HOBBYTRADE CU-vogn - skade på koblingsfjeder

af cm, 4/10 2012, 13:18 (4224 dage siden)

Hej Forum!
Min HOBBYTRADE CU-vogn har i den ene ende "tabt"(?)- mistet den "trådfjeder" der midtstiller NEM-skakten. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvorledes jeg kan adskille vognen - tilsyneladende skal bundramme (sort) og vognkasse (brun/teak) adskilles, men det ser ud til at vognkassen er fæstnet i 8 punkter med "klammer" (sorte) i hver side. Der er ingen skruer el. lign.
Kunne selvfølgelig vedlægge et foto, men det tjener ikke rigtigt noget formål, eftersom der ikke er nogen synlig forskel på den NEM-arm der virker (midtstilles) og den NEM-arm der "bare slasker". Er der nogen der har erfaring med dette og kan anvise mig en løsning på problemet?

mvh
Chr

--
[image]

HOBBYTRADE CU-vogn - reparation lykkedes

af cm, 5/10 2012, 16:15 (4223 dage siden) @ cm

Nå....
-men det lykkedes at adskille vognen. Under arbejdet raslede hvad som helst af - så hvis nogen kan bruge det til noget:

1) fjern begge aksler, begge bremseklodsophæng, brune damprør, og vognafstivningen.
2) Fjern taget HVORFOR?:(der er to fæstninger til vognbunden - een i sidegangen - een på lokummet)
3) ved at vride en lille flad kærvskruetrækker mellem vognbund og vognkasse - kan vognkassen fjernes.
4) Pianotråden var inde i vognbunden, og NEM-koblingsarmens krog sattes atter på plads ved at skubbe Pianotråden frem mod koblingen. Koblingsarmen positioneres neutral og med en pincet løftes pianotråden lidt i den ene side, hvorefter koblingsarmen kan skubbes lidt ind mod tråden (der samtidig holdes løftet og skubbet mod vognenden) og således lykkedes det at få krogen til at hage sig fast i tråden igen.

og ja! Jeg er faktisk lidt stolt af resultatet - specielt efter at det lykkedes at re-montere alt det ragelse der falder af undervejs...:-)

et enkelt godt råd til nybegyndere som mig: Tag et foto eller 5, af vognbunden inden du iværksætter arbejdet.

mvh
Chr

--
[image]

HOBBYTRADE CU-vogn - reparation lykkedes

af henho, Ringkøbing, 5/10 2012, 19:16 (4223 dage siden) @ cm

Tak for tippet ! :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

HOBBYTRADE CU-vogn - reparation lykkedes

af jhcn, Lystrup/Århus, 5/10 2012, 21:38 (4222 dage siden) @ cm

Tillykke med resultatet!!

Jeg har samme problem med en Heljan (Hobbykæden) BD-vogn, men jeg kan ikke komme længere end at "indmaden" sidder fast - bortset fra de stumper der kan klikkes af, og er pokkers svære at samle igen, fx en gavl inde i vognen....

--
Henrik


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak