Gs-vogne I

af UTJ, 28/5 2012, 12:25 (4358 dage siden)

Epoke III- og IV-anlæg kommer ikke uden om Gs-vognen i alle afskygninger. Det var den typiske vogn fra ca. 1960 og frem. De tidligste typer var de franske forløbere fra omkring 1948, der optrådte i utallige godstog i DK. Heldigvis er der mange varianter og det er ikke typisk kun at have danske Gs-vogne, for de blev benyttet i flæng, hvilket blandt andet EUROP-aftalen hjalp med til. Desværre er det ikke den beste modellerede vogn og det er stadig Rocos gamle Röwa-udgangspunkt som er hovedstammen, trods nogle forsøg fra andre fabrikater. Man kan næsten sige: "glem alle specialiteterne, hvis i tvivl og køb en Gs"......

[image]

DB Gmmhs56 i en Roco-version, men som er meget tæt på Röwas vogn. påskriften mangler for det er en af Rocos vogne med et misk-mask af UIc-nummer og gammel betegnelse. Undervognen er savet igennem på langs for at få vanger og fjedre tættere på hjulene. Endnu mangler koblingen at blive gjort helt færdig, men det er til gengæld også bare at bukke et stykke ståltråd.

[image]

Samme vogn i DB Gmms60-udgave. Sikkert ikke helt korrekt, men Roco har forsynet den med et andet tag og vupti har man en variant. Undervognen er på vej med samme operation som ovenstående.

[image]

Hornby/Rivarossi har for nylig udgivet denne ganske pæne Gs-60. Variant af ovenstående og med fin "efter 1960/61" litra, hvor man begyndte på den europæiske standardlitrering før de lange numre. Den er udgivet i en del nummervarianter, men i hvert fald DR-bemalingen er fup.

[image]

ÖBB-udgaven af ovenstående Roco-vogn. Med lidt held kan man finde en med før-UIC-nummer. Selve vognkassen passer vist ganske godt på en ÖBB-vogn. Undervognen har også gennemgået en større operation.

[image]

Den franske forløber som LS udgav som noget af det første. Næsten helt uundgåelig indtil 1970-1975 i diverse varianter. Langt op i 1960'erne i den viste farve og oftest EUROP-mærket.

[image]

Endnu en variant. En østeuropæer med sikkert forbillede i den franske vogn. Klein udgav denne som noget af det sidste og den har med sikkerhed vist sig i tjekkisk udgave i 1960'erne i DK. Polens PKP havde vist også denne type og mon ikke også de polske vogne har været forbi.

Gs-vogne I

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/5 2012, 14:54 (4358 dage siden) @ UTJ

Gs-typen (og andre brune lukkede) kan man aldrig få nok af.

Men for at det ikke skal være brunt altsammen.....

[image]
Polsk Kddt (Klein-modellbahn art.nr. 3171).

[image]
Samme vogntype som ovenfor, men fra en ungarsk privatbane.
Den er RIV-mærket, så den kan sagtens have været i Danmark.
Klein-modellbahn art.nr. 5438.

[image]
Og til sidst en italiensk Gs i epoke III forklædning og endda EUROP-mærket.
Rivarossi art.nr. 700009.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie
Pris 380 kr.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak