Gs-vogne II

af UTJ, 3/6 2012, 18:03 (4350 dage siden)

Der er selvfølgelig flere muligheder med Gs. Hvis vi bliver i epoke 3 er der blandt andet følgende andre muligheder:

[image]

Rocos udgave af en Gms44. igen den gamle Röwa-traver som her er kommet i ny variant. Samme vogn som Gmms56, men med taget fra den oprindelige bræddebeklædte udgave, der vist nok har et forbillede hos SBB. Gms44-udgaven er helt identisk med Rocos Gmms60-vogn, men jeg har endnu ikke gjort noget ved den meget brede undervogn.

[image]

Vel strengt taget ikke en Gs, men i samme format og bygget for at ligne. DB havde ganske mange af disse og de kom ofte på visit. Oprindelig havde Gms54 glidelejer og en del havde viste standardbremseplatform. Også en gammel Röwa-model som Roco har malket i årevis. Dog er undervognskonstruktionen væsentlig bedre end på Gs'en.

[image]

Fleischmann har i sin tid forbedret deres håbløst forældede Gmhs53-model, der både var for stor og klodset med utidens øjne. Udkom også en kort overgang i en attraktiv SNCF-udgave. Fleischmanns model har 1,8 m bred dør og det nåede SNCF vist aldrig at anskaffe, for allerede fra 1957 besluttede UIC sig for en bredere 2,0 m bred dør. Men den gør sig godt i den gamle franske godsvognsfarve.
- Rocos Gms 54 har også 1,8 m bred dør, hvilket er korrekt.
- Rocos Gmmhs56, Gmms44 mv. har 2,0 m bred dør og det er også ganske rigtigt.

[image]

En grounded italiener. Man kommer ikke uden om de italienske Gs-vogne, hvis man har med 60'ere, 70'ere eller 80'ere at gøre. FS havde usandsynlig mange af dem som kørte Europa tynd. Dette er Rocos udgave. Rivarossi (OMN har vist billede) har også udgivet den, men den mangler også meget i finishen. Rocos er heller ikke god og det er nok tvivlsomt om den nogensinde får den helt store omgang med forbedret undervogn. Men den er svær at undvære.

Gs-vogne II

af frank, 5/6 2012, 10:05 (4349 dage siden) @ UTJ

Jeg foretrækker "kedelige" brune godsvogne på mit modeljernbaneanlæg "Ubby Havn", derfor har jeg i Tyskland anskaffet Brawas nye model af en Gms 54
[image]

Og i en "slidt" udgave
[image]

Brawa har i løbet af de senste år udsendt flere modeller af såkaldte "rugbrødsvogne" til glæde for os, der holder af epoke 3 og godsvogne.

Med venlig hilsen

Frank

Gs-vogne II

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 5/6 2012, 19:45 (4348 dage siden) @ frank

Det er en interessant vogn, og det kunne være der skulle skaffes 1-2 stykker. Brawas modeller er helt i topklasse.

Hvad er det mon for en type kobling der er monteret på dem?

Mvh
Claus

Gs-vogne II

af frank, 6/6 2012, 08:30 (4348 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg bruger Kadee koblinger, jeg rangerer meget med vognene, og jeg synes, at disse koblinger er de bedste til det formål.

Med hensyn til Brawas vogne, så er jeg enig med dig, de er lige i øjet.

Med venlig hilsen

Frank

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak