Helix Calculator - free version

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 3/6 2012, 21:45 (4350 dage siden)
redigeret af Erik, My 1 2 87, 3/6 2012, 22:06

Hermed har jeg fornøjelsen at kunne lancere: Helix Calculator ver. 1.0 for beregning af sekskantede helix'er.

Beregning af:

  • Pladelængder
  • Pladebredde
  • Hældning for hvert spor


Features:

  • Optil 4 spor pr. helix
  • Mulighed for også at beregne aflange helix'er
  • Visualisering af helixen med det samme.
  • Simpel installation - nem at bruge (håber jeg)


Helix Calculator 1.0 findes under downloads på My 1 2 87.dk.

[image]

Enhver kommentar er velkommen.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Helix Calculator - free version

af Jørgen Steffensen @, 3/6 2012, 21:59 (4350 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Her lige et par spørgsmål om definitioner:

Extension / Hva' mener Du med det
Roadbed width / Er det svellebredden ?
Safety with / Er det afstanden fra svellekanten til yder- & inderkant af helix'en
Height per 360 grader / Er det højden fra overkant til overkant ( og så pladetykkelsen vel trækkes fra )

Hvad kan Du anbefale - er det 6 eller 8 mm krydsfiner - eller noget med dobbelt lag ?

Helix Calculator - free version

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 3/6 2012, 22:51 (4350 dage siden) @ Jørgen Steffensen

Det går stærkt. Der er allerede foretaget 2 små rettelser, så vi nu er oppe på ver. 1.0.2.

Jørgen skrev:
Her lige et par spørgsmål om definitioner:

Extension / Hva' mener Du med det

Hej Jørgen
Extension er forlængelsen af den sekskantede helix, så den bliver aflang. Fordelen ved en aflang er, at man kan nedbringe hældningen uden at skulle øge radius. Ofte er det nemmere at få plads til en aflang helix.

Roadbed width / Er det svellebredden ?

Ja, Roadbed er svellebredden eller ballastbredden, hvis det er skinner med sådanne.

Safety width / Er det afstanden fra svellekanten til yder- & inderkant af helix'en

Ja, Safety width er afstanden fra svellekanten til yder- & inderkant af helix'en

Height per 360 grader / Er det højden fra overkant til overkant ( og så pladetykkelsen vel trækkes fra )

Ja, det er fra overkant til overkant. Denne højde bruges pt. udelukkende til udregning af den resulterende hældningen. (Hvis man vil finde frihøjden skal man fra denne højde fratrække pladetykkelse, skinnehøjde og evt. underlag. )

Hvad kan Du anbefale - er det 6 eller 8 mm krydsfiner - eller noget med dobbelt lag ?

2 * 4 mm krydsfiner er perfekt.


Der kommer nok en dansk og tysk version inden så længe, men det nemmeste er at prøve programmet. Hver gang man ændre en af parametrene bliver hele helixen beregnet på ny og visualiseret med det samme. Man kan derved hurtig se, hvad der ændrer på hvad.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Helix Calculator - free version

af Jørgen Steffensen @, 3/6 2012, 22:56 (4350 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Det var godt at extension blev forklaret, resten var som jeg tænkte

Hvad mon skal regne med sikkerheden, og mon man skal regne med mere sikkerhed indvendig ....

Helix Calculator - free version

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 3/6 2012, 23:13 (4350 dage siden) @ Jørgen Steffensen

Det var godt at extension blev forklaret, resten var som jeg tænkte

Hvad mon skal regne med sikkerheden, og mon man skal regne med mere sikkerhed indvendig ....

Jeg brugte selv 5 mm i sikkerhedsafstand på min sidste helix og det var i underkanten. Jeg ville bruge 15-20 mm.

Lige nu er sikkerhedsafstanden lige stor indvendig og udvendig. Jeg har selv haft det i tankerne, om det skulle deles op i to afstande. Jeg kan nemt tilføje det til Helix Calculatoren, hvis der er ønske herom, men så er der også flere ting, at man skal tage stilling til, og jeg har ikke kunne finde belæg for, at der skulle gøres forskel.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Helix Calculator - free version

af Jørgen Steffensen, 4/6 2012, 09:24 (4350 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Er der erfaring for om slingerkanter er nødvendig

I mit tilfælde bliver det kun et par enkeltsporede, så det bliver ikke særlig bredde plader

Helix Calculator - free version

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 4/6 2012, 09:31 (4350 dage siden) @ Jørgen Steffensen

Jeg kan ikke se, hvorfor man skulle sætte kanter på.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Helix Calculator - free version

af Jørgen Steffensen, 4/6 2012, 15:51 (4350 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Vogne kan afspores og styrte i dybet

Og mange har cementgulv ......

Helix Calculator 1.1 - free version

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 27/9 2012, 23:43 (4234 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

En ny version af Helix Calculator ligger nu klar.

Nye funktioner i version 1.1 er:

- Gem til fil
- Sprog: Engelsk, tysk, hollandsk og dansk

Find den under downloads på My 1 2 87.dk

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Helix Calculator 1.1 - free version

af bygger01, 28/9 2012, 07:58 (4234 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Har lige downloaded Din updated Calculator, så tak for det.

Ser flot ud og som prikken over I'et, er der kommet sin egen Ikon ...

En mindre detalje er, at der ved anvendelse af forlængelse, mangler stregen under længdeangivelsen på det forlængede plade. Du får så fint de 2 andre streger til ændre længden ......

Helix Calculator 1.1 - free version

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 28/9 2012, 23:18 (4233 dage siden) @ bygger01

Har lige downloaded Din updated Calculator, så tak for det.

Ser flot ud og som prikken over I'et, er der kommet sin egen Ikon ...

En mindre detalje er, at der ved anvendelse af forlængelse, mangler stregen under længdeangivelsen på det forlængede plade. Du får så fint de 2 andre streger til ændre længden ......

Tak for feedback Steff.
Linien vises nu i ver. 1.1.1.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak