DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af MortenL, 2/4 2022, 15:50 (748 dage siden)

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin:

https://www.youtube.com/watch?v=Y_c9zMTgkos

Ein absolutes Highlight-Modell.
Zum 175-jährigen Jubiläum der Eisenbahn in Dänemark bringen Märklin und Trix die Dampflokomotive der Bauart Pacific, die auch als Museumslok zu bestaunen ist, in Spurweite H0.

▪ Eine komplette Neukonstruktion
▪ Serienmäßig eingebauter Rauchgenerator
▪ Detaillierte und filigrane Metallkonstruktion
▪ Zahlreiche digitale Funktionen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af nellerkiller, 2/4 2022, 15:55 (748 dage siden) @ MortenL

630€ er alligevel en del når den ikke har dynamisk damp men ellers er det en super smuk model af et super smukt lokomotiv :)

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af ventrikel, 2/4 2022, 21:06 (748 dage siden) @ nellerkiller

630€ er alligevel en del når den ikke har dynamisk damp men ellers er det en super smuk model af et super smukt lokomotiv :)

Den kan bestilles hos nettog.dk inkl. fri fragt for 4.399 og ved køb i april måned medfølger et gavekort på 400 kr.
Så bliver prisen ikke så urimelig.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Erik Olesen, 2/4 2022, 21:31 (748 dage siden) @ ventrikel

Ja, det er godt der er en butik der forsøger at underbyde alt og alle. Eller er det?

Butikken er jo også kendt for ikke at behøve at bruge penge på kundeservice, så det er jo klart at de kan sælge det hele for det halve!

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af carolus rex, 3/4 2022, 07:12 (748 dage siden) @ Erik Olesen

ja jeg har handlet der mange gange nu, og har ikke noget at klage over og deres kunde service er tip top, når jeg har skrevet til dem i weekenden efter lukke tid, har jeg fået lyn hurtig svar.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af ventrikel, 3/4 2022, 08:33 (748 dage siden) @ Erik Olesen

Ja, det er godt der er en butik der forsøger at underbyde alt og alle. Eller er det?

Butikken er jo også kendt for ikke at behøve at bruge penge på kundeservice, så det er jo klart at de kan sælge det hele for det halve!

Jeg har købt en del hos dem. Kun oplevet ved et køb at der var lang svartid fra butikkens side.
Men erfarede efterfølgende at der havde været sygdom.

Så alt i alt kan jeg ikke genkende din opfattelse.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Erik Olesen, 3/4 2022, 18:13 (747 dage siden) @ ventrikel

Ja, i salgsøjeblikket. Vent til i får en reklamation.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af John Andersson, 4/4 2022, 00:32 (747 dage siden) @ Erik Olesen

Jeg tror at det er et spørgsmål om hvordan du selv kommunikerer.
jeg har købt adskillige modeller/dele hos Nettog, altid og hver gang en meget imødekommende behandling, også da litra Q kørte i ryk, blev den byttet med det samme. KAN ABSOLUT ANBEFALES.
Så dit indlæg må betegnes som ikke repræsentativ for den måde NETTOG, ved MAX, Heidi og BO, behandlet sine kunder på.
Og ja priserne ligger generelt lavere, men stadig med en excellent efter salg service.
John

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af john3003, 24/4 2022, 08:47 (727 dage siden) @ Erik Olesen

Hvor er det dejligt at se at der er folk der hader konkurrence.!!!!!!!!
Jeg har nu handlet hos NETTOG siden 2018 og jeg kan overhovedet ikke genkende det du skriver. Alene din formulering taler for sig selv.
De er altid villige til at bytte ting hvis de ikke er ok, for de ved at de kun kan leve hvis kunderne er tilfredse.
Både Heidi og Max er begge hyggelige og positive mennesker, så hvis man taler med dem og ikke til dem, får man den bedste behandling man kan få. SÅ NETTOG KAN DERFOR ABSOLUT ANBEFALES.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af disavelo, 2/4 2022, 20:31 (748 dage siden) @ Svend B J

Desværre med forkert lygteføring.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/4 2022, 20:39 (748 dage siden) @ disavelo
redigeret af Morten Flindt Larsen, 2/4 2022, 20:47

Desværre med forkert lygteføring.

Nix, det er korrekt lygteføring, for det er en epoke VI-model. Også andre af modellens detaljer er epoke VI.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af bygger01, Herning, 3/4 2022, 10:55 (748 dage siden) @ disavelo

Hvis den venstre lygte ikke falder i god jord, så tror jeg, at den kan fjernes med et "snuptag" .....

For ved eftersyn på manualen ( Kig Märklin Produkt data basen ) synes begge de nederste, at kunne løftes ud af "puffer planken".

Så gælder det at passe på den venstre, men den kan fås reservedel E360023 !!

--
Jørgen Steffensen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/4 2022, 11:04 (748 dage siden) @ bygger01

Hvis den venstre lygte ikke falder i god jord, så tror jeg, at den kan fjernes med et "snuptag" .....

For ved eftersyn på manualen ( Kig Märklin Produkt data basen ) synes begge de nederste, at kunne løftes ud af "puffer planken".

Så gælder det at passe på den venstre, men den kan fås reservedel E360023 !!

Der er så også andre detaljer, som skal ændres bl.a. vandpåfyldningen på tenderen, der på modellen er beregnet på påfyldning med brandslanger og ikke påfyldning med vandkran. Men alt kan jo ændres med en skævbider - hvis man har lyst; det er jo en lidt kostbar model at forringe værdien på.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af bygger01, Herning, 3/4 2022, 11:09 (748 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af bygger01, 3/4 2022, 11:16

Ja - man kan komme langt med en skævbider .......

Og her kan man også fortryde, for der kan også købes en løs reservedel for den ændring !

Hvis man hårdt til den, kan den måske fremstå som en Svensk F'er :-)

--
Jørgen Steffensen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/4 2022, 11:40 (748 dage siden) @ bygger01

Ja - man kan komme langt med en skævbider .......

Og her kan man også fortryde, for der kan også købes en løs reservedel for den ændring !

Hvis man hårdt til den, kan den måske fremstå som en Svensk F'er :-)

Man kan givetvis også bare sætte sig ned og vente, til Märklin barsler med den model (dansk såvel som svensk) fra den epoke, man ønsker sig. Udgifterne til formene skal hentes hjem og mere til, så der skal nok komme varianter. Som Henry W. Longfellow sagde: “Alle ting kommer til dem, der venter”! :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af bygger01, Herning, 3/4 2022, 14:38 (747 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu er man blevet 76, så man skal vel ikke vente forlænge ................

--
Jørgen Steffensen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/4 2022, 14:55 (747 dage siden) @ bygger01

Nu er man blevet 76, så man skal vel ikke vente forlænge ................

Du koimmer nok ikke til at vente så længe, som andre kommer til at vente på en fabriksfremstillet model af en "lille P". ;-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Thomas Jespersen, 5/4 2022, 00:48 (746 dage siden) @ bygger01

Uanset hvor mange lanterner den har, så syntes jeg ikke vi kommer udenom at de er lidt voluminøse. De ligner næsten noget fra et polsk damplokomotiv.

Thomas

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Jonas Nielsen, 5/4 2022, 11:19 (746 dage siden) @ Thomas Jespersen

Uanset hvor mange lanterner den har, så syntes jeg ikke vi kommer udenom at de er lidt voluminøse. De ligner næsten noget fra et polsk damplokomotiv.

...hvis man absolut skal gribe efter strå...

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af nellerkiller, 5/4 2022, 15:24 (745 dage siden) @ Thomas Jespersen

Jeg vil nu alligevel rose märklin for lanternerne både fordi at lyset i lanternerne er varmt gult og ikke hvidt nåde jeg personligt er meget glad for men også fordi at lanternerne har fået hvid kant inden i ( der er sikkert et fagord for det som jeg ikke kender) nåde jeg slet ikke havde tænkt over man kunne have i en model men jeg er alligevel meget glad for! Om det gør nogen forskeld for lyset tror jeg ikke men det ser alligevel brand godt ud! :-)

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 5/4 2022, 22:55 (745 dage siden) @ Thomas Jespersen

Uanset hvor mange lanterner den har, så syntes jeg ikke vi kommer udenom at de er lidt voluminøse. De ligner næsten noget fra et polsk damplokomotiv.

Thomas

Så lader du da bare være med at købe den........

E-maskinerne går i øvrigt som varmt brød, det er der meldt ud hos af af de store hobbyforhandlere ;-)

Mvh
Claus

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af ventrikel, 6/4 2022, 14:22 (744 dage siden) @ Claus E. Hansen

Uanset hvor mange lanterner den har, så syntes jeg ikke vi kommer udenom at de er lidt voluminøse. De ligner næsten noget fra et polsk damplokomotiv.

Thomas


Så lader du da bare være med at købe den........

E-maskinerne går i øvrigt som varmt brød, det er der meldt ud hos af af de store hobbyforhandlere ;-)

Mvh
Claus

Jeg vil nu heller ikke lade nogle måske lodt for store frontlanterne afholde mig fra at købe et stk.

Men har nogle et problem med dem - så må de blot vente til der måske engang kommer et mere perfekt eksemplar. Men mon ikke den udgave også har en lille fejl??

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/4 2022, 17:16 (744 dage siden) @ ventrikel

Uanset hvor mange lanterner den har, så syntes jeg ikke vi kommer udenom at de er lidt voluminøse. De ligner næsten noget fra et polsk damplokomotiv.

Thomas


Så lader du da bare være med at købe den........

E-maskinerne går i øvrigt som varmt brød, det er der meldt ud hos af af de store hobbyforhandlere ;-)

Mvh
Claus


Jeg vil nu heller ikke lade nogle måske lodt for store frontlanterne afholde mig fra at købe et stk.

Men har nogle et problem med dem - så må de blot vente til der måske engang kommer et mere perfekt eksemplar. Men mon ikke den udgave også har en lille fejl??

Her er forbilledet, fotograferet ved broen for Fjordvang mellem Stevnstrup og Randers af Lars Bjarke Christensen den 23. maj 2009. Så kan I insektformere om antal og størrelser på et sammenlignende grundlag.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af peras, 24/4 2022, 19:02 (726 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er der nogen, der kan fortælle mig hvilke vogne, der er med i togstammen?

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Niels Munch, 25/4 2022, 16:38 (725 dage siden) @ peras
redigeret af Niels Munch, 25/4 2022, 16:58

Er der nogen, der kan fortælle mig hvilke vogne, der er med i togstammen?

De oprindelige litra var Ac-Ax-Cc/CD-Cc/CD, Cc og CD er ens "udefra". Da billedet er fra 23. maj 2009, har vognene tilhørt DSB Museumstog. Numre kan du sikkert finde i databasen: https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognmain.php?aar=1966 .

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af bygger01, Herning, 6/4 2022, 20:32 (744 dage siden) @ ventrikel

Hvis man venter længe nok, kan man bliver konge af Sverige ......

Så derfor har J&B købte en epoke V, som næsten med snuptag kan bliver et par dekoder ældre !

Mon ikke - hvis man bliver gammel nok - får muligheden for en ældre model uden at fjerne en lanterne.

Men i begge tilfælde tror jeg, at jeg kommer til at få et lokomotiv, der vil fungere med de trængsler, som vores bane stiller .....

--
Jørgen Steffensen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Josax1978, 3/4 2022, 19:13 (747 dage siden) @ disavelo

Modellen er i korrekt udseende som museumsudgave for 1993-2008. Fra slutningen af 2008 blev venstre lygte atter afmonteret.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af jhcn, Lystrup/Århus, 3/4 2022, 20:55 (747 dage siden) @ Josax1978

Modellen er i korrekt udseende som museumsudgave for 1993-2008. Fra slutningen af 2008 blev venstre lygte atter afmonteret.

Og Märklin angiver selv at den er lavet som den fremstod i 2007. Så alt i alt er det vel meget vellykket, selvom modeltog i denne størrelse vel altid indeholder et eller flere kompromisser (staves det mon sådan?!)

--
Henrik

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af peras, 24/4 2022, 19:01 (726 dage siden) @ Josax1978

Blev der også fjernet en lygte på tenderen og var det for føre lokomtivet tilbage til original udgaven?

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 2/4 2022, 23:36 (748 dage siden) @ MortenL
redigeret af Claus E. Hansen, 2/4 2022, 23:49

Det er et yderst prisværdigt initiativ ;-)

Og man må respektere at Märklin har valgt at lave museumsudgaven. Enten accepterer man det, eller også laver man de ændringer der skal til ;-)

Heljans E-maskine har efterhånden nogen år på bagen.

Den skal da naturligvis skaffes.

Mvh
Claus

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Bent Larsen, 3/4 2022, 21:47 (747 dage siden) @ MortenL

Hej
Den kører jo nok ok, det ikke det første store Märklin damplok, men en lygte for meget eller for lidt det kan være et stort problem. Det jeg ser som noget positivt er at tenderen kan justeres i afstand til lok. Alt efter hvilke radier man har. Så der må da være en ting alle kan være tilfredse med.
Vh
Bent Larsen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af john3003, 24/4 2022, 09:49 (727 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent.
Det at afstand til tender kan justeres, er ikke det papir værd det er skrevet på. Som der står i den vejledning der medfølger Trix E modellen er den korte afstand kun til brug i en vitrine, og det passer.
Jeg har Peco spor og sporskifter med nogle steder med mindste radius og sammenkobling i S form, det kan Trix maskinen IKKE klare. Det kan mine to e E maskiner fra Heljan klare UDEN problemer. Så "second to none2 er Märklin/Trix nu heller ikke, med undtagelse af prisen.
Den store afstand mellem tender og lok ødelægger totalt helhedsindtrykket. Hvorfor denne afstand fordi der er nogle få der kører med meget små radier i kurverne. Den udmærkede you tube video fra John (tysktalende) nævner kun i en bisætning dette problem, men han nævner at det kun går på store radier at køre med tender tæt sammenkoblet.
Dette her er ganske enkelt en ommer. Märklin kunne jo købe en Heljan maskine for at se hvordan de har løst det.
Hvis der er nogen der har fundet en løsning på dette, evt. afkortning af gulvet i fører kabinen, hører jeg det gerne.
Mine 2 stk Heljan E maskiner bliver nu alligevel ikke solgt, de er bestemt på højde med Märklin/Trix modellen.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 24/4 2022, 12:33 (726 dage siden) @ john3003

Mine 2 stk Heljan E maskiner bliver nu alligevel ikke solgt, de er bestemt på højde med Märklin/Trix modellen.

Märklinmodellen ligger klasser over Heljans E-maskiner (har også to Heljan). Bare kig på detaljerne.

Prisen på en Heljan er dalet noget, der er ingen der i dag vil give 3000 kr. for en.

Mvh
Claus

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af john3003, 25/4 2022, 04:45 (726 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus.
Det er ALDRIG god stil i et debatforum at tage en enkelt sætning ud af helheden. Det er noget for journalister ikke for os andre dødelige.
Jeg ville have respekt for hvis du kommenterede det essentielle i mit indlæg, nemlig den ALT FOR STORE AFSTAND TIL TENDEREN. Hvis du så også havde et forslag til løsning af problemet ville jeg kunne tage dit svar seriøst.

Den sætning du så kommenterer var en ren provokation, du hoppede jo også lige lukt i fælden.
Trods det er Heljan's modeller nu ikke så ringe endda.
Mvh John, med et stort smil på læben.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Bent Larsen, 25/4 2022, 08:24 (726 dage siden) @ john3003

Hej
Du skriver at HELJAN E ikke har det problem, så se på HELJAN de E må så have løsningen, jeg kender intet til HELJANs E.
Vh
Bent Larsen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af kka-dk, 25/4 2022, 12:07 (726 dage siden) @ john3003
redigeret af kka-dk, 25/4 2022, 12:22

Jeg ville have respekt for hvis du kommenterede det essentielle i mit indlæg, nemlig den ALT FOR STORE AFSTAND TIL TENDEREN. Hvis du så også havde et forslag til løsning af problemet ville jeg kunne tage dit svar seriøst.

Jeg ved ikke hvad det er for et "problem", som angiveligt skulle være skabt af Märklin/Trix, du forsøger at løse. Det er vel indiskutabelt, at en virkelighedstro afstand mellem maskine og tender vil gøre, at den ikke kan køre gennem små "legetøjskurver". Det har Märklin/Trix valgt at løse - efter min mening ret elegant - ved på en meget enkel måde at have to indstillingsmuligheder, én for legetøjskurver, hvor de så har valgt deres egen mindste radius som udgangspunkt, og én til vitrine og modelkurver. Den sidste fungerer fint på mit anlæg, hvor den største udfordring er en Roco 42448 (halv englænder) med en geometrisk erstatningsradius på 531mm, men i praksis noget lavere i selve den krumme del. Og oven i købet i en S-kurve.

Heljans E-maskine kan da heller ikke i standardudførelsen køre gennem 360mm-kurver, men har en let forøget afstand mellem maskine og tender så den kan køre gennem kurver ned til ca. 420 mm. Det har Heljan valgt. Og her er vi da nogle som er en smule ærgerlige over den forøgede afstand, men man skal jo sætte grænsen ét sted.

Brimalms E-maskine har også to valgmuligheder for afstand, de har dog valgt ca. 550mm som "legetøjsafstand", og derudover en virkelighedstro afstand. Da selve maskinen - i modsætning til både Märklin/Trix' og Heljans - er udført så tæt på forbilledlige mål som muligt, kan den dog alligevel ikke gennemkøre radier under dette. Til gengæld er drivhjulsafstanden og -størrelsen nogenlunde korrekt, hvilket kan lade sig gøre pga. RP25-flangerne.

Det kan ikke lade sig gøre at konstruere en virkelighedstro nedskalering af en E-maskine til H0, der overholder NEM-normer (for den sags skyld slet ikke treskinnenormer), og samtidig kan køre på legetøjskurver. Det forhindres ud over afstanden mellem maskine og tender af bl.a. cylinderenes placering i forhold til forreste bogie, samt afstanden mellem de tætsiddende drivhjul, især pga. de store flanger efter treskinnenormerne. Det undrer mig ligeledes at der endnu ikke er nogle der på Märklin/Trix' maskine har påpeget de skrupforkert siddende cylindere (for højtsiddende og for små), der ligesom drivhjulafstanden udgør et andet - dog anerkendt - kompromis.

Og så undrer det sort tage på Märklin/Trix-modellen mig, ligesom de voldsomt overdimensionerede lanterner. Det er sammen med cylindrene ting der for mig ødelægger helhedsindtrykket noget af den ellers flot udførte model. Lige på disse punkter er både Heljan og Brimalms udgaver langt flottere udført.

Så det, du i virkeligheden harcellerer over, er at Märklin/Trix ikke har valgt lige præcis dine kurveradier som udgangspunkt for deres kompromis på tenderafstanden? ;-) Hvis man har valgt små kurver, afskærer man sig ofte fra brug af virkelighedstro materiel ...

Mvh. Klaus K

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Skott, 25/4 2022, 13:55 (725 dage siden) @ kka-dk

Godt beskrevet, Klaus! :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/4 2022, 14:08 (725 dage siden) @ kka-dk

Jeg ville have respekt for hvis du kommenterede det essentielle i mit indlæg, nemlig den ALT FOR STORE AFSTAND TIL TENDEREN. Hvis du så også havde et forslag til løsning af problemet ville jeg kunne tage dit svar seriøst.


Jeg ved ikke hvad det er for et "problem", som angiveligt skulle være skabt af Märklin/Trix, du forsøger at løse. Det er vel indiskutabelt, at en virkelighedstro afstand mellem maskine og tender vil gøre, at den ikke kan køre gennem små "legetøjskurver". Det har Märklin/Trix valgt at løse - efter min mening ret elegant - ved på en meget enkel måde at have to indstillingsmuligheder, én for legetøjskurver, hvor de så har valgt deres egen mindste radius som udgangspunkt, og én til vitrine og modelkurver. Den sidste fungerer fint på mit anlæg, hvor den største udfordring er en Roco 42448 (halv englænder) med en geometrisk erstatningsradius på 531mm, men i praksis noget lavere i selve den krumme del. Og oven i købet i en S-kurve.

Heljans E-maskine kan da heller ikke i standardudførelsen køre gennem 360mm-kurver, men har en let forøget afstand mellem maskine og tender så den kan køre gennem kurver ned til ca. 420 mm. Det har Heljan valgt. Og her er vi da nogle som er en smule ærgerlige over den forøgede afstand, men man skal jo sætte grænsen ét sted.

Brimalms E-maskine har også to valgmuligheder for afstand, de har dog valgt ca. 550mm som "legetøjsafstand", og derudover en virkelighedstro afstand. Da selve maskinen - i modsætning til både Märklin/Trix' og Heljans - er udført så tæt på forbilledlige mål som muligt, kan den dog alligevel ikke gennemkøre radier under dette. Til gengæld er drivhjulsafstanden og -størrelsen nogenlunde korrekt, hvilket kan lade sig gøre pga. RP25-flangerne.

Det kan ikke lade sig gøre at konstruere en virkelighedstro nedskalering af en E-maskine til H0, der overholder NEM-normer (for den sags skyld slet ikke treskinnenormer), og samtidig kan køre på legetøjskurver. Det forhindres ud over afstanden mellem maskine og tender af bl.a. cylinderenes placering i forhold til forreste bogie, samt afstanden mellem de tætsiddende drivhjul, især pga. de store flanger efter treskinnenormerne. Det undrer mig ligeledes at der endnu ikke er nogle der på Märklin/Trix' maskine har påpeget de skrupforkert siddende cylindere (for højtsiddende og for små), der ligesom drivhjulafstanden udgør et andet - dog anerkendt - kompromis.

Og så undrer det sort tage på Märklin/Trix-modellen mig, ligesom de voldsomt overdimensionerede lanterner. Det er sammen med cylindrene ting der for mig ødelægger helhedsindtrykket noget af den ellers flot udførte model. Lige på disse punkter er både Heljan og Brimalms udgaver langt flottere udført.

Så det, du i virkeligheden harcellerer over, er at Märklin/Trix ikke har valgt lige præcis dine kurveradier som udgangspunkt for deres kompromis på tenderafstanden? ;-) Hvis man har valgt små kurver, afskærer man sig ofte fra brug af virkelighedstro materiel ...

Mvh. Klaus K

Ganske enig. Godt skriv! :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af john3003, 27/4 2022, 01:11 (724 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.
Tak for dit lange svar, det er desværre ikke sandt det du skriver omkring Heljan versus Trix afstand til tender.
Når Trix litra E er i korteste afstand er "døråbningen" i Trix 8,16mm og for Heljan 6,46mm altså er Heljan 1,72mm mindre.

Til alle jer andre, der heller ikke er tilfreds med Trix's løsning, eller mangel på samme, har jeg nu løst problemet ved at lave en blød afrunding, hvor der ude i siden er taget ca 1,5 til 2mm af, aftagende ind mod midten, hvor der ingen afkortning er. En rigtig pæn løsning og absolut brugbar. Selve det skarpe hjørne er væk og rundet af i begge sider.
Se det er en pæn løsning da problemet hermed er løst. Jeg har brugt en rund slibesten på en Proxxon mini maskine, med ret lave omdrejninger, da plasten ellers vil smelte.
For de af jer der er så heldige at have en Heljan E maskine, kig på den der er bagkant af gulv på fineste vis rundet af.
Afstanden er stadig for stor på begge, dog 1,72mm større på Trix E end end Heljans ditto, så som skrevet tidligere, så ringe er Heljans E nu heller ikke.
Der var en på denne tråd der igennem mange år har ærgret sig over at afstenden til tender på Heljan's er for stor, jeg håber da ikke at han så har købt Märklin/Trixlitra E, for så går han da i koma, med den stadig alt for store afstand.

Det punkt jeg "harcelerer" over, ordet her misbrugt og rent vrøvl i kommentaren, er det med mindsteradius på 420 mm for længere damploks ikke er nævnt her. Det er fabrikanterne selv, sågar Märklin skriver det om et tysk damplok jeg nu ikke kender. Så jeg "harcelerer" ikke over det, nævner blot at det IKKE burde forekomme i et lok til kr. 4.700,- Den efterfølgende kommentar er totalt ramt ved siden af, da jeg som det er nævnt ikke ønsker særbehandling (rent vrøvl).
I øvrigt som nævnt bruger jeg på hele anlægget Peco code 75. De fleste modelbaneklubber, kører 2 skinne, og Peco code 100 / code75 så Peco spor er et flot spor. De 420mm mindste radius er nævnt, ud over af Märklin så af Roco, Brawa og så Heljan og de nævner det salgsprospect.
Se det er vejledning og ikke vildledning (bondefangeri).
Det kan da ikke være elegant når den tætte kontakt til tender kun er til brug i vitrine. Det oplyser de først i manualen, altså EFTER KØBET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Markedsføringen halter noget her.
John
NB1 Jeg ved ikke om denne er snedt da besked er NO auth.::::

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/4 2022, 12:15 (723 dage siden) @ john3003

Hej Morten.
Tak for dit lange svar, det er desværre ikke sandt det du skriver omkring Heljan versus Trix afstand til tender.
Når Trix litra E er i korteste afstand er "døråbningen" i Trix 8,16mm og for Heljan 6,46mm altså er Heljan 1,72mm mindre.

Til alle jer andre, der heller ikke er tilfreds med Trix's løsning, eller mangel på samme, har jeg nu løst problemet ved at lave en blød afrunding, hvor der ude i siden er taget ca 1,5 til 2mm af, aftagende ind mod midten, hvor der ingen afkortning er. En rigtig pæn løsning og absolut brugbar. Selve det skarpe hjørne er væk og rundet af i begge sider.
Se det er en pæn løsning da problemet hermed er løst. Jeg har brugt en rund slibesten på en Proxxon mini maskine, med ret lave omdrejninger, da plasten ellers vil smelte.
For de af jer der er så heldige at have en Heljan E maskine, kig på den der er bagkant af gulv på fineste vis rundet af.
Afstanden er stadig for stor på begge, dog 1,72mm større på Trix E end end Heljans ditto, så som skrevet tidligere, så ringe er Heljans E nu heller ikke.
Der var en på denne tråd der igennem mange år har ærgret sig over at afstenden til tender på Heljan's er for stor, jeg håber da ikke at han så har købt Märklin/Trixlitra E, for så går han da i koma, med den stadig alt for store afstand.

Det punkt jeg "harcelerer" over, ordet her misbrugt og rent vrøvl i kommentaren, er det med mindsteradius på 420 mm for længere damploks ikke er nævnt her. Det er fabrikanterne selv, sågar Märklin skriver det om et tysk damplok jeg nu ikke kender. Så jeg "harcelerer" ikke over det, nævner blot at det IKKE burde forekomme i et lok til kr. 4.700,- Den efterfølgende kommentar er totalt ramt ved siden af, da jeg som det er nævnt ikke ønsker særbehandling (rent vrøvl).
I øvrigt som nævnt bruger jeg på hele anlægget Peco code 75. De fleste modelbaneklubber, kører 2 skinne, og Peco code 100 / code75 så Peco spor er et flot spor. De 420mm mindste radius er nævnt, ud over af Märklin så af Roco, Brawa og så Heljan og de nævner det salgsprospect.
Se det er vejledning og ikke vildledning (bondefangeri).
Det kan da ikke være elegant når den tætte kontakt til tender kun er til brug i vitrine. Det oplyser de først i manualen, altså EFTER KØBET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Markedsføringen halter noget her.
John
NB1 Jeg ved ikke om denne er snedt da besked er NO auth.::::

Hej John3003,

Hvad er det for et "langt svar", som du hævder, at jeg har skrevet??? Jeg har konkret om modellen kun skrevet: Ganske enig. Godt skriv! . Det er ikke noget "lang svar". Kan jeg formode, at du har det samme overblik over modellen, som over hvem der skriver hvad her i tråden?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af bygger01, Herning, 27/4 2022, 20:54 (723 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Til sidst er den svada af mails endt i størrelse af "døråbningen" ind til det hellige "kulskovlingseldorado".

Det er mærkeligt, at det er opstået efter en Litra E, der i visse tilfælde ikke ville køre.

Den nye synes ikke at have den skavank .....

Men åbningen til vor tids kraftigere amatører menneskers synes at være til diskussion.

Så kendes dens afstand på den nuværende Litra E991 ?

( man kan måske påstå, at jeg kaster kul & koks på bålet ) .....

--
Jørgen Steffensen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af john3003, 26/4 2022, 03:31 (725 dage siden) @ kka-dk

Hej klaus.
Lev i videre i jeres egen märklige verden.

john

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af kka-dk, 26/4 2022, 11:59 (725 dage siden) @ john3003

Hej klaus.
Lev i videre i jeres egen märklige verden.

Hej John,

Tak for det venlige, velargumenterede svar og det fromme ønske.

Mvh. Klaus K

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Gæst - kylle, 26/4 2022, 21:06 (724 dage siden) @ kka-dk

[image][image][image]
Til lidt sammenligning , den nye , Heljans og en fra Mads Schøner , Trinbrættet Århus , som er nogle år ældre , konstrureret af flere dele fra Marklin

Christian

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/4 2022, 21:23 (723 dage siden) @ kka-dk


Og så undrer det sort tage på Märklin/Trix-modellen mig, ligesom de voldsomt overdimensionerede lanterner. Det er sammen med cylindrene ting der for mig ødelægger helhedsindtrykket noget af den ellers flot udførte model. Lige på disse punkter er både Heljan og Brimalms udgaver langt flottere udført.

Hej Klaus,

Lige for at præciserer, så HAR E 991 faktisk sort tag, her fotograferet mellem Ravnstrup og Viborg af Lars Bjarke Christensen 1. maj 2010:
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af kka-dk, 27/4 2022, 22:06 (723 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Lige for at præciserer, så HAR E 991 faktisk sort tag, her fotograferet mellem Ravnstrup og Viborg af Lars Bjarke Christensen 1. maj 2010:

Hmm - det må jeg jo bøje mig i støvet for - omend ikke helt så blankt som på modellen. Jeg havde fået overbevist mig selv om at det var en "tysker-forseelse", uden at checke.

Mvh. Klaus K

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/4 2022, 22:27 (723 dage siden) @ kka-dk

Lige for at præciserer, så HAR E 991 faktisk sort tag, her fotograferet mellem Ravnstrup og Viborg af Lars Bjarke Christensen 1. maj 2010:


Hmm - det må jeg jo bøje mig i støvet for - omend ikke helt så blankt som på modellen. Jeg havde fået overbevist mig selv om at det var en "tysker-forseelse", uden at checke.

Mvh. Klaus K

Epoke VI har sine specialiteter...

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/4 2022, 23:06 (724 dage siden) @ john3003

Hej Claus.
Det er ALDRIG god stil i et debatforum at tage en enkelt sætning ud af helheden. Det er noget for journalister ikke for os andre dødelige.
Jeg ville have respekt for hvis du kommenterede det essentielle i mit indlæg, nemlig den ALT FOR STORE AFSTAND TIL TENDEREN. Hvis du så også havde et forslag til løsning af problemet ville jeg kunne tage dit svar seriøst.

Den sætning du så kommenterer var en ren provokation, du hoppede jo også lige lukt i fælden.
Trods det er Heljan's modeller nu ikke så ringe endda.
Mvh John, med et stort smil på læben.

Nu skal jeg nok citere hele teksten....;-)

Men hvorfor pokker har du så købt den nye E-maskine? Så er det da bedre at holde sig til Heljans E-maskine.........

Det er i øvrigt en meget smal sag at justere på afstanden mellem maskinen og tenderen på den nye E-maskine.

Har en Heljan jeg overvejer at sælge, men må nok erkende at den er ikke 3000 kr. værd mere, selv om det er med lyd og Faulhaber.

For det er en total topmodel Märklin/Trix er kommet med, det må man bare sige. Hvis man ikke kan acceptere at det er Museumsudgaven, så må man jo bare lade være med at købe den. Eller lave de ændringer man ønsker på den. I stedet for at brokke sig. Det kunne jo måske tænkes der faldt noget mere af på et tidspunkt.....

Mvh
Claus

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af john3003, 27/4 2022, 01:44 (724 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus.
Ja det må du nok sige. Det stod jo ingen steder at den tætte sammenkobling kun var til brug i vitrinen.
Hvis jeg havde vist det på forhånd havde jeg nok ikke købt den, men nu har jeg hørt de sidste 20 år hvor fantastisk Märklin er så jeg tænkte at det må jeg prøve.
Desværre jo større forventninger jo større er skuffelsen, når man så konstatere at du havde jo ikke fået hele sandheden i prospektet, Der stod to indstillinger, men intet nævnt omkring vitrine.
Nå men ved at lade mig inspirere af Heljans løsning lagde jeg lok og tender på siden, løftede lok/tender op, således at bagkant var fri af hinanden brugte en rund slibesten på min Proxxon, og rundede bagkant ind mod midten i en fin kurve med ca.2 mm taget af ude ved kanten, dette på begge sider.
Det virker så selv om afstand på Tris er 1,72 mm større end på Heljans er det ok. Jeg har så svinet gulvet til med sort pulver, så ser maan inte af modifikationen, med hvidt pulver på taget, så det nu er lidt lysere, så nu ligner den mere en model jeg vil være bekendt, og som kan nu kan køre rundt på mit anlæg.
Mvh John

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Bent Larsen, 24/4 2022, 15:21 (726 dage siden) @ john3003

Hej
For mig er Märklins løsning god nok, da jeg kun har R 36 fremfor selv at justere afstanden, ja, det giver lidt ekstra afstand, men heller det og det fungerer, jeg har endnu ikke haft tid til at afprøve E maskinen på en M 5120,
Vh Bent Larsen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af john3003, 27/4 2022, 01:26 (724 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent.
Tak for dit konstruktive svar,. Jeg blev inspireret ved at se på hvordan Heljan har løst det, og det gav mig løsningen, således at jeg har afrundet bagkant på lok med en blød kurve ud mod side af gulv.
Så problemet løst, men tak for din konstruktive indgang til en Trix førstegangskøber, derjo havde set frem til at kunne modtage noget fra højt roste Märklin/Trix.
Stor var skuffelsen, da jeg konstaterede at det afsporede!1!!!!!!1!!
Så derfor frustrationen over at give 4.700,- for noget som ikke var op til den standard jeg gennem mange år var blevet tudet ørene fulde af.
Mvh John

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af SKB, 26/4 2022, 22:57 (724 dage siden) @ john3003

Hej John.

Førerhusgulvet kan nemt afkortes ved brug af en sav ….

[image]

[image]

[image]

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/4 2022, 23:08 (724 dage siden) @ SKB

Hej John.

Førerhusgulvet kan nemt afkortes ved brug af en sav ….

Du er en meget modig mand....... ;-)

Mvh
Claus

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af john3003, 28/4 2022, 23:14 (722 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus.
Det er nu ikke mig der har sendt disse billeder det er SKB, hvem det så end er.
Dejligt med et konstruktivt svar og så med billeder. Tak til SKB.
Fejl kan vi alle lave, vi er jo heldigvis kun mennesker.
Mvh John

NB! Til Claus.
Jeg har selv forvekslet to personer, hvilket resulterede i et noget barnagtigt svar, men sådan er vi jo forskellige.

En nærmere præsentation af E-maskinen i model, film

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 9/4 2022, 21:25 (741 dage siden) @ MortenL
redigeret af Claus E. Hansen, 9/4 2022, 21:42

Mens vi andre venter spændt (det ser ud til at E-maskinerne bliver sendt ud til de danske kunder i den kommende uge), så er der nogen der allerede har fået fingre i et eksemplar. Maskinen er i øvrigt nu udsolgt fra Märklin. Og der er virkelig noget at glæde sig til, Museumsmaskine eller ej ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=51qjSPDH4rM

Mvh
Claus

Mere E-maskine i model, mens vi venter ;-)

af bygger01, Herning, 28/4 2022, 20:39 (722 dage siden) @ Claus E. Hansen

Den er også nået ud på Heden ....

Og i kassen er der 3 poser med filigran !

E'eren har meldt sig ind, og den kører uden problemer.

Dog er der, som sædvanlig et skub nødvendigt i K skinnernes afkoblingsskinner ( så de skal væk en dag, men de er sammen med ballast ! )

MEN, det er noget helt andet ................

Det er 3 små poser, og det lokomotiv skal kigge frem på 42 cm radier, så skal der overhovedet åbnes nogle af poserne ?????

Det er ikke for at starte mere trafik med de endeløse for & imod, men blot det med de tre poser ( TRO mig ) !!

--
Jørgen Steffensen

Mere E-maskine i model, mens vi venter ;-)

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 28/4 2022, 21:03 (722 dage siden) @ bygger01

Hej Jørgen

Nogle af "godterne" fra poserne kan du godt montere.
Jeg kører ganske vidst med 55 cm, som mindste radius men, har haft maskinen på et andet anlæg med lidt mindre radier, uden det gav problemer. Desværre ved jeg ikke præcist, hvor meget mindre radierne var. Men jeg måtte øge afstanden mellem tender og lokomotiv for at køre på banen, hvor jeg hjemme kan køre med den korte afstand uden problemer.

- Banerømmerne foran tvivler jeg på vil give dig problemer med mindre, de går på midterlederen, der hvor den er forhøjet i sporskifterne. (Jeg ville lade det komme an på en prøve med lav hastighed)
- Stigetrinene på tenderen tror jeg også godt, du kan montere.
- Jeg har også monteret de sjove stiger ved de store drivhjul. De giver ingen problemer i forhold til kurver men, de rager lidt uden for det normale fritrumsprofil, så jeg har været nødsaget til at flytte et par ting og, de vil sandsynligvis også gå på perronerne, hvis du har høje perroner.

Du kan med sikkerhed undlade at montere:
- Trin ved løbeboggien forrest på maskinen. De giver problemer med løbeboggien ved kurver helt oppe i 90 cm radius
- rørdetaljer under de store sylindrer vil også gå på løberen
- rørdetaljer under førerhuset i venstre side vil gå på bageste løber selv ved store kurveradier.

Dette var de erfaringer, jeg har gjort mig indtil nu.:-)

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Hansen, 2/5 2022, 21:45 (718 dage siden) @ MortenL

[image]

Hvis ikke man har tålmodighed til at vente på et nyt oplag af Märklins E-maskine med “kun” 2 lanterner, så kan man relativt enkelt selv justere modellen til en epoke III maskine.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af bygger01, Herning, 3/5 2022, 09:32 (718 dage siden) @ Hansen

Skulle du også klippe et par ledninger ?

Eller var det blot "plug out and play" ?

--
Jørgen Steffensen

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Leif Gjesing Hansen, 3/5 2022, 10:38 (718 dage siden) @ bygger01

Det er ukompliceret forsigtigt, at lirke lygterne løs og derefter klippe ledningerne til dioderne. Hullerne kan derefter dækkes med f.eks. et lille stykke sort isoleringstape, som blender ind med resten af rammen, når maskinen patineres.

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 3/5 2022, 13:53 (717 dage siden) @ Leif Gjesing Hansen

Det ser bare rigtig godt ud, men skal nok have min Märklin E-maskine i lidt længere tid, inden jeg vil gøre det ;-)

Men har jo en Heljan, som jeg vil prøve at patinere efter alle kunstens regler. Så kan modellen nemlig sagtens gå an. Den kører i øvrigt rigtigt fint på K-skinner (slanke kurver og udelukkende slanke sporskifter).

Mvh
Claus

DSB damplokomotiv litra E fra Märklin/Trix

af Leif Gjesing Hansen, 4/5 2022, 20:30 (716 dage siden) @ Claus E. Hansen

Forstår jeg godt. Den er jo også smuk som den er - direkte fra æsken:-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak