DSB MO nittet 500-serie fra Heljan

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/6 2021, 16:39 (1015 dage siden)

[image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

DSB MO nittet 500-serie fra Heljan

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/6 2021, 19:12 (1015 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Morten Flindt Larsen, 8/6 2021, 19:25

[image]

Den er skam nydelig. Blot trist, at den øjensynligt ikke kommer i en epoke IIIa udgave men kun den mere kortlivede IIIb-version. :-| :-| :-(

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB MO nittet 500-serie fra Heljan

af OHJ20, 9/6 2021, 17:06 (1014 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

De er landet her, et styk på arbejdsbordet, et styks er afleveret til en glad mand i Jylland / Silkeborg området, et styks afventer pt aflevering til MJ-kammerat.
Og jeg synes at Heljan har sluppet pænt fra projektet med de mange mange nitter.
På "Se-Og-Hør" forummet FB, bliver der omtalt noget om at afstanden imellem tag og øverste vin-
dueskant er for stor, noget med regnlister og trin etc. , så M:-) rten, nu er det med at finde DSB HM-tegning af nævnte motorvogn frem, og få den op på www.jernbanekilder.dk

mvh
OHJ20
PS på de 3 Mo'ere jeg har haft i hånden, er der en 'lille-bitte' fejl, som nemt ka rettes, men det / den
bliver sjovt nok ikke nævnt ........ ;-) :-P

DSB MO nittet 500-serie fra Heljan

af Togsøn, 9/6 2021, 18:43 (1014 dage siden) @ OHJ20

Hejsa.

Spændende Mo.

De billeder jeg har set, der sidder den forskudte aksel på motortrucken i midten og ikke forskudt som den skal, trucksiden er støbt rigtigt, men hjulet monteret helt forkert ?

Er det en standard fejl, eller måske bare foto som snyder ?

Hilsen Erling.

DSB MO nittet 500-serie fra Heljan

af Per T. Larsen @, 9/6 2021, 21:08 (1013 dage siden) @ Togsøn

Hejsa.

Spændende Mo.

De billeder jeg har set, der sidder den forskudte aksel på motortrucken i midten og ikke forskudt som den skal, trucksiden er støbt rigtigt, men hjulet monteret helt forkert ?

Er det en standard fejl, eller måske bare foto som snyder ?

Hilsen Erling.

Hej Erling

Tror desværre du har ret
På min sidder den forkert, dog ser det ud til at den kan flyttes, ved bare ikke hvordan man skiller bogien ad. Håber det kun er en samle fejl.
Er der nogen der har prøvet at flytte akslen ?
Mvh
Per

DSB MO nittet 500-serie fra Heljan

af OHJ20, 9/6 2021, 21:48 (1013 dage siden) @ Per T. Larsen
redigeret af OHJ20, 9/6 2021, 21:53

Ja da
Kein Problem ;-)
'Fjern' den "clips" der sidder over første hjulsæt i den 3 hjulede bogie, fjern / flyt pladen, der sidder over det - forkert monterede hjul, løft hjulet op, og placer, det, i der rigtige hul, jvf bogiesider. Måske skal 'hullet' lige "rives" op med en fin rundfil, således at hjulet kan løbe frit rundt. Derefter gentages proceduren, i omvendt rækkefølge, og hjulet vil nu sidde rigtigt, så Mo'en, nu klar til kørsel.

mvh
OHJ20

DSB MO nittet 500-serie fra Heljan

af Per T. Larsen @, 10/6 2021, 19:31 (1013 dage siden) @ OHJ20

Hej

Tak for vejledningen, det virkede perfekt.

Til dem der ikke har prøvet det før, så sidder forreste dæksel presset ned over rammen på bogien og holdes på plads med et “øje” i hver side som sidder ned over nogle små forhøjninger på rammen, Derefter kan man trække dækpladen af ved at skubbe den mod fronten, der efter flytter man blot akslen.

Min hakkede lidt, ved tilkørslen, da der var kommet fedt fra gearkassen ud på hjulene, hvilket begrænsede strømoptaget
Efter rensning køre den fint

MVH
Per

DSB MO nittet 500-serie fra Heljan

af Flemming, 10/6 2021, 22:40 (1012 dage siden) @ OHJ20

Når nu du er skrappere end "Se & hør" kan det jo undre en at du ikke nævner fejlen selv??;-)
Bedste hilsner
Flemming

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak