Også (en slags) dansk vogn: Rockwool

af Svend B J @, lørdag 23. maj, 2020, 17:20 (122 dage siden)
redigeret af Svend B J, lørdag 23. maj, 2020, 17:23

Liliput har for nylig udsendt en model af en privatvogn tilhørende Rockwools afdeling i Gladbeck i Tyskland.

Men på en måde er det en dansk vogn, idet Rockwool er et rent dansk selskab startet i 1937 med hovedsæde i Hedehusene. I dag produceres der ikke længere isoleringsmateriale (stenuld) i Hedehusene, men der er fabrikker i Vamdrup og Øster Doense. Ud over Danmark er der fabrikker andre steder, herunder i Tyskland. Koncernen har i omegnen af 11.600 medarbejdere rundt om i verden.

Firmaet blev dannet som Korsør Stenforretning i 1909 af murermester Henrik Johan Henriksen og teglværksejer Valdemar Kähler og udviklede sig senere til H+H beton og Rockwool. Rettighederne til at fremstille stenuld blev købt af et amerikansk firma i 1935 og produktionen blev startet to år senere. I 1962 delte familierne Henriksen og Kähler de to virksomheder mellem sig, hvor efterkommerne efter Henriksen fik H+H og Kählers fik Rockwool.

[image]
Katalog nr L235802

--
Svend
[image]

Også (en slags) dansk vogn: Rockwool

af Nordexpress, søndag 24. maj, 2020, 17:47 (121 dage siden) @ Svend B J

Ja, tak for info, den er da relevant. Den har åbenbart også nogle variant-brødre.

Man kan google sig frem til at den er Epoke IV, driftstidspunkt ca. 1974.

Litra Hbbks, nummer 20 80 DB 022100-1, Bahnhof Gladbeck West.

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Svend B J @, mandag 25. maj, 2020, 10:31 (121 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Svend B J, mandag 25. maj, 2020, 10:52

Om vognen fra Rockwool nogensinde har været i Danmark er tvivlsomt, men et andet firma der fremstiller isoleringsmateriale G+H ISOVER havde regelmæssige transporter til Vamdrup med samme type vogne (litra Hbbks) frem til år 2000. Vognene holdt ofte i depot på Kolding station.

G-H ISOVER var det firma, der havde flest vogne af typen (samme type som Rockwool-vognen), så mon ikke vi ser (flere) modeller af vogne fra dette firma også?
Der var for øvrigt tre typer af denne voluminøse vogntype: Stor, mellem og lidt mindre. Der kan læses mere i MIBA 3/2020 og i bogen Güterwagen Band 1.2 (MIBA Verlag)

[image]
Kolding 2000

[image]
43 80 232 0019 Kolding 2000

--
Svend
[image]

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 25. maj, 2020, 11:02 (121 dage siden) @ Svend B J

Om vognen fra Rockwool nogensinde har været i Danmark er tvivlsomt, men et andet firma der fremstiller isoleringsmateriale G+H ISOVER havde regelmæssige transporter til Vamdrup med samme type vogne (litra Hbbks) frem til år 2000. Vognene holdt ofte i depot på Kolding station.

G-H ISOVER var det firma, der havde flest vogne af typen (samme type som Rockwool-vognen), så mon ikke vi ser (flere) modeller af vogne fra dette firma også?
Der var for øvrigt tre typer af denne voluminøse vogntype: Stor, mellem og lidt mindre. Der kan læses mere i MIBA 3/2020 og i bogen Güterwagen Band 1.2 (MIBA Verlag)

[image]
Kolding 2000

[image]
43 80 232 0019 Kolding 2000

Hej Svend,

Både Rockwool og Superfos Glasuld har haft firmaspor i Vamdrup, så der er formentlig en sammenhæng, selv om der nok også er tale om et isoleret tilfælde.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Erik Sejersen, mandag 25. maj, 2020, 11:57 (121 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

G+H ISOVER vognene ankom tomme til Superfos Glasuld i Vamdrup og blev læsset til Tyskland. Første vogn 43 80 232 0 060-5 [P] ankom i september 1995 og blev læsset som en prøvetransport. Normalt læssede Superfos Glasuld i Gbs vogne.

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding - OT

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 25. maj, 2020, 12:36 (121 dage siden) @ Erik Sejersen

G+H ISOVER vognene ankom tomme til Superfos Glasuld i Vamdrup og blev læsset til Tyskland. Første vogn 43 80 232 0 060-5 [P] ankom i september 1995 og blev læsset som en prøvetransport. Normalt læssede Superfos Glasuld i Gbs vogne.

Takker! :-) :-) :-)

Apropos læsning af glasuld i vogne, så er her en lille reklamefilm om læsningen af en Chevrolet Bel Air årgang 1959 med Superfos glasuld. Spring den endelig over, hvis I kender den.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Svend B J @, mandag 25. maj, 2020, 20:52 (120 dage siden) @ Erik Sejersen

G+H ISOVER vognene ankom tomme til Superfos Glasuld i Vamdrup og blev læsset til Tyskland. Første vogn 43 80 232 0 060-5 [P] ankom i september 1995 og blev læsset som en prøvetransport. Normalt læssede Superfos Glasuld i Gbs vogne.

.
Fint at det er blevet præciseret. Indrømmer at jeg ikke har underøgt, om der blev/bliver produceret glasuld (ikke stenuld for det havde/har Rockwool rettighederne til) i Vamdrup, men det blev/bliver der så åbenbart. Tak!

--
Svend
[image]

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Toftegaard, tirsdag 26. maj, 2020, 12:54 (120 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Både Rockwool og Superfos Glasuld har haft firmaspor i Vamdrup, så der er formentlig en sammenhæng, selv om der nok også er tale om et isoleret tilfælde.

;-)

Mvh Toftegaard

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Børge Sundahl, tirsdag 26. maj, 2020, 17:44 (119 dage siden) @ Toftegaard

Når nu vi er ved Rockwool, så stod der på sidesporet i Øster Doense en gang nogle tankvogne.
Er der mon nogen, der evt har et foto af dem og evt ved hvilke det drejede sig?
Børge

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Muncken, tirsdag 26. maj, 2020, 22:02 (119 dage siden) @ Børge Sundahl

Børge, det var i øvrigt samme vogntype der blev brugt til at køre skummadresser til hhv Up og Lg. Den udgave må man så selv fremstille indtil videre...

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Svend B J @, tirsdag 26. maj, 2020, 22:09 (119 dage siden) @ Muncken

Børge, det var i øvrigt samme vogntype der blev brugt til at køre skummadresser til hhv Up og Lg. Den udgave må man så selv fremstille indtil videre...

.... og dog. Den vogntype var registreret i Holland og havde et fladere tag. Desuden kunne taget hæves.
Er det ikke Børge der har fotograferet vognen i Ulstrup?

--
Svend
[image]

DB privatvogne "G+H ISOVER" - Vamdrup og Kolding

af Svend B J @, onsdag 27. maj, 2020, 00:23 (119 dage siden) @ Svend B J

Børge, det var i øvrigt samme vogntype der blev brugt til at køre skummadresser til hhv Up og Lg. Den udgave må man så selv fremstille indtil videre...


.... og dog. Den vogntype var registreret i Holland og havde et fladere tag. Desuden kunne taget hæves.
Er det ikke Børge der har fotograferet vognen i Ulstrup?

.
Børge har en gang vist et foto af en hollandsk vogn fra firmaet "Recitel" hvor taget var hævet
Men der kendes også et par foto taget af Guldbæk:

[image]
1976

Desuden har Thomas Boberg vist et billede hvor der holder tre sådanne vogne i Ulstrup, men de må selv komme på banen :-)

--
Svend
[image]

"Recitel" vogne i Ulstrup

af Svend B J @, torsdag 28. maj, 2020, 19:06 (117 dage siden) @ Svend B J

Læs mere om den næsten tilsvarende vogntype tilhørende det hollandske skumgummifirma "Recitel" her:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=53161

[image]
Foto: Børge Sundahl

--
Svend
[image]

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Til vejrs over banerne
Til vejrs over banerne
Pris 292,- kr.
 Læs mere 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen