PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af Togsøn, 20/1 2023, 10:31 (461 dage siden) @ Svend B J

Hejsa.

Som altid, ser Piko´s modeller godt ud.

Med UIC dåse på fronten til Itc styrevognskablet for Bns, det er vist aldrig set før industrielt !

Under den sidder lågen til Multipelkablet.

Overdelen på denne vender korrekt i forhold til brændstoftankene og trinene for midterdøren, forøvrigt derinde midt i maskinrummet UIC kablerne og Multipel kablerne hang, hvis de var på plads, multipelkablet var tungt og uhandigt.

Som alle andre kabler, måtte de ikke sidde fast på fronten, uden at være koblet, der kom ofte vand i kablerne da de blev glemt med stikket i siddende op til himlen eller kørselsretningen !

Multipelkablet er til forspand mellem to maskiner, hvor den bagerste er en ren slave som gør precis det samme som forreste Lokomotiv, hvorimod via itc kunne Lokomotivføreren få fejlmeldinger fra den bagerste maskine eller sidde på Bns og få fejlmeldinger fra den påskyddende maskine.

Vi må håbe at der er en kontrol i Kina så den lille fører altid kan nå op til sine kabler gennem midterdøren.

Vi må se frem til en test af Piko´s nye Nohab, her kører den gamle 1110, faktisk godt med sine to motorer og en en Esu dekoder, den har fået Togdillens lysprint, med lidt modificering, så den kan vise: Rangerlys 4 hvide, Toplanterne, Triangel og slut lys, men alt det gejl kan denne Piko jo fra starten af, det har Piko snart i alle loks med lysdioder som standard.

Ja Piko var engang udskældt for sit Ophav, men min 1110 er fra 1964 og allerede dengang 1/87 såå !

Hilsen Erling.

PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af Søeborg, 25/1 2023, 23:29 (455 dage siden) @ Togsøn

Her en stribe billeder af den nye PIKO MY 1147:
Først frontvinduerne i nærbillede:

[image]

Ganske flot, mener jeg. Nedenfor ses bl.a. kabelrender for ITC:

[image]

Så følger rotorerne og den lange udstødning

[image]

og her bunden - der er ikke sparet på detaljerne:

[image]

Så tager vi et kig indenfor i motorrummet - her er der motorattrap og diverse andre aggregater, der lige kan fornemmes gennem 'koøjerne' (her er overdelen dog skruet af):

[image]

Her ses fronten med tre tændte lanterner (som efter signalreglementet af 1975):

[image]

Og her med to vandrette lanterner tændt (i begge retninger, rangerlys):

[image]

Jo, der er lys i maskinrummet - for første gang, mig bekendt, på en MY-model. O, Freude, schöner Götterfunken!

[image]

Det er en god model - også rent teknisk. Lyden er overbevisende, efter mit ringe skøn, mål og proportioner stemmer, og alle lysfunktionerne er overbevisende. Den røde farve er lysere end f.eks. på NMJ's og flere af Rocos udgaver, men den er korrekt for 1147, der var den først ommalede MY (i 1972). Den røde farve var oprindelig lys, senere blev andre,mørkere nuancer anvendt. Jeg skal dog beklage de uskarpe billeder - fotoateliéret er ikke helt på højde med modellen...

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af Togsøn, 26/1 2023, 09:33 (455 dage siden) @ Søeborg

Whau....

Piko har gjort det igen, super Model, første gang jeg ser indretning, altså motor og maskinrum på den måde. Ja og lyset i maskinrummet.

Nu skal der leges med Lyden, så maskinrum lyset dæmpes, ved koldstart af maskinen, eller maskinrum lyset tændes ved start.
Husk den kan kun startes på maskinrum gangen, ikke på førerpladsen.

Sådanne detaljer på undervognen er jeg heller ikke bekendt med.

Førerpladserne ser da også meget fine ud, der er vist også lys ?
Hvordan med de røde sluttere, giver de et pænt rødt lys ?

Den er jo så flot, den næsten kun tør holde på depotet, efter den er taget op på anlægget med de hvide handsker.

Nu må vi se Mav M61 017 ser også smuk ud, er Wilferts favorit, med sine ekstra trin på fronten, så førerren kan vaske vinduer, derfor også de ekstra håndbøjler, den må komme med enkelt rangerlys som viste hvor føreren stod i køreretningen ved rangering.

Dette sætter nye standarder....

Hilsen Erling.

PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af Søeborg, 26/1 2023, 10:41 (455 dage siden) @ Togsøn

Jeg er ganske enig med dig, det er en meget flot og velkonstrueret model. De røde slutlanterner er der ikke meget at sige om - de lyser med et pænt, behageligt og passende skær, ligesom frontlanternerne gør det (svært at vise korrekt på skærmen her). Der er - eller kan tændes - for belysning i førerrummene hver for sig,, og effekten med lys i motorrummet er fantastisk. Det virker også, som om der er buffer, altså lagerkapacitet, således at modellen ikke går i stå på snavsede/besværlige spor så som Rocos englænder eller trevejssporskifter, som typisk volder problemer, selv med polariserede hjertestykker. Jeg vil afprøve lokomotivet lidt mere i dagens løb. Her et kig på bogiesiderne:

[image]

Og her modellen i 'natbelysning':

[image]

Førerpladsen er godt belyst. Lokomotivføreren må man dog selv anskaffe.

[image]

Nogle af attrapperne i motorrummet - de kan lige anes gennem de runde ruder, når overdelen er sat på igen.

[image]

Slutteligt et 'familieportræt': NMJ's, Pikos og Rocos modeller af MY fra forskellige perioder og med forskellig udrustning.

[image]

Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg

PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af Togsøn, 26/1 2023, 15:03 (454 dage siden) @ Søeborg

Super Flemming.

Snyder billedet, Piko og Roco modellerne virker rigtige, har du pustet NMJ modellen op ?

Den ligner en badebold i forhold til den rigtige form, for rund og meget for buttet !

Ser bestemt ud som NMJ har taget på, som det ser ud er målene da helt forkerte, NMJ har vist målt helt forkert, de nederste lygter sidder alt for langt nede, de er kæmpestore, den er for lav, fronten buer for meget, det er jo ikke fra en Dansk Nohab de mål er taget !

Lygte proportionerne er bedst fra Piko, selv Roco taber.

Kan faktisk bedst lide Piko´s uden alt det håndbøjle gejl på fronten, det skæmmer mere end det pynter !

Skulle Piko´s ikke have lys i instrumenterne på førerbordet ?

Her vinder Piko, hvad siger en Heljan i sammenligning ?

Hilsen Erling.

PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af UTJ, 27/1 2023, 09:07 (454 dage siden) @ Togsøn
redigeret af UTJ, 27/1 2023, 09:12

Lygte proportionerne er bedst fra Piko, selv Roco taber.

Er det kun mig som synes at toplanternen ser lidt lang ud og ikke er en anelse større diameter end bundlanternerne? og så er der vist noget om at toplanternen er skråt affaset og ikke med lodret anbragt lygteglas. jo, jeg var begejstret, men mest for den belgiske og som har andre lygter, og som jeg synes er fin i den grønne farve.......
[image]
Man kan godt stille krav når det er syvende eller mere forsøg på en MY.....

--
ئۇلغىك

PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af Georg Schmidt, 27/1 2023, 20:04 (453 dage siden) @ UTJ

Her et par billeder af MY 1147.
[image]

[image]

[image]
M v h
Georg

PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af Søeborg, 29/1 2023, 22:57 (451 dage siden) @ Togsøn
redigeret af Søeborg, 29/1 2023, 23:00

Hewj Erling.

Jeg kan være meget enig med dig i dine betragtninger - og jeg skal beklage, at det ind imellem kan tage tid med mine svar. Jeg har benyttet et par kolde, men tørre timer til at tage nogen sammenlignende billeder af tre kombattanter - Piko, NMJ og Roco. Her følger nogle af billederne:

[image]

Fronten på Pikos model viser en lodret afskåret toplanterne.

[image]

Her et nærbllede.

[image]

Så til sammenligningen: NMJ til venstre, Piko til højre. NMJ's model virker en anelse højere end Pikos.

[image]

Nærbillede af NMJ.

[image]

Pikos model til sammenligning.

[image]

Her kan de tre umiddelbart sammenlignes.

[image]

Egentlig ret ens, set oppefra. Men det skulle de vel også være.

[image]

NMJ's udgave i nærbillede.

[image]

Og her var så Pikos.

[image]

Vi slutter med Rocos.

Der er forskelle, unægteligt, men mange af forskellene er det faktisk omsonst at kritisere eller gå nærmere ind på her, da de tre maskiner repræsenterer hvert deres 'udviklingstrin' i karriéren. Det springende punkt her synes at være et par mindre detaljer, nemlig frontlanternerne, og selvom Pikos har en toplanterne med lodret afskåret profil, virker den mest 'stimmig', og NMJ's model virker ganske rigtigt for 'plummig' - ligesom Heljans MY virker for overdimensioneret (og slet ikke er taget med her af samme grund). Med de mange andre 'features' på nydansk virker Pikos som den bedste og helt tidssvarende af disse tre modeller. Desværre nåede jeg ikke flere afprøvinger af Pikos model i dag.

Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg

PIKO My 1147 udsendes i februar 2023

af MBRrail, 1/2 2023, 00:35 (449 dage siden) @ Søeborg

Som forventet en rigtig flot model fra Piko!!
Håber at MY kan give Piko det ry som de fortjener her i Danmark. Hører stadig folk omtale deres modeller som "østtysk skrammel" på diverse udstillinger her hjemme, hvilket jo slet ikke er passende. Ja selvfølgelig er der forskel på kvaliteten på deres modeller, men det er prisen så også med til at gengive.

Personligt er mine favoritter diesel lokomotiverne fra deres expert serie, Især min PKP SU46 og Vossolh G6 er ramt rigtig godt og er flotte modeller.
Trækkraft messigt skuffer Pikos Expert serie heller ikke. Jeg har flere af de polske lokomotiver, og de trækker alle nemt afsted med 45 Eaos vogne.

Så jeg glæder mig til at se og prøve Pikos nye MY. :-)

mvh Marc

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak