Avatar

Er dette så et fantasilok ?

af Futfar, Kajerød, 14/2 2019, 15:24 (1898 dage siden)

[image]

Som det svagt kan anes, er dette så en model af BR 53 001, som skulle have været bygget i 1943, men man havde så mere brug for stål til krigsførelsen, end til lokomotiv bygning. Derfor kom den - efter sigende - aldrig længere end til tegnings stadiet; måske lige bort set fra enkelte dele som ligeledes fandtes i andre maskiner.

Gør det den til en fantasimaskine?:-D :-D :-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/2 2019, 15:38 (1898 dage siden) @ Futfar

[image]

Som det svagt kan anes, er dette så en model af BR 53 001, som skulle have været bygget i 1943, men man havde så mere brug for stål til krigsførelsen, end til lokomotiv bygning. Derfor kom den - efter sigende - aldrig længere end til tegnings stadiet; måske lige bort set fra enkelte dele som ligeledes fandtes i andre maskiner.

Gør det den til en fantasimaskine?:-D :-D :-D

Nej, det er en replika i skala 1:87 af et lokomotiv med et virkeligt forbillede. At lokomotivet ikke blev bygget i 1:1 er sagen uvedkommende. Det skyldtes uheldig omstændigheder. Omtrent det samme overgik DSB's HE-vogne, som vi stadig har til gode i model, selv om grundmodellen findes i 1:87. Historiske kendsgerninger er aldrig fantasi.

Vh
M:-)rten

Avatar

Er dette så et fantasilok ?

af Futfar, Kajerød, 14/2 2019, 15:40 (1898 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Futfar, 14/2 2019, 15:45

Tak Morten, jeg er ganske enig med dig i dit udsagn...;-)

Edit: Bortset set fra, at omstændighederne omkring at den ikke blev bygget i 1:1, vel næppe kan kategoriseres som værende"uheldige", vel nærmere katastrofale....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/2 2019, 15:47 (1898 dage siden) @ Futfar

Tak Morten, jeg er ganske enig med dig i dit udsagn...;-)

Var så lidt. Og det er i øvrigt allerhelvedes flot og spændende model, netop fordi den har hold i virkeligheden. :-) :-) :-)

Avatar

Er dette så et fantasilok ?

af Futfar, Kajerød, 14/2 2019, 16:55 (1898 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Puhha, så er jeg mere rolig ved at køre med den som 'modeltog' og ikke som 'elektrisk tog'.;-) ;-)
Som 'den gamle redaktør' på Spor og Baner skriver i en anden tråd, blev loket en salgs succes hos Märklin. Jeg var så heldig at finde den - brugt - for nogle år siden, til en fornuftig pris. Den er så ombygget til DCC med en ESU lokpilot dekoder, og med 5-polet DC-motor. På sigt skal den så ha' indbygget 2 røgaggregater - det er der plads til - samt lyd.
Dens trækkrafts potentionale kender jeg ikke, men 30 aksler, kører den ubesværet med...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 14/2 2019, 17:01 (1898 dage siden) @ Futfar

Puhha, så er jeg mere rolig ved at køre med den som 'modeltog' og ikke som 'elektrisk tog'.;-) ;-)
Som 'den gamle redaktør' på Spor og Baner skriver i en anden tråd, blev loket en salgs succes hos Märklin. Jeg var så heldig at finde den - brugt - for nogle år siden, til en fornuftig pris. Den er så ombygget til DCC med en ESU lokpilot dekoder, og med 5-polet DC-motor. På sigt skal den så ha' indbygget 2 røgaggregater - det er der plads til - samt lyd.
Dens trækkrafts potentionale kender jeg ikke, men 30 aksler, kører den ubesværet med...


Mon ikke McK kan lave en fin, opgraderet version af den? :-) :-P ;-)

P.S.
Eventuelt med et andet driftsnummer.

Er dette så et fantasilok ?

af Bent Larsen, 14/2 2019, 17:41 (1898 dage siden) @ Morten Flindt

Hej
Hvis de bare skal have været på tegvebrættet, så reder en hel bog at tage af MM 0 De blev aldrig til noget
Vh
Bent Larsen

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/2 2019, 17:48 (1898 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Hvis de bare skal have været på tegvebrættet, så reder en hel bog at tage af MM 0 De blev aldrig til noget
Vh
Bent Larsen

Ja, det er bare for producenterne at gå i gang. Måske er modellerne endda salgbare. :-)

Vh
Morten

Avatar

Er dette så et fantasilok ?

af Futfar, Kajerød, 14/2 2019, 18:23 (1898 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Futfar, 14/2 2019, 18:27

Hej
Hvis de bare skal have været på tegvebrættet, så reder en hel bog at tage af MM 0 De blev aldrig til noget
Vh
Bent Larsen


Ja, det er bare for producenterne at gå i gang. Måske er modellerne endda salgbare. :-)

Og til Morten....
Nu falder MK/FK og MY 1201 og 1202 jo ikke helt ind under en evt. MM O - de blev aldrig til noget.. udgivelse.

MK/FK blev kun fremstillet få eksemplarer i 1:1, og dem der har dem i model - som jeg - er yderst tilfreds med dem, selvom man selv skal udføre noget af et arbejde for at få dem til at 'se pæne ud'. Modellerne siges at være ret efterspurgte... Og hvad angår lyd, må man nøjes med MO-lyd og turbo, som DLS fint kan levere...
Hvad angår MY 1201 og 1202, blev der - som bekendt - kun bygget én af hver i 1:1, men det er mit indtryk at de begge, i dag, er i høj kurs. Jeg er så den glade ejer af dem begge, den ene dog som dumMY...

Så ja, der er helt sikkert et potentiale i sjældne/ikke byggede 1:1 ting :-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Er dette så et fantasilok ?

af Steff, 14/2 2019, 20:01 (1898 dage siden) @ Futfar

Kære kollega

Svaret er jo (det i er enige om) jo allerede givet, men jeg synes der bør tilføjes, at modellen fra Märklin ALDRIG har udgivet sig for andet end det den er/var, en model af et krigslokomotiv KM 2? eller KM3?, der aldrig blev materialiseret, da slutningen af krigen så at sige overhalede det. Og DET er jo også blevet skrevet i kataloget og derefter behandlet jernbanehistorisk i Tyskland og andre steder derefter.
Altså har INGEN købt katten i sækken.
Det gav jo så anledning til rent historisk at fortælle om - uanset ens politiske ståsted, moral og politiske korrekthed - om en industriel konstruktion, der i en råstoffattig tid faktisk kunne have frembragt et lokomotiv, der trækkraftmæssigt og muligvis også m.h.t. anvendt energi, kunne have været blevet et europæisk forbillede for fremtidige konstruktioner (nu taler ikke IKKE om "Endsieg" eller andet politisk chit chat) konstruktionsmæssigt.
Iøvrigt er en læsning af tanker, udfordringer, muligheder i.f.m. udviklingen af de såkaldte Kriegslokomotiven af alle kategorier, damp, diesel, elektrisk, smalspor, industri som (kul)minelokomotiver ganske spændende læsning, kan anbefales!

Med venlig hilsen
Steffen DResler

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 14/2 2019, 20:45 (1898 dage siden) @ Steff

Kære kollega

Svaret er jo (det i er enige om) jo allerede givet, men jeg synes der bør tilføjes, at modellen fra Märklin ALDRIG har udgivet sig for andet end det den er/var, en model af et krigslokomotiv KM 2? eller KM3?, der aldrig blev materialiseret, da slutningen af krigen så at sige overhalede det. Og DET er jo også blevet skrevet i kataloget og derefter behandlet jernbanehistorisk i Tyskland og andre steder derefter.
Altså har INGEN købt katten i sækken.
Det gav jo så anledning til rent historisk at fortælle om - uanset ens politiske ståsted, moral og politiske korrekthed - om en industriel konstruktion, der i en råstoffattig tid faktisk kunne have frembragt et lokomotiv, der trækkraftmæssigt og muligvis også m.h.t. anvendt energi, kunne have været blevet et europæisk forbillede for fremtidige konstruktioner (nu taler ikke IKKE om "Endsieg" eller andet politisk chit chat) konstruktionsmæssigt.
Iøvrigt er en læsning af tanker, udfordringer, muligheder i.f.m. udviklingen af de såkaldte Kriegslokomotiven af alle kategorier, damp, diesel, elektrisk, smalspor, industri som (kul)minelokomotiver ganske spændende læsning, kan anbefales!

Med venlig hilsen
Steffen DResler


Kære Steff,

Det er ganske rigtigt. Tak for din uddybning. Jeg må vist også lige hurtigt uddybe min ellers lidt kryptiske bemærkning om DSB-godsvogne litra HE, som også var en krigsforeteelse.

Hvis man studerer Tommys udmærkede liste over DSB-godsvogne 1941-1965, vil man se, at litra HE er fraværende mellem litra HD og HF. Det skyldes, at litraet faktisk var afsat til en protion vogne. Den 2. feb. 1945 afgav DSB bestilling til Waggonfabrik Rastatt AG, Rastatt, Tyskland, på 250 standardgodsvogne af tysk "type Glhs". Vognene var som udgangspunkt forsynet med kornslidske, men disse anordninger ønskede DSB ikke vognene leveret med. Kort efter at bestillingen var afgivet, blev Rastatt indtaget af allierede styrker, og dermed glippede vores mulighed for at få nogle eksotiske vogne til modeljernbanen. DR i den franske besættelseszone modtog efter krigen 250 stk. Glmghs Leipzig (DB Glmghs 36), som formentlig var identiske de "danske" HE-vogne, der altså ikke nåede at blive bygget. De fleste af de 250 vogne blev ret hurtigt ombygget til såkaldte Leig-enheder. Glmghs Leipzig fremstilles i 1:87 af Roco (kat. nr. bl.a. 4330, 46109 og 46794) men er altså endnu ikke udgivet i som dansk fantasimodel. Selv om der i sagens natur ikke kendes fotos af vognen i DSB-bemaling, skulle en sådan dog være relativt let at rekonstruere ud fra DSB's dengang gældende påskriftnormer. Man kunne jo med Märklins 53'er.

Vh
Morten

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 14/2 2019, 20:57 (1898 dage siden) @ Morten Flindt

Rocos model af kræet ser således ud:

[image]

Er dette så et fantasilok ?

af Steff, 14/2 2019, 21:05 (1898 dage siden) @ Morten Flindt

Den historie kendte jeg slet ikke til, tak for informationen om denne laaaaaaaaaaagbenede HD type!

Var den meget senere Gbs så den hollandske udvikling?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 14/2 2019, 21:09 (1898 dage siden) @ Steff

Den historie kendte jeg slet ikke til, tak for informationen om denne laaaaaaaaaaagbenede HD type!

Var den meget senere Gbs så den hollandske udvikling?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Pas! Og det er jo langt senere. Men det er der jo nok nogen, der har skrevet om i en eller anden bog. :-)

/M

Er dette så et fantasilok ?

af Georg Schmidt, 14/2 2019, 23:26 (1898 dage siden) @ Morten Flindt

En vogn jeg fotograferede i Brabrand 1977 er vel lidt i den stil.

[image]


[image]
Udsnit.

M v h
Georg

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/2 2019, 23:50 (1898 dage siden) @ Georg Schmidt

En vogn jeg fotograferede i Brabrand 1977 er vel lidt i den stil.

[image]


[image]
Udsnit.

M v h
Georg

Hej Georg,

Ja, det er en østtysker bygget efter krigen men med klare aner til Leipzig-typen.

Gode hilsner
Morten

DSB litra HE - korrektion

af Morten Flindt, 15/2 2019, 01:01 (1898 dage siden) @ Morten Flindt

Hejsa,

For god ordens skyld må jeg lige korrigere antallet af HE-vogne bestilt af DSB; det drejede sig "kun" om 50 stk., som formentlig skulle have været HE 39 001 - 39 050, mens de 250 er den samlede mængde, som leveredes til den franske besættelseszone efter krigen; 50 + 200. Hvor langt man nåede med bygningen af vognene til DSB vides ikke, men formentlig har man haft materialerne til dem, og samtidig synes det ikke at have været for sent at bygge vognene uden kornslidske, siden DSB fravalgte dette.

/Morten

Avatar

Er dette så et fantasilok ?

af Futfar, Kajerød, 15/2 2019, 15:43 (1897 dage siden) @ Steff
redigeret af Futfar, 15/2 2019, 16:27

Ærede kollega....

Tak for en - som vanligt fra dig - uddybende tekst..

Hvad angår en 1:1 BR 53'er's energiforbrug i forhold til trækkraft, kan man jo prøve at skele lidt til UP's gigant lok 'Big Boy', hvis trækkraft somme tider var for meget for den/de tilkoblede stammers koblinger. Især når de skulle trække et kilometerlangt godstog op over Shermann Hill, der jo havde en kraftig stigning. Det skete ikke sjældent at en kobling knækkede...

Men kæmperne ville jo så også have noget for 'ulejligheden'. Deres vand og kulforbrug var i astronomiske mængder, og selv flere flittige fyrbødere, ville aldrig kunne føde fyret til mere damp end den mængde fløjten forbrugte!! Men de havde jo Stokerfyr - ligesom flere andre megaloks - dengang. Jeg har en gang læst en beregning af deres energiforbrug i forhold til deres ydelse - men jeg husker den ikke - men som med alle andre dampmaskiner, står energiforbruget slet ikke mål med ydelsen...

Med vanlig tysk grundighed, formoder jeg, at der ligeledes blev lavet beregninger om dette store loks (BR 53) energiforbrug i forhold til dets forventede ydelse, så det kan måske have været medvirkende årsag til at den aldrig blev bygget...

Dette til trods for at Tyskland havde/har store kulforekomster, men de havde jo så også et enormt forbrug...

God weekend til alle...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Er dette så et fantasilok ?

af Futfar, Kajerød, 14/2 2019, 17:45 (1898 dage siden) @ Morten Flindt

Mon ikke McK kan lave en fin, opgraderet version af den? :-) :-P ;-)

Sikkert nok, men med mit - særdeles beskedne - kendskab til Mck Bossen, Peter Ø, tillader jeg mig at tvivle på at han vil give sig i kast med et sådant projekt :-P. Og i så fald, vil den nok blive rasende dyr, for McK's produkter ligger jo i forvejen ikke just i den billige ende.

McK har jo, på det danske marked, sat helt nye standarder for kvaliteten af modeller, og det er jo så rigtig godt, men andre på markedet - som feks. ESU - ligger så heller ikke på den lade side med at videreudvikle den digitale hobby til snart sagt, uanede højder :-P . (Jeg kunne nævne flere, men for mig at se, er ESU nok pt. det ypperste). :-)

Jeg tror - som rigtig mange andre - at McK skal koncentrere sig om at udgive danske modeller, og her er ønskelisten jo lang, og så lade de store udenlandske fabrikanter om at fremstille de udenlandske modeller. Mck's politik hvad angår antallet af modeller fremstillet i dansk regi - regnet i stykantal pr. model - rækker næppe til at have modeller som BR 53 i deres katalog.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Men hvad så med ECO?

af cm, 15/2 2019, 05:48 (1897 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Nej, det er en replika i skala 1:87 af et lokomotiv med et virkeligt forbillede. At lokomotivet ikke blev bygget i 1:1 er sagen uvedkommende. Det skyldtes uheldig omstændigheder. Omtrent det samme overgik DSB's HE-vogne, som vi stadig har til gode i model, selv om grundmodellen findes i 1:87. Historiske kendsgerninger er aldrig fantasi.

Jamen - det bekræfter jo enhver i, at Märklin's CL-vogne er fantasivogne. Det er IKKE CL-vogne - trods litreringen - eller m.a.o. de udgiver sig for noget de ikke er....
[image]

Men hvad gør det så HOBBYTRADES ECO-vogn til? Eksperterne her på forum har for længst stadfæstet, at vognen er for lav... er det så en fantasivogn?
[image]
:-D ;-)
mvh
Chr

--
[image]

Men hvad så med ECO?

af Bent Larsen, 15/2 2019, 07:32 (1897 dage siden) @ cm

Hej
Jo Märklins CL vogne er nok fantasivogne, for de er først kommet efter der var rigtige CL vogne på marked, men en velkørende vogn på AC anlæg hvor hele Europa måske er repræsenteret. ECO vognen har en skønhedsfejl som kan rettes, som på McKs nye ølvognes platforme. Men ellers skal vi nok klappe hesten hvad fortidens " danske" materiel var, for hvem her i dette forum kan sige de f.eks. valgte Märklin,Lima og Rocos B vogne fra fordi det er fantasimodeller, der var en anden norm og tolerance.
vh
Bent Larsen

Men hvad så med ECO?

af Morten Flindt, 15/2 2019, 11:36 (1897 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Jo Märklins CL vogne er nok fantasivogne, for de er først kommet efter der var rigtige CL vogne på marked, men en velkørende vogn på AC anlæg hvor hele Europa måske er repræsenteret. ECO vognen har en skønhedsfejl som kan rettes, som på McKs nye ølvognes platforme. Men ellers skal vi nok klappe hesten hvad fortidens " danske" materiel var, for hvem her i dette forum kan sige de f.eks. valgte Märklin,Lima og Rocos B vogne fra fordi det er fantasimodeller, der var en anden norm og tolerance.
vh
Bent Larsen

Ja, det var en anden tid for et kvart århundrede siden. Der skete en gradvis udvikling af B-vognene fra Märklins over Limas over Rocos til Heljans, hvor først sidstnævntes model ikke "bare" var en tillempet tysk grundmodel med dansk tag. Og man valgte ikke fra, når der ikke var andre valgmuligheder end selvbyg, som mange ikke mestrerede. Men jeg kan da huske, at da Rocos B-vogne kom, så var Limas ditto ikke længere attraktive og blev betragtet som andenrangs - i hvert fald blandt folk med kritisk sans. Og mange vidste også godt, at der var tale af fordanskninger af tyske vogne. Men de rødorange Lima-vogne kører vel stadigvæk på enkelte baner. Normerne og har ændret sig siden dengang, men sådan er det vel med de fleste forbrugsprodukter. Tolerancen er uændret, tror jeg. Havde man kunne købe fx McK-vogne dengang, havde man været præcis lige så "intolerant" overfor Lima-vogne. Men det kunne man så blot ikke. I 1960'erne fandtes der Tenshodo-modeller i messing af fx svenske damplokomotiver. De kostede en bondegård og var for feinschmecker. I dag kan man købe bedre gengivelser af forbillederne for en brøkdel af prisen på en Tenshodo-model, også selv om man ikke har så mange penge. Det har været en god udvikling, som næppe havde fundet sted, hvis der ikke også havde været et kritisk kundeunderlag til at "holde producenterne til ilden".

Venlig hilsen
M:-)rten

Men hvad så med ECO?

af Svend B J, 15/2 2019, 09:33 (1897 dage siden) @ cm

Men hvad gør det så HOBBYTRADES ECO-vogn til? Eksperterne her på forum har for længst stadfæstet, at vognen er for lav... er det så en fantasivogn?

.
Selvfølgelig er det ikke en fantasivogn. Hvad får dig til at spørge om det? Det er bare en model, hvor katten var løbet med målet.
Men klart: Hvis den var blevet malet rød eller hvid og var blevet forsynet med Coca-Cola- eller Toms Guldbarre påskrifter, havde den ændret status.

--
Svend
[image]

Men hvad så med ECO?

af Morten Flindt, 15/2 2019, 11:01 (1897 dage siden) @ cm


Nej, det er en replika i skala 1:87 af et lokomotiv med et virkeligt forbillede. At lokomotivet ikke blev bygget i 1:1 er sagen uvedkommende. Det skyldtes uheldig omstændigheder. Omtrent det samme overgik DSB's HE-vogne, som vi stadig har til gode i model, selv om grundmodellen findes i 1:87. Historiske kendsgerninger er aldrig fantasi.


Jamen - det bekræfter jo enhver i, at Märklin's CL-vogne er fantasivogne. Det er IKKE CL-vogne - trods litreringen - eller m.a.o. de udgiver sig for noget de ikke er....
[image]

Men hvad gør det så HOBBYTRADES ECO-vogn til? Eksperterne her på forum har for længst stadfæstet, at vognen er for lav... er det så en fantasivogn?
[image]
:-D ;-)
mvh
Chr


Nej, det er en ægte modelvogn med en konstruktionsfejl, så den ikke er målfast. Den slags kiks forekommer af og til. Roco har fx en lukket godsvogn af type G10, som tyske eksperter og andre for længst har stadfæstet er for høj. Men også her kan man jo "bare lade være med at købe dem", hvis man ikke bryder sig om produktet. Modeltog er ligesom spegepølser; der findes 1-, 2-, 3- og 4-stjernede modeller, og man får ikke altid det, som man betaler for. Både for fantasivogne og kiksede modeller gælder, at den enkelte på basis af den omtale, en model får, og på basis af egne vurderinger sætter sine egne grænser for, hvad hun eller han lyst til at bruge sine penge på, så det med bare at lade være med at købe noget, er noget alle praktiserer. Da de fleste kun råder over begrænsede midler til deres hobby, er de selektive i deres modelindkøb. Nogle køber kun "tøj med god pasform", mens andre ser mere på varemærket og det image, som det giver, og så er indstillet på om nødvendigt at nedprioritere pasformen en smule. Personligt er jeg ikke til fals for mærkevarer med dårlig pasform, men det er der mange, som er.

Mvh
M:-)rten

Avatar

Men hvad så med ECO?

af Futfar, Kajerød, 15/2 2019, 15:02 (1897 dage siden) @ Morten Flindt

"Modeltog er ligesom spegepølser; der findes 1-, 2-, 3- og 4-stjernede modeller, og man får ikke altid det, som man betaler for."

Næhh, jeg har da aldrig kendt mage. At sammenligne modeltog med spegepølser:-P ;-) :-D.

Jeg lo en del over dette udsagn, men da de værste latterkramper havde fortaget sig, kunne jeg da godt se at der kan være noget om snakken..;-) .

Mit spørgsmål til dig, er vel så helt naturligt: Hvilke(n) af de 4 typer 'spøgepølser' er så fantasi typer? :-) .

Altid rart med et godt grin....:-D :-D .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Men hvad så med ECO?

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2019, 18:45 (1897 dage siden) @ Futfar

"Modeltog er ligesom spegepølser; der findes 1-, 2-, 3- og 4-stjernede modeller, og man får ikke altid det, som man betaler for."

Næhh, jeg har da aldrig kendt mage. At sammenligne modeltog med spegepølser:-P ;-) :-D.

Jeg lo en del over dette udsagn, men da de værste latterkramper havde fortaget sig, kunne jeg da godt se at der kan være noget om snakken..;-) .

Mit spørgsmål til dig, er vel så helt naturligt: Hvilke(n) af de 4 typer 'spøgepølser' er så fantasi typer? :-) .

Altid rart med et godt grin....:-D :-D .

Nu forudsætter du jo, at jeg betragter fantasimodeller som modeltog. :-) :-P :-D

Er dette så et fantasilok ?

af Erik Olesen, 15/2 2019, 21:05 (1897 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Morten.

Hvis der nu var et virkeligt forbillede, så er det underligt at der ikke findes en eneste tegning af forbilledet. Jeg kan ikke finde en, kan du?


Klaus

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2019, 22:24 (1897 dage siden) @ h087

;-)

https://web.archive.org/web/20161215064455/http://www.malletlok.de/ge/ge_d/br53.htm

kun text - ingen tegning

Og teksten omtaler, at der i sin tid blev lavet 17 udkast til et sådant lokomotiv. Skulle der ikke eksistere nogen tegning eller skitse til lokomotivet, blot fordi en sådan ikke kan findes på internettet? Og skulle tegningen i sin tid ikke være lavet med henblik på at bygge et konkret 1:1-lokomotiv men blot for at Märklin årtier senere skulle kunne fremstille en fantasimodel? Det tror jeg ikke.

Er dette så et fantasilok ?

af h087 ⌂, bagsværd, 15/2 2019, 22:44 (1897 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

;-)

jow da - mener at det er borsig udkast der ligger til grund for märklins udgave.

mener at kan huske ( kan tage fejl) at der er i et märklin magazin eller katalog fra den tid modellen blev plubliceret er en større omtale af arbejdet med det ( muligvis med en skitsetegning af den )

så der skal nogen nok gå igennem de numre af märklin magazin eller kataloger omkring udgivelsen af modellen ( jeg har desværre ikke tid og ej lyst til at lede efter det, da det meste af gamle magaziner og kataloger er pakket ned.

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Er dette så et fantasilok ?

af Thomas Jespersen, 15/2 2019, 22:55 (1897 dage siden) @ h087

Alfred B. Gottwaldt; Geschichte des Deutsche Kriegslokomotiven 1939-1945; Transpress 1998.

Her findes en typeskitse af lokomotivet. Imponerende hvis det var blevet bygget, men på det tidspunkt var krigen vist tabt.
Märklins model trækker iøvrigt rigtig fint, min har slæbt afsted med 140 aksler og den kan klare mere, men strækningen blev for kort.

Thomas

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 15/2 2019, 23:43 (1897 dage siden) @ Thomas Jespersen

Alfred B. Gottwaldt; Geschichte des Deutsche Kriegslokomotiven 1939-1945; Transpress 1998.

Her findes en typeskitse af lokomotivet. Imponerende hvis det var blevet bygget, men på det tidspunkt var krigen vist tabt.
Märklins model trækker iøvrigt rigtig fint, min har slæbt afsted med 140 aksler og den kan klare mere, men strækningen blev for kort.

Thomas


Märklins model er en glimrende måde at formidle historie på. Mange mennesker vil nok have et lidt abstrakt forholde til sådan et lokomotiv, hvis de blot ser en tegning, men i 1:87 sammen med modeller af alment kendt jernbanemateriel kan man få et godt indtryk af maskinen og dens størrelse.

Venlig hilsen
M:-)rten

Er dette så et fantasilok ?

af Svend B J, 16/2 2019, 09:58 (1896 dage siden) @ Morten Flindt


Märklins model er en glimrende måde at formidle historie på. Mange mennesker vil nok have et lidt abstrakt forholde til sådan et lokomotiv, hvis de blot ser en tegning, men i 1:87 sammen med modeller af alment kendt jernbanemateriel kan man få et godt indtryk af maskinen og dens størrelse.

.
Man kan så gøre sig sine overvejelser, hvilke typer vogne man vil oprangere bag lokomotivet og på hvilket anlæg det skal køre (stækninger, stationer, byer som de så ud dengang). Uanset hvad (og lokomotivets spændende tekniske historie) var det jo tænkt som en del af "driften" af det tredje rige, med alt der hører til i den forbindelse.
Men det er sikkert flot som vitrinemodel (og jeg vil da ikke udelukke at jeg selv - hvis prioriteringen var på plads - selv kunne finde på at stille det op på en hylde).

--
Svend
[image]

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 16/2 2019, 12:06 (1896 dage siden) @ Svend B J


Märklins model er en glimrende måde at formidle historie på. Mange mennesker vil nok have et lidt abstrakt forholde til sådan et lokomotiv, hvis de blot ser en tegning, men i 1:87 sammen med modeller af alment kendt jernbanemateriel kan man få et godt indtryk af maskinen og dens størrelse.

.
Man kan så gøre sig sine overvejelser, hvilke typer vogne man vil oprangere bag lokomotivet og på hvilket anlæg det skal køre (stækninger, stationer, byer som de så ud dengang). Uanset hvad (og lokomotivets spændende tekniske historie) var det jo tænkt som en del af "driften" af det tredje rige, med alt der hører til i den forbindelse.

Ja, man skal nok ikke hænge for mange kreauturvogne med pigtråd i ventilationsåbningerne efter den. Nogle vil kunne føle sig krænket. ;-) En fotograf fra Deutsche Reichsbahn kom i første halvdel af 1940'erne til at fotografere en station ovre "østpå", hvor der på billedet ses en sådan vogn i forgrunden. Billedet blev dog til alt held for fotografen fanget af den tyske censur.

Noget andet er; kan eksperterne sige noget om akseltrykket på en 53'er med de mange hjul? Var det større eller mindre end på en 52'ere, der jo var så tung, at lokomotivet ikke måtte køre i Danmark?

/Morten

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 16/2 2019, 14:14 (1896 dage siden) @ Morten Flindt


Noget andet er; kan eksperterne sige noget om akseltrykket på en 53'er med de mange hjul? Var det større eller mindre end på en 52'ere, der jo var så tung, at lokomotivet ikke måtte køre i Danmark?

/Morten

P.S.
Hvis og såfremt at det altså forholder sig sådan, at 52'erne ikke måtte køre i DK på grund af vægten, som hævdet af nogle. Hvad siger Steff?

Er dette så et fantasilok ?

af Thomas Jespersen, 16/2 2019, 15:47 (1896 dage siden) @ Morten Flindt

En 52 har nøjagtig det samme akseltryk, som en 50/N maskine så den måtte ihvertfald godt køre i Danmark.

53´eren skulle have et akseltryk på omkring 20t. Hvis den endelig var blevet leveret havde den nok fået nummer i 40 serien istedet for 50 serien på grund af akseltrykket. Måske Baureihe 46 havde været mere passende end 53?

Thomas

Er dette så et fantasilok ?

af Svend B J, 16/2 2019, 18:54 (1896 dage siden) @ Morten Flindt


Noget andet er; kan eksperterne sige noget om akseltrykket på en 53'er med de mange hjul? Var det større eller mindre end på en 52'ere, der jo var så tung, at lokomotivet ikke måtte køre i Danmark?

/Morten


P.S.
Hvis og såfremt at det altså forholder sig sådan, at 52'erne ikke måtte køre i DK på grund af vægten, som hævdet af nogle. Hvad siger Steff?

.
Vi skal også have oplyst metervægten.

--
Svend
[image]

Er dette så et fantasilok ?

af Steff, 16/2 2019, 19:28 (1896 dage siden) @ Svend B J

Kære alle

Jeg har IKKE lige metervægten for BR 52. Men BR 52 havde tilladelse til at køre i Danmark og der var - trods normalt hjemmehørende under RDB Ost m. fl. - flere lokomotiver henstående den 5. maj 1945 ligesom, at der også havde været et "Lok-zug" med maskiner for Norge til Ar.

Litra N metervægt med 75 mm nye hjulbandager var 6359 kg. Og da BR 52 jo i princippet var en forenklet udgave af BR 50, kunne det da tænkes at metervægten lå omkring de 6000 kg?

Men det er jo HELT og ALDELES korrekt som Svend skriver, at det jo faktisk er metervægten der er afgørende. Og så skal man både regne med både det statiske- og bevægelige akseltryk. Det bevægelig akseltryk kan NORMALT regnes for det dobbelte af det statiske!!

Märklin BR 53 (Borsig I) havde et akseltryk angivet i typebeskriveslen på 20 tons. DET er voldsomt!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Er dette så et fantasilok ?

af Steff, 16/2 2019, 18:29 (1896 dage siden) @ Morten Flindt

………….ikke fordi jeg vil diskutere disse uhyggelige tog, men virkeligheden er faktisk, at de såkaldte "Umsiedler züge" næsten udelukkende blev fremført af PKP i Polen og med PKP besætning og Tgf. Vagtpersonellet normalt tysk.
Beslutningen tysk, men loko-materiellet i Generalguvernementet hvor disse lejre lå altså normalt PKP. DR havde jo så særligt brug for sine egne lokomotiver og besætninger, så hvor andres kunne bruges, blev de det. Så når der i film efter krigen vises at fremførelsen skete med BR 52 eller BR 38 er det "film".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Er dette så et fantasilok ?

af Thomas Jespersen, 16/2 2019, 10:41 (1896 dage siden) @ Morten Flindt

Spørgsmålet er vel også hvorvidt det hele skal være målkorrekt. Det er trods alt de færreste, der laver deres anlæg efter forbillede, men finder på noget selv.
Et anlæg jeg selv er fascineret af, er WNJ, hvor man selv har lavet forbilledet og derefter tilpasset materiellet.
http://www.wnj.se/index.htm

De fleste af os har vel et eller andet obskurt lokomotiv der ikke passer ind i samlingen, men den stod nede ved forhandleren og var bare så flot. Personligt vil jeg da nødigt undvære min schweiziske Ae 6/6 eller min hollandske NS 1200.

Rocos G10 er rigtig nok et bræt for højt, men alle godsvogne har forskellig højde og når man ser den i en togstamme ser den optisk ganske fin ud.

Hobbytrades ECO er lidt værre, da den ikke passer sammen med de øvrige vogne, hvis den står ved siden af en Heljan CP ser den bare helt forkert ud. Forhåbentligt er det en af dem Mck genudgiver eventuelt med en ny vognkasse, som DK.

Thomas

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 11:40 (1896 dage siden) @ Thomas Jespersen

Spørgsmålet er vel også hvorvidt det hele skal være målkorrekt. Det er trods alt de færreste, der laver deres anlæg efter forbillede, men finder på noget selv.
Et anlæg jeg selv er fascineret af, er WNJ, hvor man selv har lavet forbilledet og derefter tilpasset materiellet.
http://www.wnj.se/index.htm

De fleste af os har vel et eller andet obskurt lokomotiv der ikke passer ind i samlingen, men den stod nede ved forhandleren og var bare så flot. Personligt vil jeg da nødigt undvære min schweiziske Ae 6/6 eller min hollandske NS 1200.

Rocos G10 er rigtig nok et bræt for højt, men alle godsvogne har forskellig højde og når man ser den i en togstamme ser den optisk ganske fin ud.

Hobbytrades ECO er lidt værre, da den ikke passer sammen med de øvrige vogne, hvis den står ved siden af en Heljan CP ser den bare helt forkert ud. Forhåbentligt er det en af dem Mck genudgiver eventuelt med en ny vognkasse, som DK.

Thomas

Hej Thomas,

Nu nævner du jo så WNJ, som man kan fristes til blot at kalde for "elektrisk tog" frem for "modeljernbane". Den bane beskæftiger sig jo ikke med konkrete forbilleder. Det er lutter fantasi (dog med lidt SJ af og til). Til gengæld er alt jo dels selvbygget, dels ombygget efter et bestemt, fiktivt forbillede. Omvendt vil banen - efter min mening - næppe kunne opbygges med selv nok så mange "fantasivogne" fra producenternes lagre, så den ser lige så autentisk ud. Kan man kalde dette for en "uegentlig modeljernbane"?

Vh
Morten

Er dette så et fantasilok ?

af Thomas Jespersen, 16/2 2019, 15:58 (1896 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvor går grænsen imellem elektrisk tog eller modelbane?

Er der idet hele taget ret mange der bygger efter et konkret forbillede? Min pointe er at en modelbane i en eller anden form er en romantiseret tolkning af en oplevet virkelighed. I den sammenhæng syntes jeg bare at det valgte jernbaneselskab betyder meget lidt. Med andre ord man kan lave sit eget for alt andet er alligevel fri fantasi.
WNJ er netop en form for koncentreret udgave af hvad der er karakteristisk for Sverige, der er bredt ud i skal 1:87.

Thomas

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 16/2 2019, 16:54 (1896 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hvor går grænsen imellem elektrisk tog eller modelbane?

Er der idet hele taget ret mange der bygger efter et konkret forbillede? Min pointe er at en modelbane i en eller anden form er en romantiseret tolkning af en oplevet virkelighed. I den sammenhæng syntes jeg bare at det valgte jernbaneselskab betyder meget lidt. Med andre ord man kan lave sit eget for alt andet er alligevel fri fantasi.
WNJ er netop en form for koncentreret udgave af hvad der er karakteristisk for Sverige, der er bredt ud i skal 1:87.

Thomas

Godt spørgsmål. Jeg er enig i, at en modeljernbane er en (i de fleste tilfælde) romantiseret tolkning af en oplevet virkelighed, men på den anden side set tvivler jeg på, at ret mange mener, at et Brio-tog - som vel også falder ind under "romantiseret tolkning af en oplevet virkelighed" - hører til i kategorien "modeljernbane" endsige "modeltog" (det er i hvert fald de færreste mj-forhandlere, der også har Brio-tog på hylderne). Andre har kaldt modeljernbane for en slags kunstart (kunst er jo også en "tolkning af en oplevet virkelighed", om end ikke altid romantisk), og ordet "dogmemodeljernbane" kendes også. Om betydningen af "model" se her, hvor pkt. 3 vist kommer nærmest trådens tema. Bemærk, at der ikke er noget værdimål knyttet til pkt. 3, så jeg mener fortsat, at det er helt legitimt at være kritisk og tale om en god eller dårlig model, afhængig af sammenhængen (fx synes NASA nok næppe, at en model af en satellit er særlig fremragende, hvis modellen mere ligner en øldåse end sit forbillede.

/Morten

Er dette så et fantasilok ?

af Bent Larsen, 16/2 2019, 16:56 (1896 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hej
Hvor går grænsen imellem elektrisk tog eller modelbane?
Det afhænger nok af hvem der ser på det, jeg har set eks. på at elektrisk tog er et Märklin rundbane på en mindre plade med en 3029 og ældre blikvogne. Der efter er det nok afhængig af hvilke materiel der køres med, og landskabets udformning, hvis det passer sammen er det en modelbane?
vh
Bent Larsen

Er dette så et fantasilok ?

af Bent Larsen, 17/2 2019, 06:11 (1895 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Her er fantasi der bliver til model. Store Byttedag Tømmeruphallen okt. 2018
Vh
Bent Larsen
[image]

Er dette så et fantasilok ?

af Thomas Jespersen, 19/2 2019, 09:07 (1893 dage siden) @ Bent Larsen

Modellerne har også en udvikling. Jeg har nogle gamle numre af MIBA fra 1970´erne hvor Märklins nye 03 og 50 bliver lovprist som nogle fantastiske modeller, det er de vist ikke længere.

Thomas

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 16/2 2019, 11:57 (1896 dage siden) @ Thomas Jespersen

Spørgsmålet er vel også hvorvidt det hele skal være målkorrekt. Det er trods alt de færreste, der laver deres anlæg efter forbillede, men finder på noget selv.
Et anlæg jeg selv er fascineret af, er WNJ, hvor man selv har lavet forbilledet og derefter tilpasset materiellet.
http://www.wnj.se/index.htm

Det hele kan ikke laves målkorrekt, men de fleste fortrækker, at i det mindste det rullende materiel er målkorrekt. Nok derfor, at det gamle Kleinbahn, hvor selv de 2-akslede godsvogne er forkortede, ikke dyrkes af ret mange uden for Østrig, ja, næppe selv der.


De fleste af os har vel et eller andet obskurt lokomotiv der ikke passer ind i samlingen, men den stod nede ved forhandleren og var bare så flot. Personligt vil jeg da nødigt undvære min schweiziske Ae 6/6 eller min hollandske NS 1200.

Ja, og du har også "lov" til at køre med dem uden overledning. ;-)

Rocos G10 er rigtig nok et bræt for højt, men alle godsvogne har forskellig højde og når man ser den i en togstamme ser den optisk ganske fin ud.

Alle G10'ere har samme højde. Hvis du ser Rocos G10 i en togstamme ved siden af Brawas G10'ere, ser den for mig kikset ud; man kan se det er den samme vogntype og ved, at de to fabrikaters modeller dermed burde have ens højde, hvilket de ikke har.

Hobbytrades ECO er lidt værre, da den ikke passer sammen med de øvrige vogne, hvis den står ved siden af en Heljan CP ser den bare helt forkert ud. Forhåbentligt er det en af dem Mck genudgiver eventuelt med en ny vognkasse, som DK.

Vogne skal ikke "passe sammen" i højden; en 1:1 ECO var ikke lige så høj som en 1:1 CP. Brug samme vurderingsprincip, som du gør med godsvognene med forskellig højde, så vil ECO'en være helt okay. :-)


Med venlig hilsen
M:-Drten

Er dette så et fantasilok ?

af Flemming Søeborg, 17/2 2019, 11:13 (1895 dage siden) @ h087

Hej Henning (og andre interesserede).

I følge min gamle Koll sendte Märklin den første udgave af BR 53 (nr. 3102) på markedet i 1979, og siden fulgte mange varianter. Jeg husker, at der i et af de efterfølgende årskataloger var en nærmere redegørelse for maskinen/modellen samt et interview med en af de medarbejdere, der havde været med ved projekteringen af de "rigtige" lokomotiv, altså det mulige 1:1-lokomotiv (det var i et af de aflange kataloger, så vidt jeg husker).

I øvrigt er der et nyt "fantasi-lokomotiv" på vej, som kritikerne kan kaste sig over: Roco udsender to udgaver af det relativt ukendte "krigslokomotiv" BR 23 fra 1942 (art. nr. 72254, 73018 et al.). Det er/var en 1-C-1-maskine, men ikke identisk med den senere BR 23 fra DB.

De to BR 23, der blev bygget, havnede efter krigsafslutningen i Østzonen, hvor de blev indlemmet i det senere DR (Ost) og kørte som BR 23001 og 23002. Men her er det, at Roco sætter fantasien i sving: Hvad nu, hvis det ene af de to BR 23 var forblevet i Vestzonen? Ved flittig brug af konjunktiven i sproget beskriver Roco, hvorledes lokomotivet ville have set ud i DB-udgave og udsender altså modellen i denne tænkte version.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23?

af Steff, 17/2 2019, 12:53 (1895 dage siden) @ Flemming Søeborg

……………….og så tæt på og så alligevel ikke:

[image]

Den korte historie.
DSB var trætte af litra P, der ikke rigtig kunne bruges til noget under krigen, især p.g.a. de store drivhjul og så kun to-koblet. Som tegningen viser undersøgtes det alvorligt om at erhverve de nye tyske BR 23. Men kun lokomotivet, da tenderne skulle komme fra de så samtidig hermed udrangerede litra P. Om de skulle licensbygges i Danmark eller hvad kom man aldrig til.
Så dette er hvis man ville lave en fantasimodel, der blev ikke til noget, men det var tæt på:-)

Også kan vi jo lige så godt også tage de resterende DSB undersøgte, bl.a. BR03 og BR41. Og så fik vi jo tilbudt halvfærdige BR42 efter krigen samt nok det mest eksotiske tilbud, der kom fra Krupp, nemlig BR E18 og BR E44. Tror lige at Krupps handelsafdeling havde glemt et og andet med elektriske ledninger i Danmark bortset fra S-togsnettet. Men OK, man var måske stadig lettere rystede over Sir Harris´s aftenbesøg gennem 1944 og forår 1945. Det kunne ihvert tilfælde give hovedpine.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Glemte lige hvad Maskinafdelingen selv puslede med, en H II med svensk E-tender og omvendt E med H II tender og så røgnedslagsskærme a la BR 05 på litra E.
Så er tiden til sommerens og efterårets ombygninger nok også opbrugt;-) .

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23?

af Morten Flindt, 17/2 2019, 16:35 (1895 dage siden) @ Steff

……………….og så tæt på og så alligevel ikke:

[image]

Den korte historie.
DSB var trætte af litra P, der ikke rigtig kunne bruges til noget under krigen, især p.g.a. de store drivhjul og så kun to-koblet. Som tegningen viser undersøgtes det alvorligt om at erhverve de nye tyske BR 23. Men kun lokomotivet, da tenderne skulle komme fra de så samtidig hermed udrangerede litra P. Om de skulle licensbygges i Danmark eller hvad kom man aldrig til.
Så dette er hvis man ville lave en fantasimodel, der blev ikke til noget, men det var tæt på:-)

Også kan vi jo lige så godt også tage de resterende DSB undersøgte, bl.a. BR03 og BR41. Og så fik vi jo tilbudt halvfærdige BR42 efter krigen samt nok det mest eksotiske tilbud, der kom fra Krupp, nemlig BR E18 og BR E44. Tror lige at Krupps handelsafdeling havde glemt et og andet med elektriske ledninger i Danmark bortset fra S-togsnettet. Men OK, man var måske stadig lettere rystede over Sir Harris´s aftenbesøg gennem 1944 og forår 1945. Det kunne ihvert tilfælde give hovedpine.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Glemte lige hvad Maskinafdelingen selv puslede med, en H II med svensk E-tender og omvendt E med H II tender og så røgnedslagsskærme a la BR 05 på litra E.
Så er tiden til sommerens og efterårets ombygninger nok også opbrugt;-) .

Hej Steff,

Lige så lidt fantasi som Märklins BR 53, skulle jeg mene. Herlig inspiration baseret på historiske fakta, TAK! :-D :-D :-D

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af SteampunkLolcat, 18/2 2019, 08:19 (1894 dage siden) @ Morten Flindt

Der er vel heller ikke langt derfra til at forestille sig at flere typer af DSB's lejelokomotiver, så som BR55, BR56 og BR57, var blevet her efter anden verdenskrig?

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af UTJ, 18/2 2019, 12:30 (1894 dage siden) @ SteampunkLolcat

Der er vel heller ikke langt derfra til at forestille sig at flere typer af DSB's lejelokomotiver, så som BR55, BR56 og BR57, var blevet her efter anden verdenskrig?

Vel ikke mere fantasi end at DSB rent faktisk købte en defekt 57'er som vel godt kunne have være blevet til noget kørende hvis man ville - Litra U 296

--
ئۇلغىك

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af SteampunkLolcat, 18/2 2019, 12:44 (1894 dage siden) @ UTJ

Ah, det var jeg ikke klar over. Jeg vidste at vi havde fået en 57'er med da vi fik 38'erne, men jeg var ikke klar over at den var blevet tildelt litra og nummer.

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af UTJ, 18/2 2019, 13:35 (1894 dage siden) @ SteampunkLolcat

Det var det ikke - ren spekulation og fantasi med U 296.....

--
ئۇلغىك

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af SteampunkLolcat, 19/2 2019, 14:39 (1893 dage siden) @ UTJ

Hvor kommer litra og nummer så fra?

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Er dette så et fantasilok, litra og nr for BR 57???

af Steff, 19/2 2019, 15:47 (1893 dage siden) @ SteampunkLolcat
redigeret af Steff, 19/2 2019, 16:01

God eftermiddag Morten

En lille spøg fra UTJ side. MEN teoretisk kunne det muligvis være gået sådan. Litra U var næste ledige bogstav og nr. 296 til 299 ikke anvendt og ledige. Sååååå:-)
Men BR 57´ern var aldrig tiltænkt anvendt af DSB. Men da man var i overvejelsesfasen med de tre ikke overførte til Tyskland BR 38 og så den saboterede BR 57 om hvad kunne man gøre, vidste DSB ingeniører jo fra krigens tid med lejelokomotiverne BR 38 og BR 57, at kedlerne var identiske og i visse henseender også andre dele.
Man fik de britiske myndigheders tilladelse til at bjærge lokomotivet og skrotte det med anvendelsen af kedlen for øje som reservekedel, HVIS også overtagelsen (KØBET) af de tre BR 38 blev gennemført.
Tenderen blev senere anvendt som vandvogn ved byggeri i Aarhus og angiveligt senere som vandvogn på kajen for Kalundborg færgerne. Kedlen blev reservekedel for litra T og hurtigt anvendt.
Den tiloversblevne ramme blev ophugget senere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Generelt var det en fuldstændig forkert beslutning at DSB fik (senere købt) de tre BR 38´ere. Ifølge aftaler de Vestallierede imellem, skulle ALT DR materiel tilbagesendes til Tyskland for at undgå de tilstande Tyskland havnede i efter 1. verdenskrig, Versailles traktatens følger. Men på tidspunktet hvor beslutningen om at DSB måtte ANVENDE de tre BR 38, var aftalerne (Pariser aftalen) ikke færdige og derfor slået igennem.
De mere forklarende elementer i efterkrigens aftaler er der ikke plads til at skrive om her og jeg må henvise til anden litteratur, bl.a. "Det´en tysker" fra BB m. fl.

NB, NB: Sidste bemærkning er ikke for at man skal købe bogen eller låne den på biblioteket for at skaffe egne biblioteksafgiter;-) ;-)

Er dette så et fantasilok, litra og nr for BR 57???

af SteampunkLolcat, 20/2 2019, 08:58 (1892 dage siden) @ Steff

Tak for forklaringen.

Bogen "Det' en tysker" og dens forgænger er allerede del af det hjemlige bibliotek.

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2019, 12:57 (1894 dage siden) @ SteampunkLolcat

Der er nok ikke langt, men det var der ingen konkrete planer om, så det er ikke historiske fakta, som DSB's lokomotivskitser og BR 53'eren. Det er ren fantasi, udover de få lokomotiver og vogne, der blev her.

Vh
Morten

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af Fiona, Sdr. Bjert, 18/2 2019, 13:46 (1894 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er nu aldrig noget galt med lidt kontrafaktisk historieskrivning. Det kan faktisk være både spændende og lærerigt.
Kan man lave en nogenlunde sandsynlig alternativ historiefortælling, og bruge den som begrundelse for nogle historiske unøjagtigheder (kompromisser) på sit anlæg (og til en vis grad materiel), er der efter min mening stadig tale om MODELanlæg.
Velargumenterede historier der begrunder, hvorfor vi afviger fra virkeligheden for at få plads til en rimelig model (særligt omkring anlægget, mindre omkring materiellet), gør en forskel på MODELjernbane og LEGETØJStog. Det vi, som MODELjernbanefolk, laver, skal give et rimeligt realistisk billede af den, i hvert fald typiske, men helst konkrete virkelighed. Dette gælder både for anlægget udsende og anlæggets drift.

Vi må se i øjnene, at det ikke er realistisk at lave anlægenes længdemål i målestoksforholdet 1:87, men som oftest i et meget mindre målestoksforhold. Dette gælder også store klubanlæg og modulanlæg.

--
Venlig Hilsen

Jørgen

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af Morten Flindt, 18/2 2019, 14:18 (1894 dage siden) @ Fiona

Der er nu aldrig noget galt med lidt kontrafaktisk historieskrivning. Det kan faktisk være både spændende og lærerigt.
Kan man lave en nogenlunde sandsynlig alternativ historiefortælling, og bruge den som begrundelse for nogle historiske unøjagtigheder (kompromisser) på sit anlæg (og til en vis grad materiel), er der efter min mening stadig tale om MODELanlæg.
Velargumenterede historier der begrunder, hvorfor vi afviger fra virkeligheden for at få plads til en rimelig model (særligt omkring anlægget, mindre omkring materiellet), gør en forskel på MODELjernbane og LEGETØJStog. Det vi, som MODELjernbanefolk, laver, skal give et rimeligt realistisk billede af den, i hvert fald typiske, men helst konkrete virkelighed. Dette gælder både for anlægget udsende og anlæggets drift.

Vi må se i øjnene, at det ikke er realistisk at lave anlægenes længdemål i målestoksforholdet 1:87, men som oftest i et meget mindre målestoksforhold. Dette gælder også store klubanlæg og modulanlæg.

Det har du ret i. Jeg ser nok lidt for snævert på tingene, men omvendt ser andre temmelig løst på det, for den kontrafaktiske indstilling kan også bruges på Brawas Gulf-vogn, hvis man vil. Der kunne blive en spændende sønderjysk modeljernbane ud af det, hvis man byggede den op på tysk materiel overtaget fra Deutsche Reichsbahn i 1920, og her kan en stor del af det formentlig baseres på industriprodukter. Faktisk er der allerede fremstillet den første vogn til sådan et projekt, om end litraet, nummeret og farven måske nok er en tilsnigelse. Dog tror jeg, at kun de færreste købere af modellen har købt den med Sønderjylland for øje.

[image]

Gode hilsner
M:-)rten

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af Steff, 18/2 2019, 16:34 (1894 dage siden) @ Morten Flindt

Tjaaaa, en gang DSB specialvognsgrå og andre litreringer og vupti:

[image]

Vognen kom hertil i april 1945 som en del af et værkstedstog, DSB troede de bare kunne tage og gjorde det, men kom alligevel - som med ALT ANDET TYSK jernbanemateriel undtagen private vogne - til at betale ved kasse 1.
Det samme for BR 57´erne som den engelske militærmission gav tilladelse til at lade ophugge så kedlen eventuelt kunne bruges/og blev anvendt som reservekedel for litra T. Tenderen anvendt som vandvogn. BR 57, pris 10.000,- danske 1948 kroner. Ca. den dengang gældende skrotværdi.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af peterw, 18/2 2019, 17:43 (1894 dage siden) @ Steff

Tjaaaa, en gang DSB specialvognsgrå og andre litreringer og vupti:

[image]

Vognen kom hertil i april 1945 som en del af et værkstedstog, DSB troede de bare kunne tage og gjorde det, men kom alligevel - som med ALT ANDET TYSK jernbanemateriel undtagen private vogne - til at betale ved kasse 1.
Det samme for BR 57´erne som den engelske militærmission gav tilladelse til at lade ophugge så kedlen eventuelt kunne bruges/og blev anvendt som reservekedel for litra T. Tenderen anvendt som vandvogn. BR 57, pris 10.000,- danske 1948 kroner. Ca. den dengang gældende skrotværdi.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Der findes endog rimelig foto-dokumentation på jernbanen.dk :-)
Peter

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2019, 18:23 (1894 dage siden) @ peterw

Tjaaaa, en gang DSB specialvognsgrå og andre litreringer og vupti:

[image]

Vognen kom hertil i april 1945 som en del af et værkstedstog, DSB troede de bare kunne tage og gjorde det, men kom alligevel - som med ALT ANDET TYSK jernbanemateriel undtagen private vogne - til at betale ved kasse 1.
Det samme for BR 57´erne som den engelske militærmission gav tilladelse til at lade ophugge så kedlen eventuelt kunne bruges/og blev anvendt som reservekedel for litra T. Tenderen anvendt som vandvogn. BR 57, pris 10.000,- danske 1948 kroner. Ca. den dengang gældende skrotværdi.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Der findes endog rimelig foto-dokumentation på jernbanen.dk :-)
Peter

Den er såmænd også udgivet i model; både med det rigtige nummer og med et "papirnummer" som vognen fik tildelt administrativt i 1957 men så vidt vides aldrig fik påmalet i virkeligheden. Lidt en fantasimodel.

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af modeljernbane, 19/2 2019, 09:04 (1893 dage siden) @ Fiona

Det er rigtig, og der er her kæden hopper af. Toget kører i en verden der er alt for lille til den, som et par store fødder i en barnesko. Måske skulle man bygge lidt men godt, altså bygge en model af en by/ landskab i 1:87 og kun tage det med som kan være på pladsen, ikke noget med at skrumpe stationen og dens areal, så hellere nøjes med en mindre station. Ja jeg er ikke en skid beder selv, jeg gør som de fleste, krymper togets verden.

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23?

af Steff, 18/2 2019, 22:04 (1894 dage siden) @ Steff

Skyldte jo lige en tegning med de to forslag fra Maskinafdelingen vedr. DSB litra H II og litra E med tenderbytte (drejeskivelængder mv. ) samt BR 05 røgnedslagsplader på litra E, se herunder:
[image]

Disse to er jo også reelle forslag der bare ikke blev til noget som BR23 etc.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Modelmæssigt er det jo bare at tage en af sine Brimalm E i skuffen, lave et par røgplader og en fireakslet tender, wupti!:-D :-D

Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23?

af Thomas Jespersen, 19/2 2019, 09:00 (1893 dage siden) @ Steff

Hvorfor egentlig bytte tender? De indeholder næsten det samme og kulbakken passer heller ikke i højden, så hvorfor?

Thomas

Er dette så et fantasilok, litra E med H tender?

af Steff, 19/2 2019, 09:24 (1893 dage siden) @ Thomas Jespersen

God morgen Thomas

Årsagen til at "bytte" tendere var fordi man ønskede at kunne afbenytte litra E på strækninger, hvor der var mindre drejeskive samt nogle indretninger i remiser. Sidstnævnte har jeg ingen anelse om. Men det var jo lettere at gøre et lokomotiv kortere end at bygge en drejeskive om må ræsonnementet åbenbart have været.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ja, du har helt ret i at tiden og udviklingen ændrer ting. Jeg husker at jeg købte de første "lange" 26 meter personvogne i Frankfurt i 1967 (TRIX forme overtaget fra Röwa, det hele senere Roco). Whau, det var kreds. Idag ser de noget videre "sølle ud" m.h.t. længden og de kompromisser, der blev indgået dengang for at få vognene til optisk at se korrekte ud selvom de var for korte, 1:100 tror jeg nok. Diverse MJ blade var fulde af artikler om hvordan man kunne ombygge vogne fra de normale 24 cm. og til lange 1:100 vogne. Tidens anlæg var REBA-Bahn i bladet Miniaturebahn (MIBA). Hold da op hvor flot. Kan huske at også dengang sloges man med Märklin skinner og kurver på andet materiel end Märklins, så kurver, modelrigtighed og kompromisser er ikke noget nyt. Men tonen var mere behagelig, for man skulle jo skrive med navne i bladene:-)

Er dette så et fantasilok ?

af Lars Møller Jensen, 25/2 2019, 22:46 (1887 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Nej, det er en replika i skala 1:87 af et lokomotiv med et virkeligt forbillede. At lokomotivet ikke blev bygget i 1:1 er sagen uvedkommende. Det skyldtes uheldig omstændigheder. Omtrent det samme overgik DSB's HE-vogne, som vi stadig har til gode i model, selv om grundmodellen findes i 1:87. Historiske kendsgerninger er aldrig fantasi.

Vh
M:-)rten

Hej Morten,

så må Heljans næste projekt ubetinget være dette:

http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/10363/viewmode=previewview/fc=3%3...

Duk og løb

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/2 2019, 02:45 (1886 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Nej, det er en replika i skala 1:87 af et lokomotiv med et virkeligt forbillede. At lokomotivet ikke blev bygget i 1:1 er sagen uvedkommende. Det skyldtes uheldig omstændigheder. Omtrent det samme overgik DSB's HE-vogne, som vi stadig har til gode i model, selv om grundmodellen findes i 1:87. Historiske kendsgerninger er aldrig fantasi.

Vh
M:-)rten


Hej Morten,

så må Heljans næste projekt ubetinget være dette:

http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/10363/viewmode=previewview/fc=3%3...

Duk og løb

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Hej Lars,

Ja, det synes jeg. Måske ikke en "skitse-MK" men en "hovedtegnings-MK/FK". Sådan en er vi en del, som har savnet. Og naturligvis med slæbeskoen monteret på fællesbogien på 3-leder-udgaven. Men nu er jeg jo ikke (punkt)kontaktmand til HELJAN (heldigvis - for HELJAN), og i øvrigt har firmaet jo for nogen tid siden klart meldt ud, at der ikke kommer flere nye danske modeller. Så er den ikke længere. Og så er 3-leder-folket jo også forskånet for det. ;-) :-P

OT Er dette så et fantasilok ?

af Bent Larsen, 26/2 2019, 08:40 (1886 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
Nu ved jeg ikke hvorfor 3 skinne folket skal rodes ind i det, men slæbeskoen kan da sidde på alle bogier. Trækkraftens placering er mere afgørende, alt efter hvilken kulissestyring der vælges til en fællesbogie, f.eks. HELJANs IC/3 fungerer ikke optimalt med trækket placeret på yderbogierne.
vh
Bent Larsen

OT Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 26/2 2019, 18:04 (1886 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Nu ved jeg ikke hvorfor 3 skinne folket skal rodes ind i det, men slæbeskoen kan da sidde på alle bogier. Trækkraftens placering er mere afgørende, alt efter hvilken kulissestyring der vælges til en fællesbogie, f.eks. HELJANs IC/3 fungerer ikke optimalt med trækket placeret på yderbogierne.
vh
Bent Larsen

Hej Bent,

Er der ikke fordele og ulemper forbundet med slæbesko(enes) placering, jeg tænker mht. strømfri sporafsnit, autostop foran signaler og den slags?

Med venlig vanlig hilsen

M:-) rten

OT Er dette så et fantasilok ?

af Bent Larsen, 26/2 2019, 18:54 (1886 dage siden) @ Morten Flindt

Hej
Hvis man har sådan et anlæg, ja så er det nok en god ting, jeg ved ikke hvordan det virker difgitalt, det er vel det samme AC/DC.
Vh
Bent Larsen

Er dette så et fantasilok ?

af Lars Møller Jensen, 26/2 2019, 11:53 (1886 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Nej, det er en replika i skala 1:87 af et lokomotiv med et virkeligt forbillede. At lokomotivet ikke blev bygget i 1:1 er sagen uvedkommende. Det skyldtes uheldig omstændigheder. Omtrent det samme overgik DSB's HE-vogne, som vi stadig har til gode i model, selv om grundmodellen findes i 1:87. Historiske kendsgerninger er aldrig fantasi.

Vh
M:-)rten


Hej Morten,

så må Heljans næste projekt ubetinget være dette:

http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/10363/viewmode=previewview/fc=3%3...

Duk og løb

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hej Lars,

Ja, det synes jeg. Måske ikke en "skitse-MK" men en "hovedtegnings-MK/FK". Sådan en er vi en del, som har savnet. Og naturligvis med slæbeskoen monteret på fællesbogien på 3-leder-udgaven. Men nu er jeg jo ikke (punkt)kontaktmand til HELJAN (heldigvis - for HELJAN), og i øvrigt har firmaet jo for nogen tid siden klart meldt ud, at der ikke kommer flere nye danske modeller. Så er den ikke længere. Og så er 3-leder-folket jo også forskånet for det. ;-) :-P

Kære Morten,
må jeg bede dig se på tegningen igen og dels udpege fællesboggien
- og tag så lige og kig en ekstra gang på dørenes placering, kupé-inddelingen og den pudsige skydedør ved den den ene vognende og sammenlign med:
http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/10389/viewmode=infoview/fc=3%3A941
Lad siden fantasien flyde frit og nyd det der kan betragtes som en MR-model-1939.

Med venlig fantasifuld hilsen
Lars Møller Jensen

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 26/2 2019, 18:00 (1886 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Nej, det er en replika i skala 1:87 af et lokomotiv med et virkeligt forbillede. At lokomotivet ikke blev bygget i 1:1 er sagen uvedkommende. Det skyldtes uheldig omstændigheder. Omtrent det samme overgik DSB's HE-vogne, som vi stadig har til gode i model, selv om grundmodellen findes i 1:87. Historiske kendsgerninger er aldrig fantasi.

Vh
M:-)rten


Hej Morten,

så må Heljans næste projekt ubetinget være dette:

http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/10363/viewmode=previewview/fc=3%3...

Duk og løb

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hej Lars,

Ja, det synes jeg. Måske ikke en "skitse-MK" men en "hovedtegnings-MK/FK". Sådan en er vi en del, som har savnet. Og naturligvis med slæbeskoen monteret på fællesbogien på 3-leder-udgaven. Men nu er jeg jo ikke (punkt)kontaktmand til HELJAN (heldigvis - for HELJAN), og i øvrigt har firmaet jo for nogen tid siden klart meldt ud, at der ikke kommer flere nye danske modeller. Så er den ikke længere. Og så er 3-leder-folket jo også forskånet for det. ;-) :-P


Kære Morten,
må jeg bede dig se på tegningen igen og dels udpege fællesboggien
- og tag så lige og kig en ekstra gang på dørenes placering, kupé-inddelingen og den pudsige skydedør ved den den ene vognende og sammenlign med:
http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/10389/viewmode=infoview/fc=3%3A941
Lad siden fantasien flyde frit og nyd det der kan betragtes som en MR-model-1939.

Med venlig fantasifuld hilsen
Lars Møller Jensen

Kære Lars,
må jeg bede dig læse min tekst igen og udpege, hvor jeg skriver, at der var fællesbogie på skitsetegningen. Jeg omtaler jo tværtimod en "hovedtegnings-MK/FK", som det, mange ønsker sig fremfor en "skitse-MK". Så mon ikke det i det påkommende tilfælde vil være en "hovedtegnings-MK/FK", der vil blive produceret i første omgang? Så må en "skitse-MK"komme efter, selv om den boggiemæssigt nok er enklere at have med at gøre som model.

Med ligeledes venlig fantasifuld hilsen ;-)

M:-Drten


.

Avatar

Er dette så et fantasilok ? Ikke denne gang.

af Futfar, Kajerød, 26/2 2019, 14:02 (1886 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Futfar, 26/2 2019, 14:51

"Sådan en er vi en del, som har savnet. Og naturligvis med slæbeskoen monteret på fællesbogien på 3-leder-udgaven. Men nu er jeg jo ikke (punkt)kontaktmand til HELJAN (heldigvis - for HELJAN), og i øvrigt har firmaet jo for nogen tid siden klart meldt ud, at der ikke kommer flere nye danske modeller. Så er den ikke længere. Og så er 3-leder-folket jo også forskånet for det. ;-) :-P"

Bestemt ikke noget fantasilok!!! Men fællesbogien kan jeg altså ikke finde nogen steder på denne model;-) ;-), så lidt fantasi er der vel tale om....:-) 'Motoraggregatet' som den hed hos DSB, har sandelig kørt i 1:1!! Omend i et beskedent antal, men der, i mange forskellige oprangeringer.... (Den må have kunnet køre rimelig hurtigt, da den havde kælenavnet "Ridder Rap")...

Jeg købte - for snart en halv snes år siden - modellen hos Togdillen. Hvis nu jeg skal udtrykke mig særdeles diplomatisk, var modellen yderst beskedent udstyret:-| . Den var malet, litreret og udstyret med den absolut billigste lokpilot dekoder, som dog - udover motordrift - gav adgang til lysskift - ellers intet... Det fik jeg så rådet bod på, bl.a. ved montering af styreledningdåser og ramme til harmonika forbindelse på MF'eren. Samt en del andre forskønnelser, så den nu ligner originalen ganske godt. DLS kunne levere en ESU 3,5 Loksound dekoder med lyd som en MO, tilsat turbolyd. Slæbeskoen er monteret under den 3-akslede bogie, og - ligesom MO -trækker den på den 2-akslede bogie på MK'eren. Den egnede sig bestemt ikke til 3-lederdrift, ligesom de første batch af MO, men også dette fik jeg sat skik på, ved at skifte slæbeskoen til en Märklin, og udskifte alle aksler til 3-leder hjul. Nåhh ja, og så lige printet, så der kunne komme lidt lys til de rejsende...

Og hvordan den så kører...? Tjahh, det er så ikke så jeg kipper med flaget, men den kører da rimeligt. Især henset til at den er en hybrid mellem Togdillens særlige måde at fremstille modeller på, og Heljans do.
Men trækkraften rækker ikke til en korrekt oprangering af længere stammer som feks. Englænderen; her skal den bageste MO være 'skydelok'. Og her mangler vi jo så også AD/AY....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Er dette så et fantasilok ? Ikke denne gang.

af Svend B J, 26/2 2019, 15:57 (1886 dage siden) @ Futfar

.....og i øvrigt har firmaet jo for nogen tid siden klart meldt ud, at der ikke kommer flere nye danske modeller.

.
Det var inden de traf en ny beslutning: Y-tog, genudsendelse af diverse diesellokomotiver (bl a 1201 og 1202), DA-vogne og - ikke mindst - MaK-lokomotiver til det danske og det tyske marked. Jo, Heljan er her skam endnu!

--
Svend
[image]

Avatar

Er dette så et fantasilok ? Ikke denne gang.

af Futfar, Kajerød, 26/2 2019, 17:04 (1886 dage siden) @ Svend B J

Dit indlæg har vist ikke meget med mit indlæg at gøre, Prøv at adressere det til MFL i stedet.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Er dette så et fantasilok ? Ikke denne gang.

af Morten Flindt, 26/2 2019, 17:51 (1886 dage siden) @ Svend B J

.....og i øvrigt har firmaet jo for nogen tid siden klart meldt ud, at der ikke kommer flere nye danske modeller.

.
Det var inden de traf en ny beslutning: Y-tog, genudsendelse af diverse diesellokomotiver (bl a 1201 og 1202), DA-vogne og - ikke mindst - MaK-lokomotiver til det danske og det tyske marked. Jo, Heljan er her skam endnu!

Hej Svend,

Y-tog, DA-vogne og MaK-lokomotiver har, som jeg forstår det, været undervejs/på planlægningsstadiet, allerede da udmeldingen kom. MY 1200-serien er ikke nogen ny dansk model men blot et genoptryk af en gammel. At HELJAN skulle have afstået fra at trække på deres formlager, kan jeg ikke forestillet mig, var omfattet af udmeldingen, da der ikke er udviklingsomkostninger forbundet hermed. Så indtil videre ser jeg ingen grund til ikke at tro på, hvad HELJAN har meldt ud.

Venlig hilsen
M:-)rten

Er dette så et fantasilok ?

af Lars Møller Jensen, 26/2 2019, 22:09 (1886 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Ja, det synes jeg. Måske ikke en "skitse-MK" men en "hovedtegnings-MK/FK". Sådan en er vi en del, som har savnet. Og naturligvis med slæbeskoen monteret på fællesbogien på 3-leder-udgaven.

Og hvor på hovedtegningen finder du en fællesbogie at placere en slæbesko på ?

Lad fantasien løbe videre

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/2 2019, 23:00 (1886 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Ja, det synes jeg. Måske ikke en "skitse-MK" men en "hovedtegnings-MK/FK". Sådan en er vi en del, som har savnet. Og naturligvis med slæbeskoen monteret på fællesbogien på 3-leder-udgaven.


Og hvor på hovedtegningen finder du en fællesbogie at placere en slæbesko på ?

Lad fantasien løbe videre

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

AV! AV! Du har jo fuldstændig ret. Jeg blander den sammen med AD/AY-vognen. Det er ikke sådan med de Lyntog. Piiiiiiiiinligt! :-D :-D :-(

Er dette så et fantasilok ?

af Steff, 16/2 2019, 18:14 (1896 dage siden) @ Futfar

Fantasimodel? Märklins udgave, BR 53 001.

Jeg har prøvet at finde noget mere om Märklins model af et Mallet-type lokomotiv ”1´-C h2+D- h2 T3´+2´ Mallet” som beskrevet i denne tråd.
Udkastet var ikke en del af det godkendte projekt for de første ”Kriegs Dampf Lokomotiven” (KDL) af 21. november 1941 (Henschel-Typenblatt Nr. 766). Dette indeholdt jo videreudviklingen af BR 50ÜK til BR 52 (KDL 1) via et ikke bygget KDL 2 (Reihe 543) og til BR 42 (KDL 3).

Alle de tyske lokomotivfabrikker (incl. Polen (DWM)) arbejdede selvstændigt videre på projekter om et KDL 3 under ledelse af ”Hauptausschusses Schienenfahrzeuge” (HS) som var en del af krigs- og forsyningsministeriet under Dr. A. Speer. Der blev fremstillet udkast til 11 forskellige typer (skemasat), men ingen typer med bevægelige og uafhængige dampmaskiner som på Mallet- og Garret typerne.
Disse typer frafaldt HS nemlig næsten med det samme af mange forskellige årsager, nok mest p.g.a. kompleksitet i arbejdet og et dermed forventet merforbrug af materialer og også en mulig større chance for vedligeholdelsesproblemer. Yderligere var nok anvendelsen af standard komponenter og simple og materialebesparende dele med til at fravælge disse typer.

Men før denne beslutninger var taget, havde Lokomotivfabrikken BORSIG i Berlin fremstillet et udkast 426-821 på et godstogslokomotiv G78.20 (Godstogslokomotiv med 7 drivende aksler, i alt 8 aksler og et akseltryk på 20 tons).

Jeg mangler en del tekniske informationer, men har dog kunnet regne ud ved hjælp af den normale standardformel for udregning af trækkraft i krogen med en anslået drivhjulsdiameter på Ø 1400 mm, at trækkraften i lokomotivets krog ville være på 26.872 kg. Til sammenligning havde DSB litra E II og N hhv. 9000 kg. og 15000 kg. Der var jo to selvstændige rammer med hver deres 2 højtrykscylindre (16 atm), der gav et træk i krogen på 14.031 kg. på den forreste maskinramme og 12.872 kg på den bageste maskinramme, i alt 26.872 kg. Bageste maskinramme havde en mindre Cylinderdiameter på 465 mm mod 535 mm på forreste. Forskellen skyldtes at fritrumsprofilet var for stort i kurver for den bageste faste del af lokomotivet.

Andre væsentlige tekniske detaljer var en rist på 6,5m2 og en fordampningshedeflade på 279,5m2.
Nedenunder Borsigs udkast nr. 1 til det 3. KDL.

[image]
Skitse: BORSIG

Ingen af de 11 udkast samt selvfølgelig BORSIG I havde nogen form for tildeling af Baureihe nummer. Så en mulig konklusion KUNNE være, at for Märklin var det et spændende udkast til en model med et salg i, men i virkeligheden blev det ikke accepteret af HS og blev kasseret for videre bearbejdelse. Om det så er en fantasi-model skal jeg lade andre om. BORSIG udkast II blev accepteret (type 1´-E2´h3).

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

Model BR 53...

af Futfar, Kajerød, 20/2 2019, 19:07 (1892 dage siden) @ Steff

Gode Steff...

Ihh du altforbarmende.:-) , sikke en mængde info du har præsteret at finde frem til/være i besiddelse af, omkring det/de loks, der som model hedder BR 53. Jeg har svært ved ikke at tilkendegive min næsegrus beundring over din enorme viden på området. (Nu har du jo så også en solid viden om 'jernkrigsbiler på larvefødder', som uindviede måske vil kalde det som vi indviede kalder bæltekøretøjer) :-D :-D :-D .

Ud fra din særdeles fyldestgørende redegørelse, og fine tegning, er der dog flere spørgsmål der trænger sig på, men disse er næppe relevante for dette forum, da disse omhandler tekniske detaljer, som jeg ikke helt forstår. Ikke fordi jeg har nogetsomhelst imod at udstille min manglende viden på området offentligt - det være hermed gjort - men det er jo ikke sikkert at dette forums læsere deler mine ønsker om yderligere viden på visse punkter.

Jeg vil derfor spørge om det er OK, at jeg via din e-mail, stiller lidt flere spørgsmål?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Model BR 53...

af Steff, 20/2 2019, 20:09 (1892 dage siden) @ Futfar

Kære Futfar

Som i 90 års fødselsdagen, send og, I shall do my best:-)

Bedste hilsener

Steff


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak