Kære Morten
Det korte af det lange så er det en vogn som DSB uden tilladelse ”overtog” fra de tyske baner, således:
Værkstedsvogn for signaltjenesten nr. 62, ex. DR Breslau nr. 757519
Tidligere preussisk 2-akslet personvogn type Di pr. 94 og blev bygget af Güstrow i 1893(94) efter ”Musterblatt I8a von 1894”. Var i 1945 en del af det tyske Hjælpe- og Værktøjstog, der henstod i Aarhus. I NOV 1946 blev vognen sendt til Telegrafmesteren i Tinglev. I 1950 blev vognen indrettet i Aarhus som ”Værkstedsvogn for signaltjenesten” og fik nr. 62 og stadig med hjemsted i Tinglev. Vognen havde trykluftledning, wc + vask samt kakkelovn. Den blev udrangeret i 1957. Vognen henstod herefter i Nyborg frem til ca. 1960.
Da ”overtagelsen” jo var ganske og aldeles ulovlig, blev Danmark (og ikke Statsbanerne direkte) senere debiteret, forstået på den måde, at beløbet blev fratrukket det beløb Tyskland blev kendt skyldig i at skulle betale Danmark efter krigen.
I øvrigt kan du læse meget, meget mere om vognen, det tog det var indrangeret da det havnede i Danmark ved krigens slutning og andet vedr. tyskejede lokomotiver og vogne i Danmark efter krigen her:
”Det´en tysker”, Forlaget Banebøger 2018, ISBN 978 87 91 434-50-X Med venlig hilsen
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Jeg er ikke sikker, men jeg tror at KM-text i sin tid fremstillede decaler til vognen også, så du kunne da prøve at om de har nogen du kan påsætte denne lidt sjældne fugl blandt DSB vognpark.