IV og IG

af UTJ, 30/9 2019, 12:57 (1670 dage siden)

Ingen hånlige bemærkninger, men den viste tegning af modellen er bare ikke god nok. Tag, udhæng, jalousier med mere har virkelig godt af ekstra bearbedning - her taer vi om proportioner som evetuelle påsatte detaljer ikke kan ændre på. Det gælder også mellemrum mellem brædderne som gerne må være forbilledligt små og ikke overdrevne for at klistre sig op ad Märklin-standard. Som sagt godt initiativ, men forcer det nu ikke, for så bliver det kun kvert-godt. Puffer gider jeg ikke nævne, for det skal åbenbart være sådan. Hellere en skydedør som fungerede end puffer som kan trykkes ind.
[image]
Håber projektet bliver godt. God vind.

--
ئۇلغىك

IV og IG

af Svend B J, 30/9 2019, 21:27 (1670 dage siden) @ UTJ

[image]

--
Svend
[image]

IV og IG

af Patinisten, 1/10 2019, 07:12 (1669 dage siden) @ UTJ

Ja, det er altid spændende at se hvordan Dekas syntes tingene skulle have set ud...
Og der lyttes ikke!

De fleste af underlighederne har man selv kunne rette relativt nemt, heldigvis!

IV og IG

af Josax1978, 1/10 2019, 13:08 (1669 dage siden) @ UTJ

Ud fra billedet af model og virkelighed, er der lige mange brædder.
Så hvad går kritikken på?
For modellen har vel den rigtige højde og dermed er indikationen af brædder korrekt!

IV og IG

af Steff, 1/10 2019, 15:07 (1669 dage siden) @ Josax1978

Først og fremmest tillykke til DEKAS for at fremstille en faktisk lige så almindelig godsvogn som de brune Q- og HD m.fl. godsvogne i epoke III, nemlig de hvide to-akslede afkølingsvogne af IV- og IG serien. Der var jo ikke den større stationsby i Danmark, der ikke havde et slagteri eller anden fødevare virksomhed og slet ikke at forglemme eksporten til udlandet. Her stod vognene i hobevis og blev tømt for deres indhold ned i eksportskibenes ”maver”. Og så bliver det også muligt at sammensætte ”de hvide tog” med fødevare fra producenterne i Jylland og på Fyn og til f.eks. København. Så vognene så at sige ”flød” på læssepladser, på stationernes pladser, på fabriks sidespor, havnespor og selvfølgelig altid indrangeret i de daglige godstog landet rundt. Så det er jo en rigtig god universalvogn, intet andet, GODT!!

Nu synes jeg overhovedet ikke at man skal fare i flint over UTJ bemærkning til den viste 3D- i D2 tegning. Det er jo ikke en endelig byggetegning for at fremstille værktøjer til produktionen. Men den viser jo i store træk hvordan den ønskede vogn vil komme til at se ud (i hovedtrækkene).

Så at UTJ påpeger, at der efter hans mening er nogle ting på denne tegning, der muligvis kan nå at rettes er vel godt i og med, at alle jo ønsker en så god og korrekt model som muligt (ready to run, 100 procent korrekt i alle mål og ikke koste mere end i studenterbrød hos bageren;-) ;-) ). Personligt kan jeg sagtens følge bemærkningerne om tagudhæng, jalousier og bræddeafstand (ikke antal!!!). Med hensyn til pufferne, kan jeg da også godt forstå bemærkningen, da vogntypen jo i virkeligheden havde KURVEPUFFER, altså man skal kunne SE fjederen inde i pufferhylsteret (se billederne her: https://www.jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1941&litra=IVK&typenr=

På tegningen synes de lukkede og det var de altså ikke i virkeligheden. Og så ER det da i H0 fuldstændigt ligemeget om pufferne er bevægelige i og med der jo IKKE anvendes ”rigtige” skruekoblinger. For så havde det jo været en anden sag. Så for de ganske og aldeles FÅ der omskifter normalkoblingen med en skruekobling og derfor har en staldbygning eller gymnastiksal til at køre i ad hensyn til kurver, de vil nok kunne ofte også et par fjedrende puffer samtidig med en skruekobling. Så den udgift kan da spares eller er det blevet ”politisk korrekt”? Så forventer jeg også bevægeligt bremsetøj!!
Så tillykke til DEKAS, well done!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen
Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak