Nohab GM spor G fra Piko

af peterw, 12/4 2023, 18:26 (370 dage siden) @ Svend B J
redigeret af peterw, 12/4 2023, 18:32

Vil passe fint på modelbaneanlægget:
De Bornholmske Jernbaner i størrelsesforholdet 1:22,5 ....hvis modellen er metersporet :-)

Ja, flere af spor-G producenterne (men især Piko) har et ret afslappet forhold til det med størrelsesforhold, sporvidde og skala. Men det ville nu være sjovt nok legetøj til havebanen tænker jeg... Men klart hellere i et DSB-liberi. :-)

(Og ja, jeg ville da hellere have et spor 1-anlæg og en Heljan MY i korrekt skala, men prisen på Piko'en er da attraktiv - især når man ikke har noget havegrej i forvejen! ;-) )

Nohab GM spor G fra Piko

af Svend B J, 12/4 2023, 20:37 (370 dage siden) @ peterw

Vil passe fint på modelbaneanlægget:
De Bornholmske Jernbaner i størrelsesforholdet 1:22,5 ....hvis modellen er metersporet :-)


Ja, flere af spor-G producenterne (men især Piko) har et ret afslappet forhold til det med størrelsesforhold, sporvidde og skala. Men det ville nu være sjovt nok legetøj til havebanen tænker jeg... Men klart hellere i et DSB-liberi. :-)

(Og ja, jeg ville da hellere have et spor 1-anlæg og en Heljan MY i korrekt skala, men prisen på Piko'en er da attraktiv - især når man ikke har noget havegrej i forvejen! ;-) )

Det er ikke engang sikkert, at modellen er i (nøjagtig) 1:22,5 i bredden/længden/højden :-|

--
Svend
[image]

Nohab GM spor G fra Piko

af peterw, 12/4 2023, 20:59 (370 dage siden) @ Svend B J
redigeret af peterw, 12/4 2023, 21:06

Det er ikke engang sikkert, at modellen er i (nøjagtig) 1:22,5 i bredden/længden/højden :-|

Næh, det var også derfor at jeg skrev "legetøj". :-) Jernbanen siger at en MY er 18.9 m, Piko siger at modellen er 0.725 m "over puffere", dvs. snarere skala 1:26.

- Dette naturligvis alene baseret på længden (det er ikke til at sige hvordan det ser ud med bredde/højde) samt at 1:1'eren også er målt "lüp"... :-)

Jeg så i øvrigt lige at en brugt Heljan Spor 1 maskine i 2020 gik får 6000 kr på Lauritz... Egentlig slet ikke galt...


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak