Modeljernbanen på Kongeåmuseet

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/3 2019, 17:12 (1865 dage siden)

Sidste sommer var jeg omkring Kongeåmuseet i Vamdrup, da jeg havde hørt rygter om en modeljernbane på loftet.
Der var ganske rigtigt en model af Vamdrup station anno 1920 (ved genforeningen). Selve modeljernbanen var bygget af Anna-Christina von Bauditz mens alle bygningerne var bygget af lokale pensionister. Der var gjort mest ud af de omkringliggende bygninger, der alle var modeller af de virkelige bygninger i 1920. Ved hver bygning var et nummer og på en tavle kunne man læse lidt historisk om de enkelte bygninger og hvem der boede der i 1920.
For at få lidt liv på banen, var den i hver ende ført bag om kulissen og samlet til en rundbane, hvor to tog skiftevis kunne køre hver sin vej rundt. Her er et par billeder af anlægget.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Modeljernbanen på Kongeåmuseet

af Svend B J, 20/3 2019, 00:02 (1865 dage siden) @ Tommy Nilsson

Modellen er sikkert korrekt, når vi taler sporanlæg og bygninger. Men nogen burde bidrage med lidt viden og vejledning, når vi taler rullende materiel :-)

--
Svend
[image]

Modeljernbanen på Kongeåmuseet

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/3 2019, 10:38 (1864 dage siden) @ Svend B J

Modellen er sikkert korrekt, når vi taler sporanlæg og bygninger. Men nogen burde bidrage med lidt viden og vejledning, når vi taler rullende materiel :-)


Der er nu ikke noget som en god gammel 3029 med DSB slips. ;-)

[image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Modeljernbanen på Kongeåmuseet

af Bent Larsen, 20/3 2019, 11:56 (1864 dage siden) @ Svend B J

Hej
Efter et par besøg på modelbanen i Svinninge for år tilbage, så passer en 3029 fint ind Anna-Christina von Bauditz standart i Svinninge. Så det er nok sådan det skal være.
Vh
Bent Larsen

Modeljernbanen på Kongeåmuseet

af Flemming Søeborg, 22/3 2019, 13:46 (1862 dage siden) @ Bent Larsen

Nu skal man lige tænke på, at anlægget har en del år på bagen. Jeg besøgte museet i begyndelsen af 1990'erne, og dengang var der ikke meget epoke I-materiel at få. Det var vel nærmest kun Fleischmann, der tilbød prøjsisk materiel i større stil, tillige med Model-Loco (hvidmetal-byggesæt) og enkelte Röwa/Roco-modeller, Raimo, Günther og andre fabrikater. Og dansk epoke I-materiel - fandtes det dengang?

Det har siden ændret sig ganske meget, men det kræver stadig en god portion penge at anskaffe de pågældende modeller tillige med et godt kendskab til, hvad der kan fås af relevant materiel. Hvad de prøjsiske modeller angår, skulle det ikke være noget større problem - næsten alle producenter af betydning laver bunker af epoke I-materiel. Men hvilke danske lokomotivmodeller er der på markedet, som har relevans for netop Vamdrup banegård indtil 1920? Det er vel kun uombyggede D-, F-, K- og P-maskiner, der kan komme på tale, så vidt jeg kan se. Findes de i model?

Nej. Modeljernbaner er altid kompromis'ernes kunst, men selvfølgelig ville det se bedre ud, hvis materiellet mere svarede til epoken, end det gør nu med de sorte damplokomotiver med røde 'legetøjshjul'.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Modeljernbanen på Kongeåmuseet

af Bent Larsen, 22/3 2019, 16:57 (1862 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej
Det afbillede materiel passer fint til anlægget, for mindst 95% af de besøgende ved vel ikke hvad der rigtigt. Min bemærkning om 3029 med slips og Svinninge, er at der var en designmalet MY med vingehjul , og et tilfældigt tysk togsæt malet OHJ design. Der var da også meget korrigt materil.
vh
Bent Larsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak