Dampvarmerør MY?

af Skott, tirsdag 15. september, 2020, 14:09 (16 dage siden)

Hejsa

På turen sidste år med MY1101 og 1135 blev jeg opmærksom på, hvad jeg formoder er et dampvarmerør/ -ledning.
[image],
Det havde maskinen også i 1973:
[image]

Derimod er det først som museumsmaskine, at MY 1101 kan ses med dette:
[image]

Så er det noget, der er årstidsafhængigt, om maskinerne kørte rundt med dette eller hvorledes?

Og endelig, kan det findes i model, ex hos Weinert? Da jeg ikke ved, hvad den eksakte betegnelse for dette rør er, er det svært at søge nærmere efter dette som løsdel ;)

--
Med venlig hilsen

Skott

Dampvarmerør MY?

af Steff @, tirsdag 15. september, 2020, 16:46 (16 dage siden) @ Skott

Kære Skott

Se her:

https://www.wagenwerk.de/fahrzeugbauteile/pufferbohle/728/heizkupplung-bauart-pintsch

Alle litra MY udstyrede med varmekedler havde en såkaldt "dampvarmekobling" monteret. Udtaget sad (set direkte forfra) til venstre lidt ned for skruekoblingen. Den kunne aftages når man var uden for "varmesæsonen" og igen påsættes når nødvendigt. For ikke at brænde "nallerne" ved sammenkobling med vognstammen og for almen isolering, havde ledningen en keramisk kappe uden over (den "hvide" på museumsbillederne).
På damplokomotiver var dampledningen normalt også ført frem, men afmonteret når ikke nødvendigt. På tanklokomotiver var den monteret i begge ender "i sæsonen".

Altså havde alle toglokomotiver, diesel eller damp, denne anordning som mulighed HVIS (motorvogne og motorlokomotiver) de altså var udstyrede med varmekedel.
I de helt gamle dage benyttede man ofte en kedelvogn for at kunne varme togstammen, hvis lokomotivet enten ikke kunne levere damp eller at kedlen var for lille.

Håber det gav lidt mening.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Dampvarmerør MY?

af Skott, tirsdag 15. september, 2020, 17:48 (16 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Det giver så meget mening og forklarer på bedste vis hvorfor, det ikke er konsekvent på billeder fra 'den gyldne æra' :)

Jeg kan se, det også gælder for MX:
[image]

Tak for linket. Det vil jeg da kigge nærmere på :)

Jeg mindes dog ikke at have set det på damplokomotiverne, men det giver jo god mening, som du skriver det.

--
Med venlig hilsen

Skott

Dampvarmerør MY?

af Steff @, tirsdag 15. september, 2020, 18:59 (16 dage siden) @ Skott

Her er så lidt dampere (hvem skulle ellers kunne levere dampvarme;-) ;-) ) med eller uden varmekobling. Men så kan dampudtaget ses.


Litra C
[image]
Litra O
[image]
Litra S
[image]
Litra D
[image] og
Litra E
[image]

Men både litra K, H I, H II, R og N havde varmeudtag på tenderen og ført frem, undtagen litra N og H. Men der er sikkert undtagelser ved de to nævnte, har bare ikke "photo confirmation" af det.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Dampvarmerør MY?

af Skott, tirsdag 15. september, 2020, 19:38 (16 dage siden) @ Steff

Man ved jo hvem, der har svarene :-)
Tusind tak nok en gang. Det ligner jo meget arrangementet på MY på nogle af billederne?

--
Med venlig hilsen

Skott

Dampvarmerør MY?

af Steff @, tirsdag 15. september, 2020, 20:08 (16 dage siden) @ Skott

Godaften igen!

Der BURDE jo også være en sammenhæng varmekoblingerne imellem, da de jo (tog sin tid) var standard og skulle kunne anvendes både på vogne i den indenlandske- som udenlandske trafik. Det eneste sted jeg ved, hvor der har været forskellige varmekoblinger var på noget ældre CIWL materiel, der før der blev standardiseret, måtte have flere forskellige varmekoblinger. Det var i det hele taget en noget rodet affære på endegavlene og på pufferplankerne med op til 7 forskellige slutsignalholdere, et par varmekoblinger og ditto bremseslanger med forskellige koblinger.
Men her er vi inde i noget jeg ikke kender til og læsere med mere viden om UIC varmekoblinger mv., må supplere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Dampvarmerør MY?

af Skott, onsdag 16. september, 2020, 08:40 (16 dage siden) @ Steff

Godmorgen Steffen
Ja standarisering må siges at lette mange områder - også opvarmning ;-)

Tak for den uddybende forklaring. Det er rart, når man atter får udvidet sin horisont.

--
Med venlig hilsen

Skott

Dampvarmerør MY?

af Gerner, onsdag 16. september, 2020, 09:37 (15 dage siden) @ Skott

- og som et kuriosum kan det nævnes at også MZ4 havde dampvarmekoblinger og gennemgående dampledning/rør selv om lokomotivet ikke havde dampkedel, men det kunne jo gå i forspand (som nummer 2) med et lokomotiv der dampopvarmede togstammen.

Dampvarmerør MY?

af Steff @, onsdag 16. september, 2020, 09:54 (15 dage siden) @ Gerner

......................nemlig;-)

[image]
DSB litra MZ IV nr. 1458 på Kh. Dampvarmekoblingen ses i cirklen

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


NB: Og så er der sikkert mange der er blevet lidt klogere m.h.t. MZ IV. Man har set den men faktisk ALDRIG tænkt over slangen selvom man vidste der var elgenerator.

Så er spørgsmålet så, om også modellerne har det:-)

Dampvarmerør MY?

af K 564, onsdag 16. september, 2020, 13:03 (15 dage siden) @ Steff

Hej

ME er også leveret med dampvarmeledning som MZ IV.

[image]

Hilsner Keld

Dampvarmerør MY?

af Jan Bøgedal Slundt @, onsdag 16. september, 2020, 18:15 (15 dage siden) @ K 564

Hej...
Det er korrekt at MZ IV & ME IKKE havde dampvarme, men et gennemgående dampvarme rør & dampvarmekobling hvis de kørte i forspand med en MX, MY eller MZ serie I, II eller III med dampvarme. MY 1154, 1156, 1157, 1158 & 1159 fik elvarme, og fik dermed afmonteret dampvarmen, men beholdte det gennemgående dampvarmerør og dampvarmekobling. Ingen MX fik elvarme. Efterhånden som MX & MY blev fritaget for persontog og kun kørte godstog, fik de afmonteret deres dampvarme. Der var en del MX som kørte længere tid med dampvarme, da der var brug for dampopvarmede tog på strækningen Ballerup - Frederikssund, før S-toget kom til :-)
mvh.
Jan

Dampvarmerør MY?

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, onsdag 16. september, 2020, 18:29 (15 dage siden) @ Steff

Så er spørgsmålet så, om også modellerne har det:-)

Som svar på spørgsmålet fra Steff, så har McK's model af 1457 dampvarmerør.

[image]

--
Mvh
Knarbjerg
http://knarbjerg.blogspot.com/

Dampvarmerør MY?

af Dr. rektal., onsdag 16. september, 2020, 19:00 (15 dage siden) @ Knarbjerg

Man får det helt skidt indeni når man ser på de puffere...

Dampvarmerør MY?

af Oliver Løvgard @, Ballerup, torsdag 17. september, 2020, 22:09 (14 dage siden) @ Dr. rektal.

Man får det helt skidt indeni når man ser på de puffere...

Hvorfor det?
MZ 1447

Dampvarmerør MY?

af Erik Olesen, fredag 18. september, 2020, 17:30 (13 dage siden) @ Oliver Løvgard

Fordi hullerne i fronten af pufferne er utroligt store!

Dampvarmerør MY?

af Skott, onsdag 16. september, 2020, 21:20 (15 dage siden) @ Knarbjerg

Sikke megen god viden, der kommer frem her :-)

Måske McK kunne sælge løsdele også fremadrettet?

--
Med venlig hilsen

Skott

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen