Skinnevalg til jævnstrøm..!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/1 2013, 11:55 (4128 dage siden)

Hej rødder... :-)

Jeg har en forholdsvis pæn samling tog til jævnstrøm. Men INGEN skinner, da jeg ikke selv har plads til anlæg herhjemme.
Men jeg håber at jeg inden for et par år får plads til et større anlæg, da vi skal flytte til noget "landligt" hvor jeg håber på ca. 200 Kvm til anlæg.
Indtil nu er mine tog blevet luftet i NMJK (Næstved modelbaneklub), så de kan køre :-).

Men hvilke spor bør man vælge..? Jeg har kig på Tillig, Peco eller Roco..

Det skal være så modeltro som muligt og samtidigt være så driftsikker som muligt.
Jeg er gammel Märklin mand, så jeg er jo vant til stor driftsikkerhed :-)

mvh.

Jan

Skinnevalg til jævnstrøm..!!

af henho, Ringkøbing, 16/1 2013, 14:13 (4128 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej

Jeg vil, som førstevalg foreslå Peco. Dernæst PIKO

Peco fordi, der er forskellige skinnehøjder og masser af sporskifteformer. Samtidig er svellernes træstrukur flot graveret. (Betonsvellespor fåes også.) Jeg har brugt Peco spor i 25 år efterhånden.

PIKO fordi jeg har gode erfaringer med skinner og sporskifter (og prisen på dem). Har brugt PIKO i 7 - 8 år efterhånden på synlig strækning, og så anvendt mine urgamle Peco code 100 til de "gemte" strækninger.

MVH

Henrik

--
Med venlig hilsen

Henrik

Skinnevalg til jævnstrøm..!!

af Johnni Christensen, 16/1 2013, 16:04 (4128 dage siden) @ henho

Tillig er noget af det flotteste, svellerne er pæne, sporet har den rigtige højde og er bruneret.
Det er ganske billigt i indkøb, især hvis du køber flexspor og selvbyg-sporskifter.

Du skriver dog også at det skal være driftsikkert...
På mit anlæg har jeg ingen problemer med stabiliteten, men det kræver en hel del at få sporskiftere (incl. drev) til at fungere optimalt.
I den henseende er det meget lettere med spor med ballast og drev monteret deri - de er til gengæld ikke så flotte...

Johnni

Skinnevalg til jævnstrøm..!!

af Traxx, 19/1 2013, 20:56 (4125 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

du nævner du er gammel marklin mand.

hvad så med trix C skinner? de er lige så driftsikre som marklin C skinner.

de kan let skilles og samles... og du kan bruge dem til noget skyggebane bagefter. så har du også noget at køre på i mellem tiden...

hvis du er hurtigt kan de købes brugt her:
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/k%C3%B8b-salg-og-bytte/trix-c-skinner-s%...

Skinnevalg til jævnstrøm..!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/1 2013, 22:47 (4125 dage siden) @ Traxx

:-)

Det er for mange penge på en gang, og de er ikke så modeltro :-(

Men tak for linket

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring
Pris 330 kr.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak