DD vogn i papir og plast

af Bent Larsen, 23/6 2021, 22:31 (1000 dage siden)

Hej
Hvis man lige mangler en DD stamme til EB, og ikke vil give 5000 kr. For et sæt, eller Märklins alternativ, så er alternativet her. Foto kopi limet på klar Plast efter vinduerne er skåret ud, der lige lidt med bogier og lidt andre småting, men det er første forsøg, og så er der styrevognen, den bliver ikke nem. Helt sikkert det bliver en discount stamme.
Vh
Bent Larsen
[image]

DD vogn i papir og plast

af Claus Nielsen, 24/6 2021, 10:56 (999 dage siden) @ Bent Larsen

Man kan jo altid diskutere om det er discount, vellignende eller ej, men det er da et eller andet sted modelbygning med solide historiske rødder og dermed en god påmindelse om hvordan mange af os er startet med modelbygning. Mange modeller er igennem tiderne lavet med pap og papir limet på en træklods. Både fabriksfremstillede og hjemmebyggede.

Jeg synes det er fedt at se din vogn lavet med en ny kombi af materialer (papir på klar plast). Og man kan jo selv skalere længden på vognene, så man enten undgår for lange vogne til sine snævre kurver eller skalatro længde, så man undgår det 'sammenpressede look' som de lidt for korte vogne tit kan have. Med det rette papir kan man vel også få en pæn overflade, så man undgår den stribede eller rillede overflade mange 3D-printede modeller stadig er plagede af.

Og så er det altid dejligt at se hjemmegjorte modeller og blive inspireret. Tak for kigget, Bent!

Mvh
Claus N

DD vogn i papir og plast

af Bent Larsen, 24/6 2021, 15:06 (999 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej
Tak for dit svar, det er direkte kopiering af DD vognen, desværre må der2 kopier til så lang en vogn, også de øverste vinduer, så er det hele stykket sammen og kopieret på 240 g fotopapir. Bogierne siderne bliver kopier fra en DD vogn af ukendt fabrikat i form gummi og støbemasse.
Vh
Bent Larsen
[image]

DD vogn i papir og plast

af Bent Larsen, 25/6 2021, 23:19 (997 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej
Der er flere måder at kombinerer nye materialer, her er et ikke færdigt projekt af en OHJ MO, snuderne er aftryk af en vognkasse fra Trinbrættet Århus og siderne kopier af tegningen i MM 8, som er skåret ud og sprøjtmalet før det bliver limet på klar plast, taget er et lagkagetag, allorammerne er trukket op med en sølvkuglepæn,trækkraften er en motor fra en video og bogien en 2 akslet tender fra Fleischmann med et simpelt elastik træk på. På den måde at opbygge en vognkasse på må der kunne bygges en WLABr i 1:87, som er et stort ønske af mange, men der skal nok nogle kompromisser til. Skovbo Jernbane-Arkiv har tegninger af WLABr
Vh
Bent Larsen
[image]

DD vogn i papir og plast

af Erik V. Pedersen....... ⌂ @, 28/6 2021, 16:29 (995 dage siden) @ Bent Larsen

Herligt at se, de andre modelbyggere fremstiller mere eller mindre helt fra grunden -- ikke bare går hen og køber !

Herligt at se den kreativitet, der sommetider kommer frem, når "tingene" ikke bare kan hentes ned fra butikshylderne.

GERNE MERE AF DEN SLAGS.

[image]
Her eksempler på modelemner fremstillet af the-poser, dengang sådanne rutebiler ikke kunne købes færdige.
Rutebilen. Ingen tegninger, kun få billeder, så det blev Kalvahavebanens første lille skinnebus (en ombygget vejbus) KB M1, der blev skelet efter. Det kunne være bedre, -men det var et forsøg, da jeg ikke kunne formå HELJAN til at prøve.
Cadovius-læskuret fandtes heller ikke, og et læskur skulle passagererne da have. Theposer igen, -- "støbt" over en tildannet træklods.
Koens "drikke-badekar": Theposer

[image]
Undskyld -- de har været vist før - andetsteds, men materialet er så "hyggeligt" at arbejde med, at jeg syntes det skulle nævnes igen. F. eks. til redningsbåde til en mindre indenlandsk færge, eller andre "små-læskure", der ikke behøver at være absolut nøjagtigt modelrigtige.

Erik V.
evp.dk

.

DD vogn i papir og plast

af Bent Larsen, 15/10 2021, 19:25 (886 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Nu kan DD vognen køre på nogle primitive hjemmebyggede bogier og koblinger, så nu stopper forsøget, der kan bygges en 30 cm vogn i papir og plast, der kan kombineres med andre materialer, her en nem måde at få den vogn der lige mangler i samlingen.
Vh
Bent Larsen
[image]

DD vogn i papir og plast

af Børge Sundahl, 16/10 2021, 10:18 (885 dage siden) @ Bent Larsen

Diverse vogne som ikke er i handel, må man selv fremstille.
Sådan gør mange modelbanefolk.
Så er det med at gøre det på en forholdsvis nemmåde.
Jeg har lavet flere af de gamle vogntyper med vognkassen i karton.
Undervognen har jeg fundet på gamle godsvogne, hvor jeg enten har forlænget eller forkortes den
Her er en gammel postvogn litra DP nr 5854
[image]

Børge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak