Togmodelle.dk ...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 7/12 2012, 20:35 (4159 dage siden)

Hej rødder...?

Hvad blev der af Ålborg firmaet Togmodelle.dk

Blev deres B-vogn's serie nogensinde udsendt..?

mvh.

Jan

Togmodelle.dk ...?

af Johnni Christensen, 7/12 2012, 21:19 (4159 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Nej, B-vognene kom aldrig på markedet.
Bn-vognene kom efter meget lang tid frem, og var nogle meget pæne vogne. Heljans vogne var pænere på visse punkter, men især bemalingen (eller manglen på samme, for Heljans vedkommende) synes jeg var meget pænere på Togmodelles vogne.

Heljan valgte (ligesom ved Bn-vognene) at gå ind og konkurrere og udsende vogne magen til, og på grund af forskellige omstændigheder valgte Togmodelle derfor at stoppe deres projekt, selvom de vist var ret langt i processen.

Ærgeligt at producenterne altid skal dublere istedet for at have markedet for sig selv på hver deres produkt :-(

Johnni

Togmodelle.dk ...?

af Steff, 7/12 2012, 22:38 (4159 dage siden) @ Johnni Christensen

Go´aften Johnni m. fl.

Der var lige en "dark horse" i den to-kant der hed HERIS, der nok ikke lige leverede det aftalte. Derfor kom Heljan med sine modeller af litra B på markedet! Havde Heris leveret som aftalt med Ålborg, havde sagen været anderledes.

Og fordi en leverandør siger, at man ønsker at fremstille en vis model, betyder det jo ikke, at den er båndlagt for evigt for andre vel?

Fortsat god aften/nat

Steff

Togmodelle.dk ...?

af Johnni Christensen, 8/12 2012, 08:04 (4158 dage siden) @ Steff

Og fordi en leverandør siger, at man ønsker at fremstille en vis model, betyder det jo ikke, at den er båndlagt for evigt for andre vel?

Slet ikke. Jeg er da glad for at Heljan (og Roco) har lavet MY´ere selvom der er lavet utalige af disse tidligere, ligesom at der er kommet nye MZ´ere efter Limas modeller.

Jeg mener bare at der må være flere penge i at den ene producent laver en MZ, den anden en ME, den tredje en EA og så videre. Man kan f.eks. se skinnebusserne fra tre forskellige producenter, hvor de givetvis vil mindske salget med 66% pr. producent - det er da alligevel en del.
På den anden side anstrenger de sig så måske mere for at lave en pæn model, for at vinde kunderne.
Men modsat kunne man have dobbelt så meget forskelligt materiel, hvis der ikke blev dubleret...

Johnni

Avatar

Togmodelle.dk ...?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/12 2012, 10:53 (4158 dage siden) @ Johnni Christensen

Og fordi en leverandør siger, at man ønsker at fremstille en vis model, betyder det jo ikke, at den er båndlagt for evigt for andre vel?


Slet ikke. Jeg er da glad for at Heljan (og Roco) har lavet MY´ere selvom der er lavet utalige af disse tidligere, ligesom at der er kommet nye MZ´ere efter Limas modeller.

Jeg mener bare at der må være flere penge i at den ene producent laver en MZ, den anden en ME, den tredje en EA og så videre. Man kan f.eks. se skinnebusserne fra tre forskellige producenter, hvor de givetvis vil mindske salget med 66% pr. producent - det er da alligevel en del.
På den anden side anstrenger de sig så måske mere for at lave en pæn model, for at vinde kunderne.
Men modsat kunne man have dobbelt så meget forskelligt materiel, hvis der ikke blev dubleret...

Johnni

Hej Johnni

Ja, det kunne nemlig være rart.
Så kunne vi måske allerede have haft følgende materiel fra "en af de store":
- Privatbanernes Y-tog og DSB ML-tog
- Privatbanernes "Marcipanbrød"
- Privatbanernes "Rulleskøjte"
- DSB Ardelt
- DSB Postvogn litra P
...og ønskelisten er lang.
(I denne forbindelse tæller køkkenbordsmodeller af f.eks. resin, hvidmetal, ætset messing og 3D print ikke med).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Togmodelle.dk ...?

af Steff, 8/12 2012, 11:12 (4158 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Go´ formiddag til Carsten og Johnni m. fl.

Indledningsvis var det vel et spørgsmål om at få fremstillet noget dansk – komme ind på markedet. Trods meget hæderlige og velmenende forsøg måtte man konstatere, at viljen ikke var det afgørende, men at MIDLERNE (penge) og MULIGHEDERNE (fremstiller) var alt afgørende. Og der var faktisk kun en i DK, der havde den mulighed. De indledningsvise to andre måtte være afhængige af udenlandske samarbejdspartnere.
Set udefra var aftaler om hvilke modeller fremstillet til det danske marked måske OK. Men man skal jo lige huske på, at MJ-fremstillerne ikke gør det for den danske MJ-hobby, men for at tjene penge! Og det er der jo ikke noget odiøst i vel? Og ret hurtigt har det jo alligevel fundet sine ”regler”, med hvem der fremstiller hvad – sådan set. Dobbeltudgaver er ved at være en sjældenhed.
De fleste troede sikkert, at i og med Kina var alt kørende, hurtig og billig (i forhold til Europa) fremstilling af varer/modeller. Men man tog gruelig fejl i mange tilfælde. Kineserne havde ikke altid den know-how eller vilje, samt manglende ofte den mest basale form for slutkontrol (koster ekstra!!), når ting skulle afleveres. Det betød/betyder, at firmaerne skal have deres kontrollant på plads meget af tiden og det koster igen. Ydermere har det vist sig, at kontrakter mv., måske ikke altid har den ellers så berømte orientalske ære som 1. prioritet ved indgåelse af aftaler. Mange gange er prisen steget på et produkt under produktionen samt ved afleveringen, uden at der har været orienteret eller aftalt noget med køber. ”Take it or leave it”. Fabrikken kunne være – og var/er – ligeglade, da der p.t. er nok af kunder og på et tidspunkt har fabrikken luret så meget af, at de uden udenlandsk ”hjælp” selv kan begynde. Det har flere store hobbyfirmaer fundet ud af og trækker nu deres produktion hjem til Europa, bl.a. Märklin.
I dag har vi tre firmaer i DK – sådan set. Epoke, der har deres egen gode lille niche, Heljan, der kommer med dansk hen ad vejen, men satser også på UK og så endelig Hobby-trade. De er økonomisk afhængige af tysk kapital fra datteren fra ADE. Om de kan løfte arven fra det gamle ADE – tja, hvem ved og hvor meget dansk kommer der så af NYT herfra, litra H som lovet? Med det nye navn kan det faktisk være ”go” eller ”no go” på det tyske marked. Dér er der ikke råd til fejl.
Men under alle omstændigheder har vi fået flere danske modeller på markedet end de har tilsvarende med egne forbilleder i udlandet set i forhold til størrelse og antal. Og det kan vi jo kun takke Tog- og Tekno, Heljan, Hobby-Trade og Epoke for!! Men vi må jo også nok konstatere, at dinosaurerne (vi købere) er på vej ud. Alderen trykker, vi er jo nok lidt over 29½ de fleste af os, ikke sandt?
Bare nogle tanker hér en kold lørdag formiddag.

God weekend.

Steff

NB: Ja, Carsten det ville have været rart, meeeeen hvor meget sælger det? En form koster lidt over 100.000 kr. Og der skal sikkert bruges flere forme nogle steder, de skal sendes til udlandet, de skal samles, de skal males, det skal prøvekøres og sendes til DK, det skal destibueres og forhandleren ca. 100 % oveni. Så vi taler om MANGE modeller før end det kan betale sig. Ikke for at være lysseslukker, men bare lidt realistisk:-| .
Er bange for at vi danske MJ´er efterhånden skal være tilfredse med det der kommer:-).

Togmodelle.dk ...?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/12 2012, 12:01 (4158 dage siden) @ Steff
redigeret af Claus E. Hansen, 8/12 2012, 12:10

Vi skal helt klart glæde os over de danske modeller der kommer, de tider er forbi, hvor der nærmest blev sprøjtet den ene model ud efter den anden.

Tendensen hos Hobbytrade/Ade går jo også i retning af at sende mere specielle modeller ud på markedet. Og sådan som jeg har forstået det, så er Hobbytrade reelt tysk ejet, da det rigtige Hobbytrade som bekendt gik konkurs (disse oplysninger kan man selv finde på nettet).

Men nu ser det ud til at F-maskinen kommer, ligesom en gl. MT er under planlægning. Og Ardelt-traktoren er jo også meldt ud. Dette glæder vi os til.

Mht. Heljan, så står tiden da heller ikke stille her. En rigtig flot Triangel-motorvogn er på vej, et nyt oplag af E-maskinen og en H-maskine under forberedelse. Ligesom der også er forskellige vogntyper på vej.

Og Epoke Modeller skal bestemt heller ikke overses.

Men ja, dels bliver MJ´erne ældre og ældre, og dels så er markedet vel efterhånden også ved at nå et vist mætningspunkt med alle de modeller.

Nye og kommende MJ´ere kan glæde sig over at der kommer et større og større brugtmarked og særdeles gode købspriser i fremtiden!

Man skal nemlig ikke købe modeltog i dag med henblik på at "investere" i det, man skal gøre det for at hygge sig med det og/eller "lege" med det.

Mvh
Claus

Togmodelle.dk ...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 8/12 2012, 17:20 (4158 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej igen..igen

Ja mer' vil ha' mer' sådan er det jo :-) vi burde være taknemmelige for det udvalg vi har i dag... for bare 10-15 år siden, måtte vi nøjes med en Märklin MY i forkert målestok og en lige så forkert B-vogn.

Jeg syntes at ha' læst et sted at Roco er på vej med nye MZ'ere er der nogen som ved hvilke...?

mvh.

Jan

Avatar

Togmodelle.dk m.fl.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/12 2012, 13:21 (4157 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Carsten B. Thomsen, 9/12 2012, 13:49


NB: Ja, Carsten det ville have været rart, meeeeen hvor meget sælger det? En form koster lidt over 100.000 kr. Og der skal sikkert bruges flere forme nogle steder, de skal sendes til udlandet, de skal samles, de skal males, det skal prøvekøres og sendes til DK, det skal destibueres og forhandleren ca. 100 % oveni. Så vi taler om MANGE modeller før end det kan betale sig. Ikke for at være lysseslukker, men bare lidt realistisk:-| .
Er bange for at vi danske MJ´er efterhånden skal være tilfredse med det der kommer:-).

Jeg er også en af dem, der er meget tilfreds med, at der overhovedet udkommer noget, som kan bruges af os danske MJ'ere.
Og "kineserierne" hører forhåbentlig også en anden tid til - det er i den forbindelse lidt påfaldende, at f.eks. Roco i stedet satser på Tjekkiet og Slovakiet - her er transportafstand og -tid, samt både sprog- og kulturforskellen givetvis langt mere håndterligt.

Som jeg remsede op i linket til sporskiftet.dk, så kan man med ganske få forme imødekomme mange ønsker, hvad angår Y-togene, især hvis der satses på motor/styrevogne fra serie 7 (med og uden pakrum) og serie 7 mellemvogne, og hvis man monterer vinduerne på samme måde som på LIMA- og Roco-vogne, dvs. løse vinduer monteret i enten en styrerille eller klikket fast med snaplås, for så vil der uden væsentlige meromkostning kunne laves de nødvendige "vinduesvarianter".
Om det bliver en småseriefabrikant, der kaster sig over det, er fint nok for mig, sålænge det bliver i "fabrikskvalitet" og ikke - undskyld mig - en de sædvanlige hvidmetal/resin/ætset messing/3D-print byg-selv- og mal-selv-løsninger til en frygtelig masse penge, men som alligevel ser "hjemmelavet" ud, og hvis "markedsværdi" falder til ingenting, når der kommer en færdigmodel af samme lokomotiv/motorvogn/vogn på markedet i professionel kvalitet.
Fred være med småserier af den slags - fortsæt for min skyld gerne med det - jeg kan bare konstatere, at markedet og interessen først for alvor manifesterer sig, når der kommer en "rigtig" model på markedet i professionel kvalitet til en "spiselig" pris. Så af samme årsag tæller småserier af ovenstående slags i mine øjne slet ikke med, når jeg og mange andre lufter vores idéer til og ønsker om rullende materiel. Så selvom de næsten altid bliver nævnt i den forbindelse, så det i mine øjne ikke nogen "løsning". At selvsamme laver uundværligt "tilbehør", som "de store" ikke laver, tager jeg derimod imod med kyshånd. Det' sgu fedt! :-)


Men nu ser det ud til at F-maskinen kommer, ligesom en gl. MT er under planlægning. Og Ardelt-traktoren er jo også meldt ud. Dette glæder vi os til.

Mht. Heljan, så står tiden da heller ikke stille her. En rigtig flot Triangel-motorvogn er på vej, et nyt oplag af E-maskinen og en H-maskine under forberedelse. Ligesom der også er forskellige vogntyper på vej.

Personligt glæder jeg mig rigtig meget til Ardelt'en - og det er positivt, at f.eks. Heljan, Tog&Tekno eller Epokemodeller ikke har meldt ud, at de også vil lave Ardelt...
Så efterhånden må "nogen" have lært "noget" i årenes løb, for markedet bliver jo ikke større af, at der udbydes dubletter eller tripletter af samme model.


Men vi må jo også nok konstatere, at dinosaurerne (vi købere) er på vej ud. Alderen trykker, vi er jo nok lidt over 29½ de fleste af os, ikke sandt?

Jow, men selvom de fleste MJ'er er fyldt mere end de 29½ plus moms, så skal vi huske, at hvis vi gerne vil have yngre MJ'er "på banen" indenfor vores dejlige hobby, så skal der også andet end teaktræ og damp på banen, selvom det - indrømmet - er noget, der har været noget overset i de sidste mange år.
Så en god balance mellem "nyt" og "gammelt" er ideelt.
En forhåbentlig snart kommende DSB Bf-vogn fra Heljan tilgodeser i den forbindelse også os "yngre" MJ'ers ønsker. Og den glæder jeg mig rigtig meget til, ligesom Ardelt'en :-)


Man skal nemlig ikke købe modeltog i dag med henblik på at "investere" i det, man skal gøre det for at hygge sig med det og/eller "lege" med det.

Nemlig. Det såkaldte "modeltog" til brug som "investeringsobjekter" forbinder jeg med Märklinister og reklamevogne - her er der jo et marked for at udgive Koll's samlerkataloger, svarende til AFA's frimærkekataloger - og det har jo ikke nødvendigvis ret meget med interesse for jernbaner i 1:1 og 1:87 at gøre.
Personligt køber jeg modeltog fordi jeg gerne vil eje og "lege", og hygge mig med at eftergøre virkeligheden på en så realistisk måde som muligt - og det' sgu fedt! :-)


Jeg syntes at ha' læst et sted at Roco er på vej med nye MZ'ere er der nogen som ved hvilke...?

Aha, det lyder da spændende.
Med de allerede foreliggende formdele har Roco mulighed for at udgive nye varianter, som ikke overlapper dem, som de allerede har udgivet - f.eks. vinrød MZ II, eller en rød/sort MZ I med afblændede hjørnevinduer.
Vi får se om Rygters Bureau får ret.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Togmodelle.dk ...?

af jonas, 9/12 2012, 19:59 (4157 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

tilgengæld kørte MY'eren godt og kommer stadigvæk i metal fremfor en plastik skal. smag og behag ;-)

Togmodelle.dk ...?

af thomash, 9/12 2012, 15:32 (4157 dage siden) @ Johnni Christensen


Jeg mener bare at der må være flere penge i at den ene producent laver en MZ, den anden en ME, den tredje en EA og så videre. Man kan f.eks. se skinnebusserne fra tre forskellige producenter, hvor de givetvis vil mindske salget med 66% pr. producent - det er da alligevel en del.
På den anden side anstrenger de sig så måske mere for at lave en pæn model, for at vinde kunderne.
Men modsat kunne man have dobbelt så meget forskelligt materiel, hvis der ikke blev dubleret...

Alt andet lige, tror jeg da at en gang dobbeltproduktion må skabe lidt konkurrence for bedre modeller og give lidt mere fair priser til forbrugerne, end hvis kun een producent kommer med en model?

Avatar

Togmodelle.dk ...?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/12 2012, 18:00 (4157 dage siden) @ thomash
redigeret af Carsten B. Thomsen, 9/12 2012, 18:03


Jeg mener bare at der må være flere penge i at den ene producent laver en MZ, den anden en ME, den tredje en EA og så videre. Man kan f.eks. se skinnebusserne fra tre forskellige producenter, hvor de givetvis vil mindske salget med 66% pr. producent - det er da alligevel en del.
På den anden side anstrenger de sig så måske mere for at lave en pæn model, for at vinde kunderne.
Men modsat kunne man have dobbelt så meget forskelligt materiel, hvis der ikke blev dubleret...


Alt andet lige, tror jeg da at en gang dobbeltproduktion må skabe lidt konkurrence for bedre modeller og give lidt mere fair priser til forbrugerne, end hvis kun een producent kommer med en model?

Eller også kommer begge producenter til at stå tilbage med et lager af modeller, som de ikke får solgt - jeg vil i den forbindelse undlade at nævne f.eks. Bn-vogne, så det lader jeg være med ;-)
Glem alt om konkurrence og markedskræfter - de gælder ikke for en så lille og specialiseret niche som modeltog. Så prisen på varen skal producenterne nok finde ud af, for de fleste MJ'er er nemlig tilstrækkeligt prisbevidste, og i modsætning til et stort verdensmarked for masseproducerede varer, så er der her en mere direkte kontakt mellem producent og forbruger. Så bare rolig - producenterne skal nok få at vide, hvad forbrugerne finder rimeligt eller ej, i stedet for at lade "udbud/efterspørgselsmekanismen" være et indirekte, ansigtsløst og potentielt omkostningsfyldt talerør, idet producenten derved kan risikere "brænde inde" med et dyrt betalt lager, i stedet for f.eks. at "stikke en finger i jorden" først og tage bestik af markedet, herunder om andre også påtænker at lave samme model (hvoraf køkkenbordsproducenterne som før nævnt ikke tæller med).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Togmodelle.dk ...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 9/12 2012, 20:11 (4157 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej igen rødder :-)

Hvad med Togmodelle.dk lever de endnu..? eller har de drejet nøglen om..??

mvh.

Jan

Togmodelle.dk ...?

af UTJ, 9/12 2012, 20:35 (4157 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Du skal nok ikke hænge dig så meget i om navnet stadig er i drift. Der er jo i mangt og meget personsammenfald med den ganske vitale http://www.togogtekno.dk/ og jeg er sikker på at du er velkommen til at kigge forbi, enten på nettet eller i Aalborg.
;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak