Patinering med hammer

af Claus Nielsen, 10/3 2020, 10:49 (1508 dage siden)

Jeg har en stamme tipvogne i skala 1:19 som jeg er i gang med at klargøre til driften på Nystrup Grus. De skal naturligvis patineres og tipvogne kom ofte til at se ganske hærgede ud, når de opnåede en vis alder. Derfor er behandling med farver etc. ikke nok. Jeg har eksperimenteret med brug af hammer til at frembringe nogenlunde realistiske buler og skader på et par af vognene.

[image]
Det ser lidt voldsomt ud, men det virker.


[image]
En vogn med buler og rust-maling og en vogn stadig kun med buler.

Lidt mere info på Nystrup-bloggen.

Mvh
Claus N

Patinering med hammer

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/3 2020, 12:38 (1508 dage siden) @ Claus Nielsen

Jeg har en stamme tipvogne i skala 1:19 som jeg er i gang med at klargøre til driften på Nystrup Grus. De skal naturligvis patineres og tipvogne kom ofte til at se ganske hærgede ud, når de opnåede en vis alder. Derfor er behandling med farver etc. ikke nok. Jeg har eksperimenteret med brug af hammer til at frembringe nogenlunde realistiske buler og skader på et par af vognene.

[image]
Det ser lidt voldsomt ud, men det virker.

Hejsa,

Jeg kan tilføje, at det også virker på ældre blikvogne og metalspor i størrelse H0. Der bliver bulerne og skaderne bare lidt større. Man kan variere omfanget med juvelerhammer og mukkert.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Patinering med hammer

af Flemming Søeborg, 10/3 2020, 14:35 (1508 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

En anden metode er at udsætte materiellet for stærk sol (eller stærk kaffe?). Denne bil opholdt sig på et udendørs marked i en klar plasticæske under en hedebølge, og det gav denne morsomme effekt.

[image]

Der udloves dog ingen kaffepræmie til den, der kan gætte hvilken bilmodel, der oprindeligt var tale om.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Patinering med hammer

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/3 2020, 14:57 (1508 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus,

For at det hele ikke skal gå op i tant og fjas, så vil jeg lige sige, at det er et imponerende arbejde, du lægger for dagen og med fremragende resultater. Den bule er ikke noget, som man "bare lige laver". Så keep up the good spirit og fortsæt med at glæde os med at dele dine fine frembringelser. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak