Traktor 1

af Skott, 20/3 2024, 22:47 (37 dage siden)

Hejsa

Jeg har købt mig en Brawa Traktor 1 - Nok især pga. "legeværdien" siden, den har digital afkobler :-D

Men jeg kunne jo godt tænke mig at gøre den så korrekt, som mulig.
Det første, der skinner i øjnene er de røde hjul:
[image]
Kigger man på de billeder, der ligger på jernbanen.dk, er det svært at afgøre, om de var røde. Jeg har også været igennem jernbanekilder.dk, men uden held

Mon der er nogen, der ligger inde med lidt info omkring maskinen, så vil det blive sat stor pris på :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af Steff, 21/3 2024, 08:53 (37 dage siden) @ Skott
redigeret af Steff, 21/3 2024, 09:19

Kære Skott

I midten af september 1942 ankom type WR 360 C 14 K driftsnummer 10058/3 (10058/3 er Luftwaffe's identifikationsnummer, der også anvendtes som individnummer) til den af Luftwaffe drevne militærbane ved Nørre-Nebel - Nymindegab. Senere gjorde den tjeneste ved Fliegerhorst Grove (flyvestation Karup) og i Blåvand i forbindelse med bygningen af bl.a. ”Tirpitz” og ”Büffelkoppel” stillingerne.
Traktoren blev bestilt af ”Reichsluftfahrt Ministerium” (RLM) og bygget hos Schwartzkopff i 1940. Den var en ud af 9 traktorer i 4. byggeserie ud af i alt 5 byggeserier til RLM fra denne fabrik. Den blev tildelt ”LuftwaffeGauKommando II Hamburg-Blankensee” for at gøre tjeneste ved ”LuftGauAmt Travemünde-Pötenitz”, sandsynligt ved en af dette områdes flyvepladser eller anden Luftwaffe-installation.
Da krigen sluttede den 5. maj 1945, stod det, jf. en samtidig politirapport, i Nymindegab, beskrevet som et "38 tons tungt diesellokomotiv".
De fleste kilder nævner, at traktoren ved dens indsættelse i driften hos DSB var malet sort og med gule påskrifter og sort skrivefelt med hvid advarselstekst nederst på førerhussiden.
Højst sandsynligt er traktoren ved DSB bare er blevet renset af, fået DSB påskrifter og har bibeholdt sin oprindelige farve, populært kaldet ”Wehrmacht Grau". Denne farve (RAL 7021) synes nemlig på billeder næsten sort. Ved leveringen skulle alle WR traktorerne (fra 1938) være bemalet således, at rammer, barriereplade, motoropbygning og førerhus var malet i RAL 28 (senere benævnt RAL 6007), der er en mørk ”flaskegrøn” farve, mens hjul og kobbelstænger skulle være røde. Fra juni 1942 blev alle WR traktorer ommalet i RAL 7021 ”Wehrmacht Grau", der er en sort grå farve. Endelig skulle WR traktorerne fra og med 18. februar 1943 have været ommalet i RAL 7028, der er en mørkegul farve. Denne sidste farveangivelse blev dog kun gennemført med et meget lille antal traktorer. Da der efter krigen herskede stor mangel på farver og lakker, er det derfor sandsynligt, at Traktor nr. 1 blev sat i drift i RAL 7021 ”Wehrmacht Grau", den farve den var blevet ommalet i, i 1942.
Det skal dog bemærkes, at nogle få ubekræftede kilder nævner, at traktoren havde røde hjul ved sin indsættelse i driften ved DSB i foråret 1947. Men sandsynligheden herfor er meget lille, bl.a. p.g.a. manglende farver og at meningen med RAL 7021, jo var også for at gøre det enkelt, nemt og billigt samtidigt lidt sværere at få øje på, på jorden og fra luften.
Ved en S-reparation i 1957 blev traktoren ommalet i den ny standardfarve for DSB rangertraktorer, nemlig ”DSB nr. 2 grøn” på undervogn og overdel, mens tagfarven er ”DSB Aluminium” (uden nr.). Beskriftningen bliver samtidig ændret til kun at være "Krone DSB 1".

[image]

Billede af Traktor nr. 1 udrangeret opstillet på Islands Brygge ved ophuggerfirmaet LEVIN.

Den viste model skal have sølvtag og farven synes "lidt grøn", bør være omkring RAL 6005, men det er jo op til dig om du vil ændre det samt farven på hjul og kobbelstænger. "Gnistfangeren" forest på motorhjælmen bør også være "kasseformet", men jeg ved IKKE hvordan den så ud foroven.

Bedste hilsener

Steff

NB: Tillykke med din model.

NB, NB: STOPPEL HOBBY havde i sin tid litrering til traktor nr. 1 i 1:35. Ved ikke om de kunne fås i H0 og om de er til at få fat i. Herunder screenshot af dekalerne. To forskellige tidsepoker. Desværre kan man ikke læse teksten i den sorte boks, men er der nogen hjælp at hente fra læserne af denne side?

[image]

Traktor 1

af Skott, 21/3 2024, 11:16 (37 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Mange tak for den fyldestgørende beretning om denne ret specielle traktor. Der er 7ingen tvivl om, at der skal kigges på gnistfangeren, der jo er alt for stor. Hvis man kigger på tidligere versioner af traktor 1 leveret af andre fabrikanter, ser denne blot kasseformet ud, så det tænker jeg bliver løsningen. Giver dig også ret i, at den grønne farve virker for mørk. Måske denne også får en tur? Skal jeg forstå din beretning som at hjul og kobbelstænger var samme farve som karosseriet - altså grøn???

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af Steff, 21/3 2024, 13:26 (37 dage siden) @ Skott

Hej Skott

Efter min bedste viden, ja, med den usikkerhed der nu engang er!

Vedhæftet det eneste foto jeg kan finde af din rangermaskine i tjeneste hos Værnemagten under krigen. Den er ihvert tilfælde ikke gul, har hvide ringe omkring bufferne og en firkantet gnistfanger. Og selvfølgelig kan man ikke se undervognen:-D
[image]
Senere traktor nr. 1, her ca. 1943 omkring Ngl-2.Arkiv Blåbjerg Lokalhistoriske arkiv, Nr. Nebel

Dykkede lige ned i internettet og kan se, at diverse modeller af V 36 i den grønne farve (altså som modellen på dit billede) aldrig har været sådan. Man påstår (kraftig diskussion) det er en modelbanefabrikant ide. Den skal havde SORT overdel og senere (i DB) den røde undervogn. Der fandtes dog nogle ved DR i DDR i grøn bemaling.

Jeg dykker lidt mere.

Steff

NB: Der ER jo selvfølgelig en joker, da en ARDELT traktor serie II nr. 110 er fotograferet i Holbæk med en mærkelig grøn bemaling og rød undervogn. Om det er efter julefrokosten ved jeg ikke. Men da en god joke;-)

Traktor 1

af Hr. Nielsen, 21/3 2024, 15:09 (37 dage siden) @ Steff
redigeret af Hr. Nielsen, 21/3 2024, 15:27

Kim Møller fra Tikøb Støberi fremstillede nogle fine gnistfang i skala 1:32/Spor1, kan de ikke være til inspiration?

Mvh
Arne

[image]
[image]
[image]

Traktor 1

af Skott, 21/3 2024, 21:25 (36 dage siden) @ Hr. Nielsen

Rigtig fine billeder af en super flot model. Tusind tak for dem. Der er bestemt muligheder!

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af Steff, 21/3 2024, 15:10 (37 dage siden) @ Steff
redigeret af Steff, 21/3 2024, 15:15

Kære Skott

Så har jeg været i ”biblen” hvad disse Værnemagts traktorer angår i deres tyske tid, nemlig ”Die Diesellokomotiven der Wehrmacht", EK-Verlag, af Stefan Lauscher.

Her har jeg fået bekræftet at din traktor, der er bygget i 1940, med stor sandsynlighed var malet i en ”RAL 3005” med røde hjul og stænger.

Jf. skrivelse fra HA Schinenfahrzeuge af 12. JUN 1942 er farven ændret til ”standard krigsbemalingen” RAL 7021 over det HELE. Der er ikke bemærket andet.

Den omtalte ændring pr. 18. MAR 1943 til en gullig RAL 7028 med pletter af RAL 6003 og 8017 blev ikke gennemført og maskinen står pr. 5. MAJ 1945 altså i RAL 7021. Hvordan bemalingsstanden var ved jeg ikke. Den er jo kun omtalt som ”En stor 360 hk traktor henstående i Fredericia”.

DSB farve nr. 2 grøn 1951 kan altså tidligst være anvendt fra og med dette år og helt sikkert anvendt på traktor ML 6.

Bemærkningen bl.a. i BB MM2 om at traktoren muligvis havde røde hjul og ellers sort, har jeg ligesom BB, altså ikke kunnet finde belæg for.

Under alle omstændigheder er farverne på den viste model forkerte.

Steff

Traktor 1

af Skott, 21/3 2024, 21:29 (36 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Tusind tak for dit store detektivarbejde. Det er virkelig prissat!
Skulle jeg være penippen, ville maskinen være udrangeret på det tidspunkt, jeg benytter som forbillede, men man kan jo altid være lidt large. Som jeg tolker dine undersøgelser, skal hjul og kobbelstænger altså forblive røde? Jeg synes dog, den er pænest, har den sorte ditto som på de spor 1 billeder, Arne så venligt har delt.

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af Steff, 21/3 2024, 22:40 (36 dage siden) @ Skott

Hej Skott

Som jeg tolker dine undersøgelser, skal hjul og kobbelstænger altså forblive røde? Jeg synes dog, den er pænest, har den sorte ditto som på de spor 1 billeder, Arne så venligt har delt.

Nej, nej, nej. Ramme og hjul + kobbelstænger SORTE/RAL 7021 som på Arnes billeder.

Der er ikke nogen belæg for, andet end "nogen mener" uden bevis (tror/synes), at de skulle have været røde. Gentager lige for en sikkerheds skyld, at traktoren den 5. maj 1945 henstod i RAL 7021 på overdelen og ramme med hjul og kobbelstænger sort eller RAL 7021. Dette frem til DSB S-revision, hvor overdel bliver DSB 1951 Grøn med sort undervogn (Arnes billede).

Fan.... at der ikke findes et farvebillede eller en skrivelse fra købet af traktoren og til dens indsættelse som Traktor Nr. 1. Der er MASSER af kopier af skrivelser fra før købet (det som eftertiden kaldte "at overtage") og til traktoren bliver DSB ejendom! Men det hjælper jo ikke på en farveangivelse:-(

Bedste hilsener og godnat for idag!

Steff

Traktor 1

af Skott, 22/3 2024, 07:34 (36 dage siden) @ Steff

Hej Steff


Som jeg tolker dine undersøgelser, skal hjul og kobbelstænger altså forblive røde? Jeg synes dog, den er pænest, har den sorte ditto som på de spor 1 billeder, Arne så venligt har delt.

Nej, nej, nej. Ramme og hjul + kobbelstænger SORTE/RAL 7021 som på Arnes billeder.

Fint, vi lige fik det på plads ;-)
Men hvorfor Brawa så har valgt at male hjul og kobbelstænger røde, må så stå hen i det uvisse.

Fan.... at der ikke findes et farvebillede eller en skrivelse fra købet af traktoren og til dens indsættelse som Traktor Nr. 1. Der er MASSER af kopier af skrivelser fra før købet (det som eftertiden kaldte "at overtage") og til traktoren bliver DSB ejendom! Men det hjælper jo ikke på en farveangivelse:-(

Ja, det er temmelig trælst - Der findes jo (heldigvis) flere farvebilleder af Traktor 6, der jo regerede på Godsbanegården i Kbh. i samme tidsrum.

De bedste hilsner

Tomas

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af Steff, 22/3 2024, 09:40 (36 dage siden) @ Skott

Hej Tomas

Godt spørgsmål hvorfor BRAWA har malet deres model som de har gjort.

Nu synes jeg at billeder af modeller ofte giver en misvisende farveangivelse. Personligt synes at modellens billede er ganske forkert lysegrøn.

Jeg håber da at BRAWA har gjort sig tanker eller måske også har fået dårlig rådgivning, kan jo ske selv i de bedste familier. Eller også er rådgivningen ikke fulgt?? Umiddelbart KUNNE modellen (billedet og dets farvekvalitet) have førkrigsfarveskemaet, altså en "afart" RAL 6007 med en aldeles rød på hjul og stænger.

Der er på modellen en Rev. dato påmalet barrierepladen. Den KUNNE jo give en indikation om hvor rigtig/forkert farven er. Kan nogen se denne dato????

Jeg tror ikke at jeg kan komme det nærmere, måske kan BRAWAs danske rådgivere hjælpe??

Steff

Traktor 1

af Skott, 23/3 2024, 09:13 (35 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Nu synes jeg at billeder af modeller ofte giver en misvisende farveangivelse. Personligt synes at modellens billede er ganske forkert lysegrøn.

Enig i, at farven virker forkert. Nu må jeg sr, når jeg modtager den, hvad jeg mrner om drn :-)


Jeg håber da at BRAWA har gjort sig tanker eller måske også har fået dårlig rådgivning, kan jo ske selv i de bedste familier. Eller også er rådgivningen ikke fulgt?? Umiddelbart KUNNE modellen (billedet og dets farvekvalitet) have førkrigsfarveskemaet, altså en "afart" RAL 6007 med en aldeles rød på hjul og stænger.

Ja modellen er jo et bevis oå den vejledning, der ligger bag, så disse hænger jo uløseligt sammen ;-)

Der er på modellen en Rev. dato påmalet barrierepladen. Den KUNNE jo give en indikation om hvor rigtig/forkert farven er. Kan nogen se denne dato????

Jeg tror ikke at jeg kan komme det nærmere, måske kan BRAWAs danske rådgivere hjælpe??

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af FS1954, 23/3 2024, 10:11 (35 dage siden) @ Steff

Hej Tomas


Godt spørgsmål hvorfor BRAWA har malet deres model som de har gjort.

Nu synes jeg at billeder af modeller ofte giver en misvisende farveangivelse. Personligt synes at modellens billede er ganske forkert lysegrøn.

Jeg håber da at BRAWA har gjort sig tanker eller måske også har fået dårlig rådgivning, kan jo ske selv i de bedste familier. Eller også er rådgivningen ikke fulgt?? Umiddelbart KUNNE modellen (billedet og dets farvekvalitet) have førkrigsfarveskemaet, altså en "afart" RAL 6007 med en aldeles rød på hjul og stænger.

Der er på modellen en Rev. dato påmalet barrierepladen. Den KUNNE jo give en indikation om hvor rigtig/forkert farven er. Kan nogen se denne dato????

Jeg tror ikke at jeg kan komme det nærmere, måske kan BRAWAs danske rådgivere hjælpe??

Steff

Hej Steffen (og alle andre).

Jeg er nok den, der initierede Brawas indtog her med danske modeller, idet jeg lavede dokumentationen til de første 'to-og-en-halv' modeller omkring 2015. Det drejede sig om DSB litra IE (flere numre), om GDS Qc samt om en D.D.S.F.-tankvogn. Da denne sidste udkom, var den dog anderledes end det materiale, jeg havde tilsendt Brawa, og derefter ophørte mit samarbejde med firmaet. Nogle har åbenbart haft andre opfattelser af, hvordan modellen skulle være.

På Nürnberg-messen i 2018 mødtes jeg med Nils Hirche fra Brawa, der med stolthed kunne præsentere mig for deres nye model af DSB T 1. Det var udgaven, som vises på det første billede i denne tråd, en matgrøn overdel med røde hjul, dog med hvid litrering. Se også Spor og baner nr. 37, side 29.

Jeg husker, at jeg undrede mig over bemalingen og sagde, at det var bedre, hvis de valgte den mere velkendte bemaling, mørkegrøn med sorte hjul og gul litrering (som jeg tidligere havde lavet for Roco). Jeg forstod på Nils, at han var indforstået med ændringerne, så derfor undrede modellen mig, da den udkom, ligesom den har undret mange andre.,

Jeg har en fornemmelse af, at modellen allerede var færdigproduceret og derfor ikke ville blive ændret, og at samtalen og tilkendegivelsen på messen blot var en art 'Lippenbekenntnis', altså bare snakken mig efter munden (en intetsigende bekræftelse).

Brawa har efterfølgende i flere tilfælde viist, at 'de kan selv'/eventuelt har dårlige rådgivere - i flæng kan nævnes modeller som en Carlsberg-vogn med ufuldstændig litrering, en Albani-vogn på forkert grundmodel, en Gulf-tankvogn med underlig farve, en TKVJ-vogn med omdiskuteret farve og muligvis andre fejlskud.

Jeg har ud over de første to-og-en-halve'-vogne, som nævnt ovenfor, intet lavet for Brawa, så andre må svare for sig. I øvrigt købte jeg modellen af T 1, men solgte den ret snart efter, da den virkede totalt forkert for mig.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

P.S. Jeg kan i øjeblikket ikke vise billeder her på siden, beklager meget. Der arbejdes på en løsning - måske i morgen, som det hedder med et lettere omskrevet, politisk citat!

Traktor 1

af Steff, 23/3 2024, 10:26 (35 dage siden) @ FS1954

Go´ formiddag til det Fynske

Tak for info og som jeg skrev tidligere:

Jeg håber da at BRAWA har gjort sig tanker eller måske også har fået dårlig rådgivning, kan jo ske selv i de bedste familier. Eller også er rådgivningen ikke fulgt??

Der er på modellen en Rev. dato påmalet barrierepladen. Den KUNNE jo give en indikation om hvor rigtig/forkert farven er. Kan nogen se denne dato????

God fortsat søndag til dig og fruen

Steff

Traktor 1

af Skott, 24/3 2024, 16:40 (34 dage siden) @ FS1954

Hej Flemming

Jeg er nok den, der initierede Brawas indtog her med danske modeller, idet jeg lavede dokumentationen til de første 'to-og-en-halv' modeller omkring 2015. Det drejede sig om DSB litra IE (flere numre), om GDS Qc samt om en D.D.S.F.-tankvogn. Da denne sidste udkom, var den dog anderledes end det materiale, jeg havde tilsendt Brawa, og derefter ophørte mit samarbejde med firmaet. Nogle har åbenbart haft andre opfattelser af, hvordan modellen skulle være.

Og fantastisk, at du havde lysten og overskuddet til at samle information, så vi kunne beriges af flere 'danske' modeller. Blot ærgerligt, når de ikke følger anvisningerne, som man ønsker det.


På Nürnberg-messen i 2018 mødtes jeg med Nils Hirche fra Brawa, der med stolthed kunne præsentere mig for deres nye model af DSB T 1. Det var udgaven, som vises på det første billede i denne tråd, en matgrøn overdel med røde hjul, dog med hvid litrering. Se også Spor og baner nr. 37, side 29.

Jeg husker, at jeg undrede mig over bemalingen og sagde, at det var bedre, hvis de valgte den mere velkendte bemaling, mørkegrøn med sorte hjul og gul litrering (som jeg tidligere havde lavet for Roco). Jeg forstod på Nils, at han var indforstået med ændringerne, så derfor undrede modellen mig, da den udkom, ligesom den har undret mange andre.,

Jeg har en fornemmelse af, at modellen allerede var færdigproduceret og derfor ikke ville blive ændret, og at samtalen og tilkendegivelsen på messen blot var en art 'Lippenbekenntnis', altså bare snakken mig efter munden (en intetsigende bekræftelse).

Ja, det virker klart som om, der blot var tale om - "Ja denne model kommer så fra os inden længe"


Brawa har efterfølgende i flere tilfælde viist, at 'de kan selv'/eventuelt har dårlige rådgivere - i flæng kan nævnes modeller som en Carlsberg-vogn med ufuldstændig litrering, en Albani-vogn på forkert grundmodel, en Gulf-tankvogn med underlig farve, en TKVJ-vogn med omdiskuteret farve og muligvis andre fejlskud.

Jeg har ud over de første to-og-en-halve'-vogne, som nævnt ovenfor, intet lavet for Brawa, så andre må svare for sig. I øvrigt købte jeg modellen af T 1, men solgte den ret snart efter, da den virkede totalt forkert for mig.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

P.S. Jeg kan i øjeblikket ikke vise billeder her på siden, beklager meget. Der arbejdes på en løsning - måske i morgen, som det hedder med et lettere omskrevet, politisk citat!

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af bygger01, Herning, 22/3 2024, 21:12 (35 dage siden) @ Skott

Du må blive glad for den !

Jeg har lige solgte vores Märklin udgave på FB

Den var med lyd fra gear og motor

Men ellers digital og det var Märklin 37364

Så nu er den long gone

--
Jørgen Steffensen

Traktor 1

af Skott, 23/3 2024, 09:07 (35 dage siden) @ bygger01

Du må blive glad for den !

Ja, det håber jeg da bestemt, jeg gør :-)


Jeg har lige solgte vores Märklin udgave på FB

Den var med lyd fra gear og motor

Men ellers digital og det var Märklin 37364

Så nu er den long gone

Lidt oprydning skal derjo til ind imellem ;-)

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af Thomas Jespersen, 21/3 2024, 23:57 (36 dage siden) @ Steff

Ved overgang til RAL 7021 blev lokomotiverne virkelig malet om eller var det blot nye anskaffelser man gik over til at male i den nye farve?
Det virker voldsomt at begyndte at male materiellet om uden revision.
Thomas

Traktor 1

af Steff, 22/3 2024, 09:12 (36 dage siden) @ Thomas Jespersen

Kære Thomas
”Ved overgang til RAL 7021 blev lokomotiverne virkelig malet om eller var det blot nye anskaffelser man gik over til at male i den nye farve?
Det virker voldsomt at begyndte at male materiellet om uden revision”.

Jf. bestemmelser fra ”Heereswaffenamtes” var den udvendige bemalingen før krigen – forenklet beskrivelse – ”Graugrün”. Det var en RAL 28 svarende til den nuværende RAL 6007. Dette gælder også for de udvendige rammeplader. Hjulene og udfræsningerne i drivstængerne var derimod røde (uden RAL angivelse).

Fra 1942 (Bestemmelse 42 fra Hovedudvalget Skinnekøretøjer af 12. JUN 1942) skulle alt materiel (også pansrede køretøjer og kanoner m.v.) males i en RAL 7011, der dog på begæring af Luftwaffe ændredes p.g.a. mindre egnethed som sløringsmaling, til RAL 7021. Og hermed bortfaldt den røde maling, da denne jo havde en modsat virkning på sløringsprincippet.

Som konklusion på at Tyskland ikke mere have luftoverlegenhed i luftkrigen, ændredes farveskemaet pr. 18. FEB 1943 således, at grundfarven blev ”Mørkegul” (RAL 7028). For at ”neddæmpe” og sløre kanter bedre, blev der yderligere ovenpå den ny maling ”skyggemalet” mindre områder (pletter) med olivengrøn (RAL 6003) og rødbrun (RAL 8017). Materiel i frontindsats skulle hurtigt muligt ommales, mens andet materiel ”hjemme” (Min bem. = Danmark) skulle ommales hen ad vejen. Maling skete direkte hvor de blev anvendt og af det dertil hørende værkstedspersonale. Man trak således ikke køretøjerne ud af drift!

Om dette nye farveskema (RAL 7028 +) blev gennemført på alt nyfremstillet materiel er ikke sikkert, da der findes fabriksforskrifter på bemaling fra OKT 1943 i den tidligere RAL 7021 farve.

Den kommende DSB "Rangertraktor Nr. 1", WR 360C Nr. 10058/3 blev oversendt 01. NOV 1943 sammen med dets ”Driftsbog” fra ”Luftgaukommando XI, Hamburg-Blankensee” til ”Flakart. Schiesspl Nymindegab”. Den har således ikke haft 1. prioritet for ommaling i den nye sløringsbemaling i RAL 7028. Vi ved fra øjenvidnebeskrivelser (Politi og DSB ansatte), at den pr. 5. MAJ 1945 er beskrevet som ”mørk/sort”, altså ikke ”Mørkegul”.

Traktoren indgik på Centralværkstedet i København den 31/10 1946 og jf. samme værksted, skr. af 21/2-1947 ”Vk.Kh. 193.1”, er traktoren ”bragt i køreklar stand og Paamalet ”Rangertraktor Nr. 1”. Der er altså intet om, at traktoren er blevet revideret og dermed nymalet, men udelukkende afrenset og bragt i køreklar stand og sat i drift på værkstedets område. Altså skulle traktoren jo så fremstå i RAL 7021 over det hele med den usikkerhed der nu engang er.

God weekend

Steff

Traktor 1

af Thomas Jespersen, 23/3 2024, 12:03 (35 dage siden) @ Steff

Jeg syntes det er spøjst man har brugt tid og energi på at male om til RAL7021. Det giver fint mening at den har været i RAL7021 da den er blevet indsat i DK. Lima lavede den faktisk i den version, dog var den sort og ikke jerngrå.

Årsagen til jeg spørger er at der skulle mange både 52 og 42 der har kørt rundt i efterkrigstiden og sågar helt op i 1950´erne i RAL7021. Der giver det fin mening at man ikke brugte tid på at male lokomotiver der var i revision.

God weekend.

Thomas

Traktor 1

af Steff, 23/3 2024, 14:55 (35 dage siden) @ Thomas Jespersen
redigeret af Steff, 23/3 2024, 15:19

Kære Thomas

Jeg forstår udmærket dit spørgsmålstegn i det rationelle, ved at opmale udenfor revision. MEN, der var jo krig og dette er der ikke noget rationelt i!! MEN, hvis man ikke fik ændret sløringsmalingen når det var nødvendigt, kunne man risikere at blive set fra jorden/luften og derved røbe over for FJ at der var et og andet "derhenne/dernede". Og i sidste ende se ind i den varme ende af et våben rettet mod en/ens køretøj, højst usundt!

Man tilpassede jo også bemalingen efter hvor man var og årstid, f.esk. ved DAK i Afrika (Rommel) blev man nødt til at anvende en anden form for den gullige farve, altså IKKE den materiellet i Europa fik fra 1943 ff.

Også i Europa blev man nødt til at tilpasse bemalingen yderligere efter behov, f. eks. med hvide/grå striber på materiellet om vinteren. Om efteråret kunne også ses "efterårsgule pletter og mønstre". Og selvom ved Krigslokomotiverne man indledningsvis bestemte sig for RAL 7011, blev den også ændret til RAL 7021.

Ommalingen skete normalt ved at personel fra et af de talrige "Bauzüge" med dels hjælpevognsmateriel til bjergning og udbrdring af banelegemet, OGSÅ virkede som "kørende" værksteder og hvis muligt, kunne svinge en sprøjtemaler pistol eller håndmale med pensel. Personel for dette skaffede man hvis nødvendigt. Man kan sige, at malingen ikke havde til formål - bortset fra grundmalingen - at beskytte mod rust o. lign., men at beskytte mod at blive set!

Altså skete der en kontinuerlig ændring af bemalingen når nødvenig og her og nu. Men i Nordtyskland og det besatte Belgien, Holland og Danmark, gik det jo mere stille og roligt for sig og man prioriterede og havde ikke så sløringsmæssigt travlt. Dette frem til ca. efteråret 1944, hvor især amerikanerne (USAAF) af og til slog et smut over Nordtyskland og Danmark i deres P 51 (Mustang) jagere og skød på alt der bevægede sig på skinner (6 x 12,7 mm Cal 50 tunge maskingeværer pr. fly). Derfor skete der også en ændring i mentaliteten og anvendelse af mere sløring.

Bedste hilsener

Steff

NB: Faldt lige over en bemærkning af chefen for Hovedorganet for skinnekøretøjer og dermed ansvarlig for "Førerprogrammets gennemførelse" Herr. Degenkolb af 21. MAR 1942. Heri bemærkes at alle nye forenkelde krigslokomotiver (ÜK´erne) skulle males i RAL 7011, senere ændret til RAL 7021. Årsagen her var IKKE a.h.t. sløring, men for at vise de ansatte, at hér drejede det sig om et forenklet overgangskrigslokomotiv (ÜK) og ikke om en fredstids udgave!!!!:-)

NB, NB: Alt dette er nu "ødelagt" ved fremkonsten og brugen af lysforstærkningsmateriel, varmeudstrålingskameraer og infrarød belysning. DER er det godt at være på den rigtige side;-)

Traktor 1

af Thomas Jespersen, 24/3 2024, 18:32 (34 dage siden) @ Steff

Med hensyn til farverne kan det også skyldes at det slet ikke var Deutsche Reichsbahn der ejede dem, men derimod Albert Speers Ministerium für bewaffnung und Munition, derfor er der ikke noget bomærke på dem, men ørn eller kun nummer. Spøjst er det iøvrigt at nogle kilder påpeger at 52´ere med kondenstender var rød/sorte og ikke grå.

Thomas

Traktor 1

af Steff, 25/3 2024, 08:39 (33 dage siden) @ Thomas Jespersen

Kære Thomas

Du har helt ret i, at traktorerne blev anskaffet af forskellige myndigheder, Deutsche Reichsbahn, Heerensamt, Luftwaffe samt også det private selskab Hamburger Hafen.

Som jeg har forstået det, havde DR sorte lokomotivoverdele og rød undervogn som damplokomotiverne og med det tyske højhedstegn (Reichsgeier:-) ) og BR og nummer i hvidt på siden, de første vistnok støbte plader.

Traktorerne til værnemaget derimod de respektive farver bestemt af "Anskaffelseskontoret for skinnekøretøjer", bl.a. RAL 7021 m. fl.

Disse traktorer havde ikke ørnen, men to skilte med typenummer og individnummer. Nu er jeg p.t. lidt langt væk fra mine bøger og vender tilbage senere hvis jeg har skrevet fejl i denne skriv her.

Bedste hilsener og god mandag

Steff

Avatar

Traktor 1

af mss ⌂, 31/3 2024, 23:17 (26 dage siden) @ Thomas Jespersen

Med hensyn til farverne kan det også skyldes at det slet ikke var Deutsche Reichsbahn der ejede dem, men derimod Albert Speers Ministerium für bewaffnung und Munition, derfor er der ikke noget bomærke på dem, men ørn eller kun nummer. Spøjst er det iøvrigt at nogle kilder påpeger at 52´ere med kondenstender var rød/sorte og ikke grå.

Thomas

Haha, de har nok kigget for meget på den gamle Piko-model :-D

Sådan en har jeg også (let forbedret med ekstra detaljer og ny motorisering):
[image]

Alle 52 KON blev selvfølgelig leveret i mørkegrå. Dertil kom Flecktarn og anden camouflage-bemaling.
Det var nok heller ikke alt for mange 52 KON der overhovedet blev ommalet i sort-rød. De fleste blev udrangeret eller ombygget få år efter krigen.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Traktor 1

af Steff, 2/4 2024, 09:48 (25 dage siden) @ mss

Spøjst er det iøvrigt at nogle kilder påpeger at 52´ere med kondenstender var rød/sorte og ikke grå.

Kære Morten

Næ Morten, din bemærkning om at det næppe var tilfældet med ovenstående, er efter det jeg kan komme frem til helt korrekt, at ingen ”BR 52 kon” blev malede i ”fredstidsfarven” sort/rød. Det er ”drøn irriterende” med de udokumenterede bemærkninger, der ofte hænger ved i lang tid, som her med ”BR 52 kon” med sort kedel og rød undervogn.

Det nye DB rådede pr. 31. DEC 1949 over i alt 815 stk. BR 52 (alle typer), hvoraf kun 151 af disse lokomotiver kunne køre. Vedr. ”BR 52 kon” besluttede man – uagtet om nogle var istand til at køre – at de ikke mere skulle vedligeholdes, selvom de alle havde fået udskiftet deres kondensationstender med en almindelig ”badekarstender” så hurtigt som muligt efter maj 1945. De var simpelthen alt for teknisk forskellige ved kedlen og andre steder på selve lokomotivet, og derfor alt for besværlige at have med at gøre. Og personalet ville ikke have med dem at gøre, krigen slut!! Den sidste BR 52 ændret fra ”BR 52 kon” blev udrangeret den 23. Marts 1954 efter at have været henstillet i lang tid fra BD Münster ved Bw Kirchweyhe. Og det uden stor revision og ommaling.

Bedste hilsener

Steff

Traktor 1

af Skott, 25/3 2024, 13:31 (33 dage siden) @ Steff
redigeret af Skott, 25/3 2024, 13:35

Hej Steff

Så har jeg modtaget maskinen, og farven er rigtig nok til den mørke side mht. valg af grøn, men tænker, den kan accepteres, hvis bla. taget bliver malet sølvgrå, som du anviser. Hele undervognen er også malet i samme mørkegrønne farve. Den burde vel så være sort sammen med hjul og kobbelstænger?

Det skal dog bemærkes, at nogle få ubekræftede kilder nævner, at traktoren havde røde hjul ved sin indsættelse i driften ved DSB i foråret 1947.

Ja så er Brawa da helt forkert på den mht. revisionsdato:
[image]

Ved en S-reparation i 1957 blev traktoren ommalet i den ny standardfarve for DSB rangertraktorer, nemlig ”DSB nr. 2 grøn” på undervogn og overdel, mens tagfarven er ”DSB Aluminium” (uden nr.). Beskriftningen bliver samtidig ændret til kun at være "Krone DSB 1".

Så det må vel siges at være "korrekt"?
[image]


Den viste model skal have sølvtag og farven synes "lidt grøn", bør være omkring RAL 6005, men det er jo op til dig om du vil ændre det samt farven på hjul og kobbelstænger. "Gnistfangeren" forest på motorhjælmen bør også være "kasseformet", men jeg ved IKKE hvordan den så ud foroven.

Jeg tænker, man kan slibe gnistfangerens pyramidedel ned, så den bliver flad på toppen?
[image]

Jeg ved ikke, om gnistfangeren korrekt burde sidde centreret, men det tænker jeg godt, man kan leve med, hvis den bliver kasseformet?

Jeg har været på jagt efter billeder af V36'ere med samme kasseformede gnistfanger, men de er ikke sådan at finde?

--
Med venlig hilsen

Skott

Traktor 1

af Steff, 25/3 2024, 16:46 (33 dage siden) @ Skott

Kære Skott

Stort tillykke med din maskine, ikke tvivl om det er teknisk kram "for store drenge":-)

Nå, revisionsdatoen driller mig og noget "passer ikke" og derfor tilsvarende med farven, hvis vi nu "insektformere";-)

Jeg bliver nødt til at se noget kildemateriale igennem for at sikre mig og bedst ville det være, hvis jeg kunne få fat i Reparationsbogen. Kan IKKE huske om den er i Odense og om nogen kan komme til den overhovedet, ombygning/skimmelsvamp/flytning.

M.h.t. gnistfangeren var det helt sikkert Hærens og Luftwaffes traktorer der fik dette i og med at de arbejdede på ammunitionslagre eller steder med brændstof. Om DR havde brug ved jeg ikke.

Men vender tilbage, er selv lidt hængt op p.t. i nærheden af MAK fabrikken.

Endnu engang tillykke md din model og fortsat god dag

Steff

Traktor 1

af Skott, 25/3 2024, 18:59 (33 dage siden) @ Steff

Hej igen Steff


Stort tillykke med din maskine, ikke tvivl om det er teknisk kram "for store drenge":-)

Takker! Ja, det kan den vist godt kaldes ;-)


Nå, revisionsdatoen driller mig og noget "passer ikke" og derfor tilsvarende med farven, hvis vi nu "insektformere";-)

Jeg bliver nødt til at se noget kildemateriale igennem for at sikre mig og bedst ville det være, hvis jeg kunne få fat i Reparationsbogen. Kan IKKE huske om den er i Odense og om nogen kan komme til den overhovedet, ombygning/skimmelsvamp/flytning.

Kommer tid, kommer råd!


M.h.t. gnistfangeren var det helt sikkert Hærens og Luftwaffes traktorer der fik dette i og med at de arbejdede på ammunitionslagre eller steder med brændstof. Om DR havde brug ved jeg ikke.

Men vender tilbage, er selv lidt hængt op p.t. i nærheden af MAK fabrikken.

Alt i orden - Det har intet hastværk, blot nyhedes interesse. Maskintegningen for Traktor 1 viser heller ikke gnistfangets placering eller dimensioner. Formoder Kim har lavet den printede model efter de sparsomme billeder, der findes?


Endnu engang tillykke md din model og fortsat god dag

Tak for det og i lige måde :-)

Steff

--
Med venlig hilsen

Skott

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak