Rangerryg på modelbane?

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 16/2 2012, 20:38 (4461 dage siden)

Er der nogen herinde der har erfaringer med at bygge en rangerryg til modelbanen?

Jeg ved at dette udfordres af at man ikke bare lige kan kaste de der sko ind under hjulene. Men, hvad hvis man lavede nogle meget precise bakker op og ned på banen, ville man så ikke kunne frembringe næsten samme effekt?

Rangerryg på modelbane?

af CB, Frederiksberg, 16/2 2012, 21:52 (4461 dage siden) @ Rasmus Arndal

Har ikke personlig erfaring med emnet, men jeg så engang en rangerryg i et blad -vistnok i MIBA, hvor de havde placeret en slags tvangsskinner imellem skinnestrengene. Tvangsskinnerne kunne så presses ud imod hjulene mekanisk/elektrisk. Om det fungerer i praksis ved jeg ikke, men hvis man inddeler tvangs/presseskinnerne i sektioner burde man kunne bremse en vogn hvor man har lyst.
Om alt dette mekanik så kan skjules/maskeres, så det ser nogenlunde usynligt ud er nok tvivlsomt da tvangsskinnen nok skal være højere end selve skinnen for at virke på hjul med lille flange (fx rp25).

Cristian

Rangerryg på modelbane?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 16/2 2012, 21:58 (4461 dage siden) @ Rasmus Arndal

Jeg ved at dette udfordres af at man ikke bare lige kan kaste de der sko ind under hjulene. Men, hvad hvis man lavede nogle meget precise bakker op og ned på banen, ville man så ikke kunne frembringe næsten samme effekt?

Modelbanevogne er ikke nær så letløbende som virkelige vogne, og de er ikke så tunge at den opnåede hastighed kan bevares. Forsøg selv med et spor på et skråplan og varier faldet.

Et plant, stift sporstykke på et stykke træ af 1 m længde og små klodser til at klodse det op. forsøg hvor stor en stigning der skal til at få en letløbende vogn til at rulle ned ad sporet. En opklodsning på 1 cm på 1 m svarer til 1 % eller 10 promille, det er et kraftigt fald ved forbilledet.

Rangerryg på modelbane?

af h087 ⌂, bagsværd, 17/2 2012, 02:13 (4461 dage siden) @ Erik Olsen

Hej

på Verkehrsmuseum Nürnberg har der været eller er der en fungerende rangerryg med bremseanlæg (Fleischmannanlæg)- billeder herunder er fra et Fleischmann katalog i firserne i forrige årtusinde
et eller andet sted i gemmerne har jeg noget mere om det - så når jeg engang støder på det - så ....

[image]

[image]

Endvidere har Fleischmann haft et stor udstillingsanlæg med sækbanegård, hvor togene kørte ind, afkoblede vogne, rykkede frem, omløb eller gik i depot, og det var ikke bare en lille landstation med et to spor - næ der var 8 - 10 perronspor, opstillingsbanegård og der blev rangeret mm samt at der gik 2 eller 3 dobbeltsporede samt 1 eller 2 enkeltsporet strækninger ind - virkeligt improsant - og det hele automatisk - og det var før digitalverden - tilbage i syvti otti tallet forrige årtusinde - så det eneste nye den digitale verden virkelig i modeltogsverden har givet os - er muligheden at køre med flere tog på samme spor uden opdeling - det andet med sikring, styrring osv - har vi hele tiden kunne gøre - bare med relæer og i kilometervis af ledninger - ta´den:-D :-D :-P ;-)

- nu skal vi bare gå 30 år på digital/programering/sprogkursus istedet - og så måske virker det;-)
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Rangerryg på modelbane?

af CB, Frederiksberg, 17/2 2012, 16:00 (4460 dage siden) @ h087

Prøvede lige at google emnet, og fandt bla frem til følgende tråd.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=34585,-gueterwagen-ablaufberg.html

Her bliver samme problematik taget op og der er flere kreative forslag til løsninger. Bl.a noget med luftdyser der sidder i svellerne og peger "op ad bakke" så de kan bremse de nedrullende vogne.

Det blad jeg havde læste en artikel om bremsespor var ganske rigtigt MIBA -nummer 10/2008
så er man interesseret i emnet er det en tur på biblioteket (husk en tysk-dansk ordbog;-) )

Rangerryg på modelbane?

af Jan Otkjær @, 24/2 2012, 15:58 (4453 dage siden) @ Rasmus Arndal

Hej Rasmus

Den største udfordring ved at lave en rangerryg er givetvis, at der er stor forskel på hvor letløbende de enkelte vogne er.

På Loxx i Berlin har jeg set en lille rangerryg med 4-5 spor. Der kørte et lille lokomotiv og skubbede 4-6 vogne op over ryggen, hvorefter de løb på forskellige spor. Derefter kørte lokomotivet ind på et af sporene og trykkede stammen ud af den anden ende. Lidt senere dukke det op med den samme stamme, der nu blev sorteret på rangerryggen og et ny stamme blev valgt. Dette kørte helt fuldautomatisk og imponerede mig en del. Der er ingen tvivl om, at vognene er nøje udvalgt med hensyn til løbeegenskaber og koblingsegenskaber.

Mvh. Jan Otkjær

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak