På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Ole, Odense, 18/11 2021, 11:31 (890 dage siden)

Måske nogen allerede har set lidt af mit projekt med OMB Mh6 motorvognen på Facebook, men ellers kommer der lidt her. Jeg er gået sammen med en medsammensvoren om at bygge OMB Mh6 motorvognen. Jeg designer overdelen til 3D print og min "makker" har bygget en god undervogn til projektet.

Tegninger er blevet fremskaffet, men intet er så godt som et rigtig fotografi. I den forbindelse har jeg nærstuderet flere af EVP's billeder, som kan findes på hans hjemmeside, dels ligger på jernbanen.dk. (Se evt. mere her: OMB Mh6)

Så jeg sendte en mail til EVP, fordi jeg synes det er fantastisk med alle dem, der bidrager med gode fotos, der giver os, der aldrig har set disse herlige maskiner i virkeligheden, mulighed for at lave nogle modeller.

Det skal lige siges, at billederne er et prøveprint fra Shapeways. Der er foretaget lidt ændringer til den endelige model, som vil printet i fineste opløsning.

[image]
[image]
[image]
[image]

Mvh. Ole

På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Erik V. Pedersen . ⌂ @, 18/11 2021, 14:18 (890 dage siden) @ Ole

Hej Ole.

Tak for indlægget. Herligt at se, hvordan man kan komme frem til et så godt / flot resultat "ved fælles hjælp", selvom jeg intet vidste om dit modelarbejde, førend Du sendte disse fotos til mig for et par dage siden.

FLOT -- spændende (forhåbentlig) at følge arbejdet.
(Beklager den forringede billedkvalitet.)

Jeg har set det en gang tidligere, på tilsvarende vis, idet en modelbygger printede et transformatortårn, NESA nr. 147 i Ballerup efter et af mine billeder, og efterfølgende sendte et 1:87-ekspl. af tårnet.
[image]
Transf. NESA nr. 147, Ballerup. ---^

Erik V.
evp.dk.

På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Ole, Odense, 19/11 2021, 15:38 (889 dage siden) @ Erik V. Pedersen .

I denne uge har jeg tegnet bogiesider. Den endelige overdel er ved at blive printet i højeste kvalitet hos Shapeways. Jeg har lavet et prøveprint på min egen printer for at se om siderne passer på bogien, og som det kan ses, er printet lidt groft, men det er den bedste kvalitet jeg kan printe i. Skal det være bedre, skal det enten være resin eller printes "ude i byen". Mit hjem er ikke egnet til resin.

Printet passer rigtig fint til bogien, og for lige at gøre det hele lidt mere spiseligt, har jeg lige kommet lidt snavs på bogien.

God weekend.

[image]
[image]
[image]

På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 21/11 2021, 09:49 (888 dage siden) @ Ole

Hi Ole og andre som følger dit OMB MH project.
Det glæder mig at du også har tegnet bogiesiderne til OMB MH 6. Jeg håber at de også bliver tilgængelig paa Shapeways, idet jeg også vil faa brug for dem. Jeg har allerede anskaffet mig en motorbogie fra Steam Era Models her i Australien. Disse motobogies bliver markedsført under navnet "Black Beetle". De har et ry for at køre godt. Jeg har selv en kørende under en Australsk motorvogn. De kan leveres i forskellige længder, hjul størrelser, plade eller eger hjul og de er nemme at installere. Se selv her: http://steameramodels.com/bbeetle.htm
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

[image]

[image]

På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Ole, Odense, 21/11 2021, 17:09 (887 dage siden) @ Niels Kroyer

Hi Niels from Down under

Jeg laver OMB Mh6 i samarbejde med Michael, som står for at bygge undervognen, og de bogiersider jeg har designet, passer til de bogier der er på undervognen, faktisk lige til at klikke ned over.
Men hvis du gerne selv vil stå for tilpasningen, skal jeg gerne ligge dem op hos Shapeways, så du kan få glæde af dem :-)

Mvh. Ole
[image]

På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 22/11 2021, 07:23 (887 dage siden) @ Ole

Hi Ole
Tak for tilbuddet. Ja, du maa meget gerne lægge bogie siderne op paa Shapeways. Jeg er rimelig fingernem og skulle være i stand til at tilpasse dem til "Black Beetle" motor bogien. "Black Beetle" bogien har et stykke plastic som sidder lige mellem hjulene hvorpå man kan lime bogie sider.
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Ole, Odense, 22/11 2021, 08:33 (887 dage siden) @ Niels Kroyer

Hej Niels

Jeg skal nok få lagt dem ud på Shapeways. Jeg ligger et link her, når du kan bestille.

Mvh. Ole

På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 22/11 2021, 15:10 (886 dage siden) @ Ole

Tak Ole. Det ser jeg frem til.
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

Avatar

På opfordring fra EVP, lidt om mit OMB Mh6 projekt.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 23/11 2021, 21:52 (885 dage siden) @ Ole

Hi Niels from Down under

Jeg laver OMB Mh6 i samarbejde med Michael, som står for at bygge undervognen, og de bogiersider jeg har designet, passer til de bogier der er på undervognen, faktisk lige til at klikke ned over.
Men hvis du gerne selv vil stå for tilpasningen, skal jeg gerne ligge dem op hos Shapeways, så du kan få glæde af dem :-)

Mvh. Ole
[image]

Det ser rigtig godt ud, Ole.

Hvilke drev/bogier bruger I til Mh 6?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

OMB Mh6 projekt, undervogn.

af Ole, Odense, 24/11 2021, 14:03 (884 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

Det er Roco bogier. Kardan er noget Michael har lavet, motor er ikke endelig fastlagt.

Mvh. Ole

OMB Mh 6 - Black Beetle

af Jens, 22/11 2021, 14:00 (886 dage siden) @ Niels Kroyer

Tillad mig så at spørge: hvordan er køreegenskaberne så på Black Beetle-bogier? Jeg har hørt dem omtalt flere gange, men ej haft held til at rende på nogen som har driftserfaringer med dem. De lader jo til at være ganske betalelige ellers...

OMB Mh 6 - Black Beetle

af peterw, 22/11 2021, 14:26 (886 dage siden) @ Jens

Hej,

Tillad mig så at spørge: hvordan er køreegenskaberne så på Black Beetle-bogier? Jeg har hørt dem omtalt flere gange, men ej haft held til at rende på nogen som har driftserfaringer med dem. De lader jo til at være ganske betalelige ellers...

Det er jeg også spændt på at høre om, det ville også være godt at vide om de er væsentligt bedre end Tenshodo's f.eks...

Peter

OMB Mh 6 - Black Beetle

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 23/11 2021, 09:39 (886 dage siden) @ Jens

Hi Jens
Jeg har kun en motorvogn (endnu) med en "Black Beetle" og den kører ganske fortrinlig. Den kører betydelig bedre en "Tenshodo" motor bogien, som jeg har monteret under LJ M 11.
Jeg spurgte idag i modelbaneklubben om erfaringerene med "Black Beetle". Alle synes at den kørte udenmærket. Nogen har monteret to af dem i et diesel lokomotiv uden problemer.
Generelt ikke nogen problemer. Køretøjet skal dog have lidt vægt da bogien er ganske let.
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

Bogiesider

af Ole, Odense, 23/11 2021, 14:31 (885 dage siden) @ Niels Kroyer

Hi Ole og andre som følger dit OMB MH project.
Det glæder mig at du også har tegnet bogiesiderne til OMB MH 6. Jeg håber at de også bliver tilgængelig paa Shapeways, idet jeg også vil faa brug for dem. Jeg har allerede anskaffet mig en motorbogie fra Steam Era Models her i Australien. Disse motobogies bliver markedsført under navnet "Black Beetle". De har et ry for at køre godt. Jeg har selv en kørende under en Australsk motorvogn. De kan leveres i forskellige længder, hjul størrelser, plade eller eger hjul og de er nemme at installere. Se selv her: http://steameramodels.com/bbeetle.htm
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

[image]

[image]

Hej Niels from Down Under :-)

Så ligger der bogiesider klar til print hos ShapeWays. Jeg har lavet et prøveprint på min egen printer for lige at sikre mig at kvaliteten er i orden på det som er sendt til Shapeways. Mit print er grovere men ellers OK.
[image].

Du kan bestille printet her:
OMB Mh6 Bogiesider.

Mvh. Ole

Bogiesider

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 24/11 2021, 10:43 (885 dage siden) @ Ole

Hi Ole
Tak for det. De ser fine og det er betydelige lettere bruge dine end at lave dem selv. Hvad med vognkassen? Er den klar hos Shapeways? Jeg har ikke kunne finde den.
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

Bogiesider + Overdel

af Ole, Odense, 24/11 2021, 14:01 (884 dage siden) @ Niels Kroyer

Hej Niels Down Under

Jeg modtager et par overdele på fredag. Jeg tænker at overdelen bliver frigjort, hvis jeg selv kan stå inde for kvaliteten.

Mvh. Ole

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Ole, Odense, 26/11 2021, 13:36 (882 dage siden) @ Niels Kroyer

Hi Niels from Down Under

Så er begge dele til salg hos Shapeways. Jeg modtog to nye overdele i går, som er printet i højeste kvalitet (Smoothest Fine Detail Plastic) , og de er rigtig flotte i printet.
Jeg har også sat muligheden op for et print i Smooth Fine Detail Plastic (Næst højeste kvalitet). ShapeWays ved nok, hvad de vil have for det.

Du finder mine ting her i Hansens togshop hvis du vil have et lille sommerprojekt :-)

Mvh. Ole

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Uffe B. Pedersen, Randers, 26/11 2021, 22:00 (882 dage siden) @ Ole

[image]
Der bygges stadig motorvogne på den gammeldags maner.:-)
MFVJ 4/RHJ M 42 på vej i malerkabinen.

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Ole, Odense, 27/11 2021, 09:47 (882 dage siden) @ Uffe B. Pedersen

[image]
Der bygges stadig motorvogne på den gammeldags maner.:-)
MFVJ 4/RHJ M 42 på vej i malerkabinen.

Uanset metoden, tænker jeg målet er det samme: At skabe en helt speciel model af noget som ikke kan købes.

Jeg glæder mig til at se den efter turen i malerkabinen Uffe :-)

Mvh. Ole

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 27/11 2021, 16:19 (881 dage siden) @ Uffe B. Pedersen

Herligt at se, at der er kommet lidt gang i hjemmebyggeriet -- ikke bare omtaler af industriprodukter !!!

Selv fandt jeg en sidste, lille rest af et stykke spånplade -- ikke stort nok til en af de større limfjordsfærger, men lige tilstrækkelig til en model af den tidligere FUURSUND (nuværende
VENØSUND, som jeg allerede har lavet i nuværende udseende). Her kan lige blive til færgen i daværende udseende med teak-styrehus og diverse andet ældre udstyr.[image]
Begyndelsen til model af færgen "FUURSUND".

Erik V.
evp.dk

Lørdagshygge

af Ole, Odense, 27/11 2021, 18:22 (881 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Altid hyggeligt at følge dine færgeprojekter Erik :-)

Jeg har brugt lørdagen på at “prime” taget med noget filler. Slibe, nyt lag, slibe, nyt lag. Det nærmer sig at jeg er tilfreds. Til sammenligning ses min prøvemodel i midten.

Mvh. Ole
[image]

Lørdagshygge

af Erik V. Pedersen ⌂ @, 27/11 2021, 20:33 (881 dage siden) @ Ole

Altid hyggeligt at følge dine færgeprojekter Erik :-)

Jeg har brugt lørdagen på at “prime” taget med noget filler. Slibe, nyt lag, slibe, nyt lag. Det nærmer sig at jeg er tilfreds. Til sammenligning ses min prøvemodel i midten.

Mvh. Ole
[image]

Lørdagshygge

af .Erik V. Pedersen ⌂ @, 27/11 2021, 21:05 (881 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Altid hyggeligt at følge dine færgeprojekter Erik :-)

Jeg har brugt lørdagen på at “prime” taget med noget filler. Slibe, nyt lag, slibe, nyt lag. Det nærmer sig at jeg er tilfreds. Til sammenligning ses min prøvemodel i midten.

Mvh. Ole
[image]

-------------

Hej Ole.

Tak for ordene :-)

Skal jeg forstå det således, at det er to bearbejdede (primede) modeller yderst, og en af dine prøvemodeller i midten ? (den, hvor man ligesom kan se tagkonstruktionen under malingen ?)

Har Du evt prøvet at "tapetsere" tagfladen forsigtigt med theposepapir ? Når der er slebet forsigtigt (prøv på en at dine egne prøvemodeller), at klippe et stykke the-posepair ud i det, der passer til virkelighedens tagpapbaner (længde og bredde) og lim banerne forsigtigt på taget. Husk at begynde nede ved tagets underkant. F. eks. ca. 60 cm baner (H0 = ca. 6,5 mm baner) og fortsæt opad mod tagmidte. Det samme fra den anden side, så der kommer rigtige overlæg på banerne. Slut med en midterbane øverst. Det samme i enderne -- tildannede baner svarende til tagets spidsning. Lim med fortyndet trælim (hvid lim).

Papiret er jo ganske tyndt (men meget stærkt -efter forholdene- og kanterne ses næsten ikke. Gør papiret let vådt (uden lim) og læg det forsigtigt på plads. "Mal" forsigtigt med ganske lidt af det fortyndede limvand, ret evt. til og lad det tørre. Papiret trækker sig sammen under tørringen og bliver helt stramt. Når der er skåret til i kanterne, kan taget males i den ønskede farve -- ikke for pænt. Det skal virke "levende", brugt, et tag i drift-- ikke lige fra fabrikken. lidt brunligt "rustvand" her og der, måske lidt spildt olie et andet sted eller sod fra udstødningsgasser. ALT i meget lette, fine nuancer -- det kan altid få en gang til.

Prøv på et "prøvetag" -- hvis Du ikke kan lide det, skyller Du bare det hele af, under lidt vand.

-----------

Min lille færge er netoå "tapetseret" med theposer uden på spånplade-skroget og malet sort. I morgen får jeg resultatet at se.

Erik V.
evp.dk

Lørdagshygge

af Ole, Odense, 27/11 2021, 22:50 (881 dage siden) @ .Erik V. Pedersen

Hej Erik

Jeg har taget udgangspunkt i billederne på jernbanen.dk, hvor billederne generelt viser et fint jævnt tag. OMB Mh6 er jo under restaurering hos MHVJ. De billeder jeg har set der viser tydeligt tagpap.

Det er prøvemodellen i midten, som kun lige har fået et enkelt lag maling. De to nye printede overdele er af finere kvalitet, men jeg vil gerne have det synsindtryk fra prøvemodelen væk.

Det bliver ikke nogen fabriksmodel. Jeg regner med at den skal se lidt slidt ud i min udgave, som på billedet, hvor jeg har printet bogien på min egen printer, og givet den lidt snavset rustfarve.

Mvh. Ole

[image]

Lørdagshygge

af ,Erik V. Pedersen ⌂ @, 29/11 2021, 16:41 (879 dage siden) @ .Erik V. Pedersen

(...)

Min lille færge er netoå "tapetseret" med theposer uden på spånplade-skroget og malet sort. I morgen får jeg resultatet at se.

Erik V.
evp.dk

------------

Ja, -- her kan lidt "filler" og mere slibning vist stadig hjælpe.
[image]
1:87-model af den lille M-F FUURSUND (i "gamle dage" til tre biler - i vore dage kun til to ! ! !

Tændstikæsken vis dels lidt om færgens størrelse, men symboliserer samtidig styrehusets størrelse, der næsten vil få denne størrelse (ikke helt så højt) :-)

Erik V.
evp.dk
.

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 27/11 2021, 14:20 (881 dage siden) @ Ole

Hi Ole
Mange tak for det. Jeg bestiller en overdel og bogiesider snaret. Ja, det ikke helt billigt, men kvaliteten er helt i orden, ihverfald med det jeg tidligere har købt fra Shapeways. Anyway, jeg ser frem til at modtage de printede dele og lave en model ud af det. Jeg er glad for at du tog besværet med dette project.
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 30/11 2021, 09:31 (879 dage siden) @ Ole

Hi Ole
Jeg har bestilt overdel samt bogiesider hos Shapeways, desværre dagen før deres "Black Friday Discount" :-(

Jeg har modtaget følgende fra Shapeways, som jeg ville have sendt til dig privat men jeg kunne ikke finde din email adresse:

"Hi Niels,

The model "Scandia Kielervogn bogiesider" you ordered was put on hold by production because of design issues. We have contacted the designer so they can decide on what action to take for this model.

If the designer is unable to update this model within 7 calendar days, this model will be removed from your order and you will be issued a refund.

Have more questions? You can contact our customer service team for more information.

You can also contact the designer directly, if you have specific model related questions.

Best,
Shapeways Team"

Jeg formoder, at du er blevet kontaktet direkte fra Shapeways og har det under kontrol?
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Ole, Odense, 30/11 2021, 13:32 (878 dage siden) @ Niels Kroyer

Hi Ole
Jeg har bestilt overdel samt bogiesider hos Shapeways, desværre dagen før deres "Black Friday Discount" :-(

Jeg har modtaget følgende fra Shapeways, som jeg ville have sendt til dig privat men jeg kunne ikke finde din email adresse:

"Hi Niels,

The model "Scandia Kielervogn bogiesider" you ordered was put on hold by production because of design issues. We have contacted the designer so they can decide on what action to take for this model.

If the designer is unable to update this model within 7 calendar days, this model will be removed from your order and you will be issued a refund.

Have more questions? You can contact our customer service team for more information.

You can also contact the designer directly, if you have specific model related questions.

Best,
Shapeways Team"

Jeg formoder, at du er blevet kontaktet direkte fra Shapeways og har det under kontrol?
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

Hej Niels Down Under
Ja, jeg fik beskeden fra ShapeWays i går aftes, materialet jeg havde valgt som standard, kunne ikke anvendes til de små fine detaljer på bogien. Jeg har ændret det til same materiale som overdelen, så den skulle være god nok nu. Jeg har lige tæsket bogiesiderne igennem ShapeWays valideringstools.
De må så lige have en gang sort maling efterfølgende.

Mvh. Ole

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 1/12 2021, 08:00 (878 dage siden) @ Ole

No problem, Ole. Mange tak.
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Ole-Jørn, 5/12 2021, 22:25 (873 dage siden) @ Niels Kroyer

Et par "hjemmelavede" Kielervogns truck til HTJ C 35 frembragt af min Jørgen Christensen[image]

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Steen Nielsen, 5/12 2021, 22:50 (873 dage siden) @ Ole-Jørn

Et par "hjemmelavede" Kielervogns truck til HTJ C 35 frembragt af min Jørgen Christensen[image]

Wow-wow ; det er sørme lækkerier det der !! ps: den helt originale i fuld størrelse, kørte mellem Faaborg og
Korinth d. 4. + 5. December indrangeret i klubbens Juletog 2021

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Bent Larsen, 5/12 2021, 23:29 (873 dage siden) @ Ole-Jørn

Hej
Ja, det er da en fin lille vogn der ikke ligner alle andre C 35 med træ bogier,

Her lige en måde at fremstille bogie sider på som ikke er 3 D print, det er en nyre bogie til en WLABr. Det er en 1:76 der er ombygget til 1:87 støbt i en silikone form og støbt i resin plast i mange stk.[image]
Vh
Bent Larsen

OMB Mh6, bogiesider og overdel kan nu købes hos Shapeways

af Ole, Odense, 6/12 2021, 11:39 (872 dage siden) @ Ole-Jørn

Et par "hjemmelavede" Kielervogns truck til HTJ C 35 frembragt af min Jørgen Christensen[image]

Hyggeligt med alle de små fine hjemmeprojekter, der dukker op. :-)

Mvh. Ole

Den malede overdel.

af Ole, Odense, 27/12 2021, 10:19 (852 dage siden) @ Ole

Mit lille projekt fik ikke så meget opmærksomhed fra min side i december pga alt for meget travlhed på jobbet, og hvad december måned ellers byder på.
I går var kalenderen tom, og jeg startede med at fjerne første forsøg på at male overdelen. Den var blevet for mørk, og jeg var ikke tilfreds med resultatet. Grundet med beige og adskillelige “wash” med Vallejo “leather brown”, “leather red” og en lidt blandet rød/orange til sidst, er jeg godt tilfreds.
Nu mangler der lidt detaljer, de små maledetaljer, håndbøjler, køler på taget. Med lidt held får vi (min medsammensvorne, som har en færdig undervogn klar) testkørt modellen i denne uge.


[image]
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak