Avatar

Valg af modeltog til knægten.

af Futfar, Kajerød, 21/6 2012, 09:31 (4333 dage siden)
redigeret af Futfar, 21/6 2012, 09:49

I tilfælde af at Niekind skulle komme her:

Det er lidt vanskeligt at rådgive om køb af modeltog uden at vide hvad det skal bruges til.
Som legetøjstog for de lidt mindre børn er Märklin robust til de små barnenæver og er meget slidstærkt. Der findes masser af brugt Märklin til fornuftige penge.
Hvis vi taler om modeltog er der en lang række danske og udenlandske fabrikater der er fine, men lige netop Lima, ville jeg generelt gå i en stor bue udenom.
Uden på nogen måde at skulle advokere for det ene eller det andet, skal du også lige finde ud af om du/knægten vil køre 2- eller 3-skinne. Märklin er de eneste der fremstiller spor til 3-skinne.
Det kunne være tankevækkende at der er så meget Lima til salg!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Valg af modeltog til knægten.

af Gert, 21/6 2012, 10:06 (4333 dage siden) @ Futfar

Futfar skev:
"Det kunne være tankevækkende at der er så meget Lima til salg!"

Det kan man mene - men der er da også utroligt meget Märklin til salg. Er det også tankevækkende?

Selv er jeg ikke køber til nogen af delene, men det er en helt anden (privat) sag.


Gert

Valg af modeltog til knægten.

af Jan Bøgedal Slundt @, 21/6 2012, 12:39 (4333 dage siden) @ Gert

Som meget gammel Märklin mand, skulle man mene, at jeg ville foreslå Märklin. meeen jeg fik mit første Märklin tog af min far som 3 årig og kørte med det i 30 år... Men for 20 år siden gik jeg over til 2 skinne systemet. Set i bagklogskabens klare lys ville jeg ønske jeg havde fået et startsæt fra Roco :-) I dag kan man få et digitalt startsæt med lyd til en fornuftig penge og oven i købet dansk. Hobbykæden i Nørresundby har et startsæt med en MZ og nogle IC-vogne, det ville være noget jeg ville overveje hvis jeg havde en lille dreng som skulle starte på modeltog :-)

Avatar

Valg af modeltog til knægten.

af Futfar, Kajerød, 21/6 2012, 17:18 (4333 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Futfar, 21/6 2012, 17:33

Til både Gert og Jan.
Jeg ville blive skuffet, og til dels overrasket, såfremt der ikke var kommet indlæg som Jeres, i forbindelse med mit svar.

I det efterfølgende vil jeg gerne - endnu en gang - pointere at jeg, på ingen måde vil anbefale, eller det modsatte, om man skal køre 2-/3-skinnedrift, ligesom jeg heller ikke vil ind i en debat om analog- eller digitaldrift. Det er således mine holdninger og erfaringer der ligger til grund for de følgende kommentarer.

I 1960 fik jeg mit første legetøjs-/modeltog, og det var Märklin. Da man fra pgl fabrik sidenhen har solgt x-antal millioner af loks og vogne, er det vel ikke underligt at der er en stor mængde brugt til salg. Lima derimod, kommer jo ikke i nærheden af disse salgstal, og derfor er der jo et andet forhold til det der udbydes brugt i Lima. Bortset fra Lima's røde MR/MR, som er ombygget til 3-skinnedrift, har jeg meget dårlige erfaringer med deres materiel.

Her er det måske på sin plads at anføre, at jeg benytter mig af Märklins infrastruktur - spor, og på den analoge del af mit anlæg Märklins "hvide trafoer" - medens den digitale del styres af en Intellibox-II.

Jeg har kun få loks fra Märklin. 7 stk. ud af 60, og af disse er 3 stk digitaliseret. Jeg er særdeles begejstret for Roco's loks og vogne, så dem har jeg anskaffet i stor stil(bl.a. 2+2 halve Ma, MA lyntog), men også de danske mærker som Hobbytrade og Heljan, er i stor stil repræsenteret på mit anlæg. Jeg kører Epoke III og fremefter, men jeg må konstatere at de danske fabrikker mere og mere går efter "nittetællernes" behov og ønsker, således at materiellet bliver utroligt vellignende og korrekt, men det går så ud over os der ikke kører på de store anlæg med de bløde kurver.(Alt for små hjulflanger på lita E og S). Og så eksiterer der jo påstande om at man jo bare kan køre 2-skinne, så er der ingen problemer, hvilket jeg dog tvivler på.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Valg af modeltog til knægten.

af Gert, 21/6 2012, 17:26 (4333 dage siden) @ Futfar

Hej!

Jeg reflekterede bare på udtrykket i dit indlæg - der var såmænd ikke nogle dybere holdninger i det.

Ingen af delene har min interesse, men det er jo altid op til ens personlige valg, hvad man synes om. Det skal jeg ikke anfægte.

Alt kan mistolkes - hvis man vil.

Gert

Avatar

Valg af modeltog til knægten.

af Futfar, Kajerød, 21/6 2012, 17:34 (4333 dage siden) @ Gert

Jeg gør meget for ikke at misfortolke, men meget for at fortolke:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Märklin går man ikke galt af

af Gæst, 22/6 2012, 11:31 (4332 dage siden) @ Futfar

De andre producenter derimod kræver lidt mere nøje studier af den som ønsker at købe. Et forsat stort problem er at ting fra de forskellige 2-støms producenter ikke er 100% kompatible med andre 2-strøms producenter:

Vogne som ikke kan udstyres med alle slags koblinger ( Heljan ).

Dårlig plaskvalitet ( eks Kleins vekselladsvogne, Rocos gamle b-vogne, det meste gamle Lima, listen er lang ). Er blevet bedre med tiden men kvaliteten svinger fortsat meget på det her punkt.

Vognenes vægt set i forhold til andre vogne i et tog. Resultat bagerste vogne i et tog bliver tit afkoblet under kørslen!

Lokomotiver og vognes kørsel ( læs afsporring ) ved sporskifter, især de danske producenter er "gode" til at falde af sporerne igen og igen, skyldes nok bla at de ikke er total-leverandør ligesom Roco, Fleishmann, Lima osv.

Hvis man vil kører 2-strøms så kan man kun ved 100% sikker på god drift ved kun at bruge een producents produkter: Altså lok+vogne+spor fra Roco eller lok+vogne+spor fra Fleishmann osv...

Märklin går man ikke galt af

af Flemming, 22/6 2012, 17:20 (4332 dage siden) @ Gæst

De andre producenter derimod kræver lidt mere nøje studier af den som ønsker at købe. Et forsat stort problem er at ting fra de forskellige 2-støms producenter ikke er 100% kompatible med andre 2-strøms producenter:

Vogne som ikke kan udstyres med alle slags koblinger ( Heljan ).

Dårlig plaskvalitet ( eks Kleins vekselladsvogne, Rocos gamle b-vogne, det meste gamle Lima, listen er lang ). Er blevet bedre med tiden men kvaliteten svinger fortsat meget på det her punkt.

Vognenes vægt set i forhold til andre vogne i et tog. Resultat bagerste vogne i et tog bliver tit afkoblet under kørslen!

Lokomotiver og vognes kørsel ( læs afsporring ) ved sporskifter, især de danske producenter er "gode" til at falde af sporerne igen og igen, skyldes nok bla at de ikke er total-leverandør ligesom Roco, Fleishmann, Lima osv.

Hvis man vil kører 2-strøms så kan man kun ved 100% sikker på god drift ved kun at bruge een producents produkter: Altså lok+vogne+spor fra Roco eller lok+vogne+spor fra Fleishmann osv...

Kære Gæst

Jeg skiftede system i 1980, fra 3-skinne til 2-skinne, uanset system har jeg altid blandet mærkerne og jeg kan slet ikke genkende din påstand om store problemer kompatilibiteten. kortkoblingskinematikken er efter min mening, for ringe udført, uanset hvilket mærke vi snakker om. Hvis den bagerste vogn afkobler under kørslen, tror jeg næppe det er på grund af for meget eller manglende vægt, det må være en dårlig kobling (defekt, ude af justering o.lign).

Dårlig plastkvallitet, alle producenter har haft den ubehagelige oplevelse at en plasttype har haft nogle ubehagelige langtidseffekter og dem der støber nogle modeller har stifte bekendskab med "zinkpest" begge dele er noget skidt og heldigvis ret sjældent forekommende.

Når en vogn eller et lokomotiv afsporer i et skifte er det første man bør undersøge, hjulskivernes indbyrdes afstand. ved toskinne drift er hjulafstanden så vidt jeg lige kan huske 14,3 mm og til treskinne 14,0 mm. Hvis ikke de mål passer, så afsporer krammet og hvis man bruger toskinne materiel med toskinne hjul, på skinner til treskinnesystemet - vil man uværgeligt få problemer i skifterne.

Din sidste påstand passer nok bedre på treskinne systemet og så er det mit helt klare indtryk at mange der bruger treskinne systemet, bruger det andet systems materiel uden nævneværdige problemer. Som de siger i teaterverdenen "den der kun tager alvor, for alvor og sjov for sjov - han har misforstået begge dele lige meget"
Jeg tror ikke jeg gætter helt ved siden af (jeg kan tage fejl) når jeg gætter på at du samler på Märklin? og at du er glad for det! er det tilfældet, kan jeg godt forstå du gerne vil anbefale det til andre.

Gode modelbane hilsner

Flemming

Märklin går man ikke galt af

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 22/6 2012, 21:18 (4332 dage siden) @ Flemming

Når en vogn eller et lokomotiv afsporer i et skifte er det første man bør undersøge, hjulskivernes indbyrdes afstand. ved toskinne drift er hjulafstanden så vidt jeg lige kan huske 14,3 mm og til treskinne 14,0 mm.

Tja, se på http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf og check B-målet - minimum er 14,4 mm for 16,5 mm sporvidde. Typisk at folk hænger fast i forældede udgaver af normerne.

Märklin går man ikke galt af

af Flemming, 22/6 2012, 22:13 (4331 dage siden) @ Erik Olsen

Tja, se på http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf og check B-målet - minimum er 14,4 mm for 16,5 mm sporvidde. Typisk at folk hænger fast i forældede udgaver af normerne.

Da' Erik

Tja jeg er jo også bare en forældet udgave, det var måske derfor at jeg skrev "så vidt jeg husker" :-D Min pointe var heller ikke det eksakte mål, men at der er forskel på målene, for de to systemer. Tak for retledning og for en anden gangs skyld så er jeg Flemming og ikke folk! ;-)

Gode hilsner

Flemming

Märklin går man ikke galt af

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 23/6 2012, 12:10 (4331 dage siden) @ Flemming

Tak for retledning og for en anden gangs skyld så er jeg Flemming og ikke folk! ;-)

Selvtak.

Ved at bruge "folk" ville jeg sige at du ikke er alene, det var ikke et forsøg på en smart tiltaleform.

Märklin går man ikke galt af

af himmerlandsbanerne, 28/3 2013, 18:12 (4053 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Flemming hvis du kikker på den side jeg linker til vil du se at det ikke er 14,3 mm men 14,4 mm.;-)

Märklin går man ikke galt af

af henho, Ringkøbing, 24/6 2012, 16:14 (4330 dage siden) @ Gæst

Hej Gæst

Jeg kan slet ikke genkende dine ytringer.

På mit lille anlæg triller materiel fra Piko, Liliput, Roco, Fleichmann, Rivarossi, Klein, Long, Heljan, Hobbytrade og Märlin da harmonisk rundt imellem hinanden på skinner fra Peco, Piko og Roco.

De eneste enheder, der har adfærdsproblemer, er Heljans postvogn og Hobbytrades Eco, hvor koblingshøjden er forskellig.

Da ovennævnte vogne generelt er skalatro i 1:87, kan Märklins kortkoblinger ikke bruges på personvognsmateriellet med mindre, man korter puffere af eller lign.

Godsvognene ser det bedre ud med.

Men i øvrigt er de fleste personvognsstammer fast sammenkoblede, og her er Märklins "stænger" de absolut pæneste.

--
Med venlig hilsen

Henrik

Märklin går man ikke galt af

af Trine, 28/3 2013, 14:44 (4053 dage siden) @ henho

Jeg så i et BBC-program på DR, at man på virkelighedens tog tidligt fandt ud af at hældningen på hjulene havde stor betydning for om de afsporede eller ej.

Tyngden af vognen er selvfølgelig også af betydning.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak