HELJAN model kirke

af John Schmidt, 16/2 2013, 15:52 (4088 dage siden)

Hej.

Måske nogle kan opklare dette for mig...

Udover at min interesse er tog og jernbaner og ikke mindst mine små hjerte børn...modeltog i skala G, ja så ringer der også en klokke i mig....;-)

Jeg har nemli også en interesse for kirker og deres historie.

Nu tænker jeg på det gamle byggesæt fra modelbaneproducenten HELJAN.

Det drejer sig om den lille model i str. HO af en hvidkalket typisk dansk landsby kirke.
Er der nogen som ved om det er en model af en specifik kirke, og isåfald hvilke....eller er det bare en model ud fra "at sådan ser en dansk kirke ud"....

Måske nogen kan hjælpe mig...

De bedste hilsner
John.;-)

HELJAN model kirke

af Johnni Christensen, 16/2 2013, 16:03 (4088 dage siden) @ John Schmidt

Den har en vis lighed med Holme Olstrup, dog er den lidt mindre og nogle detaljer er anderledes.
Heljan har lavet en model af stationen, så det er tænkeligt at de har hentet inspiration ved kirken...

Johnni

Avatar

HELJAN model kirke

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/2 2013, 09:36 (4087 dage siden) @ Johnni Christensen

Der er også en vis lighed med den lokale Kvissel Kirke her i Frashawn Kommune.

Apropos Hejlan-husenes forbilleder, så blev emnet også behandlet her.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

HELJAN model kirke

af Erik V. Pedersen ⌂, 17/2 2013, 17:04 (4087 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Mon ikke vi kan blive enige om, at HELJAN´s kirke er så gammel, at der på tidspunktet for dens tilblivelse ikke blev taget så meget hensyn til nøjagtig gengivelse af en bestemt kirke. - Med al respekt, så var det vist ikke moderne dengang.

Som salgsobjekt var der nok mere salg i "en kirke" som mange mente at kunne "genkende", som netop "deres".

[image] Lundby kirke (ved Vordingborg) som model - 1:87 / H0.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=dansk-landsbykirke-i-model

---

(Se evt. også "Modeljernbaneklubben H0, Albertslund"s anlæg http://www.mjk-h0.dk/ "Galleri", hvor kirken er opstillet på anlægget ved Magleby station - næsten nederst på siden.)

HELJAN model kirke

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2017, 04:13 (2506 dage siden) @ John Schmidt

Hej.

Måske nogle kan opklare dette for mig...

Udover at min interesse er tog og jernbaner og ikke mindst mine små hjerte børn...modeltog i skala G, ja så ringer der også en klokke i mig....;-)

Jeg har nemli også en interesse for kirker og deres historie.

Nu tænker jeg på det gamle byggesæt fra modelbaneproducenten HELJAN.

Det drejer sig om den lille model i str. HO af en hvidkalket typisk dansk landsby kirke.
Er der nogen som ved om det er en model af en specifik kirke, og isåfald hvilke....eller er det bare en model ud fra "at sådan ser en dansk kirke ud"....

Måske nogen kan hjælpe mig...

Hej John,

Landsbykirken er en af Heljans første modeller helt i plastic. Ifølge et avisinterview i 1976 med Heljans grundlægger N.C. Nannestad baserer modellen sig på Værløse Kirke.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak