sjovt), og så har jeg nogle ekstra, for det skal tage sig flot ud på banen.

Kunsten er at begrænse sig (jeg kan ikke), men det er da ikke smart at købe til vejledende udsalgspris, når for eksempel Märklin's Kosan 3 vognsæt efter kort tid i handelen, nu kan købes for alt mellem 799,- kr og 445,- kr.

Med hensyn til Hobby Trade, så er det min opfattelse at firmaet kører videre, men navnet kan måske glide ud. I øjeblikket benytter de jo også navnene Ade og Ebert & Ebert. Firmaet har flytte en del produktion til Fredericia, og har planer om flere nye produkter, som det kan læses på forsiden af deres internetside. Jeg har talt med dem om Ardelt traktoreren, som jeg er meget interesseret i, og har set MT og D(II). Jeg venter mig også nogle fine modeller fra deres DWA Club. Jeg ser sådan på det, at det er bedre at gå og håbe, end det er at gå og frygte.

-den meget dyre hobby!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/3 2013, 14:25 (4057 dage siden) @ Futfar
redigeret af Claus E. Hansen, 19/3 2013, 14:29

Apropos dansk: Rygter vil vide at hobby trade er ved at dreje nøglen. Nogen der ved noget konkret?

På Hobbymessen for nylig i Valby var der forskellige rygter også, og der kommer med garanti det samme til dern kommende DMJU-messe i Køge.

Men rygter har der aldrig været mangel på i modelbanebranchen, når man sådan tænker lidt tilbage! ;-)

Prøv at kig inde på storesøsteren Sporskiftet, der står også noget, bl.a. er der en af forhandlerne der udtaler sig om de øvrige CRM-vogne og F-maskinen. Det bliver i øvrigt meget spændende at se, om disse dukker op i Køge.

Mvh
Claus

-den meget dyre hobby!

af Tonny Andersen, 19/3 2013, 14:52 (4057 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg har ikke set den omtalte tråd. Jeg færdes ikke så meget i diverse fora. Jeg syntes der er for få guldkorn, og for meget brok uden hold i virkeligheden.
I min egen branche (jeg har nethandel), kender jeg kun alt for godt forhandlere, som udtaler sig for eller imod et produkt eller forhandler, og brugere der udtaler sig positivt om den forhandler der har givet en god rabat.

Jeg har svært ved at tro, at man overtager bygningen overfor, og starter produktion i den, bare for at lukke den et par måneder efter. Grunden til de mange rygter er sikkert, at Hobby Trade benytter navnet Ebert & Ebert overfor forretningerne, og nu er begyndt at fremstille modeller i navnet Ade. Når man så går ud og laver en Ade shop, så må det da få nogle forhandlere til at holde lidt afstand.

Når man på sin internetside begynder at liste kommende nyheder på forsiden, er det sikkert fordi man har lagt mærke til den megen omtale, og vil berolige kunderne. Jeg var på virksomhedsbesøg i efteråret hos Hobby Trade, og fik udelukkende et godt indtryk.

-den meget dyre hobby!

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/3 2013, 23:21 (4056 dage siden) @ Tonny Andersen

:-) Ja, det er en dyr hobby..!!

Jeg selv har sparet mange penge ved at vælge en bestemt tidsepoke og distrikt.

Det har så gjort, at jeg måtte læse en del om epoken og distriktet, for at finde ud af hvad der kørte hvor - hvilke lok. og vogne... hvornår de blev leveret og i hvilken bemaling.. samtidigt har jeg valgt en fordelingsnøgle, så jeg ikke får købt for mange lok. og vogne af en bestemt litra. :-)

mvh.

Jan

-den meget dyre hobby!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/3 2013, 00:51 (4056 dage siden) @ Tonny Andersen
redigeret af Claus E. Hansen, 20/3 2013, 01:16

Jeg har ikke set den omtalte tråd. Jeg færdes ikke så meget i diverse fora. Jeg syntes der er for få guldkorn, og for meget brok uden hold i virkeligheden.
I min egen branche (jeg har nethandel), kender jeg kun alt for godt forhandlere, som udtaler sig for eller imod et produkt eller forhandler, og brugere der udtaler sig positivt om den forhandler der har givet en god rabat.

Jeg har svært ved at tro, at man overtager bygningen overfor, og starter produktion i den, bare for at lukke den et par måneder efter. Grunden til de mange rygter er sikkert, at Hobby Trade benytter navnet Ebert & Ebert overfor forretningerne, og nu er begyndt at fremstille modeller i navnet Ade. Når man så går ud og laver en Ade shop, så må det da få nogle forhandlere til at holde lidt afstand.

Når man på sin internetside begynder at liste kommende nyheder på forsiden, er det sikkert fordi man har lagt mærke til den megen omtale, og vil berolige kunderne. Jeg var på virksomhedsbesøg i efteråret hos Hobby Trade, og fik udelukkende et godt indtryk.

Mht. at opnå rabatter som køber af modeltog, så er det typisk pga. den mængde der købes. Og mange forhandlere vil gerne have glade købere der kommer igen, det gælder indenfor mange andre brancher også. Kan fx nævne en stor dagligvarekæde, der giver medlemsrabatter og tilbud.

Jeg går selv primært efter den gode stemning og den service der gives. Her har hver enkelt modelbaneforhandler sine styrker, og det er en smagssag hvor man synes det er bedst at handle. Der er noget for enhver.

Muligvis har du ramt noget af det rigtige mht. dine betragtninger til Hobbytrade/Ade.

Og enig, brok er der desværre meget af indimellem i de forskellige fora :-(

Men dette kan man heldigvis sortere i og nøjes med at læse det relevante eller guldkornene.

Mvh
Claus

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År
Pris 360 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak