Virkelighed og model

af Børge Sundahl, 29/4 2020, 09:44 (1460 dage siden)

Jeg har forsøgt at lave TKVJ M 2 og EC 91
[image]
Her er virkeligheden
[image]
Og her er modellerne

[image]

EC 91 fra den anden side

Børge

Virkelighed og model

af Steff, 29/4 2020, 15:29 (1459 dage siden) @ Børge Sundahl

Kære Børge Sundahl

Hvor er det altså dejligt at se modeller "fra det skæve repertoire", altså de ikke klassiske normal modeller! Sikken en mangfoldighed de danske baner havde for år tilbage.
Tak for synet.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Virkelighed og model

af Claus Nielsen, 29/4 2020, 21:15 (1459 dage siden) @ Steff

Jeg må melde mig i koret af rosende kommentatorer. Det er dejligt at se, en model bygget i hånden, gennemtænkt og designet af modelbyggeren med et unikt resultat. Desuden er jeg vild med den indstilling, modellen (og mange hjemmebyggede modeller) er udtryk for: Det er den ånd som Erik V. Pedersen og hans skribentkollegaer på Signalposten og Lokomotivet prøvede at vække i os.

Mvh
Claus N

Virkelighed og model

af Erik ,V. Pedersen ⌂ @, 30/4 2020, 01:37 (1459 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus.

Tak for ordene. Det er måske nævnt før -i dette forum: Egentlig var det jo nøden, der tvang os -dér i 1940-50-erne- til at lave det meste selv. Især i størrelse "0" / 1:45 var det ikke til at købe meget andet end skinneprofiler og ganske enkelte færdig-dele. Så var det herligt med klubkammerater, der lige vidste, hvilke 1:1-dele, der kunne genskabes i model (1:45 eller 1:87) af diverse tilgængelige emner. Det var utroligt, hvad "de gamle" kunne genskabe ud af "ingenting".

Det er nævnt tidligere, men kan ikke nævnes for ofte: Især farvehandler P. Adamsen, Gentofte mestrede den slags. Tænk at finde på, at den ene del af en gammel cykelslange-ventil, kan bruges som kakkelovn i et hus eller f. eks. i en post-/rejsegodsvogn. Tænk at anvende en gammel, udslidt flitsprøjte (kan sikkert søges på "nettet"), som kedel på e E-maskine i 1:45. Hertil endvidere konservesdåser, klips, kuglepennepatroner (dengang af messing), div. kobbertråd, jerntråd, tændstikker, ispinde, blok-bagsidekarton og bølgepap -- altsammen for blot at nævne noget. Jeg lærte hos ham, og vi skrev begge om det i SIGNALPOSTEN. Dengang en nødvendighed, men for mig "gik der sport i det" -- nu fortsætter jeg nok min tid ud, med disse materialer og hertil mere "moderne" materialer, som nu kuglepennepatroner (nu i plastik), kafferørepinde, moderne småbølget bølgepap, moderne tyndt gennemsigtigt/klart plastik i næsten alle tykkelser, the- og kaffeposer m.v. Og så havde jeg nær glemt noget af det vigtigste: Appelsinkasse-krydsfinér.

Det meste af det ses brugt f. eks. i mine nutidige 1:87 småfærgemodeller.

Ak ja - fantasien kender ingen grænser -- og her er det da i det mindste ikke økonomien, der umuliggør projekterne.

Virkelighed og model

af Børge Sundahl, 30/4 2020, 10:16 (1458 dage siden) @ Erik ,V. Pedersen

Her er et par old-timervogne.
KA-vogne
[image]
KB-vogne
[image]

Der er nu noget særligt over de gamle vogntyper
Børge

Virkelighed og model

af Bent Larsen, 30/4 2020, 12:50 (1458 dage siden) @ Erik ,V. Pedersen

Hej
Ja, der er bygget mange vogne af træ og andet, hos KMJK blev gammelt træskærearbejde brugt som model til sæder i nye CL vogne, som Odense 0 klub fræsede sider til for år tilbage. Vi tog et sæde ud, og der blev fremstillet silikone forme til alle typer sæder i CL vogne og støbt i resin, ikke kun til KMJKs vogne.
Vh
Bent Larsen

Virkelighed og model

af Gert, 30/4 2020, 13:09 (1458 dage siden) @ Erik ,V. Pedersen

Det er så dejlig en indstilling til modeltog - og at bygge noget selv. Kan det loddes sammen så er det rigtig godt!

Gert

Virkelighed og model

af bygger01, Herning, 30/4 2020, 17:10 (1458 dage siden) @ Gert

Jeg købte en gang en mængde forskellig ting til selvbyggeren fra et dødsbo ( og sådan en bliver jeg nok aldrig ) og blandt listerne var der også flere fræsede lister trælister, der havde facon som bænk i personvogn.

De er brugt på et større stationer med stykke plastcard imellem, der så også er til reklamer.

--
Jørgen Steffensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak