Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af f.ormstrup ⌂, 3/2 2012, 20:32 (4466 dage siden)

[image]
S49 Dana - en epoke III, IV, V kutter.
[image]
Thyra - en epoke I, II, IIIa kutter.
Mere om de to snurrevodskuttere på Gorm og Thyra.

Peters Skibsværft.

af f.ormstrup ⌂, 10/2 2012, 21:55 (4459 dage siden) @ f.ormstrup

Beskrivelsen på "Peters Skibsværft" er revideret fordi Snurrevodskutteren "Gorm" er ved at være klar til at ankre op i Gammelhavn.

[image]

Peters Skibsværft.

af f.ormstrup ⌂, 11/2 2012, 12:03 (4458 dage siden) @ f.ormstrup
redigeret af f.ormstrup, 11/2 2012, 12:13

Nu arbejdes der videre på både Carolinere og kutteren Gorm. - Det går lidt trægt da Hejlesen holder 70 års fødselsdag idag. Så vi bliver forstyrret af hans gratulanter hele tiden.

[image]

Peters Skibsværft.

af f.ormstrup ⌂, 15/2 2012, 01:00 (4454 dage siden) @ f.ormstrup

[image]
Så blev Bøjen og Stokankeret klar - pillearbejde - så nu kan Gorm sejle ud for at sætte snurrevoddet. Men skipper skal først have et registreringsnr. på skuden.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 4/2 2012, 14:36 (4465 dage siden) @ f.ormstrup

Jeg vidste ikke man fangede hajer i danske farvande. ;-)
Wikipedia har forklaringen.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/2 2012, 10:13 (4464 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg vidste ikke man fangede hajer i danske farvande.

Uanset forklaringen på hajkutterens betegnelse, lever der faktisk hajer i danske farvande. De er dog ret små og uskadelige.

Se f. eks. pighaj http://da.wikipedia.org/wiki/Konge%C3%A5l der ofte sælges af fiskehandlere som kongeål. Smager udmærket.

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 5/2 2012, 14:05 (4464 dage siden) @ f.ormstrup

Her er en kutter fra Ringsted.

[image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af UTJ, 5/2 2012, 16:39 (4464 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er en kutter fra Ringsted.

[image]

Kan vi ikke få lidt flere oplysninger om havnen i Ringsted, som er helt nyt for mig. Jeg vidste faktisk ikke at Ringsted havde haft havnebane (bortset fra den lange i form af KRB).....

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/2 2012, 19:11 (4464 dage siden) @ UTJ

Kan vi ikke få lidt flere oplysninger om havnen i Ringsted, som er helt nyt for mig.

Mon ikke det er modelbaneanlægget det er beliggende i Ringsted?

Havn hos Sdr.Park i Ringsted.

af f.ormstrup ⌂, 5/2 2012, 19:22 (4464 dage siden) @ UTJ

[image]
Havnen hos Sdr.Park i Ringsted med Carolineren "Carolina" og en "turist"kutter.

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af ojk37, 5/2 2012, 19:43 (4464 dage siden) @ UTJ

Kære Ulrik!

Der har for år tilbage været afholdt HAVNEFEST I RINGSTED,(omkring søen i Klosterlunden!)

Ole-Jørn

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af UTJ, 6/2 2012, 18:08 (4463 dage siden) @ ojk37

Kære Ulrik!

Der har for år tilbage været afholdt HAVNEFEST I RINGSTED,(omkring søen i Klosterlunden!)

Ole-Jørn

Hvis blot I behørigt har fejret havnen med en havnefest er det helt ok. Men husk nu at havnefest er noget der skal til hvert år - og det skal være mindst være lige så plat som "byfest" med den lille tilføjelse at borgmesteren til en havnefest har muligheden for at falde i havnen........

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af f.ormstrup ⌂, 19/2 2012, 18:02 (4450 dage siden) @ f.ormstrup
redigeret af f.ormstrup, 19/2 2012, 18:09

[image]
Tommy havde støbt flere kuttere, men ca. halvdelen med forskellige små støbefejl. Men anvendelse af de rigtige remedier samt en anden type resin løste problemerne.

I tirsdags fik jeg fat i et ukomplet byggesæt(en af de defekte prøveskud), som jeg har arbejdet på i dag.
[image]
Som det ses af foto mangler der stadigvæk glas i vinduerne, skorsten, lastluge, bom og rå samt alt tovværk. Men meget af det bliver ordnet i morgen.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af f.ormstrup ⌂, 20/2 2012, 22:54 (4449 dage siden) @ f.ormstrup

[image]
Arbejdet med kutteren skrider stille og roligt fremad. Selvom det drejer sig om et prøveskud - virker det som om der kan komme et ukompliceret byggesæt ud af Peter og Tommys anstrengelser - når alle småfejl er udbedret.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af f.ormstrup ⌂, 25/2 2012, 15:52 (4444 dage siden) @ f.ormstrup

[image]
Så er Thyra endelig færdig. Den er udstyret som en Frederikshavnerkutter i perioden 1905 - begyndelsen af 1950'erne.
[image]
Vejlekutteren: Gorms udseende passer derimod til perioden slutningen af 1940'erne - flere overlever som lystfartøj/museumskutter den dag idag.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 26/2 2012, 03:50 (4443 dage siden) @ f.ormstrup

[image]

"Litreringen" var lige prikken over i´et - flot arbejde!

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Hvad med en lille hajkutter til modelbanens havn.

af f.ormstrup ⌂, 11/3 2012, 21:25 (4429 dage siden) @ f.ormstrup

Peters Skibsværft kan I finde en opdateret beskrivelse af Peters skibsbyggeri.
[image]
Herover er Peters model af Thyra - FN 250 i fuld færdig udførelse med dækshuse, blokke, tovværk og bemaling som en gaffelrigget frederikshavnerkutter.

Jeg har selv gang i en mindre fiskerflåde
[image]
Bygget som afstøbninger af Peters "Gorm" . Herover Exx - en typisk ketchrigget (2 master) snurrevodskutter fra 50erne under bygning. Som det ses har jeg endnu ikke lagt mig fast på nummeret, men det kommer når jeg får fundet min oldefars kutter i Fiskeri og Søfartmuseets register over Esbjergkuttere. Herunder er kutteren næsten færdigmalet.
[image]
Men en kutter er ikke nok til en lille fiskerihavn, så S49 Dana er også på beddingen. Her drejer det sig om en gaffelrigget (1 mast) hajkutter fra Skagen.
[image]
Jeg er ikke kommet så langt med Dana, men på ovenstående billeder er hun pyntet lidt op med ny maling efter reparation af flere små støbefejl.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak