Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/1 2013, 00:50 (4130 dage siden)

Hej rødder :-)

Jeg har fra starten af brugt Märklin's kortkoblinger på ALT..!! Lokomotiver, personvogne og godsvogne...

Men på Heljan's A, B, Bk, BD, Bn og Bns gik det bare IKKE :-( Så skiftede jeg til Roco's universal kobling, og det gik fint på Bn & Bns, men ikke på A, B, Bk og BD vognene. Koblingerne kan slet ikke nå hinanden, ville det hjælpe med Roco's kortkobling...?

mvh.

Jan

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jens, 15/1 2013, 10:55 (4129 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Mine Bc-t kører fint rundt med Rocos kortkobling, så dem ville jeg mene du godt kan investere i.

Med venlig hilsen
Jens

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/1 2013, 11:32 (4129 dage siden) @ Jens

Mine Bc-t kører fint rundt med Rocos kortkobling, så dem ville jeg mene du godt kan investere i.

Med venlig hilsen
Jens

Hej Jens :-)

Jo, det er jeg også blevet anbefalet, men Bc-t er en nyere vogn end de første A & B vogne fra Heljan. Heljan kom til at lave gummivulsterne i nøjagtig målestok på de første udsendte vogne, og så er de for tykke til bl.a. Märklin's kortkobling og Roco's universalkobling. Meeen det er da forsøget værd.

Er der nogen som har prøvet det med de første A & B vogne fra Heljan...?

mvh.

Jan

Avatar

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Futfar, Kajerød, 15/1 2013, 12:30 (4129 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ja. På alle Heljans UIC-Y vogne bruger jeg Roco kortkobliner. På andre personvogne bruger jeg Fleischmann profi. På godstog, Märklin's bøjle eller-kortkobling. Således kan alle radier befærdes. Kører Mârklin C-spor.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/1 2013, 13:14 (4129 dage siden) @ Futfar

Ja. På alle Heljans UIC-Y vogne bruger jeg Roco kortkobliner. På andre personvogne bruger jeg Fleischmann profi. På godstog, Märklin's bøjle eller-kortkobling. Således kan alle radier befærdes. Kører Mârklin C-spor.


Hej Futfar :-)

Ved du om du har nogle af de først udsendte A & B vogne..?

Jeg bruger stadig Märklin's kortkobling på godsvogne, og nogle personvogne bl.a. Roco's vogne.

mvh.

Jan

Avatar

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Futfar, Kajerød, 15/1 2013, 15:04 (4129 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ja, de er næsten allesammen af den ældste type. Jeg udskiftede en del gummivulster til en tyndere udgave som Heljan kom med, men det var ikke nok til at kunne anvende profi'erne, derfor Roco kortkoblinger.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/1 2013, 16:37 (4129 dage siden) @ Futfar

Ja, de er næsten allesammen af den ældste type. Jeg udskiftede en del gummivulster til en tyndere udgave som Heljan kom med, men det var ikke nok til at kunne anvende profi'erne, derfor Roco kortkoblinger.


Okay, jeg har ikke kunnet få ombyttet mine gummisvulster hos Heljan, så jeg har stadig de tykke :-( tror du så stadig det virker med Roco's kortkoblinger..??

Avatar

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Futfar, Kajerød, 15/1 2013, 21:37 (4129 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det er det ikke nemt at give et entydigt svar på. Det kommer jo an på hvilke spor du kører på, og hvilke radier du udsætter dine vogne for. Som nævnt kører jeg med 4 forskellige typer koblinger og lige så mange forskellige typer hjul. Det er noget man skal prøve sig frem med. Og så er der sågar nogen, der med næsten religiøs fanatisme sværger til et bestemt mærke: forstå det hvem som kan, men prøv dig frem. Med modeljernbaner får man ikke noget "forærende", der er ikke noget der hedder "bare lige", og det er det der gør vores hobby spændende og , til tider, ganske udfordrende.:-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/1 2013, 22:38 (4129 dage siden) @ Futfar

Det er det ikke nemt at give et entydigt svar på. Det kommer jo an på hvilke spor du kører på, og hvilke radier du udsætter dine vogne for. Som nævnt kører jeg med 4 forskellige typer koblinger og lige så mange forskellige typer hjul. Det er noget man skal prøve sig frem med. Og så er der sågar nogen, der med næsten religiøs fanatisme sværger til et bestemt mærke: forstå det hvem som kan, men prøv dig frem. Med modeljernbaner får man ikke noget "forærende", der er ikke noget der hedder "bare lige", og det er det der gør vores hobby spændende og , til tider, ganske udfordrende.:-P

Jeg kører "flyttekasse" forstået på den måde, at jeg ikke selv har eget anlæg. Jeg lufter mine tog hos NMJK (Næstved Modeljernbaneklub). Jeg håber jeg på et tidspunkt får plads til mit eget herhjemme.
NMJK kører med Peco spor på det meste af anlæget code 100, og på en enkelt station Tillig spor code 83.

Jeg bor på "landet" i er tidsbegrænset lejemål og håber jeg får et rum næste gang på min. 200 kvm til hobby'en. Jeg satser på at mit kommende anlæg får radius på ikke mindre end 150 cm.

mvh.

Jan

Avatar

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Futfar, Kajerød, 15/1 2013, 15:15 (4129 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Og ikke at forglemme: Alle hjul er blevet udskiftet til AC-hjul!!!

Jeg har samtlige udgivne vogne i Bn og Bns-serien, både Heljan og Togmodelle, og sidstnævnte er meget velkørende uden nogen ændringer!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/1 2013, 16:40 (4129 dage siden) @ Futfar

Og ikke at forglemme: Alle hjul er blevet udskiftet til AC-hjul!!!

Jeg har samtlige udgivne vogne i Bn og Bns-serien, både Heljan og Togmodelle, og sidstnævnte er meget velkørende uden nogen ændringer!

Jeg har kun Heljan's Bn & Bns, da jeg syntes de var pænere... jeg købte dog 3 An fra Togmodelle, dem sprang Heljan jo flot over :-(

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Tage Crillesen @, 15/1 2013, 17:32 (4129 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

På mine vogne er det foroven gummivulsterne går sammen så jeg sleb med lidt

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/1 2013, 18:53 (4129 dage siden) @ Tage Crillesen

På mine vogne er det foroven gummivulsterne går sammen så jeg sleb med lidt

Hej Tage..

Hvilke koblinger bruger du..?

mvh.

Jan

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af MO 568, 15/1 2013, 20:30 (4129 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg sælger ROCO kortkoblinger til 3 Kr. stykket i den Blå avis

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/1 2013, 23:50 (4129 dage siden) @ Tage Crillesen

Hej Jan
ROKO kort.

Okay, jeg håber det er løsningen, jeg har lige bestilt en æske med 50 stk.

Når Märklin's kortkobling og Roco's universal kobling ikke virker, så håber jeg Roco's kortkobling virker... Jeg kan ikke lige få øje på andre løsninger, jeg vil IKKE tilbage til de alm. A koblinger...!!!

mvh.

Jan

Avatar

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/1 2013, 20:55 (4128 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej rødder :-)

Jeg har fra starten af brugt Märklin's kortkoblinger på ALT..!! Lokomotiver, personvogne og godsvogne...

Men på Heljan's A, B, Bk, BD, Bn og Bns gik det bare IKKE :-( Så skiftede jeg til Roco's universal kobling, og det gik fint på Bn & Bns, men ikke på A, B, Bk og BD vognene. Koblingerne kan slet ikke nå hinanden, ville det hjælpe med Roco's kortkobling...?

mvh.

Jan

Hello Jan :-)

Du spurgte om det samme i denne tråd.
Kunne du ikke bruge den løsning, som jeg foreslog ?.
Den virker for Henrik på hans Heljan A- og B-vogne (og på mine!).
En af de store fordele er, at både Märklin's kortkobling, Krois koblinger og Roco's universalkobling kobler fint med hinanden, og så kobler alle tre typer også fint med go'e gammeldaws A-koblinger (bøjlekoblinger).
På den måde lever koblingerne også op til Fremo's normer, sådan at materiellet kan komme med ud og "lege" ved Fremo-træf engang.
Og ligesom i virkeligheden kan "alt kobles sammen med alt" - også ældre materiel uden KKK og med gammeldaws A-kobling kan på den måde være med i "legen".

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/1 2013, 23:09 (4128 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej rødder :-)

Jeg har fra starten af brugt Märklin's kortkoblinger på ALT..!! Lokomotiver, personvogne og godsvogne...

Men på Heljan's A, B, Bk, BD, Bn og Bns gik det bare IKKE :-( Så skiftede jeg til Roco's universal kobling, og det gik fint på Bn & Bns, men ikke på A, B, Bk og BD vognene. Koblingerne kan slet ikke nå hinanden, ville det hjælpe med Roco's kortkobling...?

mvh.

Jan


Hello Jan :-)

Du spurgte om det samme i denne tråd.
Kunne du ikke bruge den løsning, som jeg foreslog ?.
Den virker for Henrik på hans Heljan A- og B-vogne (og på mine!).
En af de store fordele er, at både Märklin's kortkobling, Krois koblinger og Roco's universalkobling kobler fint med hinanden, og så kobler alle tre typer også fint med go'e gammeldaws A-koblinger (bøjlekoblinger).
På den måde lever koblingerne også op til Fremo's normer, sådan at materiellet kan komme med ud og "lege" ved Fremo-træf engang.
Og ligesom i virkeligheden kan "alt kobles sammen med alt" - også ældre materiel uden KKK og med gammeldaws A-kobling kan på den måde være med i "legen".

Hej Carsten :-)

Jeg tror jeg læste det jeg ville læse :-) for jeg ville gerne ha' at Roco's universal kobling var svaret.. og det virkede på Bn & Bns, selvom afstanden mellem vognene blev for stor når stammen blev trukket efter min mening. Men nu prøver jeg Roco's kortkobling.. de skulle være i postkassen her torsdag morgen.

Krois koblinger har jeg ikke hørt så meget om, hvor kan de købes..?

mvh.

Jan

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Tonny Brandt Andersen ⌂ @, 17/1 2013, 20:23 (4127 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Vi er et par personer, som har (haft) problemer med Roco's kortkobling på flere personvogne. Jeg har det selv på røde passagervogne og nærtrafikvogne fra Heljan og Togmodelle. Koblingerne er ikke lange nok til at kunne nå på alle vogne. Om det er mig der har overset en simpel løsning ved jeg ikke, men jeg har indkøbt nogle poser med forskellige justerbare koblinger, fordi nogle af koblingerne samtidig også hænger. I første omgang vil jeg lige forsøge at gøre som et af vores klubs andre medlemmer. Han har købt et lille afstandsstykke (Roco 114004), som kan files til og monteres således at koblingen ikke kan trykkes mere i bund i skakten end nødvendig. Det har han skrevet en lille forklaring til på klubbens side, da han havde samme problem med Hobby Trades's CM vogne.
Link til vejledning.

Avatar

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Futfar, Kajerød, 18/1 2013, 11:18 (4126 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Tricket med de små "afstandsstykker" kan være en løsning, men den indeholder samtidig den ulempe at koblingen ikke låses fast i skakten. På nogle skakter har det ingen betydning, på andre er det alt afgørende at koblingen låses. Dette især hvis man kører med stor belastning "på krogen" dvs mange vogne.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 22/1 2013, 21:56 (4122 dage siden) @ Futfar

ØV...ØV og 3 gange ØV

Nu er Roco's kortkobling prøvet men desværre med samme resultat...!!!
Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!

Jeg er så skuffet over Heljan, jeg har ellers støttet dem hele vejen. Jeg har 18 Heljan lokomotiver og 90 Heljan vogne.

Jeg har skrevet til Heljan, men har ikke fået noget svar overhoved...!!!

Koblinger IGEN..IGEN...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 22/1 2013, 22:46 (4122 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

ØV...ØV og 3 gange ØV

Nu er Roco's kortkobling prøvet men desværre med samme resultat...!!!
Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!

Jeg er så skuffet over Heljan, jeg har ellers støttet dem hele vejen. Jeg har 18 Heljan lokomotiver og 90 Heljan vogne.

Jeg har skrevet til Heljan, men har ikke fået noget svar overhoved...!!!

Kom lige til at regne på hvor mange penge jeg har lagt i Heljan produkter....

60.000,- Kr....!!!

- og planlagt yderligere ordre på 27.000,- kr.... men den er lige sat på HOLD..!!

Avatar

Roco universalkoblinger til Heljan UIC-vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 23/1 2013, 11:07 (4121 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

ØV...ØV og 3 gange ØV

Nu er Roco's kortkobling prøvet men desværre med samme resultat...!!!
Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!

Jeg er så skuffet over Heljan, jeg har ellers støttet dem hele vejen. Jeg har 18 Heljan lokomotiver og 90 Heljan vogne.

Jeg har skrevet til Heljan, men har ikke fået noget svar overhoved...!!!

ØV...ØV og 3 gange ØV

Nu er Roco's kortkobling prøvet men desværre med samme resultat...!!!
Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!

Jeg er så skuffet over Heljan, jeg har ellers støttet dem hele vejen. Jeg har 18 Heljan lokomotiver og 90 Heljan vogne.

Jeg har skrevet til Heljan, men har ikke fået noget svar overhoved...!!!


Kom lige til at regne på hvor mange penge jeg har lagt i Heljan produkter....

60.000,- Kr....!!!

- og planlagt yderligere ordre på 27.000,- kr.... men den er lige sat på HOLD..!!


Kære Jan

Hvis du nu læste denne tråd igennem, som jeg linkede til tidligere, og hvor du selv spurgte om akkurat det samme, så ville du vide hvorfor!
Afstanden mellem pufferne øges med 1.0 mm ved at bruge Roco's universalkoblinger, i forhold til at bruge kortkoblinger som f.eks. Roco's kortkobling eller Fleischmann's Profi-kobling.
Løsningen (Roco's universalkoblinger) virkede for Henrik (og for mig), så den vil også virke for dig.
Heljan's personvogne er blandt de allerbedste, der findes på markedet, så lad være med at spille det kort, der står "Heljan er noget skrammel" på, fordi gummivulsterne var for tykke på de første UIC-vogne, de udgav, og fordi du ikke læser føromtalte link, hvor du endda selv var inde på en brugbar løsning.
Heljan udgav kort efter nogle tyndere gummivulster til udskiftning, så prøv eventuelt at spørge din forhandler om han var en af dem, der fik en posefuld af dem dengang.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Roco universalkoblinger til Heljan UIC-vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/1 2013, 11:35 (4121 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

ØV...ØV og 3 gange ØV

Nu er Roco's kortkobling prøvet men desværre med samme resultat...!!!
Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!

Jeg er så skuffet over Heljan, jeg har ellers støttet dem hele vejen. Jeg har 18 Heljan lokomotiver og 90 Heljan vogne.

Jeg har skrevet til Heljan, men har ikke fået noget svar overhoved...!!!

ØV...ØV og 3 gange ØV

Nu er Roco's kortkobling prøvet men desværre med samme resultat...!!!
Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!

Jeg er så skuffet over Heljan, jeg har ellers støttet dem hele vejen. Jeg har 18 Heljan lokomotiver og 90 Heljan vogne.

Jeg har skrevet til Heljan, men har ikke fået noget svar overhoved...!!!


Kom lige til at regne på hvor mange penge jeg har lagt i Heljan produkter....

60.000,- Kr....!!!

- og planlagt yderligere ordre på 27.000,- kr.... men den er lige sat på HOLD..!!

Kære Jan

Hvis du nu læste denne tråd igennem, som jeg linkede til tidligere, og hvor du selv spurgte om akkurat det samme, så ville du vide hvorfor!
Afstanden mellem pufferne øges med 1.0 mm ved at bruge Roco's universalkoblinger, i forhold til at bruge kortkoblinger som f.eks. Roco's kortkobling eller Fleischmann's Profi-kobling.
Løsningen (Roco's universalkoblinger) virkede for Henrik (og for mig), så den vil også virke for dig.
Heljan's personvogne er blandt de allerbedste, der findes på markedet, så lad være med at spille det kort, der står "Heljan er noget skrammel" på, fordi gummivulsterne var for tykke på de første UIC-vogne, de udgav, og fordi du ikke læser føromtalte link, hvor du endda selv var inde på en brugbar løsning.
Heljan udgav kort efter nogle tyndere gummivulster til udskiftning, så prøv eventuelt at spørge din forhandler om han var en af dem, der fik en posefuld af dem dengang.

Kære Carsten....

Som nævnt tidligere, startede jeg med Märklin's kortkobling, det virkede IKKE.. så prøvede jeg Roco's universalkobling efter anbefaling fra jer, det virkede heller IKKE og til sidst har jeg så prøvet Roco's kortkobling som heller ikke virker.
Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!

Roco universalkoblinger til Heljan UIC-vogne

af jhcn, Lystrup/Århus, 24/1 2013, 20:31 (4120 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!

Det er også dem der er det store problem her! Hos mig kom det til at virke, både med Rocos kortkoblinger og med deres universalkobling (dog ikke op mod den Mck MZ'er der trækker - her er der dømt A-kobling)
Tricket på simpelthen være at få sporet nogle af de smalle gummisvulster!

Der må være nogen som kan hjælpe her? Spørg næste gang I er hos den lokale forhandler?!

--
Henrik

Roco universalkoblinger til Heljan UIC-vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 24/1 2013, 20:47 (4120 dage siden) @ jhcn

Gummisvulsterne går sammen før koblingen lukker...!!!


Det er også dem der er det store problem her! Hos mig kom det til at virke, både med Rocos kortkoblinger og med deres universalkobling (dog ikke op mod den Mck MZ'er der trækker - her er der dømt A-kobling)
Tricket på simpelthen være at få sporet nogle af de smalle gummisvulster!

Der må være nogen som kan hjælpe her? Spørg næste gang I er hos den lokale forhandler?!

Jeg har et forsøg mere, jeg vil prøve at få fat i nogle Märklin A-koblinger, måske det vil ligne kortkoblinger med de tykke gummisvulstere..!!

:-)

Roco universalkoblinger til Heljan UIC-vogne

af tybalt ⌂, Holbæk, 24/1 2013, 22:45 (4120 dage siden) @ jhcn

Hej

Jeg er næsten sikker på at jeg har set dem hos togdillen.
Prøv og ring til dem.

Mvh.
Henk

Roco universalkoblinger til Heljan UIC-vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 25/1 2013, 21:33 (4119 dage siden) @ tybalt

Hej

Jeg er næsten sikker på at jeg har set dem hos togdillen.
Prøv og ring til dem.

Mvh.
Henk

Hej tybalt :-)

Nu handler jeg ikke hos Togdillen længere, jeg får bedre service hos Hobbykæden og hos Kystbanen.

- Men jeg har fundet en løsning som jeg indtil videre lever med, helt godt er det ikke, men det går :-)

Mine Bn & Bns får sine Märklin kortkoblinger tilbage, de har nemlig gummisvulster efter NEM normen.

Mine A, B, Bk, BD får en A-kobling i den ene ende og en Märklin kortkobling i den anden, så Ic-togene får en A-kobling som kobler med en Märklin kortkobling.

Nu mangler jeg bare at prøvekøre en stamme på klub anlæget, da jeg desværre ikke selv har et anlæg herhjemme.

mvh.

Jan

Roco universalkoblinger til Heljan UIC-vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/2 2013, 11:13 (4111 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej rødder :-)

Så er det blevet testet på klubbens anlæg.

En stamme bestående af MZ 1412 (McK) med Roco universalkobling, 5 B vogne med skiftevis Märklins kortkobling, og Märklins A kobling, herefter 4 Bno & 1 Bns alle med Märklins kortkobling i begge ender. Stammen blev skiftevis trukket og skubbet gennem et s - sving på klubbens model af Vordingborg station og testet i kurven før Vordingborg st.

Når stammen på de 10 vogne blev trukket bliver afstanden for stor mellem B vognene, og lidt større end forventet på Bno vognene. Når de bliver skubbet ser det okay ud.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak