Afsporing på industribane afhjulpet med kranbil

af Claus Nielsen, 4/4 2022, 22:02 (724 dage siden)

Som på de fleste smalsporede industribaner hænder det, at en tipvogn forlader sporet på Nystrup Grus' lille grusbane. Det skete også forleden, hvor Skovby Maskinfabriks kranbil heldigvis var lige i nærheden. Bygget på en Ford AA kunne bilens lille kran let løfte tipvognen tilbage på sporet.
[image]
Kranens stålwire er spændt og nu skal det hånddrevne spil trække tipvognen henover sporet, så vognen igen kan indgå i driften.

Grundlaget for min kranbil er en færdigsamlet metalmodel i skala 1/18 fra Motor City Classic, Kina. Modellen havde fået mindre skader på turen fra Frankrig, hvor jeg anskaffede den og en anden Ford A. Jeg reparerede transportskaderne, afmonterede grove dele, fjernede påskrifter og anbragte mine egne og patinerede bilen. Efter bilen var samlet igen, monterede jeg diverse værktøjer og en benzindunk mellem kranens støtteben.
[image]
Tipvognen er på sporet igen, og i forgrunden er et af grusbanens lokomotiver i gang med at rangere en stamme tipvogne sammen, så driften kan genoptages.

Kranbilen er endnu en af de biler, som er med til at placere mit lille modelbaneanlæg i skala 1/19 i starten af 1950'erne. Mere om bilen på Nystrup Grus-bloggen.

Mvh
Claus N

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak