MZ min ynglingsmaskine :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/2 2013, 23:21 (4085 dage siden)

Hej rødder...

Som overskriften siger, så MZ'eren min ynglingsmaskine... ikke så meget serie I 1401-1410, da den ikke kørte i min epoke på Sjælland... men mere serie II, III & IV 1411-1461.

Jeg vil gerne lave nogle laange internationale tog i model på 9-12 vogne, fra engang i 80'erne.

Er der nogen her som ligger inde med foto's eller film klip af de lange internationale tog med MZ som trækkraft i perioden '83 til '90, og fra strækningen København H til Rødby F...?

mvh.

Jan

MZ min ynglingsmaskine :-)

af Christian, Aarhus, 19/2 2013, 11:09 (4085 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Jeg har fundet lidt video og billeder på nettet:

Video:

Nord-ekspress ankommer til Kh '89

Den belgiske sovevogn er desværre ikke lavet i model, da den har specielle ovenlysvinduer ift. standartvogntypen.

Et fra Høje Taastrup med lokalstamme forrest:

Høje Taastrup

Ringsted:

Ringsted '90

Nykøbing F.:

Viking Ekspress '90

Næstved:

Merkur '82

Ellers så kan bogen "Internationale tog via Rødby F" varmt anbefales!

Hilsen Christian

MZ min ynglingsmaskine :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/2 2013, 23:16 (4080 dage siden) @ Christian

Hej Jan

Jeg har fundet lidt video og billeder på nettet:

Video:

Nord-ekspress ankommer til Kh '89

Den belgiske sovevogn er desværre ikke lavet i model, da den har specielle ovenlysvinduer ift. standartvogntypen.

Et fra Høje Taastrup med lokalstamme forrest:

Høje Taastrup

Ringsted:

Ringsted '90

Nykøbing F.:

Viking Ekspress '90

Næstved:

Merkur '82

Ellers så kan bogen "Internationale tog via Rødby F" varmt anbefales!

Hilsen Christian

Hej Christian...

fede billederm :-)

tak for dem

MZ min ynglingsmaskine :-)

af Johnni Christensen, 19/2 2013, 13:22 (4085 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg vil anbefale dig at læse i "Internationale tog via..."-bøgerne som udkom for nogle år siden.
Den ene af dem handler netop om Rødby-ruten og der er en del billeder og fakta om oprangering.
Hvis du er heldig har de bøgerne på det lokale bibliotek og ellers kan de måske stadig fåes ved DJK´s boghandel.

Johnni

MZ min ynglingsmaskine :-)

af Steff, 19/2 2013, 15:31 (4085 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Go´eftermiddag Jan.

Du har allerede fået et godt bogligt link, men jeg synes nu også at du skal anvende dette link, der jo udelukkende beskæftiger sig med nok MZ største udfordringer, nemlig DAN-LINK:
http://www.hauerslev.com/danlink/index.htm
Ikke alene som togmaskine, hvor der dagligt blev kørte "slævere" op til engang imellem 2000 tons, men også som rangerlokomotiv på Lersøen og Østerport i forbindelse med at trække stammer til og fra færgerne. Og så IKKE at forglemme at netop MZ IV var MASKINEN på indre godsring p.g.a. dens størrelse og antal HK samt lyddæmpning.
Så ja, jeg deler fuldt ud din beundring for denne maskintype (selvom den ikke damper:-) ).
Håber du må finde nogle gode billeder og inspiration til dit MJ anlæg. MZ IV kunne jo i virkeligheden hive af med alt det, man kunne hægte på krogen, så det kræver sit modelbaneanlæg!!

MZ min ynglingsmaskine :-)

af Ozzie @, 19/2 2013, 17:26 (4085 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Her et lille udpluk af hvad jeg bruger mine MZ´er til.
Billedet er fra idag, og viser en meget lille del af mit anlæg.
[image]
Den første MZ´er er en Hobby trade 1459
Nummer 2 er en Hobby trade 1412
Nummer 3 en Roco 1412
Nummer 4 er en MH 416 fra tog og tekno.

MZ min ynglingsmaskine :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/2 2013, 17:40 (4085 dage siden) @ Ozzie

Her et lille udpluk af hvad jeg bruger mine MZ´er til.
Billedet er fra idag, og viser en meget lille del af mit anlæg.
[image]
Den første MZ´er er en Hobby trade 1459
Nummer 2 er en Hobby trade 1412
Nummer 3 en Roco 1412
Nummer 4 er en MH 416 fra tog og tekno.

Ser sku' godt ud :-)

Glemte måske lige at nævne, at jeg mente de lange "papegøjetog" de lange internationale expres tog, jeg ved godt at med en længde på 30,3 cm pr. vogne, så vil et 12 vogns tog med MZ blive på ca. 4 meter...!!! et Dan-Link godstog med MZ IV bliver endnu længere.. men så længe jeg ikke har mit eget anlæg, er der ingen begrænsning :-)

MZ min ynglingsmaskine :-) + Bonus billede.

af Ozzie @, 19/2 2013, 17:57 (4085 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ja det fylder meget, Desvære.
Jeg køre med 15 godsvogne Ca. 2,5 meter
Mit anlæg er underopbygning, og er på 12x4 meter.
[image]
Samme lokomotiver som før, men nu med:
1. Stamme med Tog og tekno Div. BN
2. Heljan Div. BN.
3. Heljan Div. B
4. 2 x Märklin 46922

MZ min ynglingsmaskine - Kørsel / LKF

af jernhenrik, 19/2 2013, 20:47 (4084 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ja jeg husker Mz som en der var stål mod stål - altså -hjul mod skinne og det var en rå oplevelse at køre en sådan som jeg jo har prøvet fra Korsør til Kbh.

hilsen Jean Henrik
www.mirefilm.eu

MZ min ynglingsmaskine

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/2 2013, 21:49 (4084 dage siden) @ jernhenrik

Ja jeg husker Mz som en der var stål mod stål - altså -hjul mod skinne og det var en rå oplevelse at køre en sådan som jeg jo har prøvet fra Korsør til Kbh.

hilsen Jean Henrik
www.mirefilm.eu

Ja, jeg husker MZ'eren fra Otto Busses Vej, jeg kendte en køremand som flyttede rundt med de store maskiner på området MZ, ME, EA m.fl. dog måtte "vi" ikke køre med EG, de skulle flyttes med en Køf
:-)

MZ min ynglingsmaskine

af Jimmy, 26/2 2013, 11:45 (4078 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej.

Nu når snakken går på MZ, har jeg en lille historie tilbage fra 1980erne her i Struer. Jeg var omkring 9-10 år, og skulle med min far som også er lokomotivfører ud at kører i MZ trukket IC-tog fra Struer til Fredericia. Toget holder over i spor 5 på stationen klar til afgang, min far skal lige over og hente noget på stationen.

Mens jeg sad der alene på MZern, var jeg faktisk lidt bange. For det første er en MZer mega-stor når man kun er 9-10 år, og jeg sad hele tiden og tænkte på hvad nu hvis den begynder at kører af sig selv. Jeg vidste ikke så meget om tog dengang. Men åndede lettede op igan da min far kom tilbage, resten af turen gik fint.

Har også været på thybanen med MZ, men det gik ikke ret lang tid så blev de forvist derfra igen. På grund af sporets tilstand.

MZ min ynglingsmaskine

af Jan Bøgedal Slundt @, 13/6 2013, 23:12 (3970 dage siden) @ Jimmy

Hej rødder...

Så er min MZ samling færdig indtil videre :-) det blev til 5 stk. MZ II - 1412, 1417, 1420 & 1424 fra McK modeller samt 1418 fra Hobbytrade

4 stk. MZ III alle fra McK Modeller 1437, 1438, 1439 & 1445

1 stk. MZ IV 1461 fra Hobbytrade.

MZ II & MZ III er helt færdig, jeg mangler stadig nogle MZ IV, men der har ikke været nogen som har været i rigtig 80'er trim... så jeg håber der kommer nogen fra McK Modeller på et tidspunkt... men det varer nok nogle år endnu... - og det er jo også fint nok, så kan jeg få fat i nogle af de vogne som jeg også mangler :-)
Jeg mangler stadig nogle gods- og personvogne.

mvh.

Jan

MZ min ynglingsmaskine

af Svend B J, 14/6 2013, 09:24 (3970 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

... men ingen MZI (1401-1410)?
Vis os gerne et billede af samlingen :-)

--
Svend
[image]

MZ min ynglingsmaskine

af Jan Bøgedal Slundt @, 14/6 2013, 22:00 (3969 dage siden) @ Svend B J

... men ingen MZI (1401-1410)?
Vis os gerne et billede af samlingen :-)

Jeg skal nok finde camera'et frem :-)

Nej, jeg skal ikke ha' MZ I, da de ikke kørte på Sjælland i min epoke :-)

mvh.

Jan

MZ min ynglingsmaskine

af Johnni Christensen, 14/6 2013, 16:09 (3970 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

jeg mangler stadig nogle MZ IV, men der har ikke været nogen som har været i rigtig 80'er trim...

Hvad med 1459? Den er med runde puffere og skørt - den må da passe til 80´erne...

Johnni

MZ min ynglingsmaskine

af Jan Bøgedal Slundt @, 14/6 2013, 22:15 (3969 dage siden) @ Johnni Christensen

jeg mangler stadig nogle MZ IV, men der har ikke været nogen som har været i rigtig 80'er trim...


Hvad med 1459? Den er med runde puffere og skørt - den må da passe til 80´erne...

Johnni


Hej Johnni..

runde puffere og skørt, passer til sidst i 70'erne, og den mangler også rangergreb på fronten.. rent teknisk kunne den også være bedre..

mvh

Jan

MZ min ynglingsmaskine

af Christian T., 14/6 2013, 23:28 (3969 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

jeg mangler stadig nogle MZ IV, men der har ikke været nogen som har været i rigtig 80'er trim...

Hej

MZ 1461 fra Hobby Trade er i 80'er trim. De nuværende håndbøjler på MZ IV maskinerne blev monteret i forbindelse med, at togmaskinerne skulle anvendes som rangermaskiner på havnebaner og sidespor - midt i 90'erne.

Mvh. Christian

Se f.eks. http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=125&n=dsb-mz-1461

MZ min ynglingsmaskine

af Johnni Christensen, 15/6 2013, 07:04 (3969 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Tommy Nilsson, 15/6 2013, 18:01

runde puffere og skørt, passer til sidst i 70'erne, og den mangler også rangergreb på fronten.. rent teknisk kunne den også være bedre..

Ja, det kommer jo an på hvornår i 80´erne man kører. Jeg ved ikke præcis hvornår MZ 1459 blev ombygget, men flere lokomotiver kørte ind i 80´erne med runde puffere. Se her

Men hvis du kører midt/slutningen af årtiet duer det selvfølgelig ikke...

Johnni

Avatar

DSB MZ 1459

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/6 2013, 10:50 (3969 dage siden) @ Johnni Christensen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 15/6 2013, 10:54

runde puffere og skørt, passer til sidst i 70'erne, og den mangler også rangergreb på fronten.. rent teknisk kunne den også være bedre..


Ja, det kommer jo an på hvornår i 80´erne man kører. Jeg ved ikke præcis hvornår MZ 1459 blev ombygget, men flere lokomotiver kørte ind i 80´erne med runde puffere. Se:[image]

DSB MZ 1459 fik monteret håndbøjler og firkantede pufferskiver m.m. engang mellem 1980 og 1990.
I 1990 så den relativt nymalet ud.

(Tante Edit tilføjer: Har lige fundet dette grumsede billede, som tilsyneladende er fra 1982 - heraf fremgår det, at den i det mindste har fået udskiftet pufferskiverne - håndbøjler kan jeg ikke lige få øje på).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

DSB MZ 1459

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 15/6 2013, 13:11 (3969 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

... heraf fremgår det, at den i det mindste har fået udskiftet pufferskiverne

Det var ikke pufferskiverne, men hele pufferne som blev udskiftet.

MZ min ynglingsmaskine

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/6 2013, 22:59 (3968 dage siden) @ Johnni Christensen

runde puffere og skørt, passer til sidst i 70'erne, og den mangler også rangergreb på fronten.. rent teknisk kunne den også være bedre..


Ja, det kommer jo an på hvornår i 80´erne man kører. Jeg ved ikke præcis hvornår MZ 1459 blev ombygget, men flere lokomotiver kørte ind i 80´erne med runde puffere. Se her

Men hvis du kører midt/slutningen af årtiet duer det selvfølgelig ikke...

Johnni

Hej Johnni

Jeg kører '83 til '90 :-)

mvh

Jan

MZ min yndlingsmaskine

af UTJ, 16/6 2013, 07:01 (3968 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

runde puffere og skørt, passer til sidst i 70'erne, og den mangler også rangergreb på fronten.. rent teknisk kunne den også være bedre..


Ja, det kommer jo an på hvornår i 80´erne man kører. Jeg ved ikke præcis hvornår MZ 1459 blev ombygget, men flere lokomotiver kørte ind i 80´erne med runde puffere. Se her

Men hvis du kører midt/slutningen af årtiet duer det selvfølgelig ikke...

Johnni


Hej Johnni

Jeg kører '83 til '90 :-)

Så er fyrkantiga mest korrekte. pufferne blev udskiftet over en meget kort tid og vist nok omkring 1983 (se nogle "På Sporet"-årbøger).

OT, og dog: husk lige til en anden gang (for din egen skyld) at yndlingmaskine staves med "d". En yngling er en ungdommelig størrelse, men ikke noget der nødvendigvis betegner "like MZ" ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak