LB M 1 - Fra 3D til Model

af langelandsbane, 28/1 2012, 14:31 (4472 dage siden)

Hejsa

Jeg er igang med et Projekt af Dampmotorvognen LB M 1, som jeg først laver i 3D og derefter får printet, jeg vil i denne tråd vise billeder eftersom projektet løber fremad :-)

[image]

[image]

LB M 1 - Fra 3D til Model

af Magnumenforce, 28/1 2012, 17:24 (4472 dage siden) @ langelandsbane

Det ser godt ud.

MVH Torbjørn

--
[image][image]

LB M 1 - Fra 3D til Model

af langelandsbane, 13/2 2012, 21:16 (4455 dage siden) @ Magnumenforce

Hej

Så er der lidt nyt igen, da jeg er gået igang med lokomotiv delen:-)

[image]

Kedlen ender nok, med at være en lille smule fantasi, da der så vidt jeg ved ikke eksisterer billeder af denne :)

[image]

Avatar

LB M 1 - Fra 3D til Model

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/2 2012, 20:37 (4454 dage siden) @ langelandsbane

Det ser aldeles glimragende ud.
Jeg kom til at tænke på, om det skal være en kørende model, og hvor du i så fald vil have plads til drevet henne.
Og kan der eventuelt bruges en underdel fra Roco eller Trix til "dyret", såfremt at den skal kunne køre ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

LB M 1 - Fra 3D til Model

af langelandsbane, 14/2 2012, 22:34 (4454 dage siden) @ Winther

Har læst teksten, og den vidste kedel stammer fra RHJ A 1 eller 2.
Derfor kan de jo godt ligne hinanden, må man spørge om hvorfra du ved, at den skulle så sådan ud, er meget nysgerig :-D

Ang. motor, så kunne jeg meget godt tænke mig en kørende model, men har ikke gjort så¨mange tanker om det endnu :)

[image]
[image]

LB M 1 - Fra 3D til Model

af langelandsbane, 24/2 2012, 11:47 (4445 dage siden) @ langelandsbane

Så er der sørme sket lidt igen :-)

[image]

Der skulle iøvrigt vel ikke være nogen her der kender til dampmotorvognens lygte føring?

På de billeder jeg har, har den enten kun den ene eller slet ingen lanterne foran, og ingen bagved.

men, men billede materialer er begrænset, og der er to lanterne holdere mere, foran og bagved.? nogen der kan hjælpe mig med at blive klogere?

LB M 1 - Fra 3D til Model

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/2 2012, 14:59 (4445 dage siden) @ langelandsbane

Der skulle iøvrigt vel ikke være nogen her der kender til dampmotorvognens lygte føring?

På de billeder jeg har, har den enten kun den ene eller slet ingen lanterne foran, og ingen bagved.

Jeg er ret sikker på at vognen er blevet vendt på endestationerne sådan at den altid kørte retvendt på strækningerne.

Reglerne for kendingssignaler for tog var noget anderledes dengang end nu. Lys om dagen indførtes først ved DSB ca. 1970.

Kendingssignaler om dagen i sigtbart vejr:
Plantog: Intet signal
Særtog: En hvid skive
Arbejdstog: En hvid skive med sort plet

Kendingssignaler (lygteføring) i mørke og usigtbart vejr:
Plantog: Et hvid lys fremad
Særtog: To hvide lys fremad
Arbejdstog: Et gult og et hvidt lys fremad

LB M 1 - Fra 3D til Model

af langelandsbane, 24/2 2012, 18:20 (4445 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik

Rigtig mange tak, noget kunne tyde på at det ville være mest rigtigt med kun en lanterne forrest :)

LB M 1 - Fra 3D til Model

af bl, 25/2 2012, 15:10 (4444 dage siden) @ langelandsbane

Som det kan ses af fotografierne af vognen, havde den beslag til lygter de steder, hvor man efter Erik Olsens beskrivelse kunne få brug for dem. Man satte altså lygter på efter behov, og mens lygten på fronten givet sad der mere eller mindre permanent, blev beslagene på bagsiden sikkert brugt til lygter, der kunne lette rangering om natten samt slutlygter.

Bjarne

LB M 1 - Fra 3D til Model

af Jens, 22/2 2013, 16:42 (4081 dage siden) @ langelandsbane

Er du nogensinde kommet videre med projektet?

Med venlig hilsen en ivrig 3D-tegner;
Jens

LB M 1 - Fra 3D til Model

af race, 22/2 2013, 19:48 (4080 dage siden) @ Jens
redigeret af race, 22/2 2013, 19:54

Hej Jens og Mikkel

Det er efterhånden et godt stykke tid siden vi sidst hørte om projektet, og jeg er også lidt nysgerrig efter at høre hvordan det er skredet frem, da jeg også bygger lidt Langelandsbanen (LB).

Specielt er jeg interesseret i at høre om tegningen kan 'tåle' at blive forstørret til 1:32 (Spor1), da det er den skala vi beskæftiger os med.

Der er jo god gang i Langelandsbanen modeller fra norske Arild Tangerud der er manden bag firmaet Proinor.no, først kom LB IB vognen, og den får nu følgeskab af LB Motorvognene M3 og M4, personvognene LB B og LB C, samt http://spor1fyn.dk/Artikler/dsb_q.
Prototyperne blev præsenteret allerede sidste år, på en udstilling i Rudkøbing.

Med venlig hilsen
Arne

PS - vi er endda så heldige at vi kan få udført 3D-print her på Langeland, det er allerede brugt med held i et par modeltogs projekter, blandt andet DSB Mt samt Frichs lille rangertraktor.

LB M 1 - Fra 3D til Model

af langelandsbane, 23/2 2013, 15:54 (4080 dage siden) @ race

Hej begge to

Projektet kom videre men er pt. skrinlagt, fordi at jeg måtte erkende at jeg ikke havde fået tegnet alle vinkler lige osv. hvilket resulterede i at modellen ikke kunne printes. LB M1 skal derfor tegnes på ny. Men jeg tegner stadig 3D så for ikke at gå død i arbejdet, er jeg iøjeblikket igang med en personvogn fra LB. (B vognene) Jeg har dog planer om at påbegynde LB M1 igen, da det er en Motorvogn jeg rigtig gerne vil have i model. :) Men det hele tager lidt tid, da jeg også studerer og er aktiv spejderleder i min fritid :)
[image]
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak