Stationsudkald fra banegård søges

af BananaTie, 7/9 2023, 04:34 (240 dage siden)

Hej folkens

Jeg står og mangler et stationsudkald, som jeg gerne vil bruge til en DCC lydfil, noget almindeligt som f.eks. "Toget til Odense afgår fra spor 3 om få minutter". Der er flere eksempler på toglyde.dk, men de er alle enten utydelige, støjfyldte eller ikke helt almindelige. Bombetrusler, lommetyve og andre usædvanlige meddelelser er interessante for sig selv, men ikke noget jeg ønsker at mit modeltog kører rundt med.

Er der nogen, der lægger inde med en DSB stations annoncering, der ikke også bliver overdøvet at anden støj? Det behøver ikke være om Odense og heller ikke præcis den udtalelse jeg gav som eksempel - bare en dagligdags annoncering omkring normal togdrift.

(Det skal lige siges, at jeg i øjeblikket ikke bor i Danmark, så jeg kan ikke selv gå ned på den nærmeste station og optage noget...)

Stationsudkald fra banegård søges

af Steff, 7/9 2023, 07:52 (240 dage siden) @ BananaTie

Go´formiddag

Gå ind på "Jernbanekilder" og skriv søgeordet "Højttaler". Der finder du to lydfiler du kan anvende.
Ellers kan du tage - hvis mere historisk - lyd fra filmen "Her er banerne". Der er i slutningen af filmen et par højttalerudkald.

Hvis du går ned idag på en station og optager, siger den vel muligvis kun "Der afgår togbusser......." ;-)

Steff

Stationsudkald fra banegård søges

af okhansen, 7/9 2023, 08:39 (240 dage siden) @ Steff

siger den vel muligvis kun "Der afgår togbusser......." ;-)

Steff

:-D :-D :-D

God torsdagshumor Steff

Stationsudkald fra banegård søges

af BananaTie, 7/9 2023, 12:48 (239 dage siden) @ okhansen

Enig! Det giver "et strejf af realisme" - kanon joke :-D :-D

Stationsudkald fra banegård søges

af BananaTie, 7/9 2023, 12:52 (239 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Tak for tippet, jeg kendte ikke til jernbanekilder før idag!

Jeg så dog ingen højttalermeldinger fra efter 1970'erne - du kender vel ikke tilfældigvis en nyere kilde?

Thomas

Stationsudkald fra banegård søges

af Steff, 7/9 2023, 14:26 (239 dage siden) @ BananaTie

Kære Thomas

Desværre, kender personligt ikke til højttalerudkald af nyere dato. Kunne forestille mig, at du må ty til en af de talrige videoer på YouTube vedr. moderne danske jernbaner, f.eks. Kenny Kariyawasams meget store samling af moderne jernbanevideoer.

Ellers er alternativet jo som beskrevet tidligere;-)

Good hunting!

Steff

NB: Undskyld jeg har ødelagt resten af din uge med henvisning til nok en af de bedste danske jernbanehistoriske hjemmesider, DJM "Jernbanekilder":-)

Stationsudkald fra banegård søges

af BananaTie, 7/9 2023, 16:46 (239 dage siden) @ Steff

Jeg er desværre ikke i stand til at tage ned til den nærmeste DSB station i øjeblikket, da jeg p.t. ikke bor i landet... Men i værste fald må det vente til jeg kommer hjem igen.

Tippet med at 'trawle' YouTube er nok det mest realistiske for mig lige nu. Tak for det :-)

Ja, jernbanekilder er ganske fantastisk, jeg har allerede (mis-)brugt et par timer på billeder, der understøtter et andet projekt jeg har gang i... :-)

Stationsudkald fra banegård søges

af Alliken, 7/9 2023, 18:55 (239 dage siden) @ BananaTie

I "Jernbaneglimt 1990" fra Grimstrup Film, kan der 3 min. inde høres et højtalerudkald om intercitytog, som måske vil kunne bruges. Filmen kan findes på jernbanekilder.dk

Stationsudkald fra banegård søges

af BananaTie, 7/9 2023, 19:06 (239 dage siden) @ Alliken

I "Jernbaneglimt 1990" fra Grimstrup Film, kan der 3 min. inde høres et højtalerudkald om intercitytog, som måske vil kunne bruges. Filmen kan findes på jernbanekilder.dk

Lige der var det, helt 100% perfekt, 3 minutter og 22 sekunder inde i filmen, togafgang til Aalborg...

Det var fantastisk, tusind tak, Alliken! :-)

Stationsudkald fra banegård søges

af nellerkiller, 7/9 2023, 21:31 (239 dage siden) @ BananaTie

Vis du endnu ikke har fundet noget du kan bruge, kan du prøve at skrive til PerfectTrains. Jeg ved de har et tæt samarbejde med BaneDanmark, om lige nettop højtaler udkald, og det kan være de har noget de gerne vil give vidre.

Nogle af deres lyde kan høres i deres model af DSBs EB, som i videoen her. https://youtu.be/SyvZQ8z84r4

Det skal siges at modellen har mange flere stations udkald, end der er vist i videoen. :)

Stationsudkald fra banegård søges

af BananaTie, 8/9 2023, 17:11 (238 dage siden) @ nellerkiller

Kanon! Det vil jeg bestemt prøve! Tusind tak for tippet! :-)

Flot video, jeg kan godt se der er mange rigtig gode udmeldelser! :-)

Stationsudkald fra banegård søges

af Josax1978, 8/9 2023, 19:44 (238 dage siden) @ BananaTie

I 1990erne kunne man købe et spil der hed FC Fredericia. Fra det spil kunne man klippe lydfilerne sammen til egne udkald. Hvilket jeg selv havde meget sjov med

Stationsudkald fra banegård søges

af BananaTie, 8/9 2023, 20:32 (238 dage siden) @ Josax1978

Det kan jeg forestille mig! :-D :-D

Sådan et spil er dog nok ret svært at finde 30 år senere, men det er vel ikke sværere end at jeg endelig tager mig sammen og får den tidsmaskine bikset sammen ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak