Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2021, 17:33 (1190 dage siden)

Hejsa,

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

[image]

En model af samme vogntype som IFL-vogn har for årtier siden været udsendt af DWA-hoppe på basis af en Roco-grundmodel. Den havde påskrifter med alt for stor kongekrone og for lille "DSB Danmark".

Udover IFL-vognen barsler Brawa med en DSB Gs-vogn i bemaling fra epoke IIIc til epoke IVa, som er baseret på en tysk grundmodel. Den vil jeg overlade til andre at udtale sig om.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Svend B J, 23/1 2021, 12:59 (1189 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 23/1 2021, 13:18

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

[image]

.
.
Holger var igen på pletten (men hvor er jeg ikke helt klar over):
[image]

IFL 25401, Juni 1958, Foto: Holger B D Sørensen

Der skal, sammen med angivelse det rigtige litra, lige flyttes lidt på placeringen/størrelsen af det sorte skrivefelt i 1. felt fra venstre samt påskrifter i 2. felt fra venstre, så er den hjemme :-)

[image]

--
Svend
[image]

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/1 2021, 13:46 (1189 dage siden) @ Svend B J

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

[image]

.
.
Holger var igen på pletten (men hvor er jeg ikke helt klar over):
[image]

IFL 25401, Juni 1958, Foto: Holger B D Sørensen

Der skal, sammen med angivelse det rigtige litra, lige flyttes lidt på placeringen/størrelsen af det sorte skrivefelt i 1. felt fra venstre samt påskrifter i 2. felt fra venstre, så er den hjemme :-)

[image]

Det vil blive foranlediget udvirket. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/2 2021, 18:30 (1156 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

[image]

.
.
Holger var igen på pletten (men hvor er jeg ikke helt klar over):
[image]

IFL 25401, Juni 1958, Foto: Holger B D Sørensen

Der skal, sammen med angivelse det rigtige litra, lige flyttes lidt på placeringen/størrelsen af det sorte skrivefelt i 1. felt fra venstre samt påskrifter i 2. felt fra venstre, så er den hjemme :-)

[image]


Det vil blive foranlediget udvirket. :-)

Har "nogen" stået med den i hånden (modellen, altså) og set, om litreringen og påskriftplaceringen er lykkedes bedre for Brawa end katalogbilledet indikerer? Modellen er udkommet meget hurtigt i forhold til kataloget.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Svend B J, 25/2 2021, 21:00 (1156 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 25/2 2021, 21:05

Årets danske H0-nyhed fra Brawa er én ud af i alt 51 kølevogne, som DSB i årne 1956-1960 havde lejet hos de tyske kølevognsudlejningsfirma "Transthermos" og som kørte med fisk i dansk-tysk trafik med DSB litra IFL og et stort Transthermos-logo på vognsiden. Vognene kørte i flæng med andre danske og tyske kølevogne og var meget karakteristisk for perioden.

Brawas model er i 100 % overensstemmelse med forbilledet men er - som det er almindelig praksis - på prøvebilledet i firmaets nyheds katalog forsynet med et "fantasilitra", antagelig for at forvirre konkurrenterne. Der er taget hånd om, at den endelige litrering bliver korrekt.

Har "nogen" stået med den i hånden (modellen, altså) og set, om litreringen og påskriftplaceringen er lykkedes bedre for Brawa end katalogbilledet indikerer? Modellen er udkommet meget hurtigt i forhold til kataloget.

.
Det vi skrev om blev rettet, men der skal gang i nåle og andet småværktøj for at rette litraet fra "IPI" til IFL" - hvis man vil gå så langt (jeg gør det ikke). Men en flot vogn i øvrigt!

--
Svend
[image]

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af PeterA, 23/1 2021, 16:29 (1189 dage siden) @ Svend B J

Efter hvad jeg er blevet oplyst skulle billedet være taget i Skagen 1958. Og det virker vel ikke usandsynligt.
mvh PeterA

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Bjørn ⌂ @, 5/9 2021, 15:26 (964 dage siden) @ PeterA

Billedet kan ikke være fra Skagen, der ingen træer i Skagen og sporterrænet ser også ud til at være meget bredt med kraftige skinner. Jeg vil mene det er et gennemgående godtog i Sorø. Træerne baggrunden er ved udkørslen fra Sorø til Sorø Bystation.

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2021, 12:39 (963 dage siden) @ Bjørn

Jeg vil mene det er et gennemgående godtog i Sorø. Træerne baggrunden er ved udkørslen fra Sorø til Sorø Bystation.

Nej.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Svend B J, 7/9 2021, 10:30 (962 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 7/9 2021, 10:45

Kan det være Nykøbing F?
Andre billeder taget af Holger i netop juni 1958, har Nf som motiv. Men jeg har lige været i kontakt med ham om netop dette emne og han erindrer ikke, hvor billedet er taget. Nf kan være et bud og - som han siger - behøver vognen jo ikke at have anvendt til transport af fisk (den dag).

--
Svend
[image]

Ny epoke III DSB-fiskekølevogn fra Brawa, 1:87 - 1:1

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/9 2021, 14:07 (962 dage siden) @ Svend B J

Kan det være Nykøbing F?
Andre billeder taget af Holger i netop juni 1958, har Nf som motiv. Men jeg har lige været i kontakt med ham om netop dette emne og han erindrer ikke, hvor billedet er taget. Nf kan være et bud og - som han siger - behøver vognen jo ikke at have anvendt til transport af fisk (den dag).

Hejsa Svend,

Ja, det kan det være. Godt spottet! :-) :-) :-) Det lavt liggende hus med Tuborg-reklamen på gavlen ud mod sporene ses på nedenstående luftfoto-udsnit (jernbanekilder.dk), som er ca. 5 år yngre end Holgers foto. Der er så mærkværdigvis også træer i Nykøbing Falster og ikke kun i Sorø.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak