D-maskine, Sound

af nb, 25/2 2022, 11:05 (791 dage siden)

Den indbyggede lyd-decoder i Hobbytrades D-maskine skal skiftes ud med en Danske Loksound ESU V5. Denne decoder leveres med en højtaler. SKAL denne højtaler anvendes af hensyn til decoderen ( p.g.a. impedansen), eller kan den i maskinen oprindeligt indbyggede højtaler anvendes?

Mvh
Niels

D-maskine, Sound

af LBC, 26/2 2022, 07:01 (791 dage siden) @ nb

Hej Niels.

I min D-maskine sidder LokSound v3.5.
Disse bruger en højttaler med impedans på 100 Ohm.

LokSound v4 (og sikkert også v5) kræver en højttaler med impedans mellem 4 og 16 Ohm.

I følge ESU`s hjemmeside vil du næsten ikke kunne hører lyden hvis du anvender en 100 Ohms højttaler sammen LokSound v4 (og sikkert også v5).

Mvh Lars

D-maskine, Sound

af nb, 26/2 2022, 12:42 (790 dage siden) @ LBC

Tak for svar. Så skal maskinen enten skilles ad - eller også skal decoderen ikke skiftes. Maskinadskillelse er nok ikke helt nemt, og er der så overhovedet plads til en ny højtaler?
Men altså, tak for svaret :)
Vh
Niels

D-maskine, Sound

af SteampunkLolcat, 27/2 2022, 01:50 (790 dage siden) @ nb

Hej!

Det hele sidder i tenderen og det er rimelig nemt at skille ad. Jeg tvivler på at du kan få den nye højttaler til at være der, da den nuværende kun er omkring 10-12mm i diameter. Jeg har selv været nød til at skifte højttaleren og den nye blev monteret i førehuset.

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

D-maskine, Sound

af nb, 27/2 2022, 12:28 (789 dage siden) @ SteampunkLolcat

HEj.

Den nye højtaler er 11 X 15mm. jeg har ikke skilt tenderen ad, for antog, at højtaleren lå i kedlen, indtrykket var, at lyden kom fra maskinen. At anbringe højtaleren i førerhuset må da have været noget af en tryllekunst, drivakslen er jo i vejen. Men jeg kan jo forsøge at åben tenderen. Det må være de to skruen i højre og venstre side, der skal løsnes.

Tak for svar :-) Venlig hilsen
Niels

D-maskine, Sound

af R 950, Ordrup 2920, 27/2 2022, 16:39 (789 dage siden) @ nb

ESU leverer et sæt med 2 højtalere på 16 mm dia og 8 Ohm. En af disse kan bruges i stedet for den gamle på 100.
Tenderen skal adskilles, højtaleren udtages og ledningerne loddes af. Herefter loddes de på den nye højtaler og det hele samles med en af esu,s nye lyddecodere.
Jeg har selv udført operationen på et par gamle D-maskiner, der var uden lyd.
Mine højtalere købte jeg hos Kystbanen. Den lille kassehøjtaler er lidt for stor på den ene led, så den er der ikke plads til i tenderen.
Nils-Erik

D-maskine, Sound

af Ole Vede, 27/2 2022, 22:14 (789 dage siden) @ R 950

Hvis man skærer i printet er der plads.
[image]
[image]
[image]

Mvh. Ole Vedel

D-maskine, Sound

af Peter W, 28/2 2022, 11:32 (788 dage siden) @ Ole Vedel

Jeg er iøvrigt imponeret over trækkraften på din model.
Min kan næppe trække mere end 2 - 3 toakslede vogne.

mvh Peter

D-maskine, Sound

af ptmadsen, Haderslev, 28/2 2022, 19:53 (788 dage siden) @ Peter W
redigeret af ptmadsen, 28/2 2022, 20:39

Hej Peter W.
Hvad mener du egentlig med manglende trækkraft???. Er det sådan at lokomotivet bare stopper uden at hjulene roterer når du belaster med et antal vogne, eller rotere trækhjulene stadig rundt uden at lokomotivet flytter sig???.
Det ville jo være rart med en mere præcis udmelding. Det er ikke nemt at hjælpe når selv en mand i din position bare lukker luft ud og ikke er istand til at forklare om det egentlige.
I øvrigt, hvis du stadig ønsker hjælp til manglende trækkraft, Venligst start en anden tråd.

Venlig hilsen
Peter Madsen

D-maskine, Sound

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 28/2 2022, 21:12 (788 dage siden) @ ptmadsen

I øvrigt, hvis du stadig ønsker hjælp til manglende trækkraft, Venligst start en anden tråd.

Det er ikke noget, du bestemmer - det skal moderator og undertegnede nok styre.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

D-maskine, Sound

af Peter W, 4/3 2022, 07:57 (785 dage siden) @ ptmadsen

Peter Madsen. Jeg beder ikke om din hjælp, og da slet ikke når du udtaler dig som du gør.

D-maskine, Sound

af Ole Vedel, 28/2 2022, 22:55 (788 dage siden) @ Peter W

Jeg har lavet en afstøbning af vægtklodsen i lok, og støbt en ny i ægte bly, den vejer næsten dobbelt så meget som den kina vægtklods.
Men trækkraften er stadig i underkanten ved stigninger.
Jeg påtænker at fylde kedel med Wolfram i stedet, Wolfram vejer ca. 1,7 x blyet vægt.

Mvh. Ole Vedel

D-maskine, Sound

af Peter W, 4/3 2022, 07:56 (785 dage siden) @ Ole Vedel

Tak Ole
Det lyder som en rigtig løsning. Jeg må igang :-)
mvh Peter

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak